Beroepingswerk discussie [7]

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Ik herinner me dan Ditbenik ook stevig regeerde in het verleden toen ds. Roelofsen door deze VOGG werd beroepen, en dit uberhaubt in overweging nam. Ds. Roelofsen had het zelfs niet in overweging mogen nemen. Ditbenik was toen van mening dat ds. Roelofsen zijn studie terug moest betalen bij eventueel aannemen.

Vergeef me de uitdrukking, maar het komt mij een beetje kerkistisch over. Ik vind dergelijke uitwisseling van predikanten eigenlijk wel in de geest van het boekje van ds. Hoogerland.

Al begrijp ik dat het wel een schok is in Katwijk. Je verwacht een ds toch voor minstens 4 jaar in je midden te mogen hebben.
Waar was ik van mening dat ds Roelofsen zijn studie moest terug betalen?
Verder citeerde ik een woord van Jezus. Uw ja zij ja. Als jij dat kerkistisch wil noemen is dat jouw keus maar het slaat werkelijk nergens op.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Al begrijp ik dat het wel een schok is in Katwijk.
Ik heb begrepen dat dit nogal meevalt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:Ik snap je niet zo, ditbenik. Deze predikant heeft een toelichting gegeven over het aannemen van het beroep. Lukt het jou om het dan te laten rusten? Ik begrijp uit je reacties dat je dit wat moeilijk vindt. Klopt dat?
Waarom mag ik daar geen mening over hebben? Ik heb uiteen gezet wat ik er van vind en waarom ik dat vind. Lukt het jou om het dan te laten rusten? Ik begrijp uit je reactie dat je dit wat moeilijk vindt. Klopt dat? :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Was dat ds. Du Marchie van Voorthuijsen niet, die ook in een vrije gemeente, maar dan op Urk, werd beroepen en toen aangaf het beroep alleen te willen aannemen als de gemeente Oud Gereformeerd werd?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

Hoopvol schreef:
J.C. Philpot schreef: Vergeef me de uitdrukking, maar het komt mij een beetje kerkistisch over. Ik vind dergelijke uitwisseling van predikanten eigenlijk wel in de geest van het boekje van ds. Hoogerland.
Mee eens, ik zie dit als een mooi begin. Een voorbeeld wat navolging verdiend.

Ik stel voor dat er diverse gemeentes van de Gereformeerde Gemeenten dominees gaan beroepen van de GGiN.
Je gunt de GGiN helemaal geen predikant meer?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef:
Hoopvol schreef:
J.C. Philpot schreef: Vergeef me de uitdrukking, maar het komt mij een beetje kerkistisch over. Ik vind dergelijke uitwisseling van predikanten eigenlijk wel in de geest van het boekje van ds. Hoogerland.
Mee eens, ik zie dit als een mooi begin. Een voorbeeld wat navolging verdiend.

Ik stel voor dat er diverse gemeentes van de Gereformeerde Gemeenten dominees gaan beroepen van de GGiN.
Je gunt de GGiN helemaal geen predikant meer?
Ik gun de GGiN 68 predikanten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Ad Anker schreef:Ik snap je niet zo, ditbenik. Deze predikant heeft een toelichting gegeven over het aannemen van het beroep. Lukt het jou om het dan te laten rusten? Ik begrijp uit je reacties dat je dit wat moeilijk vindt. Klopt dat?
Waarom mag ik daar geen mening over hebben? Ik heb uiteen gezet wat ik er van vind en waarom ik dat vind. Lukt het jou om het dan te laten rusten? Ik begrijp uit je reactie dat je dit wat moeilijk vindt. Klopt dat? :)
Nee hoor, het was mijn eerste reactie over deze kwestie. Ik gun de gemeente van Oldebroek van harte een predikant.

Ik wees er alleen op dat deze ds. een duidelijke verklaring gaf over het aannemen van een beroep en dat jij in je reactie daaraan voorbijgaat en het heel erg kerkordelijk benadert.

Ik zal mijn vraag herformuleren: is het voor jou mogelijk om n.a.v. de verklaring van deze ds. je kerkordelijke visie op deze kwestie een beetje los te laten?
Bertiel
Berichten: 4597
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

Hoewel ik over de 2 tov 4 jaar m’n twijfels heb, lijkt mij dit DE uitwerking van het boekje van ds Hoogerland
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:Hoewel ik over de 2 tov 4 jaar m’n twijfels heb, lijkt mij dit DE uitwerking van het boekje van ds Hoogerland
Ik vind het teveel eer. Op 13 november 1990 werd ds. J. Koster, predikant in GG Dirksland, door deze VOGG beroepen. Hij was toen 2,5 jaar predikant in Dirksland. Er was nog geen boekje van ds. Hoogerland.
Bertiel
Berichten: 4597
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

Hiermee wil ik niet zeggen dat dit nieuw is, maar dit zou wel een uitwerking kunnen zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Bertiel schreef:Hoewel ik over de 2 tov 4 jaar m’n twijfels heb, lijkt mij dit DE uitwerking van het boekje van ds Hoogerland
Ik mag het niet hopen dat dit DE uitwerking is, want dan heeft men de essentie van het boekje nog niet echt begrepen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Ik val bovenop het artikel van ds. P. Molenaar vandaag in het RD.
Elk rechtgeaarde christen wil liever vandaag dan morgen terug naar de Hervormde kerk.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Ik val bovenop het artikel van ds. P. Molenaar vandaag in het RD.
Elk rechtgeaarde christen wil liever vandaag dan morgen terug naar de Hervormde kerk.
Die kerk is er niet meer. In de praktische zin zijn dat dus lege woorden. (Ik heb het artikel niet gelezen, reageer enkel op jouw opmerking).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

Ad Anker schreef:Ik val bovenop het artikel van ds. P. Molenaar vandaag in het RD.
Elk rechtgeaarde christen wil liever vandaag dan morgen terug naar de Hervormde kerk.
Hopelijk heb je jezelf niet bezeerd? :slurp
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12009
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:
Ad Anker schreef:Ik val bovenop het artikel van ds. P. Molenaar vandaag in het RD.
Elk rechtgeaarde christen wil liever vandaag dan morgen terug naar de Hervormde kerk.
Die kerk is er niet meer. In de praktische zin zijn dat dus lege woorden. (Ik heb het artikel niet gelezen, reageer enkel op jouw opmerking).
Als we zo beginnen :-) Bestaan rechtgeaarde christenen dan praktisch wel?

Duidelijk lijkt me dat niemand tegen is op een vaderlandse kerk met gereformeerde beginselen. Dat die momenteel niet meer bestaat, betekent alleen maar dat je niet terug kunt, maar dat je een stap vooruit moet zetten naar de verwezenlijking van een kerk die aan dat hervormde ideaal voldoet.
Plaats reactie