Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

@CvdW misschien heb ik me laten verleiden door @ HersteldHervormd om het een zwak vlammetje tw noemen, maar inderdaad : het is nog niets. Je kunt het pas iets noemen als je het hebt. Dus daar ben ik het mee eens. Toch geloof ik zeker dat er 'bekommerden' zijn, maar er is geen enkele rustgevend in.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ditbenik »

Posthoorn schreef:
Bertiel schreef:Ik dacht dat Hellenbroek nog wel gebruikt werd in de GG

Die rekent het vluchten tot Christus tot de rechtvaardigende daad en noemt de toepassing in het hart het gevolg hiervan.
Ik lees als ik het goed heb hier zaken andersom
Er is geen vluchten tot Christus zo lang Christus niet aan de ziel is geopenbaard. Als dat een ander 'de weg voorschrijven is', dan zij dat zo. Ik meen toch echt dat dit Bijbels is. "Wie de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft..."
Precies, net zoals men in de woestijn de koperen slang kon aanschouwen....
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Ditbenik schreef:Precies, net zoals men in de woestijn de koperen slang kon aanschouwen....
Ja, in de woestijn kon je deze slang zien met lichamelijk ogen. Maar bij het geloof gaat het om het zien met geestelijke ogen. En dan gaat het er maar om of onze ogen geopend zijn, en onze zinnen niet 'verblind zijn door de god dezer eeuw', opdat ons 'niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is', 2 Kor. 4:4.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door ejvl »

Thea schreef:@CvdW misschien heb ik me laten verleiden door @ HersteldHervormd om het een zwak vlammetje tw noemen, maar inderdaad : het is nog niets. Je kunt het pas iets noemen als je het hebt. Dus daar ben ik het mee eens. Toch geloof ik zeker dat er 'bekommerden' zijn, maar er is geen enkele rustgevend in.
En er is ook niemand die van zichzelf kan zeggen een bekommerde te zijn. Tevens is het ook gevaarlijk om een ander een bekommerde te noemen. Ik geloof zeker dat er bekommerden zijn maar verder in het leven zal blijken of het echt een bekommerde was, als de vruchten openbaar komen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:Ik dacht dat Hellenbroek nog wel gebruikt werd in de GG

Die rekent het vluchten tot Christus tot de rechtvaardigende daad en noemt de toepassing in het hart het gevolg hiervan.
Ik lees als ik het goed heb hier zaken andersom
Waar lees je dat in het vragenboekje van Hellenbroek?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bertiel »

Hoofdstuk 15 vraag 10
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:
Thea schreef:@HersteldHervormd, zolang het niet opgelost is, kunnen ze het geen naam geven. Vanuit de theorie zou je kunnen zeggen dat het een zwak vlammetje is, maar in hun hart missen ze het geloof om het te kunnen aannemen.
Klinkt misschien een beetje bot, maar dan is het nog niks. Onderzoekt de Schriften!
Zo is het. Het is levensgevaarlijk om te praten alsof er wel iets is, maar er toch nog iets gemist wordt. Nog even en dan komt de tekst 'dat de Heere niet laat varen wat Zijn hand begon' er ook bij. Of 'het is wel ván Christus, maar het is Christus Zelf niet'.
Niemand zal dan zeggen dat je er wel op kunt rusten, maar ook niemand kan voorkomen dat het tóch gebeurt. Dat is ook geen wonder.
Ik denk dat het ook wel vriendelijker kan. We hoeven de zoekende zielen niet voort te 'zwepen', maar we moeten ze bij de hand nemen en leiden.
Ik zeg niet dat alles wat er aan de openbaring van Christus vooraf gaat, 'niets' is. Maar de honger laat ons niet eten en de dorst laat ons niet drinken. En daarom zegt Christus: "Wie dorst heeft, kome tot Mij en drinke"
En hoe gaat dat dan, dat komen en dat drinken? Dát is het heilgeheim dat de Geest ons leert en wat geen mens ons kan leren of kan aanpraten.
De zoekende ziele worden zelf door de Heere geholpen, echt waar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef: Ik begeef mij hiermee wellicht op glad ijs, maar ik meen toch de zaken zo scherp te moeten stellen. Anders komen we in een oeverloze onduidelijkheid terecht. En gaan we van alles geloof noemen, want het (nog) niet is.
Ja, je begeeft je inderdaad op glad ijs. Je suggereert dat anderen die Christus kennen en hun vertrouwen op Hem alleen stellen niet voldoen aan jouw voorwaarden.
Het zijn niet 'mijn voorwaarden', want daar is niets van mij bij. Maar kan het dan zijn dat ik zo'n bijzondere bekering heb doorgemaakt, dat anderen zich daar niet in herkennen? Zo zelfs, dat er tegen gewaarschuwd wordt: pas op voor bijzondere belevingen? Wat zie ik verkeerd?
Als het om jouw bekering gaat, laat je dan niet in de war brengen door wat andere mensen allemaal zeggen. Het is tussen God en jou, en als God er van af weet is het goed. Of het bijzonder is? Elke bekering is bijzonder!

Waarom er zo gewaarschuwd word, is dat wij mensen zo vaak beter weten dan God hoe Hij een mens moet bekeren, en dat beter weten kent wel eens uitwassen in bijzondere belevingen, die als een schema of meetlat gehanteerd worden.

Neem als voorbeeld de vierschaar der conscientie-ervaring. Er zijn kinderen van God die dit meegemaakt hebben. Het gaat pas fout als we deze ervaring als mal gaan gebruiken voor ieders bekering, en gaan eisen dat dit onderdeel is van elke bekering, bij iedereen. En als we ook nog gaan stellen dat dit een nadere weldaad is, en dat niet iedereen zover doorgeleid wordt, dan ontkennen we feitelijk dat de Heilige Geest onderscheiden werkt.
MAAR, dat deze uitwassen er zijn, wil nog niet zeggen dat de kinderen van God die dit wél hebben meegemaakt, geen oprecht kind van God zijn of dat ze niet de 'juiste' bekering hebben ofzo.

Dit is slechts 1 voorbeeld. Laat je niet in de war brengen door mensen, maar vertrouw alleen op God. Hij is tenslotte de énige die échte te vertrouwen is!

Zoals je ziet gebeuren, kunnen wij mensen het elkaar zó moeilijk maken.
Denk maar aan dit Woord van God:

Komt allen tot Mij die vermoeid en belast (bekommerd) zijt, en Ik ZAL u rust geven!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Maar wat is dan volgens jullie de omschrijving van een bekommerde? Daar zit denk ik het knelpunt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

HersteldHervormd schreef:Maar wat is dan volgens jullie de omschrijving van een bekommerde? Daar zit denk ik het knelpunt.
Exact.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:Hoofdstuk 15 vraag 10
Hellenbroek schreef:10. V. Welke is de voornaamste en eigenlijke rechtvaardigmakende daad des geloofs?

A. Het is die daad der ziel, waardoor zij hartelijk wil en wenst, niet alleen dat de beloften des Evangeliums in zich zelve waar mogen
zijn, maar waardoor zij ook met overgegeven genegenheid de Heere Jezus als de enige oorzaak van haar zaligheid, met verloochening
van zich zelve en alle andere dingen of personen, begeert en dadelijk aangrijpt.
Ik lees hier niets over een onderscheid tussen vluchten tot Christus en de toepassing daarvan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Forummer schreef:Neem als voorbeeld de vierschaar der conscientie-ervaring. Er zijn kinderen van God die dit meegemaakt hebben. Het gaat pas fout als we deze ervaring als mal gaan gebruiken voor ieders bekering, en gaan eisen dat dit onderdeel is van elke bekering, bij iedereen. En als we ook nog gaan stellen dat dit een nadere weldaad is, en dat niet iedereen zover doorgeleid wordt, dan ontkennen we feitelijk dat de Heilige Geest onderscheiden werkt.
Hier zit ergens een knelpunt. Persoonlijk denk ik dat het komen tot geloof, zoals eerder door mij omschreven, hetzelfde is als de' vierschaar der consciëntie-ervaring'. De een zal dit helderder beleven en meer zekerheid ontvangen dan de ander. Maar het gaat hierbij wel om het wezenlijke in het geloof. Ik zit nu het boek van prof. C. Graafland, 'Gereformeerden op zoek naar God', te lezen. Hij schrijft ergens: "Want alles concentreert zich toch tenslotte daarin, dat de mens door zijn zonde God kwijt is geraakt en daarmee de zin van zijn leven. En het heil voor die mens houdt in, dat hij weer tot God terugkomt, met Hem verzoend wordt en zo van en voor Hem gaat leven. Het gaat dus altijd om de verzoening en gemeenschap met God." Zo is het toch?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bertiel »

Posthoorn schreef:
Bertiel schreef:Hoofdstuk 15 vraag 10
Hellenbroek schreef:10. V. Welke is de voornaamste en eigenlijke rechtvaardigmakende daad des geloofs?

A. Het is die daad der ziel, waardoor zij hartelijk wil en wenst, niet alleen dat de beloften des Evangeliums in zich zelve waar mogen
zijn, maar waardoor zij ook met overgegeven genegenheid de Heere Jezus als de enige oorzaak van haar zaligheid, met verloochening
van zich zelve en alle andere dingen of personen, begeert en dadelijk aangrijpt.
Ik lees hier niets over een onderscheid tussen vluchten tot Christus en de toepassing daarvan.
Lees vraag 11
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:
Posthoorn schreef:Ik lees hier niets over een onderscheid tussen vluchten tot Christus en de toepassing daarvan.
Lees vraag 11
Daar lees je inderdaad dat de ene gelovige meer 'ontvangt' dan de andere, maar dat doet aan het karakter van het geloof zelf toch niets af?

Overigens is het zeker zo dat diverse oudvaders het 'staan naar', het zoeken te komen tot de rechtvaardiging door het geloof ook al als een vorm van geloof beschouwen. De Schotten noemen dit het geloof van de wet dat niet zaligmakend is. Niet alle oudvaders hebben dat onderscheid zo strikt gemaakt.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

Posthoorn schreef:
Forummer schreef:Neem als voorbeeld de vierschaar der conscientie-ervaring. Er zijn kinderen van God die dit meegemaakt hebben. Het gaat pas fout als we deze ervaring als mal gaan gebruiken voor ieders bekering, en gaan eisen dat dit onderdeel is van elke bekering, bij iedereen. En als we ook nog gaan stellen dat dit een nadere weldaad is, en dat niet iedereen zover doorgeleid wordt, dan ontkennen we feitelijk dat de Heilige Geest onderscheiden werkt.
Hier zit ergens een knelpunt. Persoonlijk denk ik dat het komen tot geloof, zoals eerder door mij omschreven, hetzelfde is als de' vierschaar der consciëntie-ervaring'. De een zal dit helderder beleven en meer zekerheid ontvangen dan de ander. Maar het gaat hierbij wel om het wezenlijke in het geloof. Ik zit nu het boek van prof. C. Graafland, 'Gereformeerden op zoek naar God', te lezen. Hij schrijft ergens: "Want alles concentreert zich toch tenslotte daarin, dat de mens door zijn zonde God kwijt is geraakt en daarmee de zin van zijn leven. En het heil voor die mens houdt in, dat hij weer tot God terugkomt, met Hem verzoend wordt en zo van en voor Hem gaat leven. Het gaat dus altijd om de verzoening en gemeenschap met God." Zo is het toch?
Dat waarschijnlijk elk kind van God elementen uit de vierschaar der conscientie-ervaring zal herkennen, hoewel de mate waarin zal verschillen, is niet hetzelfde als dat iedereen de vierschaar der conscientie-ervaring moet beleven. Dan leggen we de nadruk veel teveel op de bevinding. Bovendien ontnemen we de Heilige Geest de ruimte om te werken.

Een citaat waar ik persoonlijk veel aan gehad heb:

Geloven is niet alleen op God vertrouwen als je Hem ervaart. Geloven is júíst op God vertrouwen als je Hem níét ervaart.


Bedenk me nu trouwens dat dit ook wel een treffend citaat is in deze bekommerden-discussie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie