Beroepingswerk discussie [7]

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Vanwege 1% twijfel m'n berichten weggehaald.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Kan er ingegrepen worden!!! Dit is zo onwaar en maakt de betrokken mensen kapot. We hebben toch de 10 geboden??
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:Vanwege 1% twijfel m'n berichten weggehaald.
Dank. Doe maandag aub navraag.
Vraag 1 is het waar (dat antwoord is 99,999%zeker nog steeds 'dit is feitelijk onjuist')
Vraag 2 zou dit verhaal volgen het kerkrecht überhaupt waar kunnen zijn.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Je moet je daar niet zo druk om maken. Het is een gegeven dat een bepaald soort mensen daar van leven en plezier daarin hebben. Zij hebben bekering nodig, net zoals een ieder van ons.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Ondanks een moderatorwaarschuwing eerder deze avond wordt er toch weer stevig doorgebabbeld. Het topic is bij dezen dicht. Volgende week volgt het kerstcadeautje, of officiële waarschuwing, ongeacht uw positie in dit gesprek.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHKtE »

Ds M Krooneman uit Noordhorn krijgt volgende week een beroep van de Geref Kerk van Urk en hoogst waarschijnlijk ook van de hervormde gemeente van Nieuwer Ter Aa,
Wel 2 totaal verschillende gemeenten qua ligging en grootte .
Maar in de PKN kan dit toch wel maar blijf het bijzonder vinden net als het aannemen van het beroep van Ds E van Wijk uit Sprang van de gemeente Heukelum (ook erg veel verschillen)
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Synodelid »

Ik lees in het feitelijke beroepingswerk-forum allerlei teksten over tweetallen. Wat is de functie hiervan? Wie bedenkt zoiets? Is hier een Bijbelse basis voor?
Waarom niet gewoon beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, zoals in hervormde gemeenten gebeurd of als variant hierop het beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, waarbij de leden dan wel hun instemming moeten geven aan het voornemen van de kerkenraad?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Synodelid schreef:Ik lees in het feitelijke beroepingswerk-forum allerlei teksten over tweetallen. Wat is de functie hiervan? Wie bedenkt zoiets? Is hier een Bijbelse basis voor?
Waarom niet gewoon beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, zoals in hervormde gemeenten gebeurd of als variant hierop het beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, waarbij de leden dan wel hun instemming moeten geven aan het voornemen van de kerkenraad?
+10
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Synodelid schreef:Ik lees in het feitelijke beroepingswerk-forum allerlei teksten over tweetallen. Wat is de functie hiervan? Wie bedenkt zoiets? Is hier een Bijbelse basis voor?
Waarom niet gewoon beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, zoals in hervormde gemeenten gebeurd of als variant hierop het beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, waarbij de leden dan wel hun instemming moeten geven aan het voornemen van de kerkenraad?
Tweetallen komen voor in de DKO, hoewel het daar dubbeltallen heet.
In de bijbel staat dat ook, bijvoorbeeld als de vacature onder de apostelen wordt ingevuld.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Ik ben erg blij met de beslissing van ds. Van Campen uit Hazerswoude. Het is wel wat om in de Sint-Jan beroepen te worden als jong predikant. Maar de gemeente kan een goede dominee nog wel even gebruiken.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door aggieoudje »

De hoorcommissie is gisterenochtend een dominee wezen horen. Vanavond beslist de kerkenraad of ze overgaan tot een beroep op deze dominee.
Ben stiekum wel erg nieuwsgierig ;) wie het is.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Synodelid schreef:Ik lees in het feitelijke beroepingswerk-forum allerlei teksten over tweetallen. Wat is de functie hiervan? Wie bedenkt zoiets? Is hier een Bijbelse basis voor?
Waarom niet gewoon beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, zoals in hervormde gemeenten gebeurd of als variant hierop het beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, waarbij de leden dan wel hun instemming moeten geven aan het voornemen van de kerkenraad?
+10
-1.000.000.000
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Evangelist
Berichten: 490
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

Synodelid schreef:Ik lees in het feitelijke beroepingswerk-forum allerlei teksten over tweetallen. Wat is de functie hiervan? Wie bedenkt zoiets? Is hier een Bijbelse basis voor?
Waarom niet gewoon beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, zoals in hervormde gemeenten gebeurd of als variant hierop het beroepingswerk overlaten aan de kerkenraad, waarbij de leden dan wel hun instemming moeten geven aan het voornemen van de kerkenraad?
De Bijbelse basis voor het stellen van een tweetal ligt in Handelingen 1: 22-23: "En zij stelden er twee, Jozef, genaamd Barsabas, die toegenaamd was Justus, en Matthias. En zij baden en zeiden: Gij Heere! Gij Kenner der harten van allen, wijs van deze twee een aan, dien Gij uitverkoren hebt."

Verder is het goed om de gemeente ook bij het uitbrengen van een beroep te betrekken door middel van een stemming. Stemmen over een voordracht vind ik een stuk minder. Dan ga je dus naar een vergadering om ergens tegen te zijn. Als er gebeurt wat je graag wilt, wordt er geen beroep uitgebracht. Je gang naar de vergadering heeft dan dus een negatieve reden. Dat lijkt me niet goed.

Met een tweetal zegt een kerkenraad: wij hebben geen voorkeur; ze passen beide bij de gemeente en naar ons oordeel zouden ze beide met vrucht de gemeente kunnen dienen. Vervolgens mogen de leden aangeven voor welke van de twee op dat moment het meeste draagvlak is.

Wel zou er veel meer oog moeten zijn voor predikanten die niet zo in the picture zijn, en die bijvoorbeeld al meer dan tien jaar in een gemeente staan, zonder ooit een beroep ontvangen te hebben. Onlangs deed Nico van der Voet de suggestie dat predikanten ook zelf contact zouden moeten kunnen zoeken met een kerkenraad om over een mogelijk beroep te spreken.
Laatst gewijzigd door Evangelist op 23 jan 2023, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Evangelist schreef:
Synodelid schreef:
Wel zou er veel meer oog moeten zijn voor predikanten die niet zo in the picture zijn, en die bijvoorbeeld al meer dan tien jaar in een gemeente staan, zonder ooit een beroep ontvangen te hebben.
Want?
Evangelist
Berichten: 490
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

Zeeuw schreef:
Evangelist schreef:Wel zou er veel meer oog moeten zijn voor predikanten die niet zo in the picture zijn, en die bijvoorbeeld al meer dan tien jaar in een gemeente staan, zonder ooit een beroep ontvangen te hebben.
Want?
In de meeste gevallen is het zowel voor de gemeente, als voor de predikant een goede zaak (uitzonderingen daar gelaten) als de verbinding niet langer dan een jaar of tien duurt. Als het goed gaat, is het prima. Maar er zijn best veel voorbeelden waarbij het na verloop van tijd niet helemaal goed meer gaat. En dan bedoel ik dus die gevallen, waarbij er geen beroep komt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie