Kerkdiensten met testen

Kerkdienst met test?

Ja
12
24%
Nee
36
72%
Anders namelijk...
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 50

Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Marco »

elbert schreef:
Marco schreef:Je gaat er vanuit dat het voldoende is om bij klachten thuis te blijven. Dat is niet gezegd: ook zonder klachten kan je besmettelijk zijn, al is dat nog niet zo sterk als mét klachten. Wel moet je je afvragen of je dan niet beter kunt uitwijken naar zelftests.
Ook met een vaccin kun je besmettelijk zijn en zelftests staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. Dus dat zijn geen geldige argumenten om een test te eisen bij ingang van het kerkgebouw.
In de kerk is het bij mijn weten nog nooit voorgekomen dat mensen geweigerd zijn om naar binnen te gaan op basis van hun medische toestand. Dat nu doen, schept geen goed precedent. Gaan we dat straks ook doen als kinderen een kinderziekte hebben (bijvoorbeeld omdat sommigen gewetensbezwaren hebben tegen vaccinatie)?
Marco schreef:De bereidheid in de samenleving zou ons niets moeten zeggen. Het 'samen uit, samen thuis principe' klinkt geweldig, maar is onzin. Samen betekent dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. En dat nemen van de verantwoordelijkheid zou kunnen bestaan uit thuisblijven, vaccineren en wellicht ook testen.
Eigen verantwoordelijkheid nemen is wat anders dan als kerkenraad een test eisen van gemeenteleden. Dat komt al gauw neer op gewetensdwang op een punt van persoonlijke verantwoordelijkheid.
Door weg te laten waar ik op reageerde komt mijn post niet over. Ik had het niet over eisen, maar ging in op je stellingname dat eigen verantwoordelijkheid voldoende zou zijn.

Voor wat betreft de kinderziektes: ik ga er vanuit dat kinderen met een kinderziekte inderdaad thuis blijven. Doen ze dat niet, dan vind ik het niet meer dan normaal dat de ouders daar op worden aangesproken. Dat heeft niets met een kerkenraad te maken, maar met het in gevaar brengen van je naaste.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Bruna »

Zou na 20 september de hele gemeente tegelijkertijd de diensten weer kunnen bijwonen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door J.C. Philpot »

Bruna schreef:Zou na 20 september de hele gemeente tegelijkertijd de diensten weer kunnen bijwonen?
Ik zou persoonlijk nog even wachten.

Aangezien de vaccinatiegraad in de kerken lager ligt, kunnen daar nog best wel wat uitbraken ontstaan.

Ik zou overigens het aantal mensen dat een dienst bezoekt ook niet al te zeer terugbrengen. Iedereen die zich niet vaccineerd gaat het toch krijgen, en dan moeten we er maar op een gecontroleerde manier doorheen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Ditbenik »

Bruna schreef:Zou na 20 september de hele gemeente tegelijkertijd de diensten weer kunnen bijwonen?
Dat hangt er vanaf hoe groot die is en hoeveel ruimte je hebt. Bij ons lukt het nog steeds. Maar ja, met zo'n klein aantal lukt het al snel. Ik ben benieuwd hoe het in de kerken zal gaan als alles vrij gegeven wordt. Ik verwacht wel wat uitbraken als de vaccinatiegraad inderdaad zo laag is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
Bruna schreef:Zou na 20 september de hele gemeente tegelijkertijd de diensten weer kunnen bijwonen?
Ik zou persoonlijk nog even wachten.

Aangezien de vaccinatiegraad in de kerken lager ligt, kunnen daar nog best wel wat uitbraken ontstaan.

Ik zou overigens het aantal mensen dat een dienst bezoekt ook niet al te zeer terugbrengen. Iedereen die zich niet vaccineerd gaat het toch krijgen, en dan moeten we er maar op een gecontroleerde manier doorheen.
Er gecontroleerd doorheengaan op zo'n kleine schaal als een kerk is denk ik vrijwel onmogelijk (en ik vind het heel moeilijk voor te stellen dat iemand die op theologische gronden vaccinatie afwijst, gecontroleerde verspreiding in een kerkomgeving wel acceptabel vindt). Bij een epidemie komen op individueel zoveel dingen samen (die we niet goed kunnen meten of begrijpen) dat het nuttig is om ze te modelleren met toevalsmodellen. Dit maakt het heel moeilijk om op lokaal niveau gecontroleerde verspreiding te hebben. Het is dan toch meer alles of niets: Of grote kans alle noemenswaardige verspreiding stoppen of grote kans dat het rondgaat en je eigenlijk niets controleert.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Bruna »

Ditbenik schreef:
Bruna schreef:Zou na 20 september de hele gemeente tegelijkertijd de diensten weer kunnen bijwonen?
Dat hangt er vanaf hoe groot die is en hoeveel ruimte je hebt. Bij ons lukt het nog steeds. Maar ja, met zo'n klein aantal lukt het al snel. Ik ben benieuwd hoe het in de kerken zal gaan als alles vrij gegeven wordt. Ik verwacht wel wat uitbraken als de vaccinatiegraad inderdaad zo laag is.
Laten we een gemiddelde gemeente op de biblebelt nemen met 400 - 1000 leden/doopleden waarvan de kerk voor de coronacrisis voor minimaal 75% was bezet qua zitplaatsen. Anderhalve meter is dan niet meer te handhaven. Een lastig dilemma.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Henk J »

Bruna schreef:Zou na 20 september de hele gemeente tegelijkertijd de diensten weer kunnen bijwonen?
In onze omgeving zijn al meerdere gemeenten waar de 1,5 meter maatregel (deels) is losgelaten. Hoor nog niet veel over een grote uitbraak, maar goed, wie niet test krijgt ook geen corona.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Bruna »

Hoe gaat dat dan? Volgens mij is dat nog steeds wettelijk verplicht.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Bruna schreef:Zou na 20 september de hele gemeente tegelijkertijd de diensten weer kunnen bijwonen?
In onze omgeving zijn al meerdere gemeenten waar de 1,5 meter maatregel (deels) is losgelaten. Hoor nog niet veel over een grote uitbraak, maar goed, wie niet test krijgt ook geen corona.
Die laatste opmerking is volstrekte onzin. Je krijgt geen corona van testen. Je test als je mogelijke verschijnselen van corona hebt.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Henk J »

Bruna schreef:Hoe gaat dat dan? Volgens mij is dat nog steeds wettelijk verplicht.
Grondwettelijke vrijheid, daar beroept men zich op. En wie gaat erop toezien dat de 1,5 meter gehandhaafd wordt? Als je maar onder de radar blijft gaat dat wel. Het zijn er overigens een aantal, lang niet de meerderheid.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef:
Henk J schreef:
Bruna schreef:Zou na 20 september de hele gemeente tegelijkertijd de diensten weer kunnen bijwonen?
In onze omgeving zijn al meerdere gemeenten waar de 1,5 meter maatregel (deels) is losgelaten. Hoor nog niet veel over een grote uitbraak, maar goed, wie niet test krijgt ook geen corona.
Die laatste opmerking is volstrekte onzin. Je krijgt geen corona van testen. Je test als je mogelijke verschijnselen van corona hebt.
Weet ik, maar je komt die redenering nog wel eens tegen.
Plaats reactie