Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:
-DIA- schreef:De Thaborkerk werd wel eens door de kinderen Gods genoemd als 'de spelonk van Maghpela'.
Ik hoop dat mijn kerk daar niet mee vergeleken wordt eigenlijk.
Zo noemde o.a. ds. Verschuure deze gemeente. Het was in een grote wereldstad een toevluchtsoord voor een volk dat het daar zocht. Ik denk dat de vergelijking wel voor de hand ligt.
Zondag vertelde hij overigens iets over de achtergronden van het aannemen van het beroep. Hij was er ergens wel op voorbereid dat hij weg moest, doordat hij bepaald werd "van U zal mijn lof zijn in een grote gemeente". Hij kon dit niet duiden. Tot hij daar licht over kreeg. De bezwaren werden weggenomen. Ook zijn leeftijd telde niet, want het was God die hem wegriep naar die, zoals hij het zei: "die grote gebroken gemeente". Als God roept, dan moet een dienaar des Woords volgen, welke bezwaren er ook van zijn kant kunnen zijn. Als hij zou blijven, dan zou het niet meer nuttig zijn voor Rotterdam-IJsselmonde, want daar werd hij weggeroepen. Na het inleidende woord sprak hij over
HEBREEËN 13:8
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
drie punten:
1. Hij is Dezelfde als Profeet
2. Hij is Dezelfde als Priester
3. Hij is Dezelfde als Koning

Hoewel het afscheid ingrijpend kan zijn zou het toch geen nut meer hebben als hij de roeping om te gaan niet navolgde. Hij sprak woorden van vertroosting en onderwijzing uit bovengenoemde tekst.
Mooi om zo uit de praktijk te horen hoe de Heere concreet spreekt.

Waar ik aan moest denken: z'n boekje "Om vriend' en broederen spreek ik nu". Ds. Hoogerland woont straks met broeder Bredeweg op een echt heel klein dorpje. Deze mannenbroeders kunnen elkaar niet ontlopen. Het zal erop aankomen: nu krijgt ds. Hoogerland heel concreet de 'uitdaging' - niet het goede woord- om over de puinhopen heen een hand van vriendelijkheid en eventuele samenwerking te reiken aan ds. Bredeweg en wederzijds, hoe dat er dan ook uitziet en met hoeveel tact en beleid dat ook zal moeten. Mogelijk is dat ook één van de redenen dat hij terug moet naar Kruiningen.

Even rondkijkend op gginfo valt me trouwens op dat qua ledental de GG Kruiningen afgelopen jaar weer behoorlijk gegroeid is. Verder is het predikantenbestand zo goed als bijna helemaal vernieuwd in de classis Goes; van hen die destijds tot aan hun oren in de casuïstiek hebben gezeten zijn er niet veel meer. In plaats daarvan is er in korte tijd zomaar heel wat jong en vers bloed toegetreden. Allemaal wolkjes als eens mans hand voor Kruiningen denk ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

Job schreef: Mooi om zo uit de praktijk te horen hoe de Heere concreet spreekt.

Waar ik aan moest denken: z'n boekje "Om vriend' en broederen spreek ik nu". Ds. Hoogerland woont straks met broeder Bredeweg op een echt heel klein dorpje. Deze mannenbroeders kunnen elkaar niet ontlopen. Het zal erop aankomen: nu krijgt ds. Hoogerland heel concreet de 'uitdaging' - niet het goede woord- om over de puinhopen heen een hand van vriendelijkheid en eventuele samenwerking te reiken aan ds. Bredeweg en wederzijds, hoe dat er dan ook uitziet en met hoeveel tact en beleid dat ook zal moeten. Mogelijk is dat ook één van de redenen dat hij terug moet naar Kruiningen.

Even rondkijkend op gginfo valt me trouwens op dat qua ledental de GG Kruiningen afgelopen jaar weer behoorlijk gegroeid is. Verder is het predikantenbestand zo goed als bijna helemaal vernieuwd in de classis Goes; van hen die destijds tot aan hun oren in de casuïstiek hebben gezeten zijn er niet veel meer. In plaats daarvan is er in korte tijd zomaar heel wat jong en vers bloed toegetreden. Allemaal wolkjes als eens mans hand voor Kruiningen denk ik.
Als er een grond is, als het goed ligt is samengaan eigenlijk vanzelfsprekend. Of ja, zo zou het toch moeten zijn. We weten wel dat de karakters van beide predikante nogal ver uiteen liggen. Maar als de Geest van God werkt is ook een karakter geen beletsel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Heidelberger »

Ds. Klaver uit Hamilton (Canada) mocht een beroep naar de cgk van Meerkerk aannemen.
De gemeente deelt de brief van de dominee op haar website: https://cgkmeerkerk.nl/cgkm/wp-content/ ... f-2021.pdf
Mooi om te zien hoe aanwijzing gevoeld werd door deze predikant en ook mooi van hem om dit te delen.
Fijn dat er bij buurgemeente Ameide eveneens een beroep aanvaard mocht worden.
Dat wilde ik even kwijt.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door John Galt »

Heidelberger schreef: Fijn dat er bij buurgemeente Ameide eveneens een beroep aanvaard mocht worden.
Dat wilde ik even kwijt.
Ik ben ook blij voor deze kandidaat, die jaren op een beroep heeft moeten wachten. Ik hoop dat beide predikanten tot rijke zegen mogen zijn voor hun gemeente en de omgeving.
Who is John Galt? :quoi
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Mooi om te lezen J galt, helemaal eens.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door helma »

John Galt schreef:
Heidelberger schreef: Fijn dat er bij buurgemeente Ameide eveneens een beroep aanvaard mocht worden.
Dat wilde ik even kwijt.
Ik ben ook blij voor deze kandidaat, die jaren op een beroep heeft moeten wachten. Ik hoop dat beide predikanten tot rijke zegen mogen zijn voor hun gemeente en de omgeving.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Blij met de blijden.
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door SanderL »

Weet iemand toevallig of ds. de Wit uit Borssele voor Leerdam uitstel heeft aangevraagd?
En nee, ik ben niet uit op sensatie of iets. Ik zeg het maar vast voordat ik weer allerlei reacties over me heen krijg.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

Refogast schreef:Iemand iets gehoord m.b.t. de beslissing van het beroep dat in juli jl. is uitgebracht door de OGGiN Barneveld op ds. G. Gerritsen?
Dit beroep staat ook al een poosje open. Overigens dacht ik dat ds. Gerritsen predikant was in Grand Rapids (VS).
Het RD geeft als standplaats Giessendam.
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door SanderL »

Bruna schreef:
Refogast schreef:Iemand iets gehoord m.b.t. de beslissing van het beroep dat in juli jl. is uitgebracht door de OGGiN Barneveld op ds. G. Gerritsen?
Dit beroep staat ook al een poosje open. Overigens dacht ik dat ds. Gerritsen predikant was in Grand Rapids (VS).
Het RD geeft als standplaats Giessendam.
Hij is inderdaad bijna of net 1 jaar predikant van Grand Rapids (VS).
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Bruna schreef:
Refogast schreef:Iemand iets gehoord m.b.t. de beslissing van het beroep dat in juli jl. is uitgebracht door de OGGiN Barneveld op ds. G. Gerritsen?
Dit beroep staat ook al een poosje open. Overigens dacht ik dat ds. Gerritsen predikant was in Grand Rapids (VS).
Het RD geeft als standplaats Giessendam.
Het zou toch heel vreemd zijn dat een beroep uit juli kan nu steeds openstaat?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Niet vreemder dan het beroep zelf, mijns inziens. Integendeel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hij zal vast bedankt hebben.

Anders was het allang bekend geweest.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef:Hij zal vast bedankt hebben.

Anders was het allang bekend geweest.
Ik heb de volgende verklaring gehoord: De OGG hebben afgesproken om geen beroepen uit te brengen op een predikant die nog geen 2 jaar in zijn huidige gemeente staat. Daar had de gemeente van Barneveld blijkbaar niet aan gedacht toen ze het beroep uitbrachten. En de consulent ook niet, als men dezelfde procedure handhaaft die andere kerkverbanden gebruiken.

Nadat het beroep dus uitgebracht was is men er op attent gemaakt dat dit zo niet hoorde te gaan. Het beroep is of ingetrokken, of het loopt tot December van dit jaar en kan dan pas aangenomen of afgewezen worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hij zal vast bedankt hebben.

Anders was het allang bekend geweest.
Ik heb de volgende verklaring gehoord: De OGG hebben afgesproken om geen beroepen uit te brengen op een predikant die nog geen 2 jaar in zijn huidige gemeente staat. Daar had de gemeente van Barneveld blijkbaar niet aan gedacht toen ze het beroep uitbrachten. En de consulent ook niet, als men dezelfde procedure handhaaft die andere kerkverbanden gebruiken.

Nadat het beroep dus uitgebracht was is men er op attent gemaakt dat dit zo niet hoorde te gaan. Het beroep is of ingetrokken, of het loopt tot December van dit jaar en kan dan pas aangenomen of afgewezen worden.
Ik denk dat de gemeente van Barneveld dacht dat ze hem wel konden beroepen omdat hij in Hardinxveld-Giessendam ook heel kort stond, amper anderhalf jaar. In Amerika hield men zich dus ook helemaal niet aan die regeling. Dus ik neem aan dat die regeling dan is opgesteld nádat hij het beroep uit Grand Rapids aannam?

Op zijn pagina op Kerktijden is in ieder geval te zien dat hij op 22 juli is beroepen in Barneveld en dat er nog geen beslissing gemaakt is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef:
gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hij zal vast bedankt hebben.

Anders was het allang bekend geweest.
Ik heb de volgende verklaring gehoord: De OGG hebben afgesproken om geen beroepen uit te brengen op een predikant die nog geen 2 jaar in zijn huidige gemeente staat. Daar had de gemeente van Barneveld blijkbaar niet aan gedacht toen ze het beroep uitbrachten. En de consulent ook niet, als men dezelfde procedure handhaaft die andere kerkverbanden gebruiken.

Nadat het beroep dus uitgebracht was is men er op attent gemaakt dat dit zo niet hoorde te gaan. Het beroep is of ingetrokken, of het loopt tot December van dit jaar en kan dan pas aangenomen of afgewezen worden.
Ik denk dat de gemeente van Barneveld dacht dat ze hem wel konden beroepen omdat hij in Hardinxveld-Giessendam ook heel kort stond, amper anderhalf jaar. In Amerika hield men zich dus ook helemaal niet aan die regeling. Dus ik neem aan dat die regeling dan is opgesteld nádat hij het beroep uit Grand Rapids aannam?

Op zijn pagina op Kerktijden is in ieder geval te zien dat hij op 22 juli is beroepen in Barneveld en dat er nog geen beslissing gemaakt is.
Best mogelijk dat die regel tussen het beroep van H-G en het beroep van Grand Rapids is ingevoerd.
Plaats reactie