Beroepingswerk discussie [7]

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Henk J schreef:
Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:HHG Zwartebroek-Terschuur-Voorthuizen heeft het voornemen om ds W.F. t Hart te beroepen. Stemming 5-7
Waarom wordt er gestemd? Is het aantal bel. leden kleiner dan 200?
Ja, alhoewel ik denk dat het niet veel scheelt.
Klopt, wij hebben er ongeveer 165.
In praktijk is het zo dat ongeveer 30% komt opdagen en dat er 2 a 3 mensen tegen zijn.
Jammer dat er altijd zo weinig mensen komen. Dat hoor ik vaker en ik kan het zo moeilijk begrijpen.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Ararat schreef:
Maanenschijn schreef:
Henk J schreef: Vraag ik me af, hoeveel draagvlak is er voor een dominee die met 55% verkozen wordt?
Een dergelijk percentage is een signaal wat je zonder stemming gemist zou hebben.
Ik dacht eigenlijk dat bij een enkelvoudige voordracht andere percentages gelden.
Een dergelijk signaal is overigens naar mijn idee niet zinvol bij het feitelijk al lopende beroep, maar alleen iets om rekening mee te houden bij een evt volgend beroep. Bovendien: zou een KR zo'n slechte inschatting maken van de wensen van de leden?
@Maanenschijn. Zonder stemming kan een dominee onbevangen te werk gaan in de gemeente. In dit fictieve geval weet de predikant dat bijna de helft liever een ander had gehad.
@Ararat In elke gemeente kun je een dubbeltal opstellen waarbij dit de uitslag zou kunnen zijn. Er zijn vaak meerdere dominees die goed bij een gemeente passen op het oog. Heb het hier trouwens wel over een dubbeltal, niet over een enkelvoudige voordracht, dan zou het een slechte inschatting zijn ja. Volgens mij moet er bij een enkelvoudige voordracht ook steun zijn van 75% ofzo.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Ja, klopt. Aan de ene kant is het wel een gemeente activiteit, aan de andere kant staat het in mijn gemeente de uitslag al wel vast, dus ik snap ook wel dat er mensen zijn die zoiets hebben van: ik geloof het wel.

Volgens mij is de grens 67%
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
Ararat schreef:
Maanenschijn schreef:
Henk J schreef: Vraag ik me af, hoeveel draagvlak is er voor een dominee die met 55% verkozen wordt?
Een dergelijk percentage is een signaal wat je zonder stemming gemist zou hebben.
Ik dacht eigenlijk dat bij een enkelvoudige voordracht andere percentages gelden.
Een dergelijk signaal is overigens naar mijn idee niet zinvol bij het feitelijk al lopende beroep, maar alleen iets om rekening mee te houden bij een evt volgend beroep. Bovendien: zou een KR zo'n slechte inschatting maken van de wensen van de leden?
@Maanenschijn. Zonder stemming kan een dominee onbevangen te werk gaan in de gemeente. In dit fictieve geval weet de predikant dat bijna de helft liever een ander had gehad.
@Ararat In elke gemeente kun je een dubbeltal opstellen waarbij dit de uitslag zou kunnen zijn. Er zijn vaak meerdere dominees die goed bij een gemeente passen op het oog. Heb het hier trouwens wel over een dubbeltal, niet over een enkelvoudige voordracht, dan zou het een slechte inschatting zijn ja. Volgens mij moet er bij een enkelvoudige voordracht ook steun zijn van 75% ofzo.
Toch zie je in de HHK nooit een dubbeltal.
Volgens mij wel mogelijk maar niet gebruikelijk on te doen. Wellicht ook bang om 50-50 te krijgen ?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Geytenbeekje schreef:
Henk J schreef:
Tiberius schreef:Wat zijn niet-stemgerechtigde leden? Alle leden zijn toch stemgerechtigd? Hooguit onder censuur staande leden niet, maar dat zijn er meestal niet zo veel.
In onze gemeente zijn alleen mannen stemgerechtigd, dat verschilt trouwens per gemeente in de HHK.
Bij ons mogen vrouwen ook stemmen.
Mooi dat dit kan!
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:Ja, klopt. Aan de ene kant is het wel een gemeente activiteit, aan de andere kant staat het in mijn gemeente de uitslag al wel vast, dus ik snap ook wel dat er mensen zijn die zoiets hebben van: ik geloof het wel.

Volgens mij is de grens 67%
Hieruit blijkt gewoon het grote vertrouwen in jullie kerkenraad :huhu
Overigens gun ik jullie snel weer een eigen predikant!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Erskinees schreef:
Geytenbeekje schreef:
Henk J schreef:
Tiberius schreef:Wat zijn niet-stemgerechtigde leden? Alle leden zijn toch stemgerechtigd? Hooguit onder censuur staande leden niet, maar dat zijn er meestal niet zo veel.
In onze gemeente zijn alleen mannen stemgerechtigd, dat verschilt trouwens per gemeente in de HHK.
Bij ons mogen vrouwen ook stemmen.
Mooi dat dit kan!
Inderdaad! Ik zou het ook niet graag anders hebben.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, klopt. Aan de ene kant is het wel een gemeente activiteit, aan de andere kant staat het in mijn gemeente de uitslag al wel vast, dus ik snap ook wel dat er mensen zijn die zoiets hebben van: ik geloof het wel.

Volgens mij is de grens 67%
Hieruit blijkt gewoon het grote vertrouwen in jullie kerkenraad :huhu
Overigens gun ik jullie snel weer een eigen predikant!
Zo kun je het inderdaad ook zien, feit is dat bij ons de opkomst voor de kerkenraadsverkiezingen nu ook niet heel hoog ligt, terwijl het in de roerige periode van een aantal jaren geleden veel hoger lag soms.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bourdon16 »

Henk J schreef:
Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, klopt. Aan de ene kant is het wel een gemeente activiteit, aan de andere kant staat het in mijn gemeente de uitslag al wel vast, dus ik snap ook wel dat er mensen zijn die zoiets hebben van: ik geloof het wel.

Volgens mij is de grens 67%
Hieruit blijkt gewoon het grote vertrouwen in jullie kerkenraad :huhu
Overigens gun ik jullie snel weer een eigen predikant!
Zo kun je het inderdaad ook zien, feit is dat bij ons de opkomst voor de kerkenraadsverkiezingen nu ook niet heel hoog ligt, terwijl het in de roerige periode van een aantal jaren geleden veel hoger lag soms.
Bij ons is de opkomst vrij aardig. Maar in een wat bredere bondsgemeente kunnen de kandidaten qua ligging ook meer verschillen dan in een behoudende hersteld hervormde gemeente denk ik zo. Dus er valt iets te kiezen.
Er is nog steeds wel iets van een richtingenstrijd, al is het niet te vergelijken met de periode voor 2004.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GG-er »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: Stemming kan ook plaats vinden bij ledenaantallen meer dan 200. Voor draagvlak voor het beroep is dat wel een goede zaak, denk ik.
Vraag ik me af, hoeveel draagvlak is er voor een dominee die met 55% verkozen wordt?
Bij de mensen die niet op de beroepen predikant hebben gestemd, kan er wel draagvlak voor hem zijn. Als je kunt kiezen uit een tweetal, zal het vaak voorkomen dat je ze allebei wel als eigen predikant wilt hebben, maar je moet één van beiden kiezen. Dan kies je voor ds. A, maar als ds. B meer stemmen krijgt en beroepen wordt, heb je daar vrede mee en hoop en bid je van harte dat hij mag komen.
Stemmen op A betekent niet een tegenstem op B.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

GG-er schreef:
Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: Stemming kan ook plaats vinden bij ledenaantallen meer dan 200. Voor draagvlak voor het beroep is dat wel een goede zaak, denk ik.
Vraag ik me af, hoeveel draagvlak is er voor een dominee die met 55% verkozen wordt?
Bij de mensen die niet op de beroepen predikant hebben gestemd, kan er wel draagvlak voor hem zijn. Als je kunt kiezen uit een tweetal, zal het vaak voorkomen dat je ze allebei wel als eigen predikant wilt hebben, maar je moet één van beiden kiezen. Dan kies je voor ds. A, maar als ds. B meer stemmen krijgt en beroepen wordt, heb je daar vrede mee en hoop en bid je van harte dat hij mag komen.
Stemmen op A betekent niet een tegenstem op B.
Het ging hier in eerste instantie om een enkelvoudige voordracht. Dan ligt dat mijns inziens anders.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Henk J schreef:
Ararat schreef:
Maanenschijn schreef: Ik dacht eigenlijk dat bij een enkelvoudige voordracht andere percentages gelden.
Een dergelijk signaal is overigens naar mijn idee niet zinvol bij het feitelijk al lopende beroep, maar alleen iets om rekening mee te houden bij een evt volgend beroep. Bovendien: zou een KR zo'n slechte inschatting maken van de wensen van de leden?
@Maanenschijn. Zonder stemming kan een dominee onbevangen te werk gaan in de gemeente. In dit fictieve geval weet de predikant dat bijna de helft liever een ander had gehad.
@Ararat In elke gemeente kun je een dubbeltal opstellen waarbij dit de uitslag zou kunnen zijn. Er zijn vaak meerdere dominees die goed bij een gemeente passen op het oog. Heb het hier trouwens wel over een dubbeltal, niet over een enkelvoudige voordracht, dan zou het een slechte inschatting zijn ja. Volgens mij moet er bij een enkelvoudige voordracht ook steun zijn van 75% ofzo.
Toch zie je in de HHK nooit een dubbeltal.
Volgens mij wel mogelijk maar niet gebruikelijk on te doen. Wellicht ook bang om 50-50 te krijgen ?
Heeft niets met angst te maken maar met de kerkorde. Die schrijft een enkelvoudige voordracht voor. En niet bij minder dan 200 belijdende leden maar bij minder dan 200 leden (zoals Herman al schreef) maar waarbij alleen de tot stemmen bevoegde lidmaten mogen stemmen. Je kunt dat trouwens allemaal zelf nalezen in de kerkorde. Daar zie je ook dat er een meerderheid nodig is van tenminste twee derde van de uitgebrachte geldige stemmen, waarbij blanco stemmen niet meetellen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

''Indien een vacante (wijk)gemeente minder dan 200 lidmaten (=belijdende leden!) telt, geldt dat de
lidmaten dienen te stemmen over de voorgedragen predikant'' Bron: kerkorde HHK https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... ie_2-3.pdf
Dus wel onder de 200 belijdende leden. In totaal hebben wij ongeveer 330 leden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:''Indien een vacante (wijk)gemeente minder dan 200 lidmaten (=belijdende leden!) telt, geldt dat de
lidmaten dienen te stemmen over de voorgedragen predikant'' Bron: kerkorde HHK https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... ie_2-3.pdf
Dus wel onder de 200 belijdende leden. In totaal hebben wij ongeveer 330 leden.
Nee hoor. Je bron is niet de kerkorde maar de handleiding. En die geeft het echt fout weer. De kerkorde schrijft in Ordinantie 3:
"Artikel 3 De verkiezing van predikanten
1. De verkiezing van predikanten voor gewone werkzaamheden geschiedt door de kerkenraad.
In die gemeenten waar het in ordinantie 2-2-1 bedoelde register op 1 januari van datzelfde jaar minder, of in gecombineerde gemeenten gezamenlijk minder, dan 200 namen van lidmaten bevat, wordt door de kerkenraad een enkelvoudige voordracht gedaan waarover door de vergadering van tot stemmen bevoegde lidmaten gestemd wordt.

Ordinantie 2-2-1 schrijft: "Artikel 2 Het register van de gemeenteleden
1. Ten behoeve van de arbeid in de gemeente wordt door of namens de kerkenraad een
register van de leden ingericht en bijgehouden." en in 2-2-2- wordt beschreven wie daar in staan: "2. In het register van gemeenteleden worden opgenomen allen die overeenkomstig artikel 1 van deze ordinantie krachtens belijdenis, doop of geboorte tot de gemeente behoren."
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Chrisje72 »

Henk J schreef:
Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, klopt. Aan de ene kant is het wel een gemeente activiteit, aan de andere kant staat het in mijn gemeente de uitslag al wel vast, dus ik snap ook wel dat er mensen zijn die zoiets hebben van: ik geloof het wel.

Volgens mij is de grens 67%
Hieruit blijkt gewoon het grote vertrouwen in jullie kerkenraad :huhu
Overigens gun ik jullie snel weer een eigen predikant!
Zo kun je het inderdaad ook zien, feit is dat bij ons de opkomst voor de kerkenraadsverkiezingen nu ook niet heel hoog ligt, terwijl het in de roerige periode van een aantal jaren geleden veel hoger lag soms.
Bij ons zijn verkiezingen altijd aansluitend aan een morgendienst, dus dan is de opkomst vanzelf hoger.
Plaats reactie