Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Dodo »

Ik vind het een mooie gedachte dat God de taal gebruikt die je na aan het hart ligt.
Ik vraag me af of bijvoorbeeld emigranten bidden in de nieuwe taal, of in hun moerstaal?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:In de kerk werd echter altijd in het Nederlands gesproken. Sommige ouderlingen konden hun dialect moeilijk verbergen, maar dat terzijde...
Ik luister wel eens mee met een OGGiN en ik weet dat daar er nog soms nog echt een dialectdienst is zoals je die 100 jaar geleden had. Het stoort mij geenszins, want wat de ouderling zegt, komt recht uit zijn hart, maar ook zulke dialectdiensten bestaan nog steeds.
Staat die ouderling te preken dan?
Nee. Maar hij bidt wel.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef: Nee, ga nu alstublieft dit topic vervuilen. Vanzelf het was off-topic, dat zo tussendoor als voorbeeld zou kunnen dienen. Ik merk dat het ook dienstig kan zijn voor een afleidende weg, Jammer.
:bobo
Dodo schreef:Ik vind het een mooie gedachte dat God de taal gebruikt die je na aan het hart ligt.
Ik vraag me af of bijvoorbeeld emigranten bidden in de nieuwe taal, of in hun moerstaal?
Naarmate men ouder wordt vaak in de moedertaal. Ook in zendingssituaties wordt de eredienst vaak niet de lingua franca gebruikt, maar de lokale taal en/of dialect wanneer het voor de zendingswerkers mogelijk is geweest om taalles hiervoor te krijgen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door John Galt »

Ik hoorde van een ouderling van de GG Randburg (ZA) dat toen die gemeente werd gesticht, zij vroegen aan de GBS welke Afrikaanse Bijbelvertaling zij het beste konden gebruiken. Ze kregen als antwoord dat ze het beste gewoon de SV konden blijven gebruiken. "Jullie verstaan toch allemaal Nederlands?"
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Ik hoorde van een ouderling van de GG Randburg (ZA) dat toen die gemeente werd gesticht, zij vroegen aan de GBS welke Afrikaanse Bijbelvertaling zij het beste konden gebruiken. Ze kregen als antwoord dat ze het beste gewoon de SV konden blijven gebruiken. "Jullie verstaan toch allemaal Nederlands?"
Ik denk dat ze daar nu wat genuanceerder in staan.

https://gbs.nl/projecten/vertaling-kant ... afrikaans/

Ze zijn nu de Kanttekeningen geschikt aan het maken voor de Afrikaanse vertaling van 1953.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door John Galt »

Panta rhei!
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Jij weet het altijd beter, maar het gaat zelden over het onderwerp. En dat maakt het gesprek wat lastig.
Dan wit u dus dat ik me stil houd omdat onze visies uiteenlopen? Vraag op de man af: Acht u dat recht, en u weet het, er is een stille Aanschouwer die elke letter die wij typen naziet. Beseffen we iets van de hoogheid en heiligheid Gods? Bedenkt dit toch. Dat geldt mij en iedereen.
Nee, natuurlijk niet. Maar het zou wel fijn zijn als de visie en argumenten voor iedereen kenbaar met het onderwerp van gesprek te maken hebben.

Ik heb zeker het idee dat ik iets van de hoogheid en heiligheid van God besef. Maar juist daarom is het van belang om iets zinnigs te zeggen.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Misschien off-topic. Maar toch wel iets om na te denken.
We hebben (denk ik) allemaal wel eens een tochtje door Fryslân of Limburg gemaakt. Dan zie je soms, nee vaak, tweetalige plaatsnaamborden. We hebben er dan geen notie van hoe dat moet worden uitgesproken. Is zo'n bord dan informatief of is het meer een teken van: Wij willen onze eigenheid hiernee tonen? Heeft zo'n bord niet vaker, ik spreek ni voor mezelf. een meer verwarrend effect dan een informatief effect? We weten allemaal waar Leeuwarden ligt, maar als ik nu correct wil zijn zou ik moeten zeggen: Ik hoop morgen een bezoekje te brengen aan Ljouwert in Fryslân. Wie kan dat goed uitspreken? Daarvoor zou heel Nederland Fries moeten leren. Ik acht dergelijke tweetaligheid ook niet bevorderlijk voor duidelijkheid, het kan, sommige gemeenten zijn zelfs eentalig Fries, voor grote verwarring zorgen. Je ziet een plaatsnaambord met een voor jou onbekende plaats. Nader bezien blijkt het om een bekende plaats te gaan, maar ze hadden dat in Fries geschreven. Overigens: Wie van ons kan in een normale Nederlandse zin de naam van de provincie Fryslân correct uitspreken? En toch wordt dat van ons verwacht.
Waar maak je je nu precies druk om?
Wie hier verder op in wil gaan doet dat gewoon niet, het was, zoals ik zelf al opmerkte off-topic. Wil je er toch op verder gaan, maak dan maar een eigen topic over de Friese taal, zou ik zeggen
Nee dank je. Ik maak me er namelijk totaal niet druk om.
Dat bergrijp ik, dat heb ik ook niet. Maar begreep je wat de strekking was? Dat zoiets onnodig voor verwarring kan zorgen?
Bovendien, en ga ik een stapje verder: De kerk is immers ook geen cultuurbeheerder? Of wel? Is dat de taak van der Kerk? Moet die dienstbaar gemaakt worden om een verloren gaand dialect te conserveren? Heeft niet de Kerk de opdracht aan ieder het Evangelie te verkondigen: Zegt de rechtvaardige dat hem wèl zal gaan, maar wee de goddeloze, het zal hem kwalijk gaan. Moeten de boodschap dan zo populair brengen ter bevordering van een bijna uitstervend taaltje, of heeft de Kerk een Hoger Doel? Het was, als dat zo inschat, nog geen tien jaar geleden dat we als gereformeerde gezindte eenparig dit show-element niet wensten. Evenals populaire praissongs. Raakvlakken? Ja, de taal. Er niets in te brengen tegen de Engelse taal, vanzelf! Maar als we Engelstalige liedjes ten gehore zouden brengen is dat ook niet stichtend, dan wordt eerder de nadruk gelegd (of men dat zo bedoelt of niet) op de muziek, en in eerste geval op de cultuur. Beide voeren af van het doel: De grote ernst in de verkondiging, dat het de goddeloze kwalijk zal gaan en de rechtvaardige wèl. Dit moeten we, mijns inziens nooit verstoppen door iets wat ons van dit doel kan aftrekken?

Zijn er überhaupt (moeilijk woord hè?) nog mensen die dit radicaal durven af te wijzen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Geytenbeekje »

Volgens mij is het beter als DIA even niet meer op het forum komt. Even een rustpauze
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Erskinees »

Oei, een groot lettertype. Daar schrikken we van zeg!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Volgens mij is het beter als DIA even niet meer op het forum komt. Even een rustpauze
Nee, nee, men zegt immers dat dit een discussieforum is? Mag dat nu ineens dan niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:De grote ernst in de verkondiging, dat het de goddeloze kwalijk zal gaan en de rechtvaardige wèl. Dit moeten we, mijns inziens nooit verstoppen door iets wat ons van dit doel kan aftrekken?
Hier zijn we het helemaal eens. De rest zou ik wat minder voor dit karretje proberen te spannen. Het doet afbreuk aan je, an sich goede, boodschap.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Volgens mij is het beter als DIA even niet meer op het forum komt. Even een rustpauze
Nee, nee, men zegt immers dat dit een discussieforum is? Mag dat nu ineens dan niet?
Zeker. Maar discussiëren doe je ook met oog voor andermans standpunt DIA. Anders is het een monoloog.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Zijn er überhaupt (moeilijk woord hè?) nog mensen die dit radicaal durven af te wijzen?
Dat weet je wel, DIA. Die zijn er zeker.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Zijn er überhaupt (moeilijk woord hè?) nog mensen die dit radicaal durven af te wijzen?
Dat weet je wel, DIA. Die zijn er zeker.
Blijkbaar zijn er ook mensen die hier niet graag oprecht kleur bekennen. Dat vindt ik jammer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie