Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Geytenbeekje »

@Pierre, ik snap dat wel als je van reformatorisch naar evangelisch bent overgegaan, maar om nu een gesprek te voeren puur binen de refo-gezindte vind ik wat te ver, of het moet een koffiepraatje in de pauze wezen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje schreef: Andersom dacht ik ook dat GG´ers een paar vragen moesten beantwoorden als ze overkomen naar een (Herst.)Hervormde kerk.
In onze HHG niet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:
Geytenbeekje schreef: Andersom dacht ik ook dat GG´ers een paar vragen moesten beantwoorden als ze overkomen naar een (Herst.)Hervormde kerk.
In onze HHG niet.
Ik hoorde het van een oma van mij die in een hervormde gemeente zit.
Ik heb het zelf ook nooit gehoord overigens.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Mannetje »

Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:Nou, als ik eerlijk ben, dan doe je niet opnieuw belijdenis, maar herhaal je je belijdenis voor de kerkenraad van de GG waar je lid wordt.

Niemand zegt dat je je oude belijdenis verloochent met deze daad.
Hoezo opnieuw? als je iemand het opnieuw laat doen zeg je toch de oude niet te erkennen, je kunt trouwen lezen dat de gergem geen belijdenissen van andere verbanden erkent en zeker die van de Hervormde niet.
Waar kan ik dat lezen?

En echt, het is geen verloochening van je oude belijdenis. Er wordt niet gevraagd iets te herroepen, niet gevraagd om uit te spreken dat je dwaalde in je vorige belijdenis, maar er wordt wel gevraagd hetzelfde te belijden als wat alle belijdende leden van de gemeente ook hebben gedaan.
Dit gebeurt niet, zoals bij een gewone belijdenis, in een dienst in de kerk, maar je spreekt het uit voor de kerkenraad.

En is het niet logisch dat een kerkenraad aan je vraagt of je achter de leer van de gemeente staat? Als deze leer werkelijk afwijkt van die van je vorige kerkverband, dan zul je toch zelf ook een gedachtestap gemaakt moeten hebben, anders moet je je eigen overtuiging verloochenen.
Wijkt deze belijdenis niet werkelijk af, dan is het toch geen probleem om je instemming te betuigen? Dan zeg je toch niet iets anders?

Werkelijk, ik snap die grote ophef nooit over het "belijdenis voor de kerkenraad" doen. Je doet niets vreemds, je spreekt niet iets negatiefs uit over je eerder gedane belijdenis, je verbindt je wel aan je nieuwe kerkverband.
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:@Pierre, ik snap dat wel als je van reformatorisch naar evangelisch bent overgegaan, maar om nu een gesprek te voeren puur binen de refo-gezindte vind ik wat te ver, of het moet een koffiepraatje in de pauze wezen.
Nee het is een formeel gesprek.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door pierre27 »

Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:Nou, als ik eerlijk ben, dan doe je niet opnieuw belijdenis, maar herhaal je je belijdenis voor de kerkenraad van de GG waar je lid wordt.

Niemand zegt dat je je oude belijdenis verloochent met deze daad.
Hoezo opnieuw? als je iemand het opnieuw laat doen zeg je toch de oude niet te erkennen, je kunt trouwen lezen dat de gergem geen belijdenissen van andere verbanden erkent en zeker die van de Hervormde niet.
Waar kan ik dat lezen?

En echt, het is geen verloochening van je oude belijdenis. Er wordt niet gevraagd iets te herroepen, niet gevraagd om uit te spreken dat je dwaalde in je vorige belijdenis, maar er wordt wel gevraagd hetzelfde te belijden als wat alle belijdende leden van de gemeente ook hebben gedaan.
Dit gebeurt niet, zoals bij een gewone belijdenis, in een dienst in de kerk, maar je spreekt het uit voor de kerkenraad.

En is het niet logisch dat een kerkenraad aan je vraagt of je achter de leer van de gemeente staat? Als deze leer werkelijk afwijkt van die van je vorige kerkverband, dan zul je toch zelf ook een gedachtestap gemaakt moeten hebben, anders moet je je eigen overtuiging verloochenen.
Wijkt deze belijdenis niet werkelijk af, dan is het toch geen probleem om je instemming te betuigen? Dan zeg je toch niet iets anders?

Werkelijk, ik snap die grote ophef nooit over het "belijdenis voor de kerkenraad" doen. Je doet niets vreemds, je spreekt niet iets negatiefs uit over je eerder gedane belijdenis, je verbindt je wel aan je nieuwe kerkverband.
Helemaal eens Mannetje, het is nogal niet een stap.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:@Pierre, ik snap dat wel als je van reformatorisch naar evangelisch bent overgegaan, maar om nu een gesprek te voeren puur binen de refo-gezindte vind ik wat te ver, of het moet een koffiepraatje in de pauze wezen.
Nee het is een formeel gesprek.
Maar wat heeft een ander te maken met je overstap?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:@Pierre, ik snap dat wel als je van reformatorisch naar evangelisch bent overgegaan, maar om nu een gesprek te voeren puur binen de refo-gezindte vind ik wat te ver, of het moet een koffiepraatje in de pauze wezen.
Nee het is een formeel gesprek.
Maar wat heeft een ander te maken met je overstap?
In het reformatorisch onderwijs is een gesprek daarover niet meer dan logisch.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Geytenbeekje »

windorgel schreef:
Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:@Pierre, ik snap dat wel als je van reformatorisch naar evangelisch bent overgegaan, maar om nu een gesprek te voeren puur binen de refo-gezindte vind ik wat te ver, of het moet een koffiepraatje in de pauze wezen.
Nee het is een formeel gesprek.
Maar wat heeft een ander te maken met je overstap?
In het reformatorisch onderwijs is een gesprek daarover niet meer dan logisch.
Ik vind het bemoeizuchtig overkomen, maar ja wie ben ik.
En waarom is dat volgens jou niet meer dan logisch?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je dan als kerkenraad geroepen bent om deze misstand via de kerkelijke weg te bestrijden.
Zeker. Maar die kerkelijke weg houdt voor sommige gemeenten al bij de classis op. Dus hoe dien je dit dán te bestrijden?
Hoe kan dat nu? Als je op de classis niet verder komt, kun je je toch beroepen op de PS?
Ik lees net in de Saambinder van vanavond het verslag van de classis Utrecht van 13 maart jl. Daar staat o.a. de volgende passage: In aansluiting op de vorige vergadering heeft een classisgemeente het punt over de werkwijze van het curatorium geagendeerd. Besloten wordt dat het moderamen samen met de classis-contracta een instructie hierover voorbereidt, die in de oktobervergadering besproken zal worden.

Wie of wat is de classis-contracta? Weet @Tiberius dat?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef: Wie of wat is de classis-contracta? Weet @Tiberius dat?
Samenkomst van twee genabuurde kerken, tussen een gewone classisvergadering in, om dringende zaken af te handelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:... Wat niet wegneemt dat als ik me voorneem ergens elders te gaan kerken, naar een andere gemeente (binnen of buiten het eigen kerkverband) en de kerkenraad meent dat ik dit niet doen mag ik heb te gehoorzamen. Dat is beloofd in vraag 4. 'Belooft gij u aan de ... terechtwijzing te onderwerpen.....".
Met dien verstande dat alles getoetst moet worden aan Gods Woord. Er wordt geen blinde gehoorzaamheid gevraagd.
Daarnaast staat hier ook bij: '... indien gij u in leer en leven kwaamt te misgaan'.
Wanneer deze gehoorzaamheid die jij stelt, doorgetrokken zou worden naar alle situaties en zonder deze toevoeging (indien gij u in leer en leven kwaamt te misgaan), dan zou de GG er zelfs nooit gekomen zijn (denk aan ds. Ledeboer).
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Nee het is een formeel gesprek.
Ik vraag me af of de werkgever veel daartoe gerechtigd is.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door windorgel »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Nee het is een formeel gesprek.
Ik vraag me af of de werkgever veel daartoe gerechtigd is.
Zeker wel. Identiteit is immers de basis van het reformatorisch onderwijs. Het bestuur heeft zijn verantwoordelijkheid daarin richting ouders, leerlingen etc.
Dan mag je je medewerkers daarop bevragen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Nee het is een formeel gesprek.
Ik vraag me af of de werkgever veel daartoe gerechtigd is.
Blijkbaar wel, enfin het is al zo lang ik er werk in gebruik en ik heb daar eigenlijk nooit iets van gevonden. Wanneer iemand van GG naar de PKN gaat als voorbeeld dan kan het maar zo zijn dat de kerkelijke overstap een klein onderdeel is van een grotere verandering. Dan kan zowel positief als ook negatief zijn.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 27 mei 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie