Beroepingswerk discussie [7]

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
MGG schreef:
Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Aalst, ds. C. Hogchem te Aalburg en ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid; stemming: woensdag 30 november 2022; te Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. E.J. Boudewijn te Barneveld-Centrum en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 30 november 2022; te Wolphaartsdijk, ds. G. Beens te Kootwijkerboek en ds. C. Hogchem te Aalburg; stemming: woensdag 30 november 2022.
Wat nu als Meeuwen ds Boudewijn stemt en SC ds van Manen of andersom? Is dat weleens gebeurd?
Ik dacht dat er een gezamenlijke vergadering is (zowel bij het stellen van kandidaten als bij de stemming door de gemeente). Hierdoor weet je niet welke gemeente wat gestemd geeft en telt gewoon de regel de meerderheid +1.
Sociologisch is het wel interessant om te weten welke leden net een tikkeltje behoudender zijn :huhu
Ik heb de indruk dat Paulus zich dat bij het schrijven van zijn zendbrieven nooit even afgevraagd en dat dit hem ook helemaal niet interesseerde. Hij maakte wel een opmerking over voorgangers in de trant van 'ik ben van die of die'.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Er is inderdaad een gezamenlijke ledenvergadering. Dan heb je hier niet mee te maken.

Overigens zijn Meeuwen en Sprang-Capelle de laatste twee gemeenten binnen de GG die nog gezamenlijk een beroep uitbrengen. Verder gebeurt het nergens anders meer.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:
MGG schreef:
Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Aalst, ds. C. Hogchem te Aalburg en ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid; stemming: woensdag 30 november 2022; te Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. E.J. Boudewijn te Barneveld-Centrum en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 30 november 2022; te Wolphaartsdijk, ds. G. Beens te Kootwijkerboek en ds. C. Hogchem te Aalburg; stemming: woensdag 30 november 2022.
Wat nu als Meeuwen ds Boudewijn stemt en SC ds van Manen of andersom? Is dat weleens gebeurd?
Ik dacht dat er een gezamenlijke vergadering is (zowel bij het stellen van kandidaten als bij de stemming door de gemeente). Hierdoor weet je niet welke gemeente wat gestemd geeft en telt gewoon de regel de meerderheid +1.
Sociologisch is het wel interessant om te weten welke leden net een tikkeltje behoudender zijn :huhu
Het zijn beide behoudende dominees. Dat tikkeltje wat jij ziet is misschien 1 millimeter.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:Er is inderdaad een gezamenlijke ledenvergadering. Dan heb je hier niet mee te maken.

Overigens zijn Meeuwen en Sprang-Capelle de laatste twee gemeenten binnen de GG die nog gezamenlijk een beroep uitbrengen. Verder gebeurt het nergens anders meer.
Zou het hen echt gunnen, deze trouwe, hartelijke gemeentetjes. Menselijk bezien denk ik: het zou wel bijzonder zijn als een domineeshart naar twee gemeenten tegelijk overgebogen wordt.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Het is goed om te horen dat ds Boudewijn en ds Beens ergens op een tweetal staan. Ik mag graag naar deze dominees luisteren en het is jammer dat ze niet wat vaker worden beroepen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Preken ze wel eens ergens, vroeg ik me af. Ik begreep pas een keer in IJsselmonde. Maar ze preken niet veel. Dat scheelt natuurlijk wel, dan kom je ook niet zo snel op een tweetal.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Preken ze wel eens ergens, vroeg ik me af. Ik begreep pas een keer in IJsselmonde. Maar ze preken niet veel. Dat scheelt natuurlijk wel, dan kom je ook niet zo snel op een tweetal.
Ds. De Kok preekt ook maar twee keer per zondag en gaat verhoudingsgewijs weinig buiten de provincie Zeeland preken. In Ermelo is hij, sinds ze vacant zijn, nog niet wezen preken. En vrijdag werd hij in Puttershoek beroepen, nou volgens mij is hij daar ook niet geweest in de afgelopen jaren. En volgens mij zijn er ook niet veel leespreken van hem in omloop, behalve eentje uit de Eskol-serie van Den Hertog in Houten.

Hij krijgt verder wel veel beroepen. Dus dat zegt lang niet alles.

Blijkbaar is het boek wat hij onlangs heeft geschreven over de brede en de smalle weg zeer goed ontvangen binnen de gemeenten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:Het is goed om te horen dat ds Boudewijn en ds Beens ergens op een tweetal staan. Ik mag graag naar deze dominees luisteren en het is jammer dat ze niet wat vaker worden beroepen.
En ds. Hogchem ook.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Preken ze wel eens ergens, vroeg ik me af. Ik begreep pas een keer in IJsselmonde. Maar ze preken niet veel. Dat scheelt natuurlijk wel, dan kom je ook niet zo snel op een tweetal.
Dat kan zeker ook mede een oorzaak zijn, ze dienen beide een zeer grote gemeente. Ik denk echter dat degenen die niet (vaak) op tweetal worden gezet, ook minder gevraagd worden om een dienst te doen (of andersom).
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Preken ze wel eens ergens, vroeg ik me af. Ik begreep pas een keer in IJsselmonde. Maar ze preken niet veel. Dat scheelt natuurlijk wel, dan kom je ook niet zo snel op een tweetal.
Ds. De Kok preekt ook maar twee keer per zondag en gaat verhoudingsgewijs weinig buiten de provincie Zeeland preken. In Ermelo is hij, sinds ze vacant zijn, nog niet wezen preken. En vrijdag werd hij in Puttershoek beroepen, nou volgens mij is hij daar ook niet geweest in de afgelopen jaren. En volgens mij zijn er ook niet veel leespreken van hem in omloop, behalve eentje uit de Eskol-serie van Den Hertog in Houten.

Hij krijgt verder wel veel beroepen. Dus dat zegt lang niet alles.

Blijkbaar is het boek wat hij onlangs heeft geschreven over de brede en de smalle weg zeer goed ontvangen binnen de gemeenten.
Bij ds De Kok komt het denk ik mede door de positieve geluiden. Ik ken hem zelf niet, maar het schijnt een eerlijke en prettige dominee te zijn met een groot hart voor de jeugd. Daarbij spelen naast inhoud ook menselijke zaken een belangrijke rol in het beroepingswerk. Sommige dominees hebben nu eenmaal een prettige stem, een fijne opbouw in hun preek een aangenaam karakter oid (of juist niet).
GGG038
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGG038 »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Preken ze wel eens ergens, vroeg ik me af. Ik begreep pas een keer in IJsselmonde. Maar ze preken niet veel. Dat scheelt natuurlijk wel, dan kom je ook niet zo snel op een tweetal.
Ds. De Kok preekt ook maar twee keer per zondag en gaat verhoudingsgewijs weinig buiten de provincie Zeeland preken. In Ermelo is hij, sinds ze vacant zijn, nog niet wezen preken. En vrijdag werd hij in Puttershoek beroepen, nou volgens mij is hij daar ook niet geweest in de afgelopen jaren. En volgens mij zijn er ook niet veel leespreken van hem in omloop, behalve eentje uit de Eskol-serie van Den Hertog in Houten.

Hij krijgt verder wel veel beroepen. Dus dat zegt lang niet alles.

Blijkbaar is het boek wat hij onlangs heeft geschreven over de brede en de smalle weg zeer goed ontvangen binnen de gemeenten.

Wat te denken van afgelopen zomer: hoeveel mensen hebben als toerist de diensten in Westkapelle bijgewoond?
In de maanden juni-september stroomt dat over op Walcheren. Vanuit het hele land kan er dan kennis gemaakt worden, en daar zitten ook ambtsdragers bij.
En als die er niet bij zitten dan zijn er wel mensen die ambtsdragers spreken.
En daarbij zijn de diensten van Westkapelle terug te luisteren via de website.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGG038 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Preken ze wel eens ergens, vroeg ik me af. Ik begreep pas een keer in IJsselmonde. Maar ze preken niet veel. Dat scheelt natuurlijk wel, dan kom je ook niet zo snel op een tweetal.
Ds. De Kok preekt ook maar twee keer per zondag en gaat verhoudingsgewijs weinig buiten de provincie Zeeland preken. In Ermelo is hij, sinds ze vacant zijn, nog niet wezen preken. En vrijdag werd hij in Puttershoek beroepen, nou volgens mij is hij daar ook niet geweest in de afgelopen jaren. En volgens mij zijn er ook niet veel leespreken van hem in omloop, behalve eentje uit de Eskol-serie van Den Hertog in Houten.

Hij krijgt verder wel veel beroepen. Dus dat zegt lang niet alles.

Blijkbaar is het boek wat hij onlangs heeft geschreven over de brede en de smalle weg zeer goed ontvangen binnen de gemeenten.

Wat te denken van afgelopen zomer: hoeveel mensen hebben als toerist de diensten in Westkapelle bijgewoond?
In de maanden juni-september stroomt dat over op Walcheren. Vanuit het hele land kan er dan kennis gemaakt worden, en daar zitten ook ambtsdragers bij.
En als die er niet bij zitten dan zijn er wel mensen die ambtsdragers spreken.
En daarbij zijn de diensten van Westkapelle terug te luisteren via de website.
Je hebt gelijk. Vooral dat laatste zal wel een grote rol spelen. Maar dat boek ook hoor, over de brede en de smalle weg.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Ik las in het beroepingswerk topic dat ds Zondag weer beroepen is. In hoeverre kan je het een predikant ( maar met name ook zijn gezin) aandoen om elke paar jaar te verhuizen? Ik denk zelf dat het beschadigd is voor kinderen om elke paar jaar van woonplaats, huis, gemeente te wisselen en weer afscheid te nemen van vrienden.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

merel schreef:Ik las in het beroepingswerk topic dat ds Zondag weer beroepen is. In hoeverre kan je het een predikant ( maar met name ook zijn gezin) aandoen om elke paar jaar te verhuizen? Ik denk zelf dat het beschadigd is voor kinderen om elke paar jaar van woonplaats, huis, gemeente te wisselen en weer afscheid te nemen van vrienden.
De kinderen van ds Baan hebben wat dat betreft veel meegemaakt. In 9 jaar tijd heeft hij in drie werelddelen een gemeente gediend. Ds Tanis heeft in 35 jaar tijd 9 gemeente gediend. Het lijkt mij moeilijk voor een dominee, zijn vrouw en hun kinderen om steeds te moeten verhuizen.
In 1 Thess 5:24 staat Hij die u roept is getrouw, die het ook doen zal. Ik geloof dat dit ook voor de roeping naar een andere gemeente telt. Een gemeente brengt een roeping uit, maar het is God die de weg wijst.
Evangelist
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

merel schreef:Ik las in het beroepingswerk topic dat ds Zondag weer beroepen is. In hoeverre kan je het een predikant ( maar met name ook zijn gezin) aandoen om elke paar jaar te verhuizen? Ik denk zelf dat het beschadigd is voor kinderen om elke paar jaar van woonplaats, huis, gemeente te wisselen en weer afscheid te nemen van vrienden.
Dat ligt voor iedereen weer anders. Je kunt dat nooit voor iedere predikant invullen. Bovendien: als we geloven dat de Heere Zijn dienaren roept en zendt, dan zal Hij ook voor die kinderen zorgen. Ik ken predikanten die het heerlijk vinden om steeds weer in een nieuwe omgeving te mogen starten; zo zijn er ook domineeskinderen die dat prima vinden.
En verder betekent een beroep niet automatisch dat het ook aangenomen wordt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie