Beroepingswerk discussie [7]

SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door SanderL »

Job schreef:Heel wat voor ds. Hoogerland, gemeente Kruiningen, gemeente IJsselmonde, classis Goes en niet te vergeten: classis Rotterdam, dat in rap tempo één classispredikant overhoudt. En ik denk dat het voor DIA ook wel wat betekent. Hoop voor u dat de preken beluisterbaar blijven.
Ik ben heel erg blij voor Kruiningen. Zeker als je let op wat er de afgelopen jaren is gebeurd, gun ik het ze heel erg. Wat ik wel lastig vind is dat Rotterdam-IJsselmonde weer vacant gaat worden na 3 jaar en dat de classis Rotterdam zo leegloopt. In onze classis nu de 8e predikant die hoopt te komen. Een grote zegen! Hoop van harte dat de classis Rotterdam ook weer opgevuld mag worden.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door margrietha »

SanderL schreef:
Job schreef:Heel wat voor ds. Hoogerland, gemeente Kruiningen, gemeente IJsselmonde, classis Goes en niet te vergeten: classis Rotterdam, dat in rap tempo één classispredikant overhoudt. En ik denk dat het voor DIA ook wel wat betekent. Hoop voor u dat de preken beluisterbaar blijven.
Ik ben heel erg blij voor Kruiningen. Zeker als je let op wat er de afgelopen jaren is gebeurd, gun ik het ze heel erg. Wat ik wel lastig vind is dat Rotterdam-IJsselmonde weer vacant gaat worden na 3 jaar en dat de classis Rotterdam zo leegloopt. In onze classis nu de 8e predikant die hoopt te komen. Een grote zegen! Hoop van harte dat de classis Rotterdam ook weer opgevuld mag worden.
Er lopen van Capelle- Middelwatering en Rotterdam-Alexanderpolder nog 2 beroepen
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

margrietha schreef:Er lopen van Capelle- Middelwatering en Rotterdam-Alexanderpolder nog 2 beroepen
Je vergeet Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel-West nog. Dus in totaal 4 beroepen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tom »

Jammer dat IJsselmonde de dominee alweer zo snel moet laten gaan. De gemeente is die paar jaar ook alleen maar kleiner geworden...
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Delftenaar »

Laten we hopen dat een predikant een van de vier lopende beroepen mag aannemen en dat ds. Baan nog een tijd in Rotterdam mag dienen.

Het was de laatste jaren juist fijn dat een grote stad als Rotterdam weer twee predikanten mocht hebben, na vele jaren.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
margrietha schreef:Er lopen van Capelle- Middelwatering en Rotterdam-Alexanderpolder nog 2 beroepen
Je vergeet Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel-West nog. Dus in totaal 4 beroepen.
En Barendrecht. Maar goed. Het is natuurlijk een feit dat er heel wat meer beroepen lopen in het hele land en dat er vooralsnog verder nog geen uitzicht is op een aan te nemen beroep. Er is alleen het feit van een aangenomen beroep. Dat is voor nu, beredeneerd vanuit de positie Rotterdam, de verdrietige constatering.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

De oplossing voor deze trieste situatie dus de vele vacante gemeenten is daar niet zover vandaan, ook in Rotterdam (Boezemsingel).
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:De oplossing voor deze trieste situatie dus de vele vacante gemeenten is daar niet zover vandaan, ook in Rotterdam (Boezemsingel).
:super
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Erskinees schreef:De oplossing voor deze trieste situatie dus de vele vacante gemeenten is daar niet zover vandaan, ook in Rotterdam (Boezemsingel).
Ik voel me uitgepraat met bovenstaand argument terwijl ik toch niet het gevoel heb dat hier alles (wel veel) mee gezegd is. Het jammere is dat dit al heel veel bediscussieerd is en ook nog zal worden maar dat we op dit onderwerp toch niet verder komen. Het zit muurvast, zowel qua gesprekscultuur als qua gevoeligheid. Het blijft zoals het altijd was en er groeien in sommige regio's generaties op zonder ooit een eigen predikant te hebben. Ik voel me echt verlegen met dit onderwerp en langzamerhand ook moedeloos en bedroefd.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

Volgens mij is dat al zo sinds 1907.
Of zo je wilt nog eerder, sinds ca 1850.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:[Het blijft zoals het altijd was en er groeien in sommige regio's generaties op zonder ooit een eigen predikant te hebben. Ik voel me echt verlegen met dit onderwerp en langzamerhand ook moedeloos en bedroefd.
En de vraag wordt nog ingewikkelder als er in dezelfde woonplaats gemeenten zijn die nooit vacant zijn en waar een Schriftuurlijk bevindelijke prediking wordt gebracht.
Moet je dan in de vacante gemeente blijven ook al zijn die andere gemeenten van een ander kerkverband.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
Job schreef:[Het blijft zoals het altijd was en er groeien in sommige regio's generaties op zonder ooit een eigen predikant te hebben. Ik voel me echt verlegen met dit onderwerp en langzamerhand ook moedeloos en bedroefd.
En de vraag wordt nog ingewikkelder als er in dezelfde woonplaats gemeenten zijn die nooit vacant zijn en waar een Schriftuurlijk bevindelijke prediking wordt gebracht.
Moet je dan in de vacante gemeente blijven ook al zijn die andere gemeenten van een ander kerkverband.
Ja... enerzijds een begrijpelijke vraag en de aantrekkingskracht van zo'n gemeente is ook te begrijpen. Maar het is dan toch een noodoplossing om over te gaan vind ik, want al zou je die door redeneren en de hele vacante gemeente gaat bij wijze van spreken over naar het andere kerkverband mét predikant om maar een predikant te hebben: dat is ook niet de oplossing. Sowieso krijg je dan een te grote gemeente en kerkelijk ontwortelde mensen. Je krijgt dan een gemeente die zich vormt rondom het wel of niet aanwezig zijn van een predikant, terwijl dat niet de kern moet zijn. De "oplossing" dient intern gezocht te worden. Open deur, maar toch.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
Job schreef:[Het blijft zoals het altijd was en er groeien in sommige regio's generaties op zonder ooit een eigen predikant te hebben. Ik voel me echt verlegen met dit onderwerp en langzamerhand ook moedeloos en bedroefd.
En de vraag wordt nog ingewikkelder als er in dezelfde woonplaats gemeenten zijn die nooit vacant zijn en waar een Schriftuurlijk bevindelijke prediking wordt gebracht.
Moet je dan in de vacante gemeente blijven ook al zijn die andere gemeenten van een ander kerkverband.
Als ik lid zou zijn in de OGGiN van Elspeet (om maar wat te noemen) zou ik direct 'Ja' antwoorden.

Maar er kunnen ook situaties zijn waarin ik de vraag met 'Nee' zou beantwoorden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

Job schreef:Heel wat voor ds. Hoogerland, gemeente Kruiningen, gemeente IJsselmonde, classis Goes en niet te vergeten: classis Rotterdam, dat in rap tempo één classispredikant overhoudt. En ik denk dat het voor DIA ook wel wat betekent. Hoop voor u dat de preken beluisterbaar blijven.
Ik voel me nauw verbonden met ds. Hoogerland. Vanmorgen kreeg een een telefoontje dat hij het beroep had aangenomen. Voor Rotterdam (en die regio) betekent het nogal wat. Ooit was Rotterdam een stad die 'vet was van Gods volk', zoals de ouden het wel eens zeiden. Ik weet ook dat ze nog goede ambtsdragers mogen hebben, en ik ben er van overtuigd dat ze niet iedereen op de kansel zullen toelaten. Daar is het de gemeente niet naar. De Thaborkerk werd wel eens door de kinderen Gods genoemd als 'de spelonk van Maghpela'. Er in die kerk wonderen van genade gebeurd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:
Job schreef:Heel wat voor ds. Hoogerland, gemeente Kruiningen, gemeente IJsselmonde, classis Goes en niet te vergeten: classis Rotterdam, dat in rap tempo één classispredikant overhoudt. En ik denk dat het voor DIA ook wel wat betekent. Hoop voor u dat de preken beluisterbaar blijven.
Ik voel me nauw verbonden met ds. Hoogerland. Vanmorgen kreeg een een telefoontje dat hij het beroep had aangenomen. Voor Rotterdam (en die regio) betekent het nogal wat. Ooit was Rotterdam een stad die 'vet was van Gods volk', zoals de ouden het wel eens zeiden. Ik weet ook dat ze nog goede ambtsdragers mogen hebben, en ik ben er van overtuigd dat ze niet iedereen op de kansel zullen toelaten. Daar is het de gemeente niet naar. De Thaborkerk werd wel eens door de kinderen Gods genoemd als 'de spelonk van Maghpela'. Er in die kerk wonderen van genade gebeurd.
Nou fantastisch. Echt een vrucht van de Geest…
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie