Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Job schreef:Zo was het niet bedoeld. Zeker niet met cijfers. De flankendiscussie is zelden vruchtbaar, dat geef ik toe, maar het was niet polemisch bedoeld. Ik meen dat er in de CGK ook best nuchter met de verschillende flanken wordt omgesprongen. Verder was het een oprechte vraag.
Voor zover ik weet, is er eerder een overschot aan dominees in de uiterste rechterflank van de CGK dan een tekort. Zolang predikanten in middengemeenten predikant worden die veel beter in de BhP-gemeente passen, zijn er toch genoeg -menselijkerwijs bezien-?
Er is een tekort aan midden en rechterflank predikanten in de CGK. Trouwens ook aan de linkerzijde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Het verbaast mij. Omdat er meerdere rechterflankdominees in middengemeenten beroepen zijn in de afgelopen jaren. Maar dat kan aan mij liggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het verbaast mij. Omdat er meerdere rechterflankdominees in middengemeenten beroepen zijn in de afgelopen jaren. Maar dat kan aan mij liggen.
De ontwikkelingen in de Christelijke Gereformeerde Kerken zijn zorgelijk. Ik denk dat we mensen missen als prof. Wisse, ds. F. Bakker, ds. N. de Jong. Er is een tijd geweest dat er vele predikanten in dit kerkverband stonden die bij de oude leer bleven. Dan vindt ik, maar dat zeg ik als buitenstaander, hoe kunnen we dit dulden: predikanten die dwars tegen de Schrift ingaan. De CGK lijken vandaag op de oude Ned. Hervormde Kerk, waar een kleine minderheid de bevindelijke leer nog bracht tegen een meerderheid die anders wilde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Het verbaast mij. Omdat er meerdere rechterflankdominees in middengemeenten beroepen zijn in de afgelopen jaren. Maar dat kan aan mij liggen.
Vermoedelijk is niet iedereen het over eens wat een rechterflank- of middengemeente en dominee is.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Er zijn voor zover ik weet in de CGK geen predikanten die dwars tegen de Schrift ingaan. Maar ik geef toe dat er wel enkele predikanten zijn waarbij het Evangelie tamelijk horizontaal aan de orde komt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Er zijn voor zover ik weet in de CGK geen predikanten die dwars tegen de Schrift ingaan. Maar ik geef toe dat er wel enkele predikanten zijn waarbij het Evangelie tamelijk horizontaal aan de orde komt.
Dus dan is het niet onschriftuurlijk als we de ambten voor vrouwen willen openen? Hoe leest u het Woord?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef:
DDD schreef:Het verbaast mij. Omdat er meerdere rechterflankdominees in middengemeenten beroepen zijn in de afgelopen jaren. Maar dat kan aan mij liggen.
Vermoedelijk is niet iedereen het over eens wat een rechterflank- of middengemeente en dominee is.
Ik denk niet dat dat het probleem is. Ik heb geen zicht op alle cgk-gemeenten. Hoewel ik best een aardig beeld heb van de ontwikkelingen in het kerkverband, kan ik gewoon wat over het hoofd zien. Bovendien ben ik door ontwikkelingen in mijn eigen kerkverband gefocust op verrechtsing, en is huisman dat andersom door verlinksing. Dat kan ook een eenzijdig perspectief geven.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Er zijn voor zover ik weet in de CGK geen predikanten die dwars tegen de Schrift ingaan. Maar ik geef toe dat er wel enkele predikanten zijn waarbij het Evangelie tamelijk horizontaal aan de orde komt.
Dus dan is het niet onschriftuurlijk als we de ambten voor vrouwen willen openen? Hoe leest u het Woord?
Zoals je weet, is het hier op het forum niet toegestaan om een pleidooi te houden voor de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente.

Ik kan daarom geen antwoord geven op de vraag hoe ik hierin het Woord lees, maar er zijn mooie synoderapporten over verschenen in de CGK, steeds met belichting van verschillende standpunten. Als je de beide rapporten leest, dan zie je vanzelf welk standpunt het beste met de Schrift overeenkomt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Er zijn voor zover ik weet in de CGK geen predikanten die dwars tegen de Schrift ingaan. Maar ik geef toe dat er wel enkele predikanten zijn waarbij het Evangelie tamelijk horizontaal aan de orde komt.
Dus dan is het niet onschriftuurlijk als we de ambten voor vrouwen willen openen? Hoe leest u het Woord?
Zoals je weet, is het hier op het forum niet toegestaan om een pleidooi te houden voor de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente.
Huh? hoe nu?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Zoals je weet, is het hier op het forum niet toegestaan om een pleidooi te houden voor de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente.

Ik kan daarom geen antwoord geven op de vraag hoe ik hierin het Woord lees, maar er zijn mooie synoderapporten over verschenen in de CGK, steeds met belichting van verschillende standpunten. Als je de beide rapporten leest, dan zie je vanzelf welk standpunt het beste met de Schrift overeenkomt.
Voor politiek correctheid krijg je van mij een 10 :huhu
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zita »

Ontopic aub!
Voor alle overige onderwerpen die hier aangesneden worden, is wel een passend topic elders te vinden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Aalst, ds. C. Hogchem te Aalburg en ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid; stemming: woensdag 30 november 2022; te Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. E.J. Boudewijn te Barneveld-Centrum en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 30 november 2022; te Wolphaartsdijk, ds. G. Beens te Kootwijkerboek en ds. C. Hogchem te Aalburg; stemming: woensdag 30 november 2022.
Wat nu als Meeuwen ds Boudewijn stemt en SC ds van Manen of andersom? Is dat weleens gebeurd?
Soms
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 feb 2018, 22:13

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Soms »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Aalst, ds. C. Hogchem te Aalburg en ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid; stemming: woensdag 30 november 2022; te Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. E.J. Boudewijn te Barneveld-Centrum en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 30 november 2022; te Wolphaartsdijk, ds. G. Beens te Kootwijkerboek en ds. C. Hogchem te Aalburg; stemming: woensdag 30 november 2022.
Wat nu als Meeuwen ds Boudewijn stemt en SC ds van Manen of andersom? Is dat weleens gebeurd?
Het lijkt mij dat er een gezamenlijke vergadering is ?
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Aalst, ds. C. Hogchem te Aalburg en ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid; stemming: woensdag 30 november 2022; te Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. E.J. Boudewijn te Barneveld-Centrum en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 30 november 2022; te Wolphaartsdijk, ds. G. Beens te Kootwijkerboek en ds. C. Hogchem te Aalburg; stemming: woensdag 30 november 2022.
Wat nu als Meeuwen ds Boudewijn stemt en SC ds van Manen of andersom? Is dat weleens gebeurd?
Ik dacht dat er een gezamenlijke vergadering is (zowel bij het stellen van kandidaten als bij de stemming door de gemeente). Hierdoor weet je niet welke gemeente wat gestemd geeft en telt gewoon de regel de meerderheid +1.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:
Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Aalst, ds. C. Hogchem te Aalburg en ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid; stemming: woensdag 30 november 2022; te Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. E.J. Boudewijn te Barneveld-Centrum en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 30 november 2022; te Wolphaartsdijk, ds. G. Beens te Kootwijkerboek en ds. C. Hogchem te Aalburg; stemming: woensdag 30 november 2022.
Wat nu als Meeuwen ds Boudewijn stemt en SC ds van Manen of andersom? Is dat weleens gebeurd?
Ik dacht dat er een gezamenlijke vergadering is (zowel bij het stellen van kandidaten als bij de stemming door de gemeente). Hierdoor weet je niet welke gemeente wat gestemd geeft en telt gewoon de regel de meerderheid +1.
Sociologisch is het wel interessant om te weten welke leden net een tikkeltje behoudender zijn :huhu
Plaats reactie