Beroepingswerk discussie [7]

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

pierre27 schreef:
GG-er schreef:
pierre27 schreef: Ooit trainde ik met een lid uit de GG van **********, als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Ik vind het niet gepast dat je hierbij aangeeft om welke predikant het gaat. En ik vind het ook niet gepast om elkaar te bespreken dat je op een predikant bent uitgekeken. Realiseert het trainingsmaatje zich wel wat een voorrecht het is om een eigen predikant te hebben? Ik, en velen met mij, zitten hun leven lang in een vacante gemeente. Ik ervaar het als pijnlijk om te lezen dat een lid van een rijk gezegende gemeente, die al zoveel jaren niet vacant is, er zo over praat.
Er zijn situaties in gemeenten waar de samenwerking tussen de predikant en de kerkenraad en/of gemeente niet vruchtbaar meer is. Dan is losmaking een verdrietige noodzakelijkheid. Maar uitgekeken zijn op een predikant en zijn preken, zonder dat er echte problemen zijn, dat vind ik echt heel triest. En ook ondankbaar.
Inmiddels aangepast, terecht opgemerkt door jullie. Ik vond het ook triest toen, heb dat ook toen gezegd. Het ging mij even over het voorbeeld dar ik me af vroeg of je wel mag bidden voor vertrek van een ds. Ik vind elke situatie waarin er conflict komt tussen predikant en gedeelte van de gemeente verdrietig.
Voor mij is er maar 1 antwoord mogelijk: Nee, dat mag niet
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

pierre27 schreef:
refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:Volgens mij is het probleem dat we ze onze eigen wensen hebben. Terwijl het gaat om 'Uw wil geschiede'.
Er is nogal een verschil tussen 'leer hem Uw wil te doen' en 'wilt U hem mijn wil laten doen'.
Inderdaad!

@Bezorgd, wensen en bidden of een door God gezonden knecht een beroep mag aannemen naar een andere gemeente, is niet de weg die Gods Woord ons voorschrijft. Integendeel!
Waar schrijft Gods Woord dat (niet) voor?
Gistermiddag kreeg ik namelijk het gevoel dat we toch maar eens om een beroep moeten bidden.
Ik hoor hele andere geluiden aldaar, zou het niet zo kunnen zijn dat jij gewoon over je houdbaarheid heen bent?
Ik denk niet dat jij de juiste geluiden hoort. Je hoort waarschijnlijk mensen die de predikant elders hebben beluisterd. Of het zijn leden die alles mooi vinden, ook als het niet klopt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Posthoorn »

pierre27 schreef:
refo schreef:Gistermiddag kreeg ik namelijk het gevoel dat we toch maar eens om een beroep moeten bidden.
Ik hoor hele andere geluiden aldaar, zou het niet zo kunnen zijn dat jij gewoon over je houdbaarheid heen bent?
Ik kan refo erg goed begrijpen. :?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Ik luister met de regelmaat zijn preken en waardeer deze. Ik hoor al jaren van jouw kant (soms fikse) kriktiek op:
1. Jouw predikant
2. De kerkenraad
3. Het kerkverband

Het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd lees maar zo komt het bij over om met de woorden van een andere forummer te spreken, daarom maak ik voorzichtig een opmerking over jouw houdbaarheid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:
pierre27 schreef:
refo schreef:Gistermiddag kreeg ik namelijk het gevoel dat we toch maar eens om een beroep moeten bidden.
Ik hoor hele andere geluiden aldaar, zou het niet zo kunnen zijn dat jij gewoon over je houdbaarheid heen bent?
Ik kan refo erg goed begrijpen. :?
Dat heb je in de beste families soms.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:Ik luister met de regelmaat zijn preken en waardeer deze. Ik hoor al jaren van jouw kant (soms fikse) kriktiek op:
1. Jouw predikant
2. De kerkenraad
3. Het kerkverband

Het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd lees maar zo komt het bij over om met de woorden van een andere forummer te spreken, daarom maak ik voorzichtig een opmerking over jouw houdbaarheid.
Maar dat is toch de omgekeerde wereld. De gemeente moet dezelfde blijven. De dominees zijn voorbijgangers. Als het goed is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

DDD schreef:
pierre27 schreef:Ik luister met de regelmaat zijn preken en waardeer deze. Ik hoor al jaren van jouw kant (soms fikse) kriktiek op:
1. Jouw predikant
2. De kerkenraad
3. Het kerkverband

Het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd lees maar zo komt het bij over om met de woorden van een andere forummer te spreken, daarom maak ik voorzichtig een opmerking over jouw houdbaarheid.
Maar dat is toch de omgekeerde wereld. De gemeente moet dezelfde blijven. De dominees zijn voorbijgangers. Als het goed is.
Zo is het maar net.
Refoforum is natuurlijk ook niet representatief voor het gemiddelde GGlid. 90% van de GGleden het niet kan schelen wie er op de preekstoel staat. Wél een predikant is altijd beter dan niet een predikant. Als het maar begrijpelijk is, is het prima. Dan kun je uit Gouda wel goede geluiden krijgen.
Ze zeggen tegen mij óók wel eens: goeie dominee hè? Ik infomeer dan altijd wat een dominee 'goed' maakt. Dan kom het antwoord altijd op het punt begrijpelijk uit.
Dat klopt wel. Maar theologisch is hij geen groot licht.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Ik geloof dat je het percentage nogal overdrijft.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

refo schreef:
DDD schreef:
pierre27 schreef:Ik luister met de regelmaat zijn preken en waardeer deze. Ik hoor al jaren van jouw kant (soms fikse) kriktiek op:
1. Jouw predikant
2. De kerkenraad
3. Het kerkverband

Het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd lees maar zo komt het bij over om met de woorden van een andere forummer te spreken, daarom maak ik voorzichtig een opmerking over jouw houdbaarheid.
Maar dat is toch de omgekeerde wereld. De gemeente moet dezelfde blijven. De dominees zijn voorbijgangers. Als het goed is.
Zo is het maar net.
Refoforum is natuurlijk ook niet representatief voor het gemiddelde GGlid. 90% van de GGleden het niet kan schelen wie er op de preekstoel staat. Wél een predikant is altijd beter dan niet een predikant. Als het maar begrijpelijk is, is het prima. Dan kun je uit Gouda wel goede geluiden krijgen.
Ze zeggen tegen mij óók wel eens: goeie dominee hè? Ik infomeer dan altijd wat een dominee 'goed' maakt. Dan kom het antwoord altijd op het punt begrijpelijk uit.
Dat klopt wel. Maar theologisch is hij geen groot licht.
Is dat zo erg? Van grote theologen zoals Augustinus en Luther is ook bekend dat ze regelmatig de plank mis sloegen. Het gaat er om dat het een gezonde dienstknecht (en kind) van God is die elke week Gods boodschap verkondigd. Overigens is er op elke dominee wel wat aan te merken. De ene heeft een onprettige stem de tweede is te slim voor een gemiddeld gemeentelid een derde heeft een dominant karakter, je zou bijna denken dat het net mensen zijn;).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Posthoorn »

MGG schreef:Overigens is er op elke dominee wel wat aan te merken. De ene heeft een onprettige stem de tweede is te slim voor een gemiddeld gemeentelid een derde heeft een dominant karakter, je zou bijna denken dat het net mensen zijn;).
Heerlijk, zo'n dooddoener. Daar kom je echt verder mee. :baille
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Posthoorn schreef:
MGG schreef:Overigens is er op elke dominee wel wat aan te merken. De ene heeft een onprettige stem de tweede is te slim voor een gemiddeld gemeentelid een derde heeft een dominant karakter, je zou bijna denken dat het net mensen zijn;).
Heerlijk, zo'n dooddoener. Daar kom je echt verder mee. :baille
Het is niet als dooddoener bedoeld, maar soms lijkt het alsof gemeenteleden net als bedrijven een schaap met 5 poten zoeken. Bij vacatures verbaast het mij ook mateloos, hoeveel eisen er vaak gesteld worden. Mijn persoonlijke mening is dat je niet kan verwachten dat iemand anders beter is dan jij.

Maar goed, hoe wil jij verder komen?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Posthoorn »

Het probleem is bij sommige predikanten dat ze als een schaap met vijf poten gezien worden, terwijl ze er amper drie hebben.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Posthoorn schreef:Het probleem is bij sommige predikanten dat ze als een schaap met vijf poten gezien worden, terwijl ze er amper drie hebben.
Prima al hebben ze 2 poten, dus hoe wil jij verder komen?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:Het probleem is bij sommige predikanten dat ze als een schaap met vijf poten gezien worden, terwijl ze er amper drie hebben.
Welke criteria hou je erop na?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Posthoorn schreef:
MGG schreef:Overigens is er op elke dominee wel wat aan te merken. De ene heeft een onprettige stem de tweede is te slim voor een gemiddeld gemeentelid een derde heeft een dominant karakter, je zou bijna denken dat het net mensen zijn;).
Heerlijk, zo'n dooddoener. Daar kom je echt verder mee. :baille
Vind je dit een dooddoener? Ik denk dat het juist de kern aansnijdt. We kregen mensen op de kansel, geen engelen. Dat zal vroeg of laat altijd struggles blijven opleveren zolang we horizontalistisch naar elkaar blijven kijken.

Maar Refo, als jij je dominee geen groot theologisch licht meent te mogen noemen, neem ik aan dat je zelf meer licht hebt, anders kun je dat niet beoordelen. Wil je daar ons iets van laten zien hier? (van jouw eigen theologisch licht, bedoel ik). Ik zeg "ons", maar vraag het uiteraard alleen namens mezelf.
Plaats reactie