Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:[

Ambtelijk in de eredienst begrijp ik wel inderdaad.
Al moet dat ook neutraal gebeuren. In lijn met DL H1 art, 3-4

Tegelijkertijd ken ik ook situaties dat het menselijk gesproken beter was dat een ds vertrekt. Ook dat mag je dan eerlijk de Heere voorleggen.
Hoe ziet zo'n gebed eruit dan?
Hetzelfde als het gebed bij een beroep, of een ds komt, maar dan andersom. En de zorgen eerlijk de Heere voorleggen.
Kun je je er niets bij voorstellen?
Ooit trainde ik met een lid uit een naburige GG, als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 15 aug 2022, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:Volgens mij is het probleem dat we ze onze eigen wensen hebben. Terwijl het gaat om 'Uw wil geschiede'.
Er is nogal een verschil tussen 'leer hem Uw wil te doen' en 'wilt U hem mijn wil laten doen'.
Inderdaad!

@Bezorgd, wensen en bidden of een door God gezonden knecht een beroep mag aannemen naar een andere gemeente, is niet de weg die Gods Woord ons voorschrijft. Integendeel!
Waar schrijft Gods Woord dat (niet) voor?
Gistermiddag kreeg ik namelijk het gevoel dat we toch maar eens om een beroep moeten bidden.
Ik hoor hele andere geluiden aldaar, zou het niet zo kunnen zijn dat jij gewoon over je houdbaarheid heen bent?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3509
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Volgens mij is het probleem dat we ze onze eigen wensen hebben. Terwijl het gaat om 'Uw wil geschiede'.
Er is nogal een verschil tussen 'leer hem Uw wil te doen' en 'wilt U hem mijn wil laten doen'.
Zeker, en verder wat Ersinees zegt.

Er staat nergens "Ken Hem in al uw wegen, behalve als het gaat over het gewenste vertrek van een predikant"
Die tekst mogen we niet misbruiken. Mag ik op basis van deze tekst ook bidden voor mijn drugshandel ;)?

Noem eens 1 voorbeeld uit de Bijbel waarin een kind van God een predikant/discipel weg wou hebben. Zover ik weet komt in de Bijbel deze wens alleen voor bij onbekeerde mensen die vijandschap hebben tegen de waarheid .
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef:
Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Volgens mij is het probleem dat we ze onze eigen wensen hebben. Terwijl het gaat om 'Uw wil geschiede'.
Er is nogal een verschil tussen 'leer hem Uw wil te doen' en 'wilt U hem mijn wil laten doen'.
Zeker, en verder wat Ersinees zegt.

Er staat nergens "Ken Hem in al uw wegen, behalve als het gaat over het gewenste vertrek van een predikant"
Die tekst mogen we niet misbruiken. Mag ik op basis van deze tekst ook bidden voor mijn drugshandel ;)?

Noem eens 1 voorbeeld uit de Bijbel waarin een kind van God een predikant/discipel weg wou hebben. Zover ik weet komt in de Bijbel deze wens alleen voor bij onbekeerde mensen die vijandschap hebben tegen de waarheid .
De vraag is of je het met elkaar kan vergelijken.
Vaak bleef men heel kort en er klonk een zuivere bijbelse prediking.
Je wilt toch niet zeggen dat dat voor alle huidige predikanten geldt? En het hoeft niet alleen om prediking te gaan, ook opstelling etc.
Of keur je ook alle gevallen van losmaking af?
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Mijn redenering geldt net zo goed andersom. We mogen natuurlijk vragen of de predikant mag blijven, mits vergezeld van de Heere mag doen wat Hij wil. Zijn wil is zuiver en soeverein.
Wat is bidden? Is bidden God vragen onze wil te doen, of is het vragen om te mogen volgen in Zijn wil?
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:[q
Ooit trainde ik met een lid uit de GG , als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Het lijkt me niet goed om hier allerlei namen en rugnummers te gebruiken. Ik kan me het in genoemde geval ook niet zo voorstellen, maar toch.
Hoe geliefd een predikant ook kan zijn, je kunt je afvragen of een hele lange periode in één gemeente wel zo wenselijk is.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 15 aug 2022, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Louis2 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:[q
Ooit trainde ik met een lid uit de GG , als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Het lijkt me niet goed om hier allerlei namen en rugnummers te gebruiken. Ik me het in genoemde geval ook niet zo voorstellen, maar toch.
Hoe geliefd een predikant ook kan zijn, je kunt je afvragen of een hele lange periode in één gemeente wel zo wenselijk is.
Allicht, misschien ook in dit geval, dat het vanwege de omstandigheden moeilijk anders kan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Louis2 schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:[q
Ooit trainde ik met een lid uit de GG , als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Het lijkt me niet goed om hier allerlei namen en rugnummers te gebruiken. Ik me het in genoemde geval ook niet zo voorstellen, maar toch.
Hoe geliefd een predikant ook kan zijn, je kunt je afvragen of een hele lange periode in één gemeente wel zo wenselijk is.
Allicht, misschien ook in dit geval, dat het vanwege de omstandigheden moeilijk anders kan.
Klopt, al is het dan misschien een optie om meer ruilbeurten te doen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef:
refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:Volgens mij is het probleem dat we ze onze eigen wensen hebben. Terwijl het gaat om 'Uw wil geschiede'.
Er is nogal een verschil tussen 'leer hem Uw wil te doen' en 'wilt U hem mijn wil laten doen'.
Inderdaad!

@Bezorgd, wensen en bidden of een door God gezonden knecht een beroep mag aannemen naar een andere gemeente, is niet de weg die Gods Woord ons voorschrijft. Integendeel!
Waar schrijft Gods Woord dat (niet) voor?
Gistermiddag kreeg ik namelijk het gevoel dat we toch maar eens om een beroep moeten bidden.
Ik hoor hele andere geluiden aldaar, zou het niet zo kunnen zijn dat jij gewoon over je houdbaarheid heen bent?
Anders vraag ik of de kerkenraad alhier hem kandideert. Ik zou hem graag als dominee willen. Er is al een andere docent hier op het eiland, dus daar kan hij dan mooi mee carpoolen naar de Boezemsingel.
MGG
Berichten: 3509
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:
MGG schreef:
Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Volgens mij is het probleem dat we ze onze eigen wensen hebben. Terwijl het gaat om 'Uw wil geschiede'.
Er is nogal een verschil tussen 'leer hem Uw wil te doen' en 'wilt U hem mijn wil laten doen'.
Zeker, en verder wat Ersinees zegt.

Er staat nergens "Ken Hem in al uw wegen, behalve als het gaat over het gewenste vertrek van een predikant"
Die tekst mogen we niet misbruiken. Mag ik op basis van deze tekst ook bidden voor mijn drugshandel ;)?

Noem eens 1 voorbeeld uit de Bijbel waarin een kind van God een predikant/discipel weg wou hebben. Zover ik weet komt in de Bijbel deze wens alleen voor bij onbekeerde mensen die vijandschap hebben tegen de waarheid .
De vraag is of je het met elkaar kan vergelijken.
Vaak bleef men heel kort en er klonk een zuivere bijbelse prediking.
Je wilt toch niet zeggen dat dat voor alle huidige predikanten geldt? En het hoeft niet alleen om prediking te gaan, ook opstelling etc.
Of keur je ook alle gevallen van losmaking af?
Losmaking moet los staan van de prediking. Als een predikant niet Bijbels preekt, dan moet hij afgezet worden.

Ik keur losmaking niet af, want helaas is de kerk op aarde onvolmaakt. In Handelingen 15 zien we dat het soms (helaas) beter/nodig is om uit elkaar te gaan.

Ik zou zelf om verschillende redenen geen vrijmoedigheid hebben om te bidden of een door God geroepen dominee weg gaat.
1 In de Bijbel willen enkel goddeloze Gods dienaren en ook Jezus zelf weghebben.
2 In zo'n situatie moet je wel erg overtuigd zijn van je eigen gelijk/inschatting dat het beter is Gods knecht weg gaat.
3 Ik zou liever blijven bidden voor eenheid en liefde in de gemeente.
4 In de formulieren staat dat ouderlingen dubbele eer waard zijn en vooral de dominee. In combinatie met het 5e gebod, vraag ik mij af of we wel mogen bidden of een dominee die getrouw preekt weg gaat.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Mag je dan voor losmaking wel bidden?
MGG
Berichten: 3509
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:Mag je dan voor losmaking wel bidden?
Wie ben ik om te bepalen waar mensen voor mogen bidden. Zelf heb ik de vrijmoedigheid niet om de hier boven genoemde redenen.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GG-er »

pierre27 schreef: Ooit trainde ik met een lid uit de GG van **********, als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Ik vind het niet gepast dat je hierbij aangeeft om welke predikant het gaat. En ik vind het ook niet gepast om elkaar te bespreken dat je op een predikant bent uitgekeken. Realiseert het trainingsmaatje zich wel wat een voorrecht het is om een eigen predikant te hebben? Ik, en velen met mij, zitten hun leven lang in een vacante gemeente. Ik ervaar het als pijnlijk om te lezen dat een lid van een rijk gezegende gemeente, die al zoveel jaren niet vacant is, er zo over praat.
Er zijn situaties in gemeenten waar de samenwerking tussen de predikant en de kerkenraad en/of gemeente niet vruchtbaar meer is. Dan is losmaking een verdrietige noodzakelijkheid. Maar uitgekeken zijn op een predikant en zijn preken, zonder dat er echte problemen zijn, dat vind ik echt heel triest. En ook ondankbaar.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

GG-er schreef:
pierre27 schreef: Ooit trainde ik met een lid uit de GG van **********, als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Ik vind het niet gepast dat je hierbij aangeeft om welke predikant het gaat. En ik vind het ook niet gepast om elkaar te bespreken dat je op een predikant bent uitgekeken. Realiseert het trainingsmaatje zich wel wat een voorrecht het is om een eigen predikant te hebben? Ik, en velen met mij, zitten hun leven lang in een vacante gemeente. Ik ervaar het als pijnlijk om te lezen dat een lid van een rijk gezegende gemeente, die al zoveel jaren niet vacant is, er zo over praat.
Er zijn situaties in gemeenten waar de samenwerking tussen de predikant en de kerkenraad en/of gemeente niet vruchtbaar meer is. Dan is losmaking een verdrietige noodzakelijkheid. Maar uitgekeken zijn op een predikant en zijn preken, zonder dat er echte problemen zijn, dat vind ik echt heel triest. En ook ondankbaar.
Inmiddels aangepast, terecht opgemerkt door jullie. Ik vond het ook triest toen, heb dat ook toen gezegd. Het ging mij even over het voorbeeld dat ik me af vroeg of je wel mag bidden voor vertrek van een ds. Ik vind elke situatie waarin er conflict komt tussen predikant en gedeelte van de gemeente verdrietig.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 15 aug 2022, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Louis2 schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:[q
Ooit trainde ik met een lid uit de GG , als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Het lijkt me niet goed om hier allerlei namen en rugnummers te gebruiken. Ik me het in genoemde geval ook niet zo voorstellen, maar toch.
Hoe geliefd een predikant ook kan zijn, je kunt je afvragen of een hele lange periode in één gemeente wel zo wenselijk is.
Allicht, misschien ook in dit geval, dat het vanwege de omstandigheden moeilijk anders kan.
Klopt, al is het dan misschien een optie om meer ruilbeurten te doen.
Het voorbeeld kon ook gegeven worden zonder naam, daar heb je gelijk in. Ik heb het aangepast. Met ruilbeurten los je probleem niet op wanneer de predikant het niet meer goed kan doen. Dan is bezinning in de breedte noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 15 aug 2022, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie