Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Zijn er überhaupt (moeilijk woord hè?) nog mensen die dit radicaal durven af te wijzen?
Dat weet je wel, DIA. Die zijn er zeker.
Blijkbaar zijn er ook mensen die hier niet graag oprecht kleur bekennen. Dat vindt ik jammer.
Leidt je dat af van een gesprek over dialecten?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:De grote ernst in de verkondiging, dat het de goddeloze kwalijk zal gaan en de rechtvaardige wèl. Dit moeten we, mijns inziens nooit verstoppen door iets wat ons van dit doel kan aftrekken?
Het punt is natuurlijk dat jij een verkondiging in dialect wél ziet als iets wat van het doel zou kunnen aftrekken.
Ten eerste: dialectdiensten worden niet belegd om de aandacht van het Woord af te trekken, maar juist om het Woord dichterbij te brengen.
Ten tweede: waarom maak je je druk over dialectdiensten, terwijl je aan de andere kant wilt vasthouden aan een Statenvertaling waarvan de taal voor mensen anno 2021 misschien nog wel moeilijker te begrijpen is dan een dialect?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Volgens mij is het beter als DIA even niet meer op het forum komt. Even een rustpauze
Nee, nee, men zegt immers dat dit een discussieforum is? Mag dat nu ineens dan niet?
Zeker. Maar discussiëren doe je ook met oog voor andermans standpunt DIA. Anders is het een monoloog.
Nee, nee, dat bedoel ik niet. Zeg ik iets wat tegen onze belijdenis is? Als dat zo is, dan is het plicht en verantwoording van de moderator om me te weren van het forum, Maar spreek naar Schrijft en belijdenis, als dat niet zo is, zeg het dan helder, en niet zo achterbaks dat ergens wel merkt dat je eigenlijk niet zo gewenst bent. Nogmaals, ik kom niet met mijn eigen standpunt. Laten we recht doen zoals het is. Kunnen de waarheid niet verdragen, dan kan dat niet aan mij liggen, als ik tenminste in de lijn van onze belijdenis spreek. Doe ik dat niet, dan is het uw plicht mij daarop te wijzen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Zijn er überhaupt (moeilijk woord hè?) nog mensen die dit radicaal durven af te wijzen?
Dat weet je wel, DIA. Die zijn er zeker.
Blijkbaar zijn er ook mensen die hier niet graag oprecht kleur bekennen. Dat vindt ik jammer.
Ja hoor. Ik wil best kleur bekennen. Ik zou wensen dat ik het evangelie kon verkondigen in het dialect van de plaats waar ik woon. Dan zouden veel meer mensen bereikt worden dan in het ABN. Maar in heel veel (de meeste) andere plaatsen vind ik het grote onzin.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Zijn er überhaupt (moeilijk woord hè?) nog mensen die dit radicaal durven af te wijzen?
Dat weet je wel, DIA. Die zijn er zeker.
Blijkbaar zijn er ook mensen die hier niet graag oprecht kleur bekennen. Dat vindt ik jammer.
Ja hoor. Ik wil best kleur bekennen. Ik zou wensen dat ik het evangelie kon verkondigen in het dialect van de plaats waar ik woon. Dan zouden veel meer mensen bereikt worden dan in het ABN. Maar in heel veel (de meeste) andere plaatsen vind ik het grote onzin.
Ik houd u hierin niet te tegen. Wat let u dan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door John Galt »

DIA schreef:Nee, nee, dat bedoel ik niet. Zeg ik iets wat tegen onze belijdenis is? Als dat zo is, dan is het plicht en verantwoording van de moderator om me te weren van het forum, Maar spreek naar Schrijft en belijdenis, als dat niet zo is, zeg het dan helder, en niet zo achterbaks dat ergens wel merkt dat je eigenlijk niet zo gewenst bent. Nogmaals, ik kom niet met mijn eigen standpunt. Laten we recht doen zoals het is. Kunnen de waarheid niet verdragen, dan kan dat niet aan mij liggen, als ik tenminste in de lijn van onze belijdenis spreek. Doe ik dat niet, dan is het uw plicht mij daarop te wijzen.
De vraag is of je je ooit laat corrigeren. Maar ik heb niet zoveel zin in de zoveelste discussie over iemands stijl van discussiéren. Als iemand goede argumenten heeft tegen een kerkdienst in dialect, laat hem die dan gewoon forumuleren. En als het gewoon niet je ding is, dan mag dat ook. Je mag gewoon zeggen: Ik heb geen argumenten, maar ik houd er neit van. Prima toch? Er zijn ook dingen in kerkelijk Nederland waar ik niet van houd, zonder dat dat nou direct principes zijn of dat ik met Schrift en belijdenis ga lopen zwaaien. Zoals een wijs man ooit zei: Voor principes ga je de brandstapel op, anders zijn het meningen. En je mag meningen hebben, maar waardeer ze dan ook als zodanig.
Who is John Galt? :quoi
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Volgens mij is het beter als DIA even niet meer op het forum komt. Even een rustpauze
Nee, nee, men zegt immers dat dit een discussieforum is? Mag dat nu ineens dan niet?
Zeker. Maar discussiëren doe je ook met oog voor andermans standpunt DIA. Anders is het een monoloog.
Nee, nee, dat bedoel ik niet. Zeg ik iets wat tegen onze belijdenis is? Als dat zo is, dan is het plicht en verantwoording van de moderator om me te weren van het forum, Maar spreek naar Schrijft en belijdenis, als dat niet zo is, zeg het dan helder, en niet zo achterbaks dat ergens wel merkt dat je eigenlijk niet zo gewenst bent. Nogmaals, ik kom niet met mijn eigen standpunt. Laten we recht doen zoals het is. Kunnen de waarheid niet verdragen, dan kan dat niet aan mij liggen, als ik tenminste in de lijn van onze belijdenis spreek. Doe ik dat niet, dan is het uw plicht mij daarop te wijzen.
DIA, het gaat over een dialect. Ik zie daarin geen lijn van onze belijdenis en dat heeft zeker niet iets te maken met gewenst zijn etc.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:De grote ernst in de verkondiging, dat het de goddeloze kwalijk zal gaan en de rechtvaardige wèl. Dit moeten we, mijns inziens nooit verstoppen door iets wat ons van dit doel kan aftrekken?
Het punt is natuurlijk dat jij een verkondiging in dialect wél ziet als iets wat van het doel zou kunnen aftrekken.
Ten eerste: dialectdiensten worden niet belegd om de aandacht van het Woord af te trekken, maar juist om het Woord dichterbij te brengen.
Ten tweede: waarom maak je je druk over dialectdiensten, terwijl je aan de andere kant wilt vasthouden aan een Statenvertaling waarvan de taal voor mensen anno 2021 misschien nog wel moeilijker te begrijpen is dan een dialect?
Sorry, dat ik zo laat antwoordt. Dat is niet gewoonte zoals u weet, maar soms kan ik niet alles bijhouden.
Mag ik er u wijzen wat mijn ervaring was met dialect-diensten in de Open Hof? Nu moet ik wel zeggen dat ik er niet zoveel gehoord heb. Maar als de gemeente (of het publiek) met enige regelmaat in de lach schiet, dan is er volgens mijn inzien iets mis met de ernst van de boodschap die gebracht wordt. Ja, ik weet het ook wel, de enrst van de 'zware kerken' is altijd een bron van ergernis geweest, maar dat nooit anders geweest, Op de pinksterdag spotten ze al: ze zij vol zoete wijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Blijkbaar zijn er ook mensen die hier niet graag oprecht kleur bekennen. Dat vindt ik jammer.
Ja hoor. Ik wil best kleur bekennen. Ik zou wensen dat ik het evangelie kon verkondigen in het dialect van de plaats waar ik woon. Dan zouden veel meer mensen bereikt worden dan in het ABN. Maar in heel veel (de meeste) andere plaatsen vind ik het grote onzin.
Ik houd u hierin niet te tegen. Wat let u dan?
Ik spreek verschillende talen en een dialect. Maar niet dit dialect.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
DIA schreef:Nee, nee, dat bedoel ik niet. Zeg ik iets wat tegen onze belijdenis is? Als dat zo is, dan is het plicht en verantwoording van de moderator om me te weren van het forum, Maar spreek naar Schrijft en belijdenis, als dat niet zo is, zeg het dan helder, en niet zo achterbaks dat ergens wel merkt dat je eigenlijk niet zo gewenst bent. Nogmaals, ik kom niet met mijn eigen standpunt. Laten we recht doen zoals het is. Kunnen de waarheid niet verdragen, dan kan dat niet aan mij liggen, als ik tenminste in de lijn van onze belijdenis spreek. Doe ik dat niet, dan is het uw plicht mij daarop te wijzen.
De vraag is of je je ooit laat corrigeren. Maar ik heb niet zoveel zin in de zoveelste discussie over iemands stijl van discussiéren. Als iemand goede argumenten heeft tegen een kerkdienst in dialect, laat hem die dan gewoon forumuleren. En als het gewoon niet je ding is, dan mag dat ook. Je mag gewoon zeggen: Ik heb geen argumenten, maar ik houd er neit van. Prima toch? Er zijn ook dingen in kerkelijk Nederland waar ik niet van houd, zonder dat dat nou direct principes zijn of dat ik met Schrift en belijdenis ga lopen zwaaien. Zoals een wijs man ooit zei: Voor principes ga je de brandstapel op, anders zijn het meningen. En je mag meningen hebben, maar waardeer ze dan ook als zodanig.
Ja dat zei ik al: Als er iets in te brengen is wat ik zeg, dat strijdt met Schrift en belijdenis is het uw dure taak mij daarop te wijzen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door John Galt »

Probleem is dat er vaak iets in te brengen is tegen jouw stijl van discussiëren. Het zou fijn zijn als je daarin ook luistert naar feedback. Want die is meestal goed bedoeld.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Probleem is dat er vaak iets in te brengen is tegen jouw stijl van discussiëren. Het zou fijn zijn als je daarin ook luistert naar feedback. Want die is meestal goed bedoeld.
Nu een een verkeerd bedoelde vraag: Kunt een voorbeeld geven wat u bedoelt? Want ik ben maar een ongeletterd mens, begrijp niet goed wat u hier bedoelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door John Galt »

Ik zal je er een volgende keer op attenderen. Het gebeurt zovaak, dat er geen beginnen aan is om het op te sommen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Dialectdiensten (uit: In memoriam)

Bericht door Adagio »

John Galt schreef:God wil voor niemand een Vreemdeling zijn.
Ondertussen staan in de Schrift verschillende openbaringen van God.

In Daniël 5 lees ik "Te zelver ure kwamen er vingers van eens mensen hand voort, die schreven tegenover den kandelaar, op den kalk van den wand van het koninklijk paleis; en de koning zag het deel der hand die daar schreef. Toen veranderde zich de glans des konings, en zijn gedachten verschrikten hem, en de banden zijner lendenen werden los, en zijn knieën stieten tegen elkander aan".

In Ex. 34 staat: "Zo zagen dan de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes, dat het vel van Mozes' aangezicht glinsterde; derhalve deed Mozes het deksel weder op zijn aangezicht".

Gedachtig daaraan schrijft Paulus over de kinderen Israëls: "Want tot op den dag van heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des Ouden Testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus tenietgedaan wordt. Maar tot den huidigen dag toe, wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op hun hart. Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen."
Plaats reactie