Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

DDD schreef:
Job schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het mee eens. Dat neemt niet weg, dat je ook door gedrag kunt spreken en mensen aanleiding kunt geven op te stappen. Ik weet niet precies wat ik erger vind.

In de meeste gevallen beoogt de kerkenraad natuurlijk dat de gemeenteleden zich gehoorzaam in de weg van de middelen stellen en doen wat de kerkenraad besluit. Maar dat kan effectief nog steeds mensen aanleiding geven om te vertrekken.
Een kerkenraad is geen machtsinstituut, dat behoort het althans niet te zijn, en uit het oordeel der liefde is het over het algemeen goed om hoog te houden dat de kerkenraad het goede met de gemeente beoogt. Dan kan er veel verdragen worden m.i.
Veel van de zaken die je hierboven noemde zijn uiterlijke dingen die de kern (namelijk de prediking) niet raken en die daarom geen reden zijn om op te stappen. Vind ik. Ik wil best erkennen dat het lastig kan zijn om dingen gereorganiseerd te zien. Maar als mensen dat als uitnodiging interpreteren om weg te gaan, dan doen ze dat echt zelf.
Je kunt ook door je gedrag mensen uitnodigen om te vertrekken. Als je de lichten uit doet, opruimt, zegt dat het inmiddels al laat is, enzovoort, dan is dat duidelijk.

Als iemand de tv aanzet terwijl hij weet dat de ander daar een hekel aan heeft, idem dito.

Ik ben het overigens met je eens dat veel dingen die de kern niet raken, géén goede reden zijn om op te stappen. Maar dat neemt niet weg, dat het naar eigen zin doordrijven van onbelangrijke dingen zonder draagvlak in een gemeente wél zondig is.
Als het naar eigen zin is: zondermeer waar. Maar daar gaat vermoedelijk juist de discussie over: is het naar eigen zin?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Als je zelf vervelende ervaringen hebt, kan het heel eenvoudig zijn dat het toch doorklinkt in wat je schrijft. Dat is wel begrijpelijk, maar niet altijd goed en nog minder vaak verstandig.

Los daarvan: natuurlijk vinden mensen van links tot rechts in de kerk dat zij Gods wegen het beste kennen. Sommigen weten beter dan de bijbelschrijvers wat God bedoeld moet hebben en anderen zijn weer van het andere uiterste, maar leggen evenzeer hun interpretatierooster aan de Bijbel op.

Als het gaat om onbelangrijke kwesties die veranderen, dan kun je er mijns inziens eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat mode, persoonlijke voorkeuren of profileringsdrang daarvan de reden zijn. Zolang dat draagvlak heeft bij een groot deel van de gemeente, is er niet zoveel mis mee als een gemeente iets verandert, of dat nu een persoonlijke voorkeur is, de mode, of de neiging om zich links of rechts in een kerkverband te positioneren. Hoewel dat laatste al wel op gespannen voet kan staan met de oproep van de apostel om vooral niet van de ene of de andere groep te zijn, maar zich te concentreren op Christus.

Als mensen zeggen dat er hogere gedachten achter zitten dan 'naar eigen zin', dan zou ik daar graag heel voorzichtig mee zijn. Ik vrees dat het zelden of nooit waar is.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Hoe groot zou de rol van de predikant moeten zijn in bovenstaande gedachtenwisseling?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Ararat schreef:Hoe groot zou de rol van de predikant moeten zijn in bovenstaande gedachtenwisseling?
In principe regeren de ouderlingen (dienend). Een eigen predikant heeft daar denk ik een dragende, (bij)sturende en pastorale rol in.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Job schreef:
Ararat schreef:Hoe groot zou de rol van de predikant moeten zijn in onderstaande gedachtenwisseling?
In principe regeren de ouderlingen (dienend). Een eigen predikant heeft daar denk ik een dragende, (bij)sturende en pastorale rol in.
Een predikant is dienaar des Woords.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

refo schreef:
Job schreef:
Ararat schreef:Hoe groot zou de rol van de predikant moeten zijn in onderstaande gedachtenwisseling?
In principe regeren de ouderlingen (dienend). Een eigen predikant heeft daar denk ik een dragende, (bij)sturende en pastorale rol in.
Een predikant is dienaar des Woords.
En is dit zoals het ís, of zoals het zou moeten zijn?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Ararat schreef:
refo schreef:
Job schreef:
Ararat schreef:Hoe groot zou de rol van de predikant moeten zijn in onderstaande gedachtenwisseling?
In principe regeren de ouderlingen (dienend). Een eigen predikant heeft daar denk ik een dragende, (bij)sturende en pastorale rol in.
Een predikant is dienaar des Woords.
En is dit zoals het ís, of zoals het zou moeten zijn?
Dat is hij. Als hij ook nog goed is in het pastoraat of in het besturen van een gemeente, dan is dat meegenomen. Maar dat is lang niet altijd het geval, maar daar wordt wel vanuit gegaan door de meeste mensen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

aggieoudje schreef:
Bourdon16 schreef:
aggieoudje schreef:De hoorcommissie is gisterenochtend een dominee wezen horen. Vanavond beslist de kerkenraad of ze overgaan tot een beroep op deze dominee.
Ben stiekum wel erg nieuwsgierig ;) wie het is.
Snap ik.. hopelijk beroepen ze niet de 'onze'.
Ik weet niet waar je woont dus geen idee.
Ik hoopte een bepaalde dominee maar die preekte niet "thuis" gisterenochtend en ze gingen in eigen gemeente luisteren begreep ik.
Mijn gevoel zegt dat ze misschien in Noordhorn zijn geweest, maar misschien sla ik de plank echt totaal mis.
En, al meer duidelijkheid?
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door aggieoudje »

Job schreef:
aggieoudje schreef:
Bourdon16 schreef:
aggieoudje schreef:De hoorcommissie is gisterenochtend een dominee wezen horen. Vanavond beslist de kerkenraad of ze overgaan tot een beroep op deze dominee.
Ben stiekum wel erg nieuwsgierig ;) wie het is.
Snap ik.. hopelijk beroepen ze niet de 'onze'.
Ik weet niet waar je woont dus geen idee.
Ik hoopte een bepaalde dominee maar die preekte niet "thuis" gisterenochtend en ze gingen in eigen gemeente luisteren begreep ik.
Mijn gevoel zegt dat ze misschien in Noordhorn zijn geweest, maar misschien sla ik de plank echt totaal mis.
En, al meer duidelijkheid?
Jazeker, het is Ds van Bart uit Harderwijk.
Ik zat dus compleet mis met mijn gevoel.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

De naam zegt mij niets @aggieoudje, jou wel? Hopelijk mag de vacature vervuld worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

aggieoudje schreef:
Jazeker, het is Ds van Bart uit Harderwijk.
Ik zat dus compleet mis met mijn gevoel.
Ik zal het wel weer niet mogen zeggen, maar ik vind het een verrassend beroep.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Waarom dan?

Ik heb hem wel eens gehoord op een eerste Kerstdag, en het lijkt mij -voor wat ik er in dat geval van zag- een passende predikant voor de gemeente.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Waarom dan?

Ik heb hem wel eens gehoord op een eerste Kerstdag, en het lijkt mij -voor wat ik er in dat geval van zag- een passende predikant voor de gemeente.
En ds. J.J. Mulder ken je ook?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Nee. Alleen uit de media. Ik vond het grappig dat hij én verstand heeft van oude auto's én goed omgaat met katholieke broeders en zusters, maar verder heb ik geen idee.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Uit interesse nog een vraag over het (voorbereidende) beroepingsproces zoals hierboven beschreven. Ik moet zeggen dat ik er gecharmeerd van ben om het zo zorgvuldig te doen en te kijken of een dominee en gemeente menselijkerwijs gesproken bij elkaar zouden kunnen passen.

Waar ik benieuwd naar ben: wat is de inhoud vd gesprekken met zo'n betreffende predikant? Ergens moet hij de broeders toch een hoopvol gevoel geven, anders beginnen ze niet aan zo'n beroep. Toch wordt er regelmatig voor zo'n "goed voorbereid" beroep bedankt.
Plaats reactie