Beroepingswerk discussie [7]

-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
-DIA- schreef:
Job schreef:Heel wat voor ds. Hoogerland, gemeente Kruiningen, gemeente IJsselmonde, classis Goes en niet te vergeten: classis Rotterdam, dat in rap tempo één classispredikant overhoudt. En ik denk dat het voor DIA ook wel wat betekent. Hoop voor u dat de preken beluisterbaar blijven.
Ik voel me nauw verbonden met ds. Hoogerland. Vanmorgen kreeg een een telefoontje dat hij het beroep had aangenomen. Voor Rotterdam (en die regio) betekent het nogal wat. Ooit was Rotterdam een stad die 'vet was van Gods volk', zoals de ouden het wel eens zeiden. Ik weet ook dat ze nog goede ambtsdragers mogen hebben, en ik ben er van overtuigd dat ze niet iedereen op de kansel zullen toelaten. Daar is het de gemeente niet naar. De Thaborkerk werd wel eens door de kinderen Gods genoemd als 'de spelonk van Maghpela'. Er in die kerk wonderen van genade gebeurd.
Nou fantastisch. Echt een vrucht van de Geest…
De laatste keer, want u begrijpt het toch niet, al denkt u van wel, en daarom laat ik het hier bij! Alstublieft geen ellende en gekibbel meer!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door FlyingEagle »

Ze hebben in ieder geval een goede active consulent.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Mistig schreef:
-DIA- schreef:
Job schreef:Heel wat voor ds. Hoogerland, gemeente Kruiningen, gemeente IJsselmonde, classis Goes en niet te vergeten: classis Rotterdam, dat in rap tempo één classispredikant overhoudt. En ik denk dat het voor DIA ook wel wat betekent. Hoop voor u dat de preken beluisterbaar blijven.
Ik voel me nauw verbonden met ds. Hoogerland. Vanmorgen kreeg een een telefoontje dat hij het beroep had aangenomen. Voor Rotterdam (en die regio) betekent het nogal wat. Ooit was Rotterdam een stad die 'vet was van Gods volk', zoals de ouden het wel eens zeiden. Ik weet ook dat ze nog goede ambtsdragers mogen hebben, en ik ben er van overtuigd dat ze niet iedereen op de kansel zullen toelaten. Daar is het de gemeente niet naar. De Thaborkerk werd wel eens door de kinderen Gods genoemd als 'de spelonk van Maghpela'. Er in die kerk wonderen van genade gebeurd.
Nou fantastisch. Echt een vrucht van de Geest…
De laatste keer, want u begrijpt het toch niet, al denkt u van wel, en daarom laat ik het hier bij! Alstublieft geen ellende en gekibbel meer!
De ellende komt in dit geval toch van jouw twistzieke bijdrage hoor.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:Ze hebben in ieder geval een goede active consulent.
@-DIA- zou zeggen:
-DIA- schreef:Ik ben er van overtuigd dat ze niet iedereen op de kansel zullen toelaten.
Ik hoop het niet. We zullen zien.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:[

De ellende komt in dit geval toch van jouw twistzieke bijdrage hoor.
Nou inderdaad.
Die vermeende rechtzinnigheid is een gek ding.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

Voor een eventueel vervolg op de uitspraak van DIA steek ik een stokje. Inhoudelijk verder is prima, de rest niet.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Silo »

Job schreef:
Erskinees schreef:De oplossing voor deze trieste situatie dus de vele vacante gemeenten is daar niet zover vandaan, ook in Rotterdam (Boezemsingel).
Ik voel me uitgepraat met bovenstaand argument terwijl ik toch niet het gevoel heb dat hier alles (wel veel) mee gezegd is. Het jammere is dat dit al heel veel bediscussieerd is en ook nog zal worden maar dat we op dit onderwerp toch niet verder komen. Het zit muurvast, zowel qua gesprekscultuur als qua gevoeligheid. Het blijft zoals het altijd was en er groeien in sommige regio's generaties op zonder ooit een eigen predikant te hebben. Ik voel me echt verlegen met dit onderwerp en langzamerhand ook moedeloos en bedroefd.
In de vergaderingen van de classis Utrecht is tweemaal gesproken over de werkwijze van het curatorium. Ik vind het wel positief dat een gemeente het durft te agenderen. Of dat nog een keer wordt doorgezonden naar de PS weet ik niet. Het zou ook kunnen doodbloeden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:De Thaborkerk werd wel eens door de kinderen Gods genoemd als 'de spelonk van Maghpela'.
Ik hoop dat mijn kerk daar niet mee vergeleken wordt eigenlijk.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Nee dat is een wat lugubere humor. Of gewoon domheid natuurlijk. Laten we het maar op het laatste houden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Terri »

Ik denk dat het de spelonk van Adullam is :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrikus »

Terri schreef:Ik denk dat het de spelonk van Adullam is :)
Moest gelijk denken aan de spelonkiemenschen uit Neveldijk van Hogenbirk ;)

https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?c ... 5577:00151
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
-DIA- schreef:De Thaborkerk werd wel eens door de kinderen Gods genoemd als 'de spelonk van Maghpela'.
Ik hoop dat mijn kerk daar niet mee vergeleken wordt eigenlijk.
Zo noemde o.a. ds. Verschuure deze gemeente. Het was in een grote wereldstad een toevluchtsoord voor een volk dat het daar zocht. Ik denk dat de vergelijking wel voor de hand ligt.
Zondag vertelde hij overigens iets over de achtergronden van het aannemen van het beroep. Hij was er ergens wel op voorbereid dat hij weg moest, doordat hij bepaald werd "van U zal mijn lof zijn in een grote gemeente". Hij kon dit niet duiden. Tot hij daar licht over kreeg. De bezwaren werden weggenomen. Ook zijn leeftijd telde niet, want het was God die hem wegriep naar die, zoals hij het zei: "die grote gebroken gemeente". Als God roept, dan moet een dienaar des Woords volgen, welke bezwaren er ook van zijn kant kunnen zijn. Als hij zou blijven, dan zou het niet meer nuttig zijn voor Rotterdam-IJsselmonde, want daar werd hij weggeroepen. Na het inleidende woord sprak hij over
HEBREEËN 13:8
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
drie punten:
1. Hij is Dezelfde als Profeet
2. Hij is Dezelfde als Priester
3. Hij is Dezelfde als Koning

Hoewel het afscheid ingrijpend kan zijn zou het toch geen nut meer hebben als hij de roeping om te gaan niet navolgde. Hij sprak woorden van vertroosting en onderwijzing uit bovengenoemde tekst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

Machpela moet natuurlijk Adullam zijn.
De eerste spelonk was een begraafplaats...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dat was de spelonk van Adullam, @DIA. Dat heeft ds. Verschuure aangehaald tijdens zijn toespraak in de intrededienst van ds. Hoogerland destijds.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Machpela moet natuurlijk Adullam zijn.
De eerste spelonk was een begraafplaats...
Ja vanzelf. Vergissen is menselijk maar niet wenselijk. En nee, niet alleen bij de intrede van ds. Hoogerland heeft hij dat gezegd, ook al eerder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie