Curatorium CGK 2021

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door John Galt »

Als ik afga op de gemeenten waar ze vandaan komen (dat is een generalisatie, dat weet ik), denk ik dat het beiden middenfiguren zijn. Maar hoe dan ook, ik hoop en bid dat ze tot grote zegen zijn voor de kerken.

@DDD bedoel jij dat er ook in de CGK weinig 'gematigde' studenten worden aangenomen? Dat is een beeld dat ik niet herken.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door DDD »

Ik zeg niet dat het aan de toelating ligt. Maar er is wel een tekort. Dat leid ik daar uit af, dat veel gematigde gemeenten geen predikant kunnen vinden en dat middengemeenten vaak veel rechtsere predikanten krijgen dan eigenlijk zou passen. Wat dan soms weer zorgt voor een uittocht richting de PKN of een andere kerk.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door John Galt »

DDD schreef:Ik zeg niet dat het aan de toelating ligt. Maar er is wel een tekort. Dat leid ik daar uit af, dat veel gematigde gemeenten geen predikant kunnen vinden en dat middengemeenten vaak veel rechtsere predikanten krijgen dan eigenlijk zou passen. Wat dan soms weer zorgt voor een uittocht richting de PKN of een andere kerk.
Ik kan niet precies op een weegschaaltje afwegen hoe zwaar of licht een kandidaat is, maar de kandidaten die wij recent in onze gemeente hadden (Bulten, Van der Velde) en die ook beroepen aannamen naar middengemeentes vond ik behoorlijk in het midden zitten. Maar wellicht ligt het midden voor mij op een andere plek dan voor jou. Wat mij opviel was dat er een paar jaar geleden best veel Bewaar het Panders aangenomen werden en de laatste jaren iets minder.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door FlyingEagle »

Ik zag pas de bevestigingsdienst van ds. Bulten op youtube staan, toen ik die ging bekijken vond ik dat toch voor mijn doen (maar ik ben dan ook een GG'r) aardig links, om het zo maar eens te zeggen.
Bandje in de kerk enzo, dat zou ik niet bij een midden gemeente bedenken. Als ik aan midden CGK denk dan zou ik eerder Veenendaal-Pniel noemen bijvoorbeeld.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door DDD »

Dan is het inderdaad de vraag wat je 'midden-cgk' noemt. Een bandje vind ik daar prima in passen, net als in links Bond.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door merel »

DDD schreef:Dan is het inderdaad de vraag wat je 'midden-cgk' noemt. Een bandje vind ik daar prima in passen, net als in links Bond.
Met een band ben je toch al aardig over het midden heen in de CGK ;) Dan zit je in de linker flank

Bij midden CGK moet ik juist denken een nog wat behoudende liturgie tijdens de reguliere diensten maar wel ritmisch zingen, maar ook de vrije keuze of vrouwen wel /geen hoeden dragen en wellicht zie je her en der al broeken tijdens de dienst verschijnen.

En dan zit Hannessen links van het midden ;)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Mistig »

merel schreef:
DDD schreef:Dan is het inderdaad de vraag wat je 'midden-cgk' noemt. Een bandje vind ik daar prima in passen, net als in links Bond.
Met een band ben je toch al aardig over het midden heen in de CGK ;) Dan zit je in de linker flank

Bij midden CGK moet ik juist denken een nog wat behoudende liturgie tijdens de reguliere diensten maar wel ritmisch zingen, maar ook de vrije keuze of vrouwen wel /geen hoeden dragen en wellicht zie je her en der al broeken tijdens de dienst verschijnen.

En dan zit Hannessen links van het midden ;)
Als hij een beetje lijkt op zijn eigen predikant, dan moet het goed komen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door merel »

Mistig schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Dan is het inderdaad de vraag wat je 'midden-cgk' noemt. Een bandje vind ik daar prima in passen, net als in links Bond.
Met een band ben je toch al aardig over het midden heen in de CGK ;) Dan zit je in de linker flank

Bij midden CGK moet ik juist denken een nog wat behoudende liturgie tijdens de reguliere diensten maar wel ritmisch zingen, maar ook de vrije keuze of vrouwen wel /geen hoeden dragen en wellicht zie je her en der al broeken tijdens de dienst verschijnen.

En dan zit Hannessen links van het midden ;)
Als hij een beetje lijkt op zijn eigen predikant, dan moet het goed komen.
Ik heb daar geen enkele twijfel over. Zijn eigen geloofsbelijdenis inspireerde al.
Laatst gewijzigd door merel op 23 jun 2021, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door John Galt »

Volgens mij denken de meeste CGK'ers zelf dat ze in het midden zitten. Net als dat er meerdere dorpen zijn die claimen het middelpunt van Nederland te zijn. Het is vaak ook maar net hoe je het definieert.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:Dan is het inderdaad de vraag wat je 'midden-cgk' noemt. Een bandje vind ik daar prima in passen, net als in links Bond.
Met een band ben je toch al aardig over het midden heen in de CGK ;) Dan zit je in de linker flank

Bij midden CGK moet ik juist denken een nog wat behoudende liturgie tijdens de reguliere diensten maar wel ritmisch zingen, maar ook de vrije keuze of vrouwen wel /geen hoeden dragen en wellicht zie je her en der al broeken tijdens de dienst verschijnen.

En dan zit Hannessen links van het midden ;)
Maar als je dit als midden cgk noemt, hoe groot is dan voor jou de linker- en de rechterflank? Ik zou wel eens willen weten in hoeveel procent van de gemeenten een bandje is. Dat zal toch zeker in eenderde zijn.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door mcgk »

Sorry DDD maar jouw definities van links en rechts sluiten echt niet aan bij de werkelijkheid in de CGK.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door FlyingEagle »

John Galt schreef:Volgens mij denken de meeste CGK'ers zelf dat ze in het midden zitten. Net als dat er meerdere dorpen zijn die claimen het middelpunt van Nederland te zijn. Het is vaak ook maar net hoe je het definieert.
Wat vind je zelf dan? Kijkend naar Pekela bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat je ook heel goed kunt kijken naar welke bijbelvertaling men gebruikt (rechts: SV, midden: HSV, links: NBV). Dat zegt vaak heel veel met betrekking tot de opvattingen en keuzes van een bepaalde gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Ditbenik »

Als we nog een paar dagen door gaan met het formuleren van criteria en kenmerken wordt de scheidslijn weer duidelijk getrokken denk ik. SV en 1773 op hele noten zijn de ware, alle anderen zijn nep. Mensen, waar zijn we toch mee bezig?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Herman »

Dat is jouw framing. Ik lees vooralsnog weinig tot geen waarde-oordelen.
Plaats reactie