Kerkdiensten met testen

Kerkdienst met test?

Ja
12
24%
Nee
36
72%
Anders namelijk...
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 50

Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Henk J »

Panny schreef:
Mona Lisa schreef:
Panny schreef:
Mona Lisa schreef:Volgens mij zijn er helemaal geen testen die geschikt zijn voor toepassing in een grotendeels gezonde populatie.
Waarom niet?
Dat is toch wat de GGD al de hele pandemie doet?
Over de GGD-testen is op zich al genoeg te zeggen maar goed, die testen over het algemeen mensen met klachten. Als je groepen gaat testen zonder klachten (op zondag bij de kerkdeur ofzo) dan gebeuren er hele rare dingen. Reken maar uit, bij een kerk met 1000 bezoekers gaan er honderden terug naar huis.
Reken maar uit? Ik ben wel benieuwd naar jou berekening dat honderden op 1000 bezoekers positief getest zouden worden....
Als je al corona hebt gehad schijn je nog heel lang daarna positief te testen, terwijl het besmettingsgevaar voorbij is.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Jannah »

Ik weet niet of het wel nodig is om te testen. Van 1 gemeente weet ik dat sinds kort iedereen weer mag komen, maar heb niet van extra besmettingen gehoord.

Of die besmettingen zijn er wel, maar wordt er niet getest.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jannah schreef:Ik weet niet of het wel nodig is om te testen. Van 1 gemeente weet ik dat sinds kort iedereen weer mag komen, maar heb niet van extra besmettingen gehoord.

Of die besmettingen zijn er wel, maar wordt er niet getest.
Die besmettingen zijn er niet. Want anders was dat allang bekend geworden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Jannah »

GerefGemeente-lid schreef:
Jannah schreef:Ik weet niet of het wel nodig is om te testen. Van 1 gemeente weet ik dat sinds kort iedereen weer mag komen, maar heb niet van extra besmettingen gehoord.

Of die besmettingen zijn er wel, maar wordt er niet getest.
Die besmettingen zijn er niet. Want anders was dat allang bekend geworden.
Heb ik ook niet van gehoord nee. Ik weet niet of nog meer gemeenten dit gaan doen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door windorgel »

Jannah schreef:Ik weet niet of het wel nodig is om te testen. Van 1 gemeente weet ik dat sinds kort iedereen weer mag komen, maar heb niet van extra besmettingen gehoord.

Of die besmettingen zijn er wel, maar wordt er niet getest.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe het gebouw gevuld is als iedereen komt. Kan dat met inachtneming van de 1,5 meter afstand tussen huishoudens of niet.
Ik ken meerdere (kleine) gemeenten die al heel lang iedereen kunnen ontvangen omdat het gebouw groot genoeg is daarvoor.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Jannah »

De 1,5 m afstand wordt denk ik niet gehouden.

Houdt dus in dat dat zonder opvallende besmettingscijfers toch wel zou kunnen. Of het verstandig is: ik vind van niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jannah schreef:De 1,5 m afstand wordt denk ik niet gehouden.

Houdt dus in dat dat zonder opvallende besmettingscijfers toch wel zou kunnen. Of het verstandig is: ik vind van niet.
Ik zou dat dan eerst maar eens navragen, want je klinkt niet heel erg zeker.

En verder zou je ook kunnen vragen aan de koster of er ergens op de achterste bank een plaatsje vrij is. Dan zit je toch niet volledig tussen de mensen.

Overigens denk ik dat het allemaal wel meevalt. De voetbalstadions kunnen ook een heleboel mensen bergen, dus waarom kan het in Gods huis dan niet? (Psalm 91)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Mona Lisa »

Henk J schreef:
Panny schreef:
Mona Lisa schreef:Over de GGD-testen is op zich al genoeg te zeggen maar goed, die testen over het algemeen mensen met klachten. Als je groepen gaat testen zonder klachten (op zondag bij de kerkdeur ofzo) dan gebeuren er hele rare dingen. Reken maar uit, bij een kerk met 1000 bezoekers gaan er honderden terug naar huis.
Reken maar uit? Ik ben wel benieuwd naar jou berekening dat honderden op 1000 bezoekers positief getest zouden worden....
Als je al corona hebt gehad schijn je nog heel lang daarna positief te testen, terwijl het besmettingsgevaar voorbij is.
Stel dat de test 90% correct is. Dan dus 10% niet, dat zijn 100 mensen. Neem je als gemiddelde groepsgrootte (personen, stelletjes en gezinnen gemiddeld) 3 personen dan gaan er 300 terug. Als de test 80% nauwkeurig is zijn het dus 600 mensen. Een onbetrouwbare test uitgevoerd door amateurs onder een vrijwel geheel gezonde groep mensen gaat niet werken. Daarom, stoppen met die test-gekte en gewoon thuisblijven bij klachten. Het is niet voor niets dat de horeca er ook niet aan wil beginnen.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Jannah »

GerefGemeente-lid schreef:
Jannah schreef:De 1,5 m afstand wordt denk ik niet gehouden.

Houdt dus in dat dat zonder opvallende besmettingscijfers toch wel zou kunnen. Of het verstandig is: ik vind van niet.
Ik zou dat dan eerst maar eens navragen, want je klinkt niet heel erg zeker.

En verder zou je ook kunnen vragen aan de koster of er ergens op de achterste bank een plaatsje vrij is. Dan zit je toch niet volledig tussen de mensen.

Overigens denk ik dat het allemaal wel meevalt. De voetbalstadions kunnen ook een heleboel mensen bergen, dus waarom kan het in Gods huis dan niet? (Psalm 91)
Klopt, ik weet het niet 100% zeker omdat ik er zelf niet kerk maar ik wel dingen hoor, zie en constateer om me heen. Ik begrijp ze wel, maar vind het niet verstandig.

Dat was de vraag van dit topic, kerkdiensten met testen ja of nee. Dat doen ze in voetbalstadions ook toch? Dat weet ik dan weer niet zeker, want daar kom ik nooit. :huhu
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Marco »

Mona Lisa schreef:Stel dat de test 90% correct is. Dan dus 10% niet, dat zijn 100 mensen. Neem je als gemiddelde groepsgrootte (personen, stelletjes en gezinnen gemiddeld) 3 personen dan gaan er 300 terug. Als de test 80% nauwkeurig is zijn het dus 600 mensen. Een onbetrouwbare test uitgevoerd door amateurs onder een vrijwel geheel gezonde groep mensen gaat niet werken. Daarom, stoppen met die test-gekte en gewoon thuisblijven bij klachten. Het is niet voor niets dat de horeca er ook niet aan wil beginnen.
Het gaat niet over thuisblijven bij klachten. Dat moet sowieso, minimaal tot een PCR-test heeft plaatsgevonden. Het gaat over samenkomen na een antigeentest. Als ik het goed heb begrepen is het probleem van antigeentesten niet zozeer dat ze een onterecht positief geven, maar dat er besmettingen me onopgemerkt kunnen blijven. Als een antigeentest positief is, is naar huis gaan dus een heel goed idee. Kennelijk ben je dan besmet, maar wist je het zelf nog niet.

Zie ook: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... tigeentest
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Klavart »

Marco schreef:
Mona Lisa schreef:Stel dat de test 90% correct is. Dan dus 10% niet, dat zijn 100 mensen. Neem je als gemiddelde groepsgrootte (personen, stelletjes en gezinnen gemiddeld) 3 personen dan gaan er 300 terug. Als de test 80% nauwkeurig is zijn het dus 600 mensen. Een onbetrouwbare test uitgevoerd door amateurs onder een vrijwel geheel gezonde groep mensen gaat niet werken. Daarom, stoppen met die test-gekte en gewoon thuisblijven bij klachten. Het is niet voor niets dat de horeca er ook niet aan wil beginnen.
Het gaat niet over thuisblijven bij klachten. Dat moet sowieso, minimaal tot een PCR-test heeft plaatsgevonden. Het gaat over samenkomen na een antigeentest. Als ik het goed heb begrepen is het probleem van antigeentesten niet zozeer dat ze een onterecht positief geven, maar dat er besmettingen me onopgemerkt kunnen blijven. Als een antigeentest positief is, is naar huis gaan dus een heel goed idee. Kennelijk ben je dan besmet, maar wist je het zelf nog niet.

Zie ook: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... tigeentest
Volgens Prof. dr. Armand Girbes leidt de testsamenleving (en dus ook toegangstesten bij een kerk) bij een lage infectiegraad onder de bevolking tot willekeur en schijnveiligheid. Willekeur omdat de meerderheid van de positief geteste personen helemaal geen COVID-19 zal hebben en schijnveiligheid omdat een belangrijk deel van de weinige besmette mensen toch een negatieve testuitslag zal krijgen.

Zie ook: https://www.artsenauto.nl/de-testsamenl ... e-belofte/
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Marco »

Klavart schreef:
Marco schreef:
Mona Lisa schreef:Stel dat de test 90% correct is. Dan dus 10% niet, dat zijn 100 mensen. Neem je als gemiddelde groepsgrootte (personen, stelletjes en gezinnen gemiddeld) 3 personen dan gaan er 300 terug. Als de test 80% nauwkeurig is zijn het dus 600 mensen. Een onbetrouwbare test uitgevoerd door amateurs onder een vrijwel geheel gezonde groep mensen gaat niet werken. Daarom, stoppen met die test-gekte en gewoon thuisblijven bij klachten. Het is niet voor niets dat de horeca er ook niet aan wil beginnen.
Het gaat niet over thuisblijven bij klachten. Dat moet sowieso, minimaal tot een PCR-test heeft plaatsgevonden. Het gaat over samenkomen na een antigeentest. Als ik het goed heb begrepen is het probleem van antigeentesten niet zozeer dat ze een onterecht positief geven, maar dat er besmettingen me onopgemerkt kunnen blijven. Als een antigeentest positief is, is naar huis gaan dus een heel goed idee. Kennelijk ben je dan besmet, maar wist je het zelf nog niet.

Zie ook: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... tigeentest
Volgens Prof. dr. Armand Girbes leidt de testsamenleving (en dus ook toegangstesten bij een kerk) bij een lage infectiegraad onder de bevolking tot willekeur en schijnveiligheid. Willekeur omdat de meerderheid van de positief geteste personen helemaal geen COVID-19 zal hebben en schijnveiligheid omdat een belangrijk deel van de weinige besmette mensen toch een negatieve testuitslag zal krijgen.

Zie ook: https://www.artsenauto.nl/de-testsamenl ... e-belofte/
Interessant artikel. Toch vraag ik mij af, in hoeverre testen niet toch gebruikt kan worden om dingen eerder te kunnen doen? De kritiek is vooral op de positieve tests, maar het gaat er om of het toelaten van alleen negatief geteste mensen een dusdanige verbetering van de veiligheid geeft dat daarmee een evenement (rotwoord) door te laten gaan waar dat eerst niet kon. Kwestie van: jammer voor degenen die onterecht weggestuurd werden, maar als er niet getest werd, kon de hele zaak niet doorgaan.

Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat een testsamenleving voor de langere termijn geen optie is, ook op basis van dit artikel.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Jannah schreef:De 1,5 m afstand wordt denk ik niet gehouden.

Houdt dus in dat dat zonder opvallende besmettingscijfers toch wel zou kunnen. Of het verstandig is: ik vind van niet.
Ik zou dat dan eerst maar eens navragen, want je klinkt niet heel erg zeker.

En verder zou je ook kunnen vragen aan de koster of er ergens op de achterste bank een plaatsje vrij is. Dan zit je toch niet volledig tussen de mensen.

Overigens denk ik dat het allemaal wel meevalt. De voetbalstadions kunnen ook een heleboel mensen bergen, dus waarom kan het in Gods huis dan niet? (Psalm 91)
Om het voetbalstadion in te mogen heb je een test nodig dus die vergelijking gaat niet op. (en de discussie over de benaming 'Gods huis' voor een kerkgebouw zullen we hier maar niet aan gaan).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:Om het voetbalstadion in te mogen heb je een test nodig dus die vergelijking gaat niet op. (en de discussie over de benaming 'Gods huis' voor een kerkgebouw zullen we hier maar niet aan gaan).
In een stadion zitten veel meer mensen dan in een kerkgebouw. Dus dat trekt de vergelijking weer in evenwicht.

En verder begrijp ik niet waarom het kerkgebouw volgens jou niet Gods huis is. De dominee of de ouderling zegt het namelijk elke zondag in het gemeenschappelijk gebed.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Om het voetbalstadion in te mogen heb je een test nodig dus die vergelijking gaat niet op. (en de discussie over de benaming 'Gods huis' voor een kerkgebouw zullen we hier maar niet aan gaan).
In een stadion zitten veel meer mensen dan in een kerkgebouw. Dus dat trekt de vergelijking weer in evenwicht.

En verder begrijp ik niet waarom het kerkgebouw volgens jou niet Gods huis is. De dominee of de ouderling zegt het namelijk elke zondag in het gemeenschappelijk gebed.
Nee, dat trekt de vergelijking niet in evenwicht. In een stadion is iedereen getest, in een kerk niemand. In een stadion zit je in de openlucht onder een afdak, in een kerk zit je binnen. In het stadion in Amsterdam zijn 55.000 plaatsen waarvan er nu maximaal 16.000 gebruikt mogen worden en alleen door mensen die maximaal 13 uur van te voren negatief te test zijn. Dit alles staat in geen verhouding tot het voorstel om op basis van de stadions in de kerken dan maar alles los te laten.

'Gods huis' stond in Jeruzalem. Gebouwd zoals Hij dat wilde en het was de plek waar Hij wilde wonen. Dat geldt niet voor een kerkgebouw.
Plaats reactie