Beroepingswerk discussie [7]

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

rian schreef:Je moet denk ik ook reeël blijven. Sommige gemeentes en de kandidaten passen totaal niet bij elkaar. Vb. je ziet kand. van Middendorp toch ook nog niet in Houten/ Bodegraven dominee worden?
Er moet ook gekeken worden of een kandidaat wel bij de gemeente past. Als je op voorhand al weet dat een kandidaat niet in de gemeente past maar je zet hem wel op tweetal dan is dat ook vragen om problemen denk ik...
Je hebt daarin denk ik ook een bepaalde verantwoordelijkheid.
De standpunten van de gemeente en de kandidaat moeten ook in overeenstemming met elkaar zijn.
Een rechtse dominee/kandidaat zal toch minder snel beroepen worden in een wat linksere gemeente/een linkse gemeente, denk ik.
Maar, dat is mijn bescheiden mening.
Die andere kandidaat past wel in een wat meer rechtsere gemeente?
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tom »

Die andere kandidaat vind ik ook rechts. Maar dat is natuurlijk subjectief. Zie het probleem niet zo. Ook niet alle predikanten worden beroepen. Dan hoef je ook niet iedere kandidaat op de lijst te zetten.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Ik ga ervan uit dat er dominees en kandidaten zijn die bedanken waar ze hadden moeten aannemen en die aannemen waar ze hadden moeten bedanken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden bekend van dominees die enorm worstelen met een beroep en echt niet weten wat ze moeten doen. Dus ook daarin worden fouten gemaakt, en soms gebruikt de Heere een fout van een mens om iets goeds te bewerken. Dat is dan Zijn genade.
Kerkenraden hebben de verantwoording om een herder en leraar te zoeken die de gemeente zo goed mogelijk kan dienen. Het kan dan zijn dat bepaalde dominees of kandidaten minder passen bij een gemeente. Dat is niet vreemd hoor, is ook de praktijk in de CGK en de HHK. En het kan ook zijn dat een kerkenraad het verstandiger vind om geen kandidaat te beroepen in verband met de grootte van de gemeente, zie bijvoorbeeld Rijssen-Noord. Ik vind het verstandig om voor zo'n grote gemeente waar ook nog veel samengewerkt moet worden met twee andere grote gemeentes te kiezen voor ervaren predikanten. In de HHK is het zelfs kerkordelijk opgenomen volgens mij dat kandidaten niet door grote gemeentes beroepen mogen worden.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:Ik ga ervan uit dat er dominees en kandidaten zijn die bedanken waar ze hadden moeten aannemen en die aannemen waar ze hadden moeten bedanken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden bekend van dominees die enorm worstelen met een beroep en echt niet weten wat ze moeten doen. Dus ook daarin worden fouten gemaakt, en soms gebruikt de Heere een fout van een mens om iets goeds te bewerken. Dat is dan Zijn genade.
Kerkenraden hebben de verantwoording om een herder en leraar te zoeken die de gemeente zo goed mogelijk kan dienen. Het kan dan zijn dat bepaalde dominees of kandidaten minder passen bij een gemeente. Dat is niet vreemd hoor, is ook de praktijk in de CGK en de HHK. En het kan ook zijn dat een kerkenraad het verstandiger vind om geen kandidaat te beroepen in verband met de grootte van de gemeente, zie bijvoorbeeld Rijssen-Noord. Ik vind het verstandig om voor zo'n grote gemeente waar ook nog veel samengewerkt moet worden met twee andere grote gemeentes te kiezen voor ervaren predikanten. In de HHK is het zelfs kerkordelijk opgenomen volgens mij dat kandidaten niet door grote gemeentes beroepen mogen worden.
Dat deed Doornspijk niet toen ze kand van Olst beriepen, terwijl die gemeente volgns mij ook wel over de 1000 leden zit.
Dus ik denk dat dat ook niet een wet van Meden en Perzen is, kan ook zijn dat ze een soort van ontheffing hebben aangevraagd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef: Dat deed Doornspijk niet toen ze kand van Olst beriepen, terwijl die gemeente volgns mij ook wel over de 1000 leden zit.
Dus ik denk dat dat ook niet een wet van Meden en Perzen is, kan ook zijn dat ze een soort van ontheffing hebben aangevraagd.
Heeft HHK Doornspijk, 1000+ leden?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Geytenbeekje schreef: Dat deed Doornspijk niet toen ze kand van Olst beriepen, terwijl die gemeente volgns mij ook wel over de 1000 leden zit.
Dus ik denk dat dat ook niet een wet van Meden en Perzen is, kan ook zijn dat ze een soort van ontheffing hebben aangevraagd.
Heeft HHK Doornspijk, 1000+ leden?
Volgens de HHK- kerkboek van 2021 had Doornspijk in dat jaar 1431 leden
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Het zou wel aardig zijn als de Heere de beide kandidaten naar Capelle aan den IJssel roept. Dat zou ook een zegen zijn voor de classis.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het zou wel aardig zijn als de Heere de beide kandidaten naar Capelle aan den IJssel roept. Dat zou ook een zegen zijn voor de classis.
Ik heb nog wat oude Kerkbodes van Capelle a/d IJssel. Was er vanmiddag nog wat in aan het lezen en kwam zo wat bekende namen van vrienden van vroeger tegen. Capelle a/d IJssel was toen (net als Rijssen eerder) blijkbaar nog één gemeente met twee kerken. In beide kerken ging ds. L. Blok destijds voor.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Het zou wel aardig zijn als de Heere de beide kandidaten naar Capelle aan den IJssel roept. Dat zou ook een zegen zijn voor de classis.
Zeeland heeft naar de mens gesproken veel kandidaten ontvangen in de achterliggende jaren:
2017: kand. J. de Kok - Westkapelle
2018: kand. M. Blok - Scherpenisse
2019: kand. G.P. van Nieuw Amerongen - Goes
2020: kand. P.C. Vlot - Krabbendijke
2021: kand. L. van der Kuijl - Waarde
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Het zou wel aardig zijn als de Heere de beide kandidaten naar Capelle aan den IJssel roept. Dat zou ook een zegen zijn voor de classis.
Zeeland heeft naar de mens gesproken veel kandidaten ontvangen in de achterliggende jaren:
2017: kand. J. de Kok - Westkapelle
2018: kand. M. Blok - Scherpenisse
2019: kand. G.P. van Nieuw Amerongen - Goes
2020: kand. P.C. Vlot - Krabbendijke
2021: kand. L. van der Kuijl - Waarde
Dat is wel opvallend ja. Waarvan een deel naar een beproefde classis.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Het zou wel aardig zijn als de Heere de beide kandidaten naar Capelle aan den IJssel roept. Dat zou ook een zegen zijn voor de classis.
Zeeland heeft naar de mens gesproken veel kandidaten ontvangen in de achterliggende jaren:
2017: kand. J. de Kok - Westkapelle
2018: kand. M. Blok - Scherpenisse
2019: kand. G.P. van Nieuw Amerongen - Goes
2020: kand. P.C. Vlot - Krabbendijke
2021: kand. L. van der Kuijl - Waarde
Dat geeft dan weer hoop voor Oostkapelle. Kand. Boersma dan maar naar Oostkapelle?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Het zou wel aardig zijn als de Heere de beide kandidaten naar Capelle aan den IJssel roept. Dat zou ook een zegen zijn voor de classis.
Zeeland heeft naar de mens gesproken veel kandidaten ontvangen in de achterliggende jaren:
2017: kand. J. de Kok - Westkapelle
2018: kand. M. Blok - Scherpenisse
2019: kand. G.P. van Nieuw Amerongen - Goes
2020: kand. P.C. Vlot - Krabbendijke
2021: kand. L. van der Kuijl - Waarde
's Gravenpolder?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Het zou wel aardig zijn als de Heere de beide kandidaten naar Capelle aan den IJssel roept. Dat zou ook een zegen zijn voor de classis.
Dat zou best bijzonder en uniek zijn. Maar heeft de gemeente van Middelwatering niet behoefte aan een wat ervarener predikant?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Dat weet ik niet. De gemeente is niet zo heel groot meer. De kerkenraad heeft ervaring. Ik zou heel wat minder geslaagde combinaties kunnen bedenken.

Verder ga ik er niet over, uiteraard.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Charles »

Als gast hier schreef:Zomaar een vraag..'k Zie net weer een nieuw tweetal tevoorschijn komen. Hoe kan het dat een gemeente niet de beide kandidaten op tweetal zet?
Deze zijn beide door het curatorium toegelaten dus in principe 'getoetst' aan bekering en roeping
Deze zijn beide dienstbaar gesteld in Gods Koninkrijk. De Heere wijst dan toch de goede persoon aan die gestemd moet worden? Is een gemeente bang dat de 'goede' niet gekozen wordt en wordt er daarom een dominee naast gezet?
Ik snap dit niet helemaal...
Elk kerkenraadslid dient een bepaald aantal namen in (uit de beroepbare predikanten en de twee kandidaten). Daar komt dus een lijst met namen uit. Vervolgens gaat men als kerkenraad stemmen en men stemt net zo lang door tot er twee namen overblijven. En dat kan voor de kerkenraadsleden ook een verrassing zijn wie er als tweetal uitkomen. Je kan de kerkenraad dan ook niet vragen hoe ze tot een tweetal zijn gekomen want dan zou je elk kerkenraadslid persoonlijk moeten vragen waarom hij betreffende namen heeft ingediend en welke keuzes hij heeft gemaakt bij het stemmen. Kan dus zijn dat je in de laatste stemronden als kerkenraadslid op namen zit te stemmen die je zelf niet hebt voorgedragen.
Plaats reactie