Beroepingswerk discussie [7]

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Kan het zo zijn dat mensen nu juist op kandidaten van der Kuijl, Beens stemmen om meer kans te hebben op een dominee?
Ja, goed ik kan wel begrijpen dat als je erg lang vacant bent dat je dat doet.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:Kan het zo zijn dat mensen nu juist op kandidaten van der Kuijl, Beens stemmen om meer kans te hebben op een dominee?
Ja, goed ik kan wel begrijpen dat als je erg lang vacant bent dat je dat doet.
Er is geen enkele (belangrijke)reden om niet op kandidaat van der Kuijl of Beens te stemmen en strategisch stemmen lijkt me geen goede zaak.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan het zo zijn dat mensen nu juist op kandidaten van der Kuijl, Beens stemmen om meer kans te hebben op een dominee?
Ja, goed ik kan wel begrijpen dat als je erg lang vacant bent dat je dat doet.
Er is geen enkele (belangrijke)reden om niet op kandidaat van der Kuijl of Beens te stemmen en strategisch stemmen lijkt me geen goede zaak.
Nee, lijkt me ook niet.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Ja, ik vind het ook erg ongemakkelijk eigenlijk.
Alleen dan krijgen de kandidaten waarschijnlijk helemaal veel beroepen. En of dat nu zo wenselijk is?
Misschien toch maar eens overwegen het toelatingsbeleid van ‘de school’ wat te verruimen. Dan los je ook (!) dit probleem op.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Ja, ik vind het ook erg ongemakkelijk eigenlijk.
Alleen dan krijgen de kandidaten waarschijnlijk helemaal veel beroepen. En of dat nu zo wenselijk is?
Misschien toch maar eens overwegen het toelatingsbeleid van ‘de school’ wat te verruimen. Dan los je ook (!) dit probleem op.
Dat kan ook een oplossing zijn. Maar die is erg onwaarschijnlijk.

Vroeger werden de kandidaten wel verspreid beroepbaar gesteld, meen ik. Dus dat lijkt me dan een betere optie. De meeste gemeenten beroepen 3 tot 5 keer per jaar. Dat kan best vaker, mijns inziens. Dus dat moet geen probleem zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Hier wordt van beroepen een heel menselijk ding gemaakt.
Als het goed is, is het een geeestelijke zaak.
Een kerkenraad kiest biddend, op basis van profiel van kandidaat en gemeente een tweetal.
Eigenlijk zou een gesprek vooraf met kandidaat nog passender zijn. ( Het is sowieso vreemd dat zonder achtergrond kennis iemand beroepen wordt, terwijl in het bedrijfsleven soms wel vier gesprekken nodig zijn voordat tot benoeming overgegaan wordt, maar dat terzijde.)
En gemeente maakt daarna de keus op de kandidaat die het beste zou passen.

Dan spreek je niet over voorkeuren maar over leiding.

En ook niet over gefaseerd beroepbaar stellen zodat de 'kans' op beroepen groter is.
Dat is menselijk geredeneer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Bogerman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laten we het maar bij feitelijke berichtgevingen houden en de discussie over ligging en dergelijke in de binnenkamer voeren.
Wilt u werkelijk in de binnenkamer in het gebed een discussie met de Heere voeren over de ligging van kandidaten?
Nee. Ik druk me erg ongelukkig uit.

Sommigen hier beginnen over de ligging en trekken allerlei conclusies en analyses. Zeker in deze weken, die voor veel GG'ers belangrijk zijn. Ik wilde aangeven dat we de liggingsverschillen binnen de Gereformeerde Gemeenten maar in de binnenkamer moeten neerleggen voor Gods aangezicht. Dat is beter dan hier openbaar allerlei zaken te gaan analyseren. Het is geen voetbal, maar elk beroep wat wordt uitgebracht, gebeurt onder de aanroeping van Gods Naam. En dan is elk beroep bijzonder, omdat elk beroep gepaard gaat met het gebed. Dus al die menselijke bijzaken over ligging en dergelijke, die doen er helemaal niet toe. Daar moet je helemaal niet over willen discussiëren.
Even een vraagje tussendoor. Typ jij het vetgedrukte nu met of zonder rode wangen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zonder. Hoezo?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:Hier wordt van beroepen een heel menselijk ding gemaakt.
Als het goed is, is het een geeestelijke zaak.
Een kerkenraad kiest biddend, op basis van profiel van kandidaat en gemeente een tweetal.
Eigenlijk zou een gesprek vooraf met kandidaat nog passender zijn. ( Het is sowieso vreemd dat zonder achtergrond kennis iemand beroepen wordt, terwijl in het bedrijfsleven soms wel vier gesprekken nodig zijn voordat tot benoeming overgegaan wordt, maar dat terzijde.)
En gemeente maakt daarna de keus op de kandidaat die het beste zou passen.

Dan spreek je niet over voorkeuren maar over leiding.

En ook niet over gefaseerd beroepbaar stellen zodat de 'kans' op beroepen groter is.
Dat is menselijk geredeneer.
Hier sluit ik me bij aan, mooie post. Bij mij komt het over als: niet geschoten is altijd mis/ we hebben meer kans…
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Ja, ik vind het ook erg ongemakkelijk eigenlijk.
Alleen dan krijgen de kandidaten waarschijnlijk helemaal veel beroepen. En of dat nu zo wenselijk is?
Misschien toch maar eens overwegen het toelatingsbeleid van ‘de school’ wat te verruimen. Dan los je ook (!) dit probleem op.
Ik heb de prediking van de studenten (gelukkig) niet geanalyseerd, maar inhoudelijk verschilt het volgens mij allemaal niet zo. Dat er nu een voorkeur is voor een kandidaat lijkt mij er gewoon op te duiden dat de gemiddelde GG-er op zoek is naar een prediker die in duidelijke, hedendaagse taal preekt en praat.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Precies. Ik hoorde hem in een uitgesproken gematigde gemeente, en het is dat ze daar niet beroepen, maar ik vond zijn stellingnames echt tamelijk rechts. Dus het zit hem niet in de inhoud.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Ja, ik vind het ook erg ongemakkelijk eigenlijk.
Alleen dan krijgen de kandidaten waarschijnlijk helemaal veel beroepen. En of dat nu zo wenselijk is?
Misschien toch maar eens overwegen het toelatingsbeleid van ‘de school’ wat te verruimen. Dan los je ook (!) dit probleem op.
Dat kan ook een oplossing zijn. Maar die is erg onwaarschijnlijk.

Vroeger werden de kandidaten wel verspreid beroepbaar gesteld, meen ik. Dus dat lijkt me dan een betere optie. De meeste gemeenten beroepen 3 tot 5 keer per jaar. Dat kan best vaker, mijns inziens. Dus dat moet geen probleem zijn.
Ik vind het voorstel van GG-lid helemaal niet zo goed. Ik pleit voor nuchterheid. Ook als ze predikant zien, zie je dat de één bijna nooit een beroep krijgt, en de ander elke week één. Dat probleem los je niet op, volgens mij hoeft dat ook niet.
Eerlijk gezegd zou ik het ook onwenselijk vinden dat kandidaten beroepen worden in een gemeente waar ze niet goed passen, omdat dat nu eenmaal de kans is om een eigen dominee te hebben. Beroepingswerk is geen kansberekening.
AbrahamZ
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2019, 11:51

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door AbrahamZ »

Geytenbeekje schreef:Stel dat kandidaat Beens geen beroep krijgt, volgt er dan een 2e ronde?
In het verleden is het inderdaad wel gebeurd dat er een 2e ronde gestemd werd omdat een kandidaat wel beroepen had ontvangen maar niet had aangenomen.
Meest recente voorbeeld is dat van Kandidaat Schipper / Ger.Gem. 's Gravenpolder. Daar was eerst Kand. A. Schot beroepen maar die heeft toen het beroep naar Krimpen aan de IJssel aangenomen. Daarna is er nogmaals gestemd en is Kand. Schipper beroepen en die heeft het toen aangenomen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

AbrahamZ schreef:
Geytenbeekje schreef:Stel dat kandidaat Beens geen beroep krijgt, volgt er dan een 2e ronde?
In het verleden is het inderdaad wel gebeurd dat er een 2e ronde gestemd werd omdat een kandidaat wel beroepen had ontvangen maar niet had aangenomen.
Meest recente voorbeeld is dat van Kandidaat Schipper / Ger.Gem. 's Gravenpolder. Daar was eerst Kand. A. Schot beroepen maar die heeft toen het beroep naar Krimpen aan de IJssel aangenomen. Daarna is er nogmaals gestemd en is Kand. Schipper beroepen en die heeft het toen aangenomen.
Het is niet het meest recente voorbeeld, maar het klopt wat je zegt.
Het gebeurt wel vaker.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Veel beroepen is ook helemaal geen zegen.
Zoals ik pas een predikant hoorde zeggen: "Als ik zoveel beroepen zou krijgen als sommige GG predikanten, zou ik niet aan mijn werk toekomen. Een beroep houdt je dag en nacht bezig als het goed is. "
Plaats reactie