Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Thea »

@HersteldHervormd, zolang het niet opgelost is, kunnen ze het geen naam geven. Vanuit de theorie zou je kunnen zeggen dat het een zwak vlammetje is, maar in hun hart missen ze het geloof om het te kunnen aannemen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

Thea schreef:@HersteldHervormd, zolang het niet opgelost is, kunnen ze het geen naam geven. Vanuit de theorie zou je kunnen zeggen dat het een zwak vlammetje is, maar in hun hart missen ze het geloof om het te kunnen aannemen.
Klinkt misschien een beetje bot, maar dan is het nog niks. Onderzoekt de Schriften!
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef:@HersteldHervormd, zolang het niet opgelost is, kunnen ze het geen naam geven. Vanuit de theorie zou je kunnen zeggen dat het een zwak vlammetje is, maar in hun hart missen ze het geloof om het te kunnen aannemen.
Dus ze krijgen een zwak vlammetje van de Heere?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
Thea schreef:@HersteldHervormd, zolang het niet opgelost is, kunnen ze het geen naam geven. Vanuit de theorie zou je kunnen zeggen dat het een zwak vlammetje is, maar in hun hart missen ze het geloof om het te kunnen aannemen.
Klinkt misschien een beetje bot, maar dan is het nog niks. Onderzoekt de Schriften!
Zo is het. Het is levensgevaarlijk om te praten alsof er wel iets is, maar er toch nog iets gemist wordt. Nog even en dan komt de tekst 'dat de Heere niet laat varen wat Zijn hand begon' er ook bij. Of 'het is wel ván Christus, maar het is Christus Zelf niet'.
Niemand zal dan zeggen dat je er wel op kunt rusten, maar ook niemand kan voorkomen dat het tóch gebeurt. Dat is ook geen wonder.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door gallio »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik vind het een nogal nietszeggend antwoord. Ds. Harinck heeft geen oog voor diegenen die bekommerd zijn en zichzelf niet kunnen helpen. Hij spreekt niet over de noodzakelijkheid dat Christus geopenbaard wordt aan de ziel. Ik zeg niet dat hij dat ontkent, maar hij noemt het niet in zijn antwoord. Integendeel, hij spreekt heel badinerend over 'bijzondere belevingen'.
Kortom, een onduidelijk, verwarrend antwoord waar je alle kanten mee op kunt.
Spreken over een bijzondere openbaring aan de ziel is juist verwarrend. Daar spreekt de heilige Schrift ook niet over.
Psalm 35:

1 Een psalm van David. Twist, HEERE! met mijn twisters; strijd met mijn bestrijders.
2 Grijp het schild en de rondas, en sta op tot mijn hulp.
3 En breng de spies voort, en sluit den weg toe, mijn vervolgers tegemoet; zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.
……
27 Laat hen vrolijk zingen en verblijd zijn, die lust hebben tot mijn gerechtigheid; en laat hen geduriglijk zeggen: Groot gemaakt zij de HEERE, Die lust heeft tot den vrede Zijns knechts!
28 Zo zal mijn tong vermelden Uw gerechtigheid, en Uw lof den gansen dag.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
CvdW schreef:
Thea schreef:@HersteldHervormd, zolang het niet opgelost is, kunnen ze het geen naam geven. Vanuit de theorie zou je kunnen zeggen dat het een zwak vlammetje is, maar in hun hart missen ze het geloof om het te kunnen aannemen.
Klinkt misschien een beetje bot, maar dan is het nog niks. Onderzoekt de Schriften!
Zo is het. Het is levensgevaarlijk om te praten alsof er wel iets is, maar er toch nog iets gemist wordt. Nog even en dan komt de tekst 'dat de Heere niet laat varen wat Zijn hand begon' er ook bij. Of 'het is wel ván Christus, maar het is Christus Zelf niet'.
Niemand zal dan zeggen dat je er wel op kunt rusten, maar ook niemand kan voorkomen dat het tóch gebeurt. Dat is ook geen wonder.
Ik denk dat het ook wel vriendelijker kan. We hoeven de zoekende zielen niet voort te 'zwepen', maar we moeten ze bij de hand nemen en leiden.
Ik zeg niet dat alles wat er aan de openbaring van Christus vooraf gaat, 'niets' is. Maar de honger laat ons niet eten en de dorst laat ons niet drinken. En daarom zegt Christus: "Wie dorst heeft, kome tot Mij en drinke"
En hoe gaat dat dan, dat komen en dat drinken? Dát is het heilgeheim dat de Geest ons leert en wat geen mens ons kan leren of kan aanpraten.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

Onderzoekt de Schriften!
Er is niemand die God zoekt, ook niet één.
Door de term te gebruiken van zoekende zielen wordt er al wat in de mens gelegd.
Er wordt steeds vanuit de mens beredeneert. God zoekt verloren zielen op en geen zoekende zielen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door CvdW »

Is het al een wonder geworden dat de Heere in uw/mijn huis gekomen is met Zijn Woord. God komt tot u/mij. Vele mensen hebben de Bijbel niet en wij wel. Wat doen we ermee?
Laten we alstublieft niets in de mens leggen. Wij zijn toch wel zoekende, gaan elke week naar de kerk, zijn erg actief met verenigingsleven, collectezak is wat minder bedeeld enz.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GGotK »

Er wordt hier af en toe een karikatuur gemaakt van een 'bekommerde in zichzelve'. Laten we oppassen voor te grote woorden voor zaken die zo teer liggen. Het ware beter om een van verrestaande te wezen dan een nabijkomende.

Anderzijds, en daar mogen we toch ook wel eerlijk in zijn, heeft Forummer wel een terecht punt van zorg over de prediking binnen de huidige GG. Ds GH Kersten heeft gezegd in "Meer dan overwinnaars": "Wie ganselijk mist het vertrouwen dat hem al zijn zonden om Christus wil vergeven zijn, die mist het ware geloof; dié is dood en onwedergeboren!"
Laatst gewijzigd door GGotK op 07 aug 2021, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef:Is het al een wonder geworden dat de Heere in uw/mijn huis gekomen is met Zijn Woord. God komt tot u/mij. Vele mensen hebben de Bijbel niet en wij wel. Wat doen we ermee?
Laten we alstublieft niets in de mens leggen. Wij zijn toch wel zoekende, gaan elke week naar de kerk, zijn erg actief met verenigingsleven, collectezak is wat minder bedeeld enz.
Met zoeken bedoel ik wat anders, CvdW. En juist omdat we niets in de mens moeten leggen, mogen we verwachting hebben als iemand de Heere gaat zoeken. Missen, zoeken, vinden, weet je wel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

GGotK schreef:Er wordt hier af en toe een karikatuur gemaakt van een 'bekommerde in zichzelve'. Laten we oppassen voor te grote woorden voor zaken die zo teer liggen. Het ware beter om een van verrestaande te wezen dan een nabijkomende.

Anderzijds, en daar mogen we toch ook wel eerlijk in zijn, heeft Forummer wel een terecht punt van zorg over de prediking binnen de huidige GG. Ds GH Kersten heeft gezegd in "Meer dan overwinnaars": Wie ganselijk mist het vertrouwen dat zijn zonden om Christus’ wil vergeven zijn, is niet wedergeboren.
Ja, maar dat is een zin die niet past in het geheel van ds. Kerstens theologie. Want ds. Kersten leerde wel degelijk dat de wedergeboorte daar begint, waar een mens wordt stilgezet. En niet waar Christus geopenbaard wordt. Dus waar deze zin in die preek vandaan komt en wat ds. Kersten daarmee wilde zeggen, is mij niet duidelijk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ditbenik »

Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Ditbenik schreef: Ik begeef mij hiermee wellicht op glad ijs, maar ik meen toch de zaken zo scherp te moeten stellen. Anders komen we in een oeverloze onduidelijkheid terecht. En gaan we van alles geloof noemen, want het (nog) niet is.
Ja, je begeeft je inderdaad op glad ijs. Je suggereert dat anderen die Christus kennen en hun vertrouwen op Hem alleen stellen niet voldoen aan jouw voorwaarden.
Het zijn niet 'mijn voorwaarden', want daar is niets van mij bij. Maar kan het dan zijn dat ik zo'n bijzondere bekering heb doorgemaakt, dat anderen zich daar niet in herkennen? Zo zelfs, dat er tegen gewaarschuwd wordt: pas op voor bijzondere belevingen? Wat zie ik verkeerd?
Je suggereert dat geloof geen geloof is de bekering anders is gegaan dan bij jou. Ik zie niemand die waarschuwt tegen jouw bekering. Ik zie wel dat jij het geloof van anderen wilt beoordelen. De Schrift is heel helder. Wie de Zoon heeft het leven, wie de Zoon niet heeft, heeft het leven niet.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bertiel »

Ik dacht dat Hellenbroek nog wel gebruikt werd in de GG

Die rekent het vluchten tot Christus tot de rechtvaardigende daad en noemt de toepassing in het hart het gevolg hiervan.
Ik lees als ik het goed heb hier zaken andersom
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:Ik dacht dat Hellenbroek nog wel gebruikt werd in de GG

Die rekent het vluchten tot Christus tot de rechtvaardigende daad en noemt de toepassing in het hart het gevolg hiervan.
Ik lees als ik het goed heb hier zaken andersom
Er is geen vluchten tot Christus zo lang Christus niet aan de ziel is geopenbaard. Als dat een ander 'de weg voorschrijven is', dan zij dat zo. Ik meen toch echt dat dit Bijbels is. "Wie de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft..."
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bertiel »

Dus Hellenbroek is niet bijbels?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie