Dialectdiensten (uit: In memoriam)

vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door vriend-en-metgezel »

eilander schreef:@Boogerman, ik geloof niet dat we elkaar helemaal begrijpen.
Ik ben een Zeeuw en spreek dialect van huis uit. Vroeger deed ik niet anders.
In de kerk werd echter altijd in het Nederlands gesproken. Sommige ouderlingen konden hun dialect moeilijk verbergen, maar dat terzijde... Er zal niemand in de kerk gezeten hebben die een dominee die geen woord Zeeuws kon, niet kon verstaan. Dus geen enkel probleem om een preek in normaal Nederlands aan te horen.

Nu lijkt het erop alsof iemand beweert dat het op de pinksterdag dus zo ging: ik kom daar als Zeeuw en hoor een preek in het Nederlands aan. Plotseling gebeurt er een wonder waardoor iemand plotseling mijn dialect kan praten. Wat bijzonder! Niet echt nodig, want verstaan kon ik 'm toch wel. Maar echt bijzonder...

Welnu, dáár geloof ik geen biet van. Er waren daar mensen die niets verstonden van de preek die niet in hun taal werd gehouden. En plotseling gebeurde er een wonder, en zie daar... eenvoudige mensen spraken hún taal! Toen konden ze het verstaan.
Of het met Pinksteren om dialecten ging, weet ik niet. Toch is het aannemelijk dat de mensen meer dan 1 taal spraken. Men wist van tevoren niet dat met Pinksteren dit wonder zou gebeuren en als je op reis bent, is het wel handig dat je je een beetje kunt redden. Ook waren het met Pinksteren volgens mij mensen met Joodse roots. Dan zal een deel van hen toch wel een mondje Hebreeuws / Grieks gesproken hebben? Door het wonder kwam de boodschap dichter bij het hart.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door DDD »

Ik denk dat de in Jeruzalem aanwezige Joden de tempeldienst prima konden volgen en dat ze allemaal de toen bekende Griekse taal spraken. Het wonder was niet dat ze met elkaar konden communiceren, maar dat ze in hun eigen moedertaal werden aangesproken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door eilander »

Ik geloof er niets van. Dan zou er een min of meer overbodig wonder gebeurd zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

Zo menselijk als er hier wordt gesproken neemt compleet het wonder van Pinksteren weg, en dat niet de taal van de Geest. De Geest spreekt nooit verwarrend. Wekte eerst verslagenheid. Dan wordt de vraag geboren: Wat moeten wij doen, mannen broeders!? Deze mensen waren door de Geest ontdekt. Dan wordt het van de kant van de mens afgesneden.
Verder, zoals ik zei, werkt de Geest nooit verwarrend. God spreekt immers Zichzelf niet tegen? De Geest opent het verduisterde verstand en dat werkte veslagenheid, maar ook gemeenschap en broederlijke liefde. Maar wat we hier doen verwarring stichten om zaken die boven ons verstand gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:In de kerk werd echter altijd in het Nederlands gesproken. Sommige ouderlingen konden hun dialect moeilijk verbergen, maar dat terzijde...
Ik luister wel eens mee met een OGGiN en ik weet dat daar er nog soms nog echt een dialectdienst is zoals je die 100 jaar geleden had. Het stoort mij geenszins, want wat de ouderling zegt, komt recht uit zijn hart, maar ook zulke dialectdiensten bestaan nog steeds.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Dodo »

eilander schreef:Mooi allemaal. Maar ik geloof er geen biet van er een overbodige taal werd gesproken. Dat deze mensen het even goed wel hadden kunnen horen, maar o wat leuk, ze spreken ook ons dialect.
Bij ons is een keer in een preek gezegd dat er eigenlijk staat dat ze allemaal Petrus hoorden spreken in hun eigen dialect.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:Hij preekte volgens mij ook wel in kerken als de Open Hof in Rijssen waar hij dan 'dialectdiensten' hield. Ik heb me altijd afgevraagd waarom dat nodig was. Alsof we geen Nederlands verstaan... :quoi Of was het om een oude taal levend te houden. Dan nog vind ik het vreemd dat dat dan via een kerkdienst moet.
Dialecten zijn niet meer wat het geweest is. Van mijn moeder leerde ik vroeger Zeeuwse woorden die nu geen enkele Zeeuw meer gebruikt. Veel dialecten zijn geworden tot Nederlands met een tongval.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Floppy »

eilander schreef:Ik geloof er niets van. Dan zou er een min of meer overbodig wonder gebeurd zijn.
Het heeft te maken met hoe dichtbij het evangelie komt, zonder enige barrière. Ik zou dat niet overbodig willen noemen, maar juist een bewijs van Gods goedheid; dat Hij wil aansluiten bij de alledaagse leefwereld van de mensen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:In de kerk werd echter altijd in het Nederlands gesproken. Sommige ouderlingen konden hun dialect moeilijk verbergen, maar dat terzijde...
Ik luister wel eens mee met een OGGiN en ik weet dat daar er nog soms nog echt een dialectdienst is zoals je die 100 jaar geleden had. Het stoort mij geenszins, want wat de ouderling zegt, komt recht uit zijn hart, maar ook zulke dialectdiensten bestaan nog steeds.
Staat die ouderling te preken dan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
eilander schreef:Ik geloof er niets van. Dan zou er een min of meer overbodig wonder gebeurd zijn.
Het heeft te maken met hoe dichtbij het evangelie komt, zonder enige barrière. Ik zou dat niet overbodig willen noemen, maar juist een bewijs van Gods goedheid; dat Hij wil aansluiten bij de alledaagse leefwereld van de mensen.
Ik vind het een verkleining van het wonder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
eilander schreef:Mooi allemaal. Maar ik geloof er geen biet van er een overbodige taal werd gesproken. Dat deze mensen het even goed wel hadden kunnen horen, maar o wat leuk, ze spreken ook ons dialect.
Bij ons is een keer in een preek gezegd dat er eigenlijk staat dat ze allemaal Petrus hoorden spreken in hun eigen dialect.
Maar dan nog, dat is toch wat anders dan een soort dialectshow. We moeten het natuurlijk binnen de proporties houden. Als er in de grondtekst het woord dialect staat, is dat dan te vergelijken met een vrolijke dialectshow? Want, geloof me, ik echt nog nooit een dialectdienst gehoord waarin de oude bevindelijke waarheid gepreekt werd. En begrijp me goed, ik zeg niets over die mensen die niet beter weten, maar wij kunnen meer weten over wat de verkondiging in feite is. Is het (als het een geroepen en gezonden dienstknecht betreft) een mens waardoor de Heere spreekt? Wat zouden we doen als en verwaardigd werden namens koning Willem-Alexander tot het volk te spreken? Zouden we daar wat van maken naar het ons goed zou denken? Zou het niet anders zijn, als de ogen van het gehele volk op ons gericht waren omdat wij een boodschap mochten (en moesten) doorgeven. Zouden we dan afdoen met er een verhaaltje van te maken in ons eigen plat dialect? Of zouden we het zo netjes proberen te doen. We weten immers dat het oog van heel het volk nu op ons gericht is, en dat wij namens de koning verwaardigd werden een koninklijke proclamatie uit te spreken? Misschien iets om even dieper over na te denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
Floppy schreef:
eilander schreef:Ik geloof er niets van. Dan zou er een min of meer overbodig wonder gebeurd zijn.
Het heeft te maken met hoe dichtbij het evangelie komt, zonder enige barrière. Ik zou dat niet overbodig willen noemen, maar juist een bewijs van Gods goedheid; dat Hij wil aansluiten bij de alledaagse leefwereld van de mensen.
Ik vind het een verkleining van het wonder.
Zie je niet dat dat het juist niet is? Dat God juist zo dichtbij komt, dat Hij spreekt in de taal die je het meest aan het hart ligt?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: In memoriam

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef: Maar dan nog, dat is toch wat anders dan een soort dialectshow. We moeten het natuurlijk binnen de proporties houden. Als er in de grondtekst het woord dialect staat, is dat dan te vergelijken met een vrolijke dialectshow? Want, geloof me, ik echt nog nooit een dialectdienst gehoord waarin de oude bevindelijke waarheid gepreekt werd.
Aha, het gaat jou dus helemaal niet om het dialect dat gesproken wordt (flauw om dat overigens een show te noemen i.p.v. een dienst) maar om de inhoud van de dienst die niet bij jou kaders aansluit.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door John Galt »

eilander schreef:Ik geloof er niets van. Dan zou er een min of meer overbodig wonder gebeurd zijn.
Dat was natuurlijk niet zomaar een trucje. Dat is een wonder nooit. Het is een teken. Met Pinksteren preekte onze dominee over dit wonder. Hier een stukje van de samenvatting:
God stapt over grenzen heen om mensen te bereiken. Hij wil naar niemand kijken als vreemden. God spreekt ieders taal. Wij zijn dat gewend, maar op die dag was dat anders. De mensen die hier aanwezig zijn, zijn Joden en Jodengenoten. Zij woonden overal, maar hun Jood-zijn was belangrijk. Voor hen was God echt een Joodse God. Maar nu blijkt Hij niet alleen Hebreeuws of Aramees te spreken. Nieman is voor Hem buitengesloten. Geen nationale beperking, maar ook niet-Joden komen nu in het zicht. Ook niet-Joden kunnen erbij horen. Richtte Hij zich eerder wel op één volk, maar toch maar daardoor bleef Hij wel de hele wereld in het oog houden. Zie bv Ps 87. Is dit ook niet herkenbaar? Moeten mensen die bij Jezus willen horen, precies worden als wij? Maar God kijkt breder. Taal en cultuur hoeven mensen niet bij Hem weg te houden. Gods grote daden zijn er voor de hele wereld. Wat God in Israël deed, was ook tot heil van de wereld. Vooral dat wat Hij in Jezus gaf. Die kwam ook voor heel de wereld.

Al deze mensen zullen ook Grieks gesproken hebben. Waarom dan toch al die talen? Bod wil ons bereiken in de taal van ons hart. God wil voor niemand een Vreemdeling zijn. In je geboortetaal kun je het beste aangesproken worden. God komt heel dichtbij, in de taal van thuis. Hij wil mij bereiken in de wereld waarin ik leef. Het is verwonderlijk dat Hij vele talen spreekt, maar nog wonderlijker dat Hij mijn taal spreekt. Hij past zich aan in Zijn formulering. Zo machtig is Hij. Daarom moeten we Hem ook niet met een soort verheven taal aanspreken. God kijkt daar doorheen, Hij wil ons zoals we zijn.

Dit kan beangstigend zijn. Het komt te dichtbij. Vandaar de afwijzende reacties. Wat doen wij als God dichtbij komt? Terugtrekken? Bezorgd zijn of we het wel aankunnen? Of horen we op van Zijn grote daden, zijn we verwonderd hoe dichtbij Hij komt?
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door DDD »

Zo is dat.

@eilander:
Toch zou ik menen dat je bij bijbeluitleg wel wat meer van de feiten en wat minder van je gevoel zou mogen uitgaan. In ieder geval staat vast dat het grotendeels klein-azische talen/dialecten waren. Ik kan helaas niet bij mijn bijbelverklaring op dit moment, maar de locaties spreken een duidelijk taal. Zo ver is het niet van Griekenland naar Israël.

En verder sprak gewoon iedereen met een normaal verstand Grieks (en Aramees). Dus het was ook nergens voor nodig. Je denkt toch niet dat mensen lopend 800 km verderop aanwezig zijn zonder dat ze begrijpen wat iemand tegen hen zegt, en dat in een tijd zonder mobiele telefoons. Er waren hooguit mensen onder begeleiding mee, dat zou ik mij nog kunnen voorstellen, maar iedereen van enige betekenis sprak in die tijd Grieks.

En verder vind ik het kwalijk dat er kennelijk nooit duidelijk over Pinksteren is gepreekt in jouw gemeenten. Want dit is nu precies de kern.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 jun 2021, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie