Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Forummer »

Bogerman schreef:
Jongere schreef:
Bogerman schreef: Welke wet wordt er overtreden als een vrouwenvereniging of ledenvergadering op donderdagavond samenkomt?
Heb zojuist eens wat zitten lezen in de juridische bepalingen.
Waar het om gaat is het verbod op groepsvorming, dat in de coronawet is vastgelegd. Er geldt een uitzondering voor belijden van de godsdienst, al is die uitzondering niet absoluut (als de burgemeester signalen heeft dat de volksgezondheid in gevaar komt, bijvoorbeeld omdat er een grote groep samenkomt, kan de kerk wel degelijk gesloten worden).
Wel vond ik al lezend een citaat van het ministerie van JenV, dat aangeeft dat ook bijeenkomsten zoals een bijbelkring of catechisatie onder het belijden van godsdienst vallen. Die uitspraak stond in het kader van de coronapas, die daarvoor niet gevraagd kan worden. Je hebt dus een punt dat het ministerie de 'religieuze bijeenkomst' blijkbaar ook breder opvat dan alleen de eredienst.

Bij de vrouwenvereniging en ledenvergadering kom je dan wel weer op een ander niveau dan bijvoorbeeld catechisatie. Hoe ver kun je de 'religieuze bijeenkomst' oprekken? Er zijn ook koren die overwogen hebben van de zangavond een religieuze bijeenkomst te maken. Sterker nog; er zijn sinds de coronatijd allemaal nieuwe 'kerken' ontstaan vanuit vage spirituele groepen die een beroep doen op de godsdienstvrijheid zodat ze maar kunnen openblijven: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/25/ee ... a-a4052339. En er zijn in het verleden nog wel bizardere beroepen gedaan op de godsdienstvrijheid: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zusters_van_Sint_Walburga.

Het is dus helemaal niet denkbeeldig dat een rechter op een gegeven moment gaat toetsen om af te bakenen wat nu precies een religieuze bijeenkomst is. Mijn inschatting was bij het schrijven van mijn eerdere post dat een ledenvergadering dan weleens zou kunnen 'sneuvelen', na het lezen van wat jurisprudentie ben ik daar niet zo zeker van.

Dat is dan de strikt juridische kant van het verhaal. Andere vraag is waar een gemeente goed aan doet.
Nou die laatste zin is de kern: waar we goed aan doen is gewoon voorzichtig zijn maar verder gewoon doorgaan met wat we altijd al deden. Corona blijft nog jaren onder ons, we kunnen niet heel de tijd jarenlang in lockdown en weet ik wat voor maatregelen nog meer. Oke, die 1,5 meter dan voorlopig, maar verder niet. Als je je daaraan houd en je doet aan hygiene en zo dan gebeurt er niks.
Profeet :quoi
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Er is toch hopelijk niemand die gelooft dat Corona over twee jaar geen probleem meer is? Dan zou er wel een wonder moeten gebeuren, in ieder geval.

Daar mag je best om bidden, maar verder is er niets mis mee om met gezond verstand inschattingen te maken. De komende jaren hebben we nog lockdowns, of de overheid zorgt voor opschaling van de zorg, of er komt een goed geneesmiddel, of de keuze wordt gemaakt om oude en ongezonde mensen te laten overlijden. Voor alle opties is iets te zeggen, maar ik snap je commentaar niet helemaal. Ik zou eerder zeggen: iemand die betwijfelt of de komende jaren corona nog speelt, gedraagt zich zelf als profeet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Er is toch hopelijk niemand die gelooft dat Corona over twee jaar geen probleem meer is? Dan zou er wel een wonder moeten gebeuren, in ieder geval.

Daar mag je best om bidden, maar verder is er niets mis mee om met gezond verstand inschattingen te maken. De komende jaren hebben we nog lockdowns, of de overheid zorgt voor opschaling van de zorg, of er komt een goed geneesmiddel, of de keuze wordt gemaakt om oude en ongezonde mensen te laten overlijden. Voor alle opties is iets te zeggen, maar ik snap je commentaar niet helemaal. Ik zou eerder zeggen: iemand die betwijfelt of de komende jaren corona nog speelt, gedraagt zich zelf als profeet.
Het is nog advent, dus als ik jou was zou ik een preek opzoeken over Lukas 1 vers 37 en die eens lezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Bodegraven, ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Capelle a/d IJssel-West, ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland.
Wat een bevoorrecht predikant wanneer je zo breed beroepen wordt. Ik zou hem in veel toonaangevende deputaatschappen en synodale vergaderingen wensen; mogelijk kan hij de diverse flanken verenigen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Daar is al vaker over gesproken. Het is inderdaad opmerkelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Dat is helemaal niet opmerkelijk.

Dat is het gevolg van ootmoed en vreze des Heeren. Van de ander uitnemender achten dan zichzelf. En van eerlijk de heilige Schrift naspreken zonder mensen te behagen. Daar is breed in de kerken behoefte aan.

Er zijn heel veel dominees die hun eigen verhaal doen en daar een tekst bij zoeken. Dat is iets anders dan ootmoedig te vragen wat de Heere in een bijbeltekst te zeggen heeft.

Hij zal het wel lezen en denken, de mensen moesten eens weten, ik ben gewoon eigenwijs of verlegen. Maar dat weten we niet, en dat is maar goed ook.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

Joow, gaan we de volgende flanken rotonde op? Pas op dat je niet uit de rechterflank geraakt wordt. Dat is vrij aannemelijk op een rotonde :bobo
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
Job schreef:
Tiberius schreef:
Job schreef:Een vraag aan een insider, iemand die kandidaatstellingen zelf als ambtsdrager heeft meegemaakt of meemaakt.

Worden er namen van predikanten per stembriefje ingediend door de broeders zonder dat er over die geopperde namen wordt gesproken? En komt men zo al stemmend tot een twee- of drietal? Of is er de ruimte voor de broeders om op de namen die ze langs horen komen te reageren? Bijvoorbeeld met: "Zou dat verstandig zijn? Want die dominee...", etc.

Kortom: worden er meningen en gevoelens gedeeld in de consistorie over de namen die ingebracht worden?
Zoals ik het meemaakte, is er geen ruimte om op de namen van predikanten die langs komen te reageren.
Sterker nog: het werd gezien als teken van onrechtzinnigheid, als je een bepaalde predikant liever niet wilde beroepen.
Bij kandidaat-ouderlingen en diakenen kon dat overigens weer wel.

Zoals het bij ons ging, schreef elke ouderling en diaken een lijstje van maximaal 4 kandidaten op (predikant, ouderling, diaken). Daaruit werd een groslijst samengesteld, waaruit weer gekozen werd, nadat degene met de minste stemmen steeds afviel.
Dus op een gegeven moment houd je dan vanzelf een tweetal over.

Het is dus een beetje verschillend, zoals je in de post van Alepha kan lezen.
Dank je wel, Tiberius!
Ik herken de situatie die Alepha schetste, waarin er dus wel een bespreking is van de mogelijke kandidaten. Zowel wat beroepen predikanten als ambtsdragers binnen de gemeente betreft.
Klopt, het is per gemeente/kerkenraad verschillend.
Je kan aan het beroepingswerk goed zien hoe er in de kerkenraadskamer gehandeld wordt.
In gemeenten zoals van Jongere en Alepha worden over het algemeen predikanten beroepen met een gelijkwaardige ligging; terwijl andere gemeenten vrijwel alle predikanten beroepen (als ze wat langer vacant zijn).
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Tiberius schreef: Klopt, het is per gemeente/kerkenraad verschillend.
Je kan aan het beroepingswerk goed zien hoe er in de kerkenraadskamer gehandeld wordt.
In gemeenten zoals van Jongere en Alepha worden over het algemeen predikanten beroepen met een gelijkwaardige ligging; terwijl andere gemeenten vrijwel alle predikanten beroepen (als ze wat langer vacant zijn).
Interessant. Waarbij er dus vrijwel een één-op-één-relatie is aan te wijzen tussen niet open communiceren binnen de kerkenraad (tenminste op dit vlak) en het eventueel kunnen krijgen van ambtsdragers die niet goed in de gemeente passen, met alle gevolgen van dien. :fi
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:Joow, gaan we de volgende flanken rotonde op? Pas op dat je niet uit de rechterflank geraakt wordt. Dat is vrij aannemelijk op een rotonde :bobo
We hebben het juist over een dominee die daar niet tot behoort.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Klopt, het is per gemeente/kerkenraad verschillend.
Je kan aan het beroepingswerk goed zien hoe er in de kerkenraadskamer gehandeld wordt.
In gemeenten zoals van Jongere en Alepha worden over het algemeen predikanten beroepen met een gelijkwaardige ligging; terwijl andere gemeenten vrijwel alle predikanten beroepen (als ze wat langer vacant zijn).
En mijn gemeente?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Klopt, het is per gemeente/kerkenraad verschillend.
Je kan aan het beroepingswerk goed zien hoe er in de kerkenraadskamer gehandeld wordt.
In gemeenten zoals van Jongere en Alepha worden over het algemeen predikanten beroepen met een gelijkwaardige ligging; terwijl andere gemeenten vrijwel alle predikanten beroepen (als ze wat langer vacant zijn).
En mijn gemeente?
Die werpen het net beperkt uit.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Klopt, het is per gemeente/kerkenraad verschillend.
Je kan aan het beroepingswerk goed zien hoe er in de kerkenraadskamer gehandeld wordt.
In gemeenten zoals van Jongere en Alepha worden over het algemeen predikanten beroepen met een gelijkwaardige ligging; terwijl andere gemeenten vrijwel alle predikanten beroepen (als ze wat langer vacant zijn).
En mijn gemeente?
Ik ben niet zo'n beroepingswerkhijger, moet ik toegeven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Klopt, het is per gemeente/kerkenraad verschillend.
Je kan aan het beroepingswerk goed zien hoe er in de kerkenraadskamer gehandeld wordt.
In gemeenten zoals van Jongere en Alepha worden over het algemeen predikanten beroepen met een gelijkwaardige ligging; terwijl andere gemeenten vrijwel alle predikanten beroepen (als ze wat langer vacant zijn).
En mijn gemeente?
Die werpen het net beperkt uit.
:yahoo

Maar ik ben het niet met je eens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door huisman »

DDD schreef:Er is toch hopelijk niemand die gelooft dat Corona over twee jaar geen probleem meer is? Dan zou er wel een wonder moeten gebeuren, in ieder geval.

Daar mag je best om bidden, maar verder is er niets mis mee om met gezond verstand inschattingen te maken. De komende jaren hebben we nog lockdowns, of de overheid zorgt voor opschaling van de zorg, of er komt een goed geneesmiddel, of de keuze wordt gemaakt om oude en ongezonde mensen te laten overlijden. Voor alle opties is iets te zeggen, maar ik snap je commentaar niet helemaal. Ik zou eerder zeggen: iemand die betwijfelt of de komende jaren corona nog speelt, gedraagt zich zelf als profeet.
Ik geloof inderdaad dat over twee jaar corona geen maatschappij ontwrichtend probleem meer is. Persoonlijk denk ik dat dit in de loop van volgend jaar al zo zou zijn.

Ik volg sinds de opkomst van omicron een paar nieuwssites uit Zuid Afrika en verbaas mij hoe zij met Covid omgaan. Ze gaan gewoon door met leven zonder veel restricties. Geen lockdown alleen wat mondkapjes in de publieke ruimte een een zeer lage vaccinatiegraad ( 25-30%) Boosteren doen ze niet.

Hieronder trouwens een moedgevend bericht .Omicron zorgde voor een korte sterke stijging maar is daar snel over de piek heen. De sterke stijging is niet te zien in de ziekenhuizen. Daar is wel een stijging maar veel minder dan bij de Delta variant.


https://www.thesouthafrican.com/news/br ... -december/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie