Beroepingswerk discussie [7]

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

J.C. Philpot schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hebben mensen ook wel goede herinneringen aan levende predikanten? Of alleen aan overleden predikanten.
Ik heb ook goede herinneringen aan levende predikanten. Ik zou bijna zeggen: uiteraard, al kan het natuurlijk ook zijn dat iemand geen goede herinneringen heeft aan een bepaalde predikant.
Ik bewaar goede herinneringen aan ds. N.W. Schreuder en ds. J. de Pater.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Ik bewaar goede herinneringen aan ds. N.W. Schreuder en ds. J. de Pater.
Opvallend dat je twee predikanten noemt, die in opspraak gekomen zijn. Dat maakt dat ik me afvraag of je deze namen met een bepaalde bedoeling plaatst.

Maar uiteraard kan het zo zijn, dat je door hun prediking een zegen hebt ontvangen. God heeft ervoor gekozen om mensen die zondig in zichzelf zijn te gebruiken om het evangelie van vrije genade te prediken, en geen engelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

Is het nu echt handig en stichtelijk om een lijst van predikanten met problemen cq die afgezet zijn te gaan compileren?

Edit: de posting direct hiervoor waar dit een reactie op was is verdwenen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 jul 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Is het nu echt handig en stichtelijk om een lijst van predikanten met problemen cq die afgezet zijn te gaan compileren?
Heel bijzonder ja als er zoveel frustratie in je leven is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door helma »

Johann Gottfried Walther schreef:Hebben mensen ook wel goede herinneringen aan levende predikanten? Of alleen aan overleden predikanten.
Gelukkig wel! Maar het onderwijs van sommige predikanten hebben in een cruciale periode veel voor je betekend. Ik denk dat je dat best mag vermelden, zonder hen als mens op te hemelen. Paulus zegt: zij verheerlijkten God in mij.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Goede herinneringen aan sr.
Ik heb ook goede herinneringen, in mijn geval aan dat zaaltje in Veenendaal.
Haha. Idem dito. Bandjes van die diensten heb ik jaren geleden opgestuurd en zijn op prekenwebsite van CGK Middelharnis geplaatst: http://media.cgkmiddelharnis.nl
Zeker Ezra 9 en Daniel 9 staan me nog goed bij.

Wat betreft levende predikanten: Ik kerk zelf in een gemeente waar in het verleden ds C. Harinck heeft gestaan. Als ik de ouderen spreek dan noemen ze die tijd als geestelijk zeer rijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef:Prima, dat begrijp ik ook wel. Maar ik word soms een beetje kriebelig van het Roomse prijzen en bijna op hemelen van predikanten die overleden zijn. Op zich is dat niet vreemd zelfs de Puriteinen gingen soms de fout in bij hun rouwpredikaties.
... zelfs de Puriteinen... :haha (over ophemelen gesproken)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Prima, dat begrijp ik ook wel. Maar ik word soms een beetje kriebelig van het Roomse prijzen en bijna op hemelen van predikanten die overleden zijn. Op zich is dat niet vreemd zelfs de Puriteinen gingen soms de fout in bij hun rouwpredikaties.
... zelfs de Puriteinen... :haha (over ophemelen gesproken)
Wat heeft u tegen de Puriteinen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

J.C. Philpot schreef:
CvdW schreef:Ik bewaar goede herinneringen aan ds. N.W. Schreuder en ds. J. de Pater.
Opvallend dat je twee predikanten noemt, die in opspraak gekomen zijn. Dat maakt dat ik me afvraag of je deze namen met een bepaalde bedoeling plaatst.

Maar uiteraard kan het zo zijn, dat je door hun prediking een zegen hebt ontvangen. God heeft ervoor gekozen om mensen die zondig in zichzelf zijn te gebruiken om het evangelie van vrije genade te prediken, en geen engelen.
Bij de een heb ik belijdenis gedaan en de ander was tot stichting voor mij persoonlijk. Dit staat los van hun zonden.
Wellicht dat daarom vaak overleden predikanten worden aangeprezen, je weet hun zonden niet en alleen de preek komt tot mij.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef:
Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Prima, dat begrijp ik ook wel. Maar ik word soms een beetje kriebelig van het Roomse prijzen en bijna op hemelen van predikanten die overleden zijn. Op zich is dat niet vreemd zelfs de Puriteinen gingen soms de fout in bij hun rouwpredikaties.
... zelfs de Puriteinen... :haha (over ophemelen gesproken)
Wat heeft u tegen de Puriteinen?
Hetzelfde wat jij tegen die predikanten die overleden zijn hebt. :hum
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door claus »

Weet iemand of ds. A. Schot uit Nunspeet bij de GG al een beslissing heeft genomen inzake het beroep naar Grand Rapids (Covell)? Doorgaans is ds. Schot een vrij late beslisser, dus dat betekent in zijn geval niet iets bijzonders. Hij heeft het ook erg druk...
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik hoop dat kand Pronk na jaren kandidaat zijn een beroep mag ontvangen.
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door wilhelmus »

Geytenbeekje schreef:Ik hoop dat kand Pronk na jaren kandidaat zijn een beroep mag ontvangen.
Ik deel deze mening, fijne spreker om naar te luisteren
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Weet iemand welke dominee beroepen gaat worden in CGK Renswoude?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:Weet iemand welke dominee beroepen gaat worden in CGK Renswoude?
Ds. C.P. de Boer, ik weet alleen niet wanneer. :)
Plaats reactie