Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

@Bezorgd:
Dan ben ik wel een boomer :D

Dat is goed om te weten. :)

Ik denk echt niet dat het klopt, maar het is erg situatie-afhankelijk. In mijn eigen gemeente zijn ook heel veel mensen vertrokken, maar daar waren duidelijke redenen voor. Ik zie geen verschil in leeftijdcategorie. Er zijn zelfs mensen met kleine kinderen gewoon gebleven, omdat ze weten dat er altijd kans is op verbetering en dat God zijn kerk regeert. En dat vertrouwen is ook niet beschaamd. Nu komen er weer veel meer mensen in de kerk dan een jaar geleden, en dat ligt aan één naar de mens genomen toevallige factor. Dus je kunt je eigen ervaringen niet zomaar generaliseren.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:
DDD schreef:
Bezorgd schreef:Overigens is de hele discussie over of je wel of niet in je kerkverband lid moet blijven echt een 'boomer' discussie.
Jongeren staan hier heel anders in.
Dat zegt niets, los van het feit dat het niet waar is.
Volgens mij ook niet. Ik zie eerder bij sommige jongeren een verstarring in hun mening over een kerkverband dan bij boomers. Die zijn toch vaak wat nuchterder en genuanceerder.
Ik herken het voor een deel wat @Bezorgd zegt.
Een deel van de jongeren is breed georiënteerd en heeft aan kerkverbanden niet zo'n boodschap.
Toch is er juist bij deze jongeren vaak veel gebed voor de eigen gemeente.

Een ander deel van de jongeren of jongvolwassenen lijkt inderdaad verstard.
Die kom ik ook wel regelmatig tegen.
Volgens hen is het kerkverband waar ze bij horen nu perferct georganiseerd.

En deze twee uitingen zie ik niet alleen bij jongeren, maar dus ook bij ouderen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik deel niet de visie van sommigen hier dat je perse naar een kerk moet gaan in je woonplaats. Er zijn genoeg dorpen waar geen GG is. Als je van je jeugd af aan in de GG bent opgeroeid, daar belijdenis deed en in het huwelijk trad, dan is zie ik geen gegronde reden om in een dorp waar geen GG is, je dan maar aan te sluiten bij een ander kerkverband. Kerkverlating is zondig, dus als je er voor kiest om in Lunteren te gaan wonen, is de eerste keuze de dichtstbijzijnde GG, die binnen een kwartier afstand te vinden is. En als je precies tussen twee GG's in woont, dien je biddend een keuze te maken voor Gods heilig aangezicht. Maar kerkverlating is hier geenszins een optie.

Dat is anders als je besluit om te gaan wonen in Aalsmeer, Damwoude, Sprang-Capelle of Oostburg. Dan kies je voor de meest Bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente.
In Sprang-Capelle en Oostburg is er toch ook een GG.
Zeker. Maar verder is er in de omtrek niet zo heel veel te vinden. Ik zou ook Veenwouden kunnen noemen. Of Eindhoven.
In Sprang-Capelle en omgeving zijn wel meer wel bijbelgetrouwe gemeenten te vinden hoor.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef: Woonachtig in Lunteren word je (hersteld) hervormd, anders verhuis je. Zo simpel is dat. Ben je gelijk van die idiote Veluwse stromingenstrijd (ik heiliger dan gij) af.
Ik ben het oneens met deze opvatting. Het kerkverband gaat boven de woonplaats.
Het is me meer opgevallen dat dhr. Anker de verschillen, die werkelijkheid zijn, afdoet als stromingen, en die bagatelliseert. Er is nog een volk dat niet alles kan eten. Daar mogen we beslist niet denigrerend over doen. Ik merk dat dit overigens in brede kringen van onze gezindte zo wordt beredeneerd.
Men neemt dit dan blijkbaar zo ernstig op dat men er niet voor wil verhuizen. Dat geeft toch te denken. Ik ben het zeer eens met Ad. Wij willen nadrukkelijk geen streekgemeente worden.
Dat heeft in onze hervormde gemeente ook een periode gespeeld toen er veel toeloop was vanuit omliggende plaatsen. Om te voorkomen dat we een streekgemeente zouden worden en het karakter van de gemeente zou veranderen, konden alleen mensen die binnen de kerkelijke grenzen van het dorp woonachtig waren lid zijn van de gemeente. Als men verhuisde werd men automatisch overgeschreven naar de nieuwe woonplaats (dat is nog steeds zo) en perforeren was niet mogelijk (tegenwoordig wel).
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Bourdon16 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik deel niet de visie van sommigen hier dat je perse naar een kerk moet gaan in je woonplaats. Er zijn genoeg dorpen waar geen GG is. Als je van je jeugd af aan in de GG bent opgeroeid, daar belijdenis deed en in het huwelijk trad, dan is zie ik geen gegronde reden om in een dorp waar geen GG is, je dan maar aan te sluiten bij een ander kerkverband. Kerkverlating is zondig, dus als je er voor kiest om in Lunteren te gaan wonen, is de eerste keuze de dichtstbijzijnde GG, die binnen een kwartier afstand te vinden is. En als je precies tussen twee GG's in woont, dien je biddend een keuze te maken voor Gods heilig aangezicht. Maar kerkverlating is hier geenszins een optie.

Dat is anders als je besluit om te gaan wonen in Aalsmeer, Damwoude, Sprang-Capelle of Oostburg. Dan kies je voor de meest Bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente.
In Sprang-Capelle en Oostburg is er toch ook een GG.
Zeker. Maar verder is er in de omtrek niet zo heel veel te vinden. Ik zou ook Veenwouden kunnen noemen. Of Eindhoven.
In Sprang-Capelle en omgeving zijn wel meer wel bijbelgetrouwe gemeenten te vinden hoor.
Door de stelligheid van GerefGemeente-lid lijkt het erop dat hij gemeenten die behoren tot de HHK of de PKN niet tot de bijbelgetrouwe gemeenten rekent. En dan is er in de omtrek inderdaad niet zoveel meer te vinden. Als je op Kerktiijden.nl Sprang Capelle intypt, komt er een aardig lijstje. Ik ken ze niet allemaal maar in een straal van 9 km vind je dan ook minstens 9 gemeenten die ik Bijbelgetrouw noem.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dan was dat voorbeeld ook niet goed.

Laten we het dan voor het gemak maar houden bij Damwoude, Veenwouden of Eindhoven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:Dan was dat voorbeeld ook niet goed.

Laten we het dan voor het gemak maar houden bij Damwoude, Veenwouden of Eindhoven.
In Hardegaryp heb je een hele behoudende HHK. 5,6 km verder vanaf Veenwouden.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Ad Anker schreef: We moeten geen ramen plaatsen in onze kerkmuren, of ze laag maken zodat je eroverheen kan kijken of welke metafoor meer. Die muren moeten radicaal gesloopt worden, en dat kan alleen van bovenaf, vrees ik. En dat strijdt met mijn activistische vlees.
Eens! Ik denk dat we in afhankelijkheid van de Heere de muren moeten afbreken. Wat de uitkomst daarna dan ook is. Vlees en bloed wordt sowieso niet gespaard, ook niet op dit vlak.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Eens! Ik denk dat we in afhankelijkheid van de Heere de muren moeten afbreken. Wat de uitkomst daarna dan ook is. Vlees en bloed wordt sowieso niet gespaard, ook niet op dit vlak.
Veel meer dan geestelijke herkenning zal er niet volgen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Ad Anker schreef:
Adagio schreef:
Ditbenik schreef:We zijn in onze reformatorische kerken gewend geraakt aan een keuzemenu... En uiteindelijk zal blijken dat dit de dood in de pot is want waar we het van zelf gekozen voorgangers verwachten, stellen we ons vertrouwen niet op Christus alleen.
Ja, het "we" in deze post, dat ben ik en dat ben jij, bij het aanleggen van menselijke maatstaven.
We moeten geen ramen plaatsen in onze kerkmuren, of ze laag maken zodat je eroverheen kan kijken of welke metafoor meer. Die muren moeten radicaal gesloopt worden, en dat kan alleen van bovenaf, vrees ik. En dat strijdt met mijn activistische vlees.
Sorry, ikzelf maakte het te ingewikkeld, door zo even een tekst uit Zacharia neer te zetten, helaas. Binnen loopafstand van je kerkgebouw te wonen is verreweg het meest te verkiezen. En God kan kerkmuren ook van onderaf gesloopt laten worden (1 Kor. 11: 19, 2 Thess. 2: 11). Dat is, intermenselijk, niet iets om naar uit te zien. Maar meerdere hemels kan ook niet, we lezen dan ook in het laatste Bijbelhoofdstuk: "En geen vervloeking zal er meer tegen iemand zijn; en de troon Gods en des Lams zal daarin zijn, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen, En zullen Zijn aangezicht zien, en Zijn Naam zal op hun voorhoofden zijn." Dat geeft te denken: welke naam vertonen wij in het hier en nu...
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Eens! Ik denk dat we in afhankelijkheid van de Heere de muren moeten afbreken. Wat de uitkomst daarna dan ook is. Vlees en bloed wordt sowieso niet gespaard, ook niet op dit vlak.
Veel meer dan geestelijke herkenning zal er niet volgen.
Is dit een verwachting? De Heere kan veel meer!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Karlstad1970 schreef: Niet wat ons het beste smaakt maar waar Gods zuivere woord gepredikt word, met Christus als middelpunt van de prediking en niet de mens, dat heeft niks te maken met smaak.
Allereerst, Gods Woord wordt op aarde nergens volkomen zuiver gepredikt. Alles, ook de predikaties, zijn bevlekt met zonden.
Verder heeft het, zeker op de bible-belt wel met smaak te maken.
Ruim 10 jaar geleden toen we naar de kerk gingen, zo'n 12 km verderop, zaten de volgende kerken dichterbij dan onze kerk:
- PKN GB
- Nog een PKN GB
- Nog een PKN GB
- Nog een PKN GB
- HHK
- GG (uiterst conservatief)
- OGGIN
- Nog een OGGIN
- Nog een GG op ongeveer gelijke afstand als onze kerk destijds
- Nog een GG op ongeveer gelijke afstand als onze kerk destijds

Dan heeft het echt wel met smaak te maken om deze kerken over te slaan en naar een andere kerk te gaan.
Dat heeft mijns inziens weinig te maken met "waar Gods zuivere woord gepredikt wordt" aangezien dat in genoemde kerken ook gedaan wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Is dit een verwachting? De Heere kan veel meer!
Omdat ik een mens ben, denk ik menselijk. En vanuit menselijk oogpunt zie ik geen vergaande vorm van samenwerking, laat staan samenvoeging van kerken.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

ejvl schreef:
Karlstad1970 schreef: Niet wat ons het beste smaakt maar waar Gods zuivere woord gepredikt word, met Christus als middelpunt van de prediking en niet de mens, dat heeft niks te maken met smaak.
Allereerst, Gods Woord wordt op aarde nergens volkomen zuiver gepredikt. Alles, ook de predikaties, zijn bevlekt met zonden.
Verder heeft het, zeker op de bible-belt wel met smaak te maken.
Ruim 10 jaar geleden toen we naar de kerk gingen, zo'n 12 km verderop, zaten de volgende kerken dichterbij dan onze kerk:
- PKN GB
- Nog een PKN GB
- Nog een PKN GB
- Nog een PKN GB
- HHK
- GG (uiterst conservatief)
- OGGIN
- Nog een OGGIN
- Nog een GG op ongeveer gelijke afstand als onze kerk destijds
- Nog een GG op ongeveer gelijke afstand als onze kerk destijds

Dan heeft het echt wel met smaak te maken om deze kerken over te slaan en naar een andere kerk te gaan.
Dat heeft mijns inziens weinig te maken met "waar Gods zuivere woord gepredikt wordt" aangezien dat in genoemde kerken ook gedaan wordt.
En omdat dat in nogal wat plaatsen het geval is, ben ik van mening dat je trouw moet zijn aan de kerk waarin je op dat moment zit. De meeste kerkverhuizingen komen voort uit het feit dat men het niet eens is met een bepaalde dominee oid. Zo heeft onze HHK al regelmatig gefunctioneerd als doorgeefluik, men kwam van de (O)GG(iN) en ging door naar de PKN om ergens in een evangelische gemeente te eindigen. Andersom komt ook voor trouwens. En dat doen met een gezin, met pubers, die dan vaak negatief staan tegenover de kerk. Mijns inziens moet je dan wel hele goede argumenten hebben.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Is dit een verwachting? De Heere kan veel meer!
Omdat ik een mens ben, denk ik menselijk. En vanuit menselijk oogpunt zie ik geen vergaande vorm van samenwerking, laat staan samenvoeging van kerken.
Helaas ben ik het met je eens, elke fusie brengt tot nog toe evenveel scheuringen teweeg.
Plaats reactie