Beroepingswerk discussie [7]

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

mark1985 schreef:
Geytenbeekje schreef: Stel dat de dominee het zou aannemen, zou hij dan ook elke dinsdagavond voorgaan?
Tuurlijk niet
Elke maand misschien
Is niet nodig toch als je al dominee hebt
Nou ja aangezien jullie jaren oudvaders gewend zijn, zou ik mij goed kunnen indenken dat mensen het fijn vinden om dat ook nog eens te horen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef:
HersteldHervormd schreef:
mark1985 schreef: Nee bijdehandje
???
Blijkbaar ben ik bijdehand. Het was een serieuze opmerking, maar zo word dit niet aangemerkt
Vind ik niet hoor, trek je er niks van aan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

Hahaha, volgens mij zijn er vandaag veel met verkeerde been uit bed gekomen :yahoo Of mensen moeten wat genuttigd hebben vandaag en daar niet tegen kunnen? :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:Hahaha, volgens mij zijn er vandaag veel met verkeerde been uit bed gekomen :yahoo Of mensen moeten wat genuttigd hebben vandaag en daar niet tegen kunnen? :humhihi
Gelukkig hebben we dan jou nog om de boel weer op gang te helpen :nananere
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door windorgel »

HersteldHervormd schreef:
mark1985 schreef:En dat ds romkes nog steeds geen beslissing kan maken omtrent Geldermalsen.
Beroep al sinds 31 maart
Wel apart inderdaad, is dit eerder ooit voorgekomen?
Ds Gerritsen heeft vorig jaar bijna een half jaar nagedacht over een beroep en uiteindelijk aangenomen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

windorgel schreef:
HersteldHervormd schreef:
mark1985 schreef:En dat ds romkes nog steeds geen beslissing kan maken omtrent Geldermalsen.
Beroep al sinds 31 maart
Wel apart inderdaad, is dit eerder ooit voorgekomen?
Ds Gerritsen heeft vorig jaar bijna een half jaar nagedacht over een beroep en uiteindelijk aangenomen.
Ik meen dat het wijlen ds. De Gier of wijlen ds. P. Honkoop jr. was die altijd zei: "Bij mist niet uitvaren." Nu kunnen er altijd onvoorziene omstandigheden zijn binnen de termijn waarin het beroept, waardoor het beroep niet de volledige aandacht krijgt, maar die uitzonderingen nagelaten, lijkt het me toch ook om een stukje nuchterheid te betrachten om, als er geen duidelijke aanwijzing is, te bedanken voor het beroep. Als je binnen een termijn van 3 weken niet kunt beslissen, lukt het in 6 of 9 weken ook niet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Dat klopt dus niet. Dat blijkt al uit de eerste bijdrage daarvóór.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

windorgel schreef:
HersteldHervormd schreef:
mark1985 schreef:En dat ds romkes nog steeds geen beslissing kan maken omtrent Geldermalsen.
Beroep al sinds 31 maart
Wel apart inderdaad, is dit eerder ooit voorgekomen?
Ds Gerritsen heeft vorig jaar bijna een half jaar nagedacht over een beroep en uiteindelijk aangenomen.
De synode (of classis) had besloten dat hij nog niet beroepen kon worden, maar allicht wist hij zelf wel al lang dat hij terug zou gaan naar Barneveld.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

gallio schreef:
windorgel schreef:
HersteldHervormd schreef:
mark1985 schreef:En dat ds romkes nog steeds geen beslissing kan maken omtrent Geldermalsen.
Beroep al sinds 31 maart
Wel apart inderdaad, is dit eerder ooit voorgekomen?
Ds Gerritsen heeft vorig jaar bijna een half jaar nagedacht over een beroep en uiteindelijk aangenomen.
De synode (of classis) had besloten dat hij nog niet beroepen kon worden, maar allicht wist hij zelf wel al lang dat hij terug zou gaan naar Barneveld.
Het beroep wat Barneveld uitbracht was te snel en daarom later ingegaan?
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

Bruna schreef:
gallio schreef:
windorgel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Wel apart inderdaad, is dit eerder ooit voorgekomen?
Ds Gerritsen heeft vorig jaar bijna een half jaar nagedacht over een beroep en uiteindelijk aangenomen.
De synode (of classis) had besloten dat hij nog niet beroepen kon worden, maar allicht wist hij zelf wel al lang dat hij terug zou gaan naar Barneveld.
Het beroep wat Barneveld uitbracht was te snel en daarom later ingegaan?
Yep.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door KB_ »

Nou daardoor is het groepje in Grand Rapids dat al klein was in total verwarring achtergebleven en is nog kleiner geworden. Ik wil het beroep niet ter discussie stellen maar het is erg wrang als dit zo de weg van de Heere is.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef:
gallio schreef:
windorgel schreef:Ds Gerritsen heeft vorig jaar bijna een half jaar nagedacht over een beroep en uiteindelijk aangenomen.
De synode (of classis) had besloten dat hij nog niet beroepen kon worden, maar allicht wist hij zelf wel al lang dat hij terug zou gaan naar Barneveld.
Het beroep wat Barneveld uitbracht was te snel en daarom later ingegaan?
Ik heb begrepen dat het 1e beroep is ingetrokken en op de 'juiste tijd' een nieuw beroep is gedaan(wat eigenlijk nergens officieel te vinden is) en dat dit 2e beroep is aangenomen. Maar of is dit zo is zou dan wellicht iemand uit die gemeente kunnen bevestigen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
windorgel schreef:
HersteldHervormd schreef:
mark1985 schreef:En dat ds romkes nog steeds geen beslissing kan maken omtrent Geldermalsen.
Beroep al sinds 31 maart
Wel apart inderdaad, is dit eerder ooit voorgekomen?
Ds Gerritsen heeft vorig jaar bijna een half jaar nagedacht over een beroep en uiteindelijk aangenomen.
Ik meen dat het wijlen ds. De Gier of wijlen ds. P. Honkoop jr. was die altijd zei: "Bij mist niet uitvaren." Nu kunnen er altijd onvoorziene omstandigheden zijn binnen de termijn waarin het beroept, waardoor het beroep niet de volledige aandacht krijgt, maar die uitzonderingen nagelaten, lijkt het me toch ook om een stukje nuchterheid te betrachten om, als er geen duidelijke aanwijzing is, te bedanken voor het beroep. Als je binnen een termijn van 3 weken niet kunt beslissen, lukt het in 6 of 9 weken ook niet.
Onlangs hoorde ik nog van een predikant die na worsteling bedankte voor een beroep, maar daar maanden later nog geen vrede mee had. Toen hij weer preekte in die gemeente, gaf hij dat in de consistorie aan. Binnen een paar weken was er opnieuw een beroep, en dat werd wel aangenomen.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Emma de Jong »

Piet Puk schreef:
Bruna schreef:
gallio schreef:
windorgel schreef:Ds Gerritsen heeft vorig jaar bijna een half jaar nagedacht over een beroep en uiteindelijk aangenomen.
De synode (of classis) had besloten dat hij nog niet beroepen kon worden, maar allicht wist hij zelf wel al lang dat hij terug zou gaan naar Barneveld.
Het beroep wat Barneveld uitbracht was te snel en daarom later ingegaan?
Ik heb begrepen dat het 1e beroep is ingetrokken en op de 'juiste tijd' een nieuw beroep is gedaan(wat eigenlijk nergens officieel te vinden is) en dat dit 2e beroep is aangenomen. Maar of is dit zo is zou dan wellicht iemand uit die gemeente kunnen bevestigen.
Het 1e beroep is vorig jaar ingetrokken, omdat het nog niet gedaan mocht worden. Ds. Gerritsen had echter de kerkenraad al laten weten dat hij het wilde aannemen. Alle voorbereidingen werden toen al getroffen voor de overkomst. Vandaar ook dat de bevestiging en intrede direct (rond 13 januari) na het aannemen van het 2e beroep gepland stonden. Het kon toen niet doorgaan, omdat de dominee ziek was.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Zita schreef: Onlangs hoorde ik nog van een predikant die na worsteling bedankte voor een beroep, maar daar maanden later nog geen vrede mee had. Toen hij weer preekte in die gemeente, gaf hij dat in de consistorie aan. Binnen een paar weken was er opnieuw een beroep, en dat werd wel aangenomen.
Iets soortgelijks is in de CGK ook wel eens voorgevallen. Een predikant kreeg geen rust nadat hij bedankt had en heeft een paar maanden later zelf de kerkenraad benaderd en verzocht om een nieuw beroep.
Plaats reactie