Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Klopt ja. Dat is echt een uitzondering geweest. Ging dat niet om ds. W.J. Karels?
Ja. Hij zou toen naar Elspeet gaan, was het praatje. Maar volgens mij was dat voor de 'officiële' beroepingswerkwebsites.

Ik herinner me dat op http://www.prekensite.nl ooit eens gestaan heeft dat ds. De Heer naar Barneveld-Zuid zou gaan. Zelf kreeg ik toen ook echt berichtjes van mensen die dat beweerden. En op http://www.dominees.nl werd (tijdens zijn Krimpense tijd) eens beweerd dat ds. P. Mulder naar Waarde ging.

Andere voorbeelden ken ik niet.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 24 sep 2022, 20:24, 4 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Klopt ja. Dat is echt een uitzondering geweest. Ging dat niet om ds. W.J. Karels?
Ja. Hij zou toen naar Elspeet gaan. Maar volgens mij was dat voor de 'officiële' beroepingswerkwebsites.

Ik herinner me dat op ww.prekensite.nl ooit eens gestaan heeft dat ds. De Heer naar Barneveld-Zuid zou gaan en op http://www.dominees.nl eens werd beweerd dat ds. P. Mulder naar Waarde ging.

Andere voorbeelden ken ik niet.
Er werden ook wel fouten namen genoemd tijdens vergaderdagen Curatorium. Heel slordig.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Klopt ja. Dat is echt een uitzondering geweest. Ging dat niet om ds. W.J. Karels?
Ja. Hij zou toen naar Elspeet gaan was, het praatje. Maar volgens mij was dat voor de 'officiële' beroepingswerkwebsites.

Ik herinner me dat op ww.prekensite.nl ooit eens gestaan heeft dat ds. De Heer naar Barneveld-Zuid zou gaan. Zelf kreeg ik toen ook echt berichtjes van mensen die dat beweerden. En op http://www.dominees.nl werd (tijdens zijn Krimpense tijd) eens beweerd dat ds. P. Mulder naar Waarde ging.

Andere voorbeelden ken ik niet.
Laatst gewijzigd door MGG op 24 sep 2022, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Doe niet zo vervelend.
Ook predikanten onderling spreken deze verwachtingen uit.
Ik denk dat predikanten onderling een app-groep hebben. Waarin sommigen niet zo snel reageren als anderen. ;)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Doe niet zo vervelend.
Ook predikanten onderling spreken deze verwachtingen uit.
Ik denk dat predikanten onderling een app-groep hebben. Waarin sommigen niet zo snel reageren als anderen. ;)
Ds. Agteresch zal daar toch niet inzitten hoor. ;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Doe niet zo vervelend.
Ook predikanten onderling spreken deze verwachtingen uit.
Ik denk dat predikanten onderling een app-groep hebben. Waarin sommigen niet zo snel reageren als anderen. ;)
Ds. Agteresch zal daar toch niet inzitten hoor. ;)
Bij hem staat vast de pastoriedeur altijd open :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Het vervelende van 'beroepingswerkprofeten' is dat zij soms de suggestie wekken dat, wanneer het voor mensen zo overduidelijk is waar een dominee naar toe zal gaan, dit mensenwerk is en niet van God. Dit komt ook o.a voort uit het gegeven dat in onze kerkelijke gezindte er soms de neiging is om alleen extraordinaire zaken te bestempelen als van God gegeven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:Het vervelende van 'beroepingswerkprofeten' is dat zij soms de suggestie wekken dat, wanneer het voor mensen zo overduidelijk is waar een dominee naar toe zal gaan, dit mensenwerk is en niet van God. Dit komt ook o.a voort uit het gegeven dat in onze kerkelijke gezindte er soms de neiging is om alleen extraordinaire zaken te bestempelen als van God gegeven.
Dit is een terechte opmerking.
Want het is wel degelijk Gods werk.
Maar God werkt ordelijk. En dan spelen er allerlei elementen mee. Samenstelling gezin ds. De cultuur van een gemeente. Zijn er banden gevallen. Hoe lang staat een ds ergens. Wat kan hij mentaal en fysiek aan. Dat speelt allemaal mee bij een beroep, en er gaat dan niets buiten Gods leiding om.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Doe niet zo vervelend.
Ook predikanten onderling spreken deze verwachtingen uit.
Ik denk dat predikanten onderling een app-groep hebben. Waarin sommigen niet zo snel reageren als anderen. ;)
Volgens mij hebben ze een soort toto app onderling. Zonder geld. Dat wel. :yahoo
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door rian »

Johannes 3:16 schreef:
Ad Anker schreef:Hier een profetie geknipt. Wordt inderdaad niet op prijs gesteld.
De voorspelling bleek wel te kloppen. Het beroepingswerk is soms heel voorspelbaar.
Ja dat kan opzich zo wezen maar al die profetieën doen er echt niet toe. Wacht gewoon rustig af.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Weet iemand wat de achtergrond is van het feit dat veel gg gemeente 4x per jaar beroepen? Dat achter elkaar beroepen ongewenst is snap ik, maar hoe is het aantal van 4 tot stand gekomen. (Naar mijn idee is 4 de norm en kiezen kleine gemeente soms voor 2/3 en wijkt alleen Rijsse af naar 5 of 6, maar dat heeft ook met de volksaard te maken.)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Even van het idee afhelpen.
Kijk even bij HJA en je ziet 5 beroepen in een jaar, een ander jaar 6 beroepen. Ook een jaar 4 beroepen. Conclusie: kerkenraad laat zich leiden door de Geest en dan zit het niet aan een bepaald aantal vast.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef:Weet iemand wat de achtergrond is van het feit dat veel gg gemeente 4x per jaar beroepen? Dat achter elkaar beroepen ongewenst is snap ik, maar hoe is het aantal van 4 tot stand gekomen. (Naar mijn idee is 4 de norm en kiezen kleine gemeente soms voor 2/3 en wijkt alleen Rijsse af naar 5 of 6, maar dat heeft ook met de volksaard te maken.)
Rijssen beroept meer dan 5 keer per jaar.

Maar er zijn toch echt nog wel meer gemeenten die 5 keer per jaar beroepen hoor. De gemeente waar ik lid ben doet dit namelijk ook: in januari, april, juni, september en november.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
MGG schreef:Weet iemand wat de achtergrond is van het feit dat veel gg gemeente 4x per jaar beroepen? Dat achter elkaar beroepen ongewenst is snap ik, maar hoe is het aantal van 4 tot stand gekomen. (Naar mijn idee is 4 de norm en kiezen kleine gemeente soms voor 2/3 en wijkt alleen Rijsse af naar 5 of 6, maar dat heeft ook met de volksaard te maken.)
Rijssen beroept meer dan 5 keer per jaar.

Maar er zijn toch echt nog wel meer gemeenten die 5 keer per jaar beroepen hoor. De gemeente waar ik lid ben doet dit namelijk ook: in januari, april, juni, september en november.
Rijssen beroept 5 (2012) of 6 (2019) keer per jaar en zijn daarmee (zover ik weet) koploper. Het was mij nooit opgevallen dat jouw gemeente 5x beroept. In het beroepingswerk zie je vaak 4 periode waarin het piekt. Nu ik nog wat meer gemeente bekeken heb zie ik inderdaad dat 4 minder dominant is dan ik dacht. Je ziet bij veel gemeente wel een vast ritme.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Ik walg echt van dit soort praatjes en sluit me bij de oproep van andere aan om hier niet aan mee te doen en ook geen steken onder water uit te delen. Sommige vinden dit soort praatjes heerlijk, de klodders kwijl vliegen in het rond…
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie