Zondagsschool

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Zondagsschool

Bericht door DDD »

Volgens mij is het helemaal niet zo dat de bond van zondagsscholen al sinds 1971 roosterboekjes uitgeeft. Integendeel. Die werden altijd gebruikt van de Hervormd-gereformeerde zondagsscholenbond.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Volgens mij is het helemaal niet zo dat de bond van zondagsscholen al sinds 1971 roosterboekjes uitgeeft. Integendeel. Die werden altijd gebruikt van de Hervormd-gereformeerde zondagsscholenbond.
Heb je daar dan ook een bron voor?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

Van jongs af(jaren 70) dezelfde boekjes gebruikt: klein, gekleurd kaftje met in contrast een kerkje erop en 2 kindjes?, versie A, B, C.
Weet niet of dit van de GG was of niet, ik kan er online geen plaatjes van vinden.

Wat me opvalt is dat er maar 52 zondagscholen zijn. Ik dacht echt dat elke kerk wel een zondagsschool had.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Chrisje72 schreef:Van jongs af(jaren 70) dezelfde boekjes gebruikt: klein, gekleurd kaftje met in contrast een kerkje erop en 2 kindjes?, versie A, B, C.
Weet niet of dit van de GG was of niet, ik kan er online geen plaatjes van vinden.

Wat me opvalt is dat er maar 52 zondagscholen zijn. Ik dacht echt dat elke kerk wel een zondagsschool had.
Ligt eraan wat je onder een zondagschool verstaat. Ik denk zomaar dat de zondagschool van Vlissingen hierin niet meegenomen is. In Middelburg-Centrum heeft men catechesatie onder de 12 jaar, dat valt er ook niet onder denk ik.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Chrisje72 schreef:Van jongs af(jaren 70) dezelfde boekjes gebruikt: klein, gekleurd kaftje met in contrast een kerkje erop en 2 kindjes?, versie A, B, C.
Weet niet of dit van de GG was of niet, ik kan er online geen plaatjes van vinden.

Wat me opvalt is dat er maar 52 zondagscholen zijn. Ik dacht echt dat elke kerk wel een zondagsschool had.
Was van de Hervormde kerk. Eerst samengesteld door ds Vroegindewei en later door ds vr Akker. C was voor de kleinen.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

JvW schreef: Ligt eraan wat je onder een zondagschool verstaat. Ik denk zomaar dat de zondagschool van Vlissingen hierin niet meegenomen is. In Middelburg-Centrum heeft men catechesatie onder de 12 jaar, dat valt er ook niet onder denk ik.
Zondagsschool is naar mijn idee bijbelles aan de kinderen van de kerk op zondag, tijdens of aansluitend aan de ochtenddienst. Ik weet niet wat de zondagsschool van Vlissingen inhoudt?
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Chrisje72 schreef:
JvW schreef: Ligt eraan wat je onder een zondagschool verstaat. Ik denk zomaar dat de zondagschool van Vlissingen hierin niet meegenomen is. In Middelburg-Centrum heeft men catechesatie onder de 12 jaar, dat valt er ook niet onder denk ik.
Zondagsschool is naar mijn idee bijbelles aan de kinderen van de kerk op zondag, tijdens of aansluitend aan de ochtenddienst. Ik weet niet wat de zondagsschool van Vlissingen inhoudt?
Tijdens de dienst voor de allerkleinsten heet bij ons bijbeluurtje.

Zondagschool in Vlissingen is echt een evangelisatie-activiteit onder onkerkelijke kinderen in diverse wijken in Vlissingen. Meestal in een plaatselijke basisschool of zaal en op zondag (of woensdagmiddag).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het helemaal niet zo dat de bond van zondagsscholen al sinds 1971 roosterboekjes uitgeeft. Integendeel. Die werden altijd gebruikt van de Hervormd-gereformeerde zondagsscholenbond.
Heb je daar dan ook een bron voor?
Hoe moet ik nu een bron hebben dat een boek of tijdschrift niet wordt uitgegeven? Dat lijkt mij nogal een onredelijke stelling.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het helemaal niet zo dat de bond van zondagsscholen al sinds 1971 roosterboekjes uitgeeft. Integendeel. Die werden altijd gebruikt van de Hervormd-gereformeerde zondagsscholenbond.
Heb je daar dan ook een bron voor?
Hoe moet ik nu een bron hebben dat een boek of tijdschrift niet wordt uitgegeven? Dat lijkt mij nogal een onredelijke stelling.
Op de website is te zien dat ze iig vanaf 2008 werden uitgegeven. Je mist nog maar 37 jaar dus :)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Misschien zijn ze dan begonnen na het gezeur over de HSV.

@KB_:Dat is wel absurd. Sinds het vertrek van een belangrijk deel van de gematigde flank, lijkt het geheel wel steeds extremer te worden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Misschien zijn ze dan begonnen na het gezeur over de HSV.

@KB_:Dat is wel absurd. Sinds het vertrek van een belangrijk deel van de gematigde flank, lijkt het geheel wel steeds extremer te worden.
Nee, de HSV verscheen pas op 10 december 2010. Pas rond de officiële presentatie begonnen de discussies.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Misschien zijn ze dan begonnen na het gezeur over de HSV.
Denk het niet. Want de Hervormde Zondagscholenbond geeft twee soorten boekjes uit. Met HSV en met SV. Dus dat kan de reden niet zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Volgens mij is het helemaal niet zo dat de bond van zondagsscholen al sinds 1971 roosterboekjes uitgeeft. Integendeel. Die werden altijd gebruikt van de Hervormd-gereformeerde zondagsscholenbond.
Heb je daar dan ook een bron voor?
In onze gemeente worden nog altijd de boekjes van de Hervormde Zondagscholenbond gebruikt en dat was ook al in mijn jonge jaren.

Volgens mij gebruikten al de GG's het hervormde boekje. Waarom men als GG zelf een boekje ging uitgeven weet ik nog steeds niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien vonden ze de boekjes van de hervormde op een gegeven moment te weinig bevindelijk meer.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:Misschien vonden ze de boekjes van de hervormde op een gegeven moment te weinig bevindelijk meer.
Nou, in die boekjes stond alleen het psalmvers, de tekst en het Bijbelgedeelte waar het verhaal over zou gaan. Althans, dat was toen ik op zondagsschool zat en toen ik zondagsschooljuf was.
Bevindelijker kun je het niet krijgen.

Daarnaast was er een blad dat we 'de krant' noemden. Daarin stonden uitgewerkte Bijbelverhalen. Ik kan me voorstellen dat hervormde accenten anders liggen dan GG-accenten. Maar dan kun je nog steeds wel prima het rooster gebruiken, lijkt mij.
Plaats reactie