Kerkdiensten met testen

Kerkdienst met test?

Ja
12
24%
Nee
36
72%
Anders namelijk...
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 50

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Om het voetbalstadion in te mogen heb je een test nodig dus die vergelijking gaat niet op. (en de discussie over de benaming 'Gods huis' voor een kerkgebouw zullen we hier maar niet aan gaan).
In een stadion zitten veel meer mensen dan in een kerkgebouw. Dus dat trekt de vergelijking weer in evenwicht.

En verder begrijp ik niet waarom het kerkgebouw volgens jou niet Gods huis is. De dominee of de ouderling zegt het namelijk elke zondag in het gemeenschappelijk gebed.
Nee, dat trekt de vergelijking niet in evenwicht. In een stadion is iedereen getest, in een kerk niemand. In een stadion zit je in de openlucht onder een afdak, in een kerk zit je binnen. In het stadion in Amsterdam zijn 55.000 plaatsen waarvan er nu maximaal 16.000 gebruikt mogen worden en alleen door mensen die maximaal 13 uur van te voren negatief te test zijn. Dit alles staat in geen verhouding tot het voorstel om op basis van de stadions in de kerken dan maar alles los te laten.

'Gods huis' stond in Jeruzalem. Gebouwd zoals Hij dat wilde en het was de plek waar Hij wilde wonen. Dat geldt niet voor een kerkgebouw.
Ik begreep dat er ook al landen zijn waar er geen regels meer zijn in en rondom stadions.

En voorts ben ik nog steeds van mening dat de regels in de kerken losgelaten kunnen en moeten worden. Het vertrouwen in God moet groter zijn dan in de overheid. Bovendien: is het Woord Gods ons niet meer waard dan de wereld de voetbal waard is?

Dus God wil in het kerkgebouw niet wonen en werken onder de prediking van de verzoening? Ik ben blij als de dominee of de ouderling het heeft over 'Gods huis'. Het is immers de werkplaats van de Heilige Geest!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door elbert »

Nee. Ik ben principieel tegen testen voor toegang voor wat dan ook. Dat geldt dan zeker ook voor kerkdiensten.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Dodo »

elbert schreef:Nee. Ik ben principieel tegen testen voor toegang voor wat dan ook. Dat geldt dan zeker ook voor kerkdiensten.
Hmm... Dus als de enige manier was om van dat onbewoonde eiland af te komen was met een negatieve test... ?? :)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Panny »

elbert schreef:Nee. Ik ben principieel tegen testen voor toegang voor wat dan ook. Dat geldt dan zeker ook voor kerkdiensten.
Kun je uitleggen waarom dat een principieel punt voor je is?
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind het überhaupt een beetje dom dat ds Zondag dat gezegd hebt, en ook op die stellige wijze.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:Ik vind het überhaupt een beetje dom dat ds Zondag dat gezegd hebt, en ook op die stellige wijze.
Ik vind het ook niet aan een dominee om zijn 'mening' hierover te geven.
Tot nu toe had ik alleen GG dominees gehoord die zeiden dat ze hierin niet wilden heersen over de gewetens van de hoorders.
Één dominee gaf wel overwegingen mee waar je over na kon denken (zowel voor- als tegenargumenten) maar je kon echt niet merken wat zijn persoonlijke mening was. Dat vond ik erg knap.

In de GGiN zie je wel veel sterker dat dominees openlijk vaccinatie afwijzen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Om het voetbalstadion in te mogen heb je een test nodig dus die vergelijking gaat niet op. (en de discussie over de benaming 'Gods huis' voor een kerkgebouw zullen we hier maar niet aan gaan).
In een stadion zitten veel meer mensen dan in een kerkgebouw. Dus dat trekt de vergelijking weer in evenwicht.

En verder begrijp ik niet waarom het kerkgebouw volgens jou niet Gods huis is. De dominee of de ouderling zegt het namelijk elke zondag in het gemeenschappelijk gebed.
Nee, dat trekt de vergelijking niet in evenwicht. In een stadion is iedereen getest, in een kerk niemand. In een stadion zit je in de openlucht onder een afdak, in een kerk zit je binnen. In het stadion in Amsterdam zijn 55.000 plaatsen waarvan er nu maximaal 16.000 gebruikt mogen worden en alleen door mensen die maximaal 13 uur van te voren negatief te test zijn. Dit alles staat in geen verhouding tot het voorstel om op basis van de stadions in de kerken dan maar alles los te laten.

'Gods huis' stond in Jeruzalem. Gebouwd zoals Hij dat wilde en het was de plek waar Hij wilde wonen. Dat geldt niet voor een kerkgebouw.
Ik begreep dat er ook al landen zijn waar er geen regels meer zijn in en rondom stadions.

En voorts ben ik nog steeds van mening dat de regels in de kerken losgelaten kunnen en moeten worden. Het vertrouwen in God moet groter zijn dan in de overheid. Bovendien: is het Woord Gods ons niet meer waard dan de wereld de voetbal waard is?

Dus God wil in het kerkgebouw niet wonen en werken onder de prediking van de verzoening? Ik ben blij als de dominee of de ouderling het heeft over 'Gods huis'. Het is immers de werkplaats van de Heilige Geest!
Ah, nu opeens de voetbalstadions in het buitenland. Daar zul je vast beter mee op de hoogte te zijn dan ik. Wat de regels betreft zet je twee dingen tegenover elkaar die niet tegenover elkaar staan. Vertrouwen in God betekent niet dat regels niet gelden. Bij regels gaat het niet om vertrouwen maar om gehoorzaamheid. En God vraagt in Zijn Woord om gehoorzaamheid aan de overheid, ook als je daar geen enkel vertrouwen in hebt. Verder is het aan de kerken zelf om invulling te geven aan de maatregelen rondom corona, want dat zijn richting de kerken alleen dringende adviezen. Of Gods Woord jou meer waard is dan voetbal voor de wereld waard is, kan ik niet beoordelen.

En nee, een kerkgebouw is geen 'Gods huis'. Tegelijk geldt dat de Heere de verkondiging gebruikt om zondaren te verzoenen. Ik ben weleens in een zaaltje geweest waar voor de dienst op zondag de fietsen naar buiten werden gereden en na afloop weer binnen werden gezet. Dat deed m.i. niet onder voor een kerkgebouw. Maar Gods huis stond alleen in Jeruzalem.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:Ah, nu opeens de voetbalstadions in het buitenland. Daar zul je vast beter mee op de hoogte te zijn dan ik. Wat de regels betreft zet je twee dingen tegenover elkaar die niet tegenover elkaar staan. Vertrouwen in God betekent niet dat regels niet gelden. Bij regels gaat het niet om vertrouwen maar om gehoorzaamheid. En God vraagt in Zijn Woord om gehoorzaamheid aan de overheid, ook als je daar geen enkel vertrouwen in hebt. Verder is het aan de kerken zelf om invulling te geven aan de maatregelen rondom corona, want dat zijn richting de kerken alleen dringende adviezen. Of Gods Woord jou meer waard is dan voetbal voor de wereld waard is, kan ik niet beoordelen.

En nee, een kerkgebouw is geen 'Gods huis'. Tegelijk geldt dat de Heere de verkondiging gebruikt om zondaren te verzoenen. Ik ben weleens in een zaaltje geweest waar voor de dienst op zondag de fietsen naar buiten werden gereden en na afloop weer binnen werden gezet. Dat deed m.i. niet onder voor een kerkgebouw. Maar Gods huis stond alleen in Jeruzalem.
Je valse beschuldiging in de eerste zin werp ik verre van mij. De overheid geeft adviezen en ik ben het met die adviezen niet meer eens. Ze zijn voor de kerken, zeker nu en zeker in deze tijd, veel te proportioneel geworden. Ik hoop dat spoedig Psalm 122: 1 (berijmd) weer in vervulling gaat voor de gehele gemeente.

En verder zing ik elke zondag graag Psalm 84: 1 en 5. Dit in reactie op je laatste alinea.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door HersteldHervormd »

Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind het überhaupt een beetje dom dat ds Zondag dat gezegd hebt, en ook op die stellige wijze.
Ik vind het ook niet aan een dominee om zijn 'mening' hierover te geven.
Tot nu toe had ik alleen GG dominees gehoord die zeiden dat ze hierin niet wilden heersen over de gewetens van de hoorders.
Één dominee gaf wel overwegingen mee waar je over na kon denken (zowel voor- als tegenargumenten) maar je kon echt niet merken wat zijn persoonlijke mening was. Dat vond ik erg knap.

In de GGiN zie je wel veel sterker dat dominees openlijk vaccinatie afwijzen.
Ja precies, de Bijbel is hier ook niet helemaal leidend in, dus waarom een dominee wel?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door elbert »

Panny schreef:Kun je uitleggen waarom dat een principieel punt voor je is?
In het geval van kerkdiensten is dat nog het makkelijkst uit te leggen. In de gemeente des Heeren gaan we uit van ja = ja en nee = nee. Dus een verzoek om bij klachten thuis te blijven (zoals we dat nu hebben) zou daarom voldoende moeten zijn. Het testen om de kerk in te komen is daarom een vorm van wantrouwen die we niet moeten willen.

Maar er is nog wel wat meer te zeggen in het bredere verband van de samenleving. De testsamenleving is ons door de politiek in de maag gesplitst, zonder dat er vanuit medische hoek of vanuit het RIVM om is gevraagd. Het is dus vooral een politiek gedreven besluit geweest met als doel om de samenleving eerder open te krijgen voor gevaccineerden en mensen die getest zijn. Het heeft feitelijk geen medisch nut (zeker gezien de vele vals-positieve testen die er met commerciele tests optreden) en zorgt voor een tweedeling in de maatschappij, waarbij de gevaccineerden en de getesten privileges krijgen op basis van testuitslagen. Vanuit ondernemers is er al grote weerstand tegen "testen voor toegang" en daarom doen de meesten er niet aan mee. Mede daarom wordt slechts een klein deel van de beschikbare capaciteit benut: volgens dit artikel in FTM slechts 3%. Dat betekent dat 97% van die capaciteit niet wordt benut en we dus dagelijks als maatschappij een half miljoen uitgeven voor lege testcentra. En er wordt nog steeds capaciteit bijgebouwd. Dat terwijl we beter kunnen investeren in het opschalen en verbeteren van de zorg.
In plaats van dat we de maatschappij opdelen in "gevaccineerden en negatief getesten" enerzijds en "zieken en mensen die zich niet willen laten vaccineren of testen" anderzijds, zouden we dus beter ons aan het "samen uit, samen thuis" principe kunnen houden, waarbij we maatregelen nemen op basis van de stand van de pandemie en die voor iedereen laten gelden, ongeacht vaccinatie- of teststatus.
Online
Marco
Berichten: 3594
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Marco »

elbert schreef:
Panny schreef:Kun je uitleggen waarom dat een principieel punt voor je is?
In het geval van kerkdiensten is dat nog het makkelijkst uit te leggen. In de gemeente des Heeren gaan we uit van ja = ja en nee = nee. Dus een verzoek om bij klachten thuis te blijven (zoals we dat nu hebben) zou daarom voldoende moeten zijn. Het testen om de kerk in te komen is daarom een vorm van wantrouwen die we niet moeten willen.
Je gaat er vanuit dat het voldoende is om bij klachten thuis te blijven. Dat is niet gezegd: ook zonder klachten kan je besmettelijk zijn, al is dat nog niet zo sterk als mét klachten. Wel moet je je afvragen of je dan niet beter kunt uitwijken naar zelftests.
elbert schreef:Maar er is nog wel wat meer te zeggen in het bredere verband van de samenleving. De testsamenleving is ons door de politiek in de maag gesplitst, zonder dat er vanuit medische hoek of vanuit het RIVM om is gevraagd. Het is dus vooral een politiek gedreven besluit geweest met als doel om de samenleving eerder open te krijgen voor gevaccineerden en mensen die getest zijn. Het heeft feitelijk geen medisch nut (zeker gezien de vele vals-positieve testen die er met commerciele tests optreden) en zorgt voor een tweedeling in de maatschappij, waarbij de gevaccineerden en de getesten privileges krijgen op basis van testuitslagen. Vanuit ondernemers is er al grote weerstand tegen "testen voor toegang" en daarom doen de meesten er niet aan mee. Mede daarom wordt slechts een klein deel van de beschikbare capaciteit benut: volgens dit artikel in FTM slechts 3%. Dat betekent dat 97% van die capaciteit niet wordt benut en we dus dagelijks als maatschappij een half miljoen uitgeven voor lege testcentra. En er wordt nog steeds capaciteit bijgebouwd. Dat terwijl we beter kunnen investeren in het opschalen en verbeteren van de zorg.
In plaats van dat we de maatschappij opdelen in "gevaccineerden en negatief getesten" enerzijds en "zieken en mensen die zich niet willen laten vaccineren of testen" anderzijds, zouden we dus beter ons aan het "samen uit, samen thuis" principe kunnen houden, waarbij we maatregelen nemen op basis van de stand van de pandemie en die voor iedereen laten gelden, ongeacht vaccinatie- of teststatus.
De bereidheid in de samenleving zou ons niets moeten zeggen. Het 'samen uit, samen thuis principe' klinkt geweldig, maar is onzin. Samen betekent dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. En dat nemen van de verantwoordelijkheid zou kunnen bestaan uit thuisblijven, vaccineren en wellicht ook testen.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door elbert »

Marco schreef:Je gaat er vanuit dat het voldoende is om bij klachten thuis te blijven. Dat is niet gezegd: ook zonder klachten kan je besmettelijk zijn, al is dat nog niet zo sterk als mét klachten. Wel moet je je afvragen of je dan niet beter kunt uitwijken naar zelftests.
Ook met een vaccin kun je besmettelijk zijn en zelftests staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. Dus dat zijn geen geldige argumenten om een test te eisen bij ingang van het kerkgebouw.
In de kerk is het bij mijn weten nog nooit voorgekomen dat mensen geweigerd zijn om naar binnen te gaan op basis van hun medische toestand. Dat nu doen, schept geen goed precedent. Gaan we dat straks ook doen als kinderen een kinderziekte hebben (bijvoorbeeld omdat sommigen gewetensbezwaren hebben tegen vaccinatie)?
Marco schreef:De bereidheid in de samenleving zou ons niets moeten zeggen. Het 'samen uit, samen thuis principe' klinkt geweldig, maar is onzin. Samen betekent dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. En dat nemen van de verantwoordelijkheid zou kunnen bestaan uit thuisblijven, vaccineren en wellicht ook testen.
Eigen verantwoordelijkheid nemen is wat anders dan als kerkenraad een test eisen van gemeenteleden. Dat komt al gauw neer op gewetensdwang op een punt van persoonlijke verantwoordelijkheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Susanna »

Bij ons moet je je nog steeds opgeven. Plus het vakje aanvinken dat je belooft om niet te komen als je verschijnselen van corona hebt. Ik vind dat wel genoeg.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door HersteldHervormd »

elbert schreef:
Marco schreef:Je gaat er vanuit dat het voldoende is om bij klachten thuis te blijven. Dat is niet gezegd: ook zonder klachten kan je besmettelijk zijn, al is dat nog niet zo sterk als mét klachten. Wel moet je je afvragen of je dan niet beter kunt uitwijken naar zelftests.
Ook met een vaccin kun je besmettelijk zijn en zelftests staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. Dus dat zijn geen geldige argumenten om een test te eisen bij ingang van het kerkgebouw.
In de kerk is het bij mijn weten nog nooit voorgekomen dat mensen geweigerd zijn om naar binnen te gaan op basis van hun medische toestand. Dat nu doen, schept geen goed precedent. Gaan we dat straks ook doen als kinderen een kinderziekte hebben (bijvoorbeeld omdat sommigen gewetensbezwaren hebben tegen vaccinatie)?
Marco schreef:De bereidheid in de samenleving zou ons niets moeten zeggen. Het 'samen uit, samen thuis principe' klinkt geweldig, maar is onzin. Samen betekent dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. En dat nemen van de verantwoordelijkheid zou kunnen bestaan uit thuisblijven, vaccineren en wellicht ook testen.
Eigen verantwoordelijkheid nemen is wat anders dan als kerkenraad een test eisen van gemeenteleden. Dat komt al gauw neer op gewetensdwang op een punt van persoonlijke verantwoordelijkheid.
Inderdaad, daarom verbaast het mij ook dat als je gevaccineerd bent, dat je dan schijnbaar bijna alles weer mag. Want je bent nog steeds besmettelijk. Maar heeft hier iemand een studie of onderzoek van in welke mate je nog besmettelijk bent? Hier is volgens mij weinig informatie over bekend.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1099
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Kerkdiensten met testen

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:
elbert schreef:
Marco schreef:Je gaat er vanuit dat het voldoende is om bij klachten thuis te blijven. Dat is niet gezegd: ook zonder klachten kan je besmettelijk zijn, al is dat nog niet zo sterk als mét klachten. Wel moet je je afvragen of je dan niet beter kunt uitwijken naar zelftests.
Ook met een vaccin kun je besmettelijk zijn en zelftests staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. Dus dat zijn geen geldige argumenten om een test te eisen bij ingang van het kerkgebouw.
In de kerk is het bij mijn weten nog nooit voorgekomen dat mensen geweigerd zijn om naar binnen te gaan op basis van hun medische toestand. Dat nu doen, schept geen goed precedent. Gaan we dat straks ook doen als kinderen een kinderziekte hebben (bijvoorbeeld omdat sommigen gewetensbezwaren hebben tegen vaccinatie)?
Marco schreef:De bereidheid in de samenleving zou ons niets moeten zeggen. Het 'samen uit, samen thuis principe' klinkt geweldig, maar is onzin. Samen betekent dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. En dat nemen van de verantwoordelijkheid zou kunnen bestaan uit thuisblijven, vaccineren en wellicht ook testen.
Eigen verantwoordelijkheid nemen is wat anders dan als kerkenraad een test eisen van gemeenteleden. Dat komt al gauw neer op gewetensdwang op een punt van persoonlijke verantwoordelijkheid.
Inderdaad, daarom verbaast het mij ook dat als je gevaccineerd bent, dat je dan schijnbaar bijna alles weer mag. Want je bent nog steeds besmettelijk. Maar heeft hier iemand een studie of onderzoek van in welke mate je nog besmettelijk bent? Hier is volgens mij weinig informatie over bekend.
Er is nog weinig bekend over besmettelijk zijn na vaccinatie. Men gaat ervan uit dat net als met andere vaccins de besmettingsgraad sterk verminderd is. Het idee is dan ook niet: je bent niet meer besmettelijk, het idee is: als je ziek wordt, is dat naar verwachting niet zo erg dat je naar de IC moet. Iedereen die wil kan gevaccineerd zijn. Als er teveel mensen niet gevaccineerd zijn, ontstaat er weer het gevaar van overbelasting van de ziekenhuizen.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie