Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Wat bedoel je met: de gemeente uitnodigen om te vertrekken?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Job schreef:Wat bedoel je met: de gemeente uitnodigen om te vertrekken?
Haha, dat is natuurlijk de gekheid ten top maar dat zal je wel begrijpen Job!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

pierre27 schreef:
Job schreef:Wat bedoel je met: de gemeente uitnodigen om te vertrekken?
Haha, dat is natuurlijk de gekheid ten top maar dat zal je wel begrijpen Job!
Heb jij nooit een brief gehad met 'beste Pierre, wil je alsjeblieft vertrekken naar gemeente x? Mocht je binnen een maand uitgeschreven zijn, dan ontvang je € 1.000. Je bewijs van lidmaatschap ligt al klaar.
Groetjes de kerkenraad.'
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

pierre27 schreef:
Job schreef:Wat bedoel je met: de gemeente uitnodigen om te vertrekken?
Haha, dat is natuurlijk de gekheid ten top maar dat zal je wel begrijpen Job!
Eerlijk gezegd begrijp ik er juist helemaal niets van :fi
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de heilige Geest niet helemaal meetelt in dit gesprek. Maar ik zal een serieuze reactie geven.

We hebben het over een fictieve situatie, mag ik hopen. Want ik noem een aantal dingen, die niet allemaal in mijn gemeente aan de orde waren. Ze zijn wel allemaal echt gebeurd in Nederland.

Zo kun je als kerkenraad op huisbezoek gaan bij leden, bijvoorbeeld bij kritische oud-ambtsdragers, en dan alvast de attestatie meenemen, voor het geval dat het gezin daar prijs op stelt.

Je kunt ook mensen vertellen dat ze niet op hun plek zijn in de gemeente of in het kerkverband en ze uitnodigen daar nog eens goed over na te denken.

Je kunt preken lezen van predikanten uit een uiterste flank van de kerk, waar het overgrote deel van de gemeenteleden niet blij van wordt.

Je kunt allerlei onbelangrijke veranderingen doorvoeren, waardoor mensen zich niet meer thuisvoelen in de kerkelijke gemeente, zoals bijvoorbeeld het afschaffen van koffiedrinken na de kerkdienst of speciale regels voor de organist.

Je kunt het zangtempo proberen aan te passen.

Je kunt een andere catechesemethode kiezen of veranderingen doorvoeren in het jeugdwerk.

Je kunt ineens in een zwart pak op huisbezoek komen terwijl mensen dat niet gewend zijn en daarmee mensen de indruk geven van radicalisering.

Je kunt ineens allerlei naamvalsvormen, al dan niet bestaand, gebruiken bij het voorlezen uit de heilige Schrift. Je kunt een (on)eerbiedige toon aanslaan bij het lezen uit de Bijbel.

Je kunt tien minuten langer bidden, zodat de kerkdiensten langer duren.

En je kunt dus predikanten op een tweetal zetten die helemaal niet bij een gemeente passen.

Zo kan ik nog wel een aantal dingen opnoemen die in den lande echt gebeurd zijn, maar die niet iedereen zelf kan bedenken. En ik wil niemand op minder voor de hand liggende ideeën brengen, dus sommige dingen houd ik graag vóór mij. Als je dat allemaal doet in een gemiddelde gemeente, dan vertrekken er een heleboel leden. En dan kun je natuurlijk zeggen dat dat in de meeste gevallen niet de bedoeling was, maar het gebeurt dan wel.

Dat hoeft niet te hinderen, want als je meent dat het Gods bedoeling was dat je de kerk naar eigen beste weten zou regeren, dan is het vertrek van de leden uiteraard geheel naar Gods plan. Als je dat tegen bezwaarde leden vermeldt, dan zijn er zo weer een aantal vertrokken.

Kortom: tweedracht en muiterij in de kerk aanrichten is heel eenvoudig. God en de naaste dienen en de minste willen zijn, is voor kerkenraad en gemeente een hele opgave.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Besef dat sommige van je mogelijkheden ook andersom 'gebruikt' (kunnen) worden.
-
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Zeker. Dat is ook waar. Machtsmisbruik kan van meerdere kanten komen. Het deugt nooit.

Maar veranderingen zijn niet altijd machtsmisbruik. Als een verandering, welke kant dan ook op, een breed draagvlak heeft in de gemeente, dan is er geen sprake van machtsmisbruik of muiterij. Daar is pas sprake van als een klein deel van de gemeente de rest als het ware gijzelt.

Het avondmaalsformulier is er heel duidelijk over dat zulke dingen in Gods gemeente niet behoren.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Er is wel een verschil tussen mensen concreet uitnodigen om te vertrekken (zoals jij DDD een paar situaties beschrijft) of veranderingen die mensen als uitnodiging om te vertrekken ervaren. Ik geloof dat in verreweg de meeste gevallen de kerkenraad een vertrek niet beoogt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Daar ben ik het mee eens. Dat neemt niet weg, dat je ook door gedrag kunt spreken en mensen aanleiding kunt geven op te stappen. Ik weet niet precies wat ik erger vind.

In de meeste gevallen beoogt de kerkenraad natuurlijk dat de gemeenteleden zich gehoorzaam in de weg van de middelen stellen en doen wat de kerkenraad besluit. Maar dat kan effectief nog steeds mensen aanleiding geven om te vertrekken.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

DDD schreef:Daar ben ik het mee eens. Dat neemt niet weg, dat je ook door gedrag kunt spreken en mensen aanleiding kunt geven op te stappen. Ik weet niet precies wat ik erger vind.

In de meeste gevallen beoogt de kerkenraad natuurlijk dat de gemeenteleden zich gehoorzaam in de weg van de middelen stellen en doen wat de kerkenraad besluit. Maar dat kan effectief nog steeds mensen aanleiding geven om te vertrekken.
Een kerkenraad is geen machtsinstituut, dat behoort het althans niet te zijn, en uit het oordeel der liefde is het over het algemeen goed om hoog te houden dat de kerkenraad het goede met de gemeente beoogt. Dan kan er veel verdragen worden m.i.
Veel van de zaken die je hierboven noemde zijn uiterlijke dingen die de kern (namelijk de prediking) niet raken en die daarom geen reden zijn om op te stappen. Vind ik. Ik wil best erkennen dat het lastig kan zijn om dingen gereorganiseerd te zien. Maar als mensen dat als uitnodiging interpreteren om weg te gaan, dan doen ze dat echt zelf.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Wat ik ook nog wil zeggen (yep ik ga aan de kant v/d kerkenraad hangen) is dat het geen sinecure moet zijn om bepaalde gemeenteleden in je kudde te hebben. Dat mag ik vast niet zeggen want een kerkenraad wordt geacht oneindig dienstbaar, liefdevol, verdraagzaam etcetera te zijn. Maar die eenzijdigheid in de benadering vind ik flauwekul wanneer dat door gemeenteleden als vrijbrief wordt gebruikt om maar eindeloos hun gal te spuwen.

De Heere Jezus was en is geduldig met zondaren en tegensprekers. Daarom kunnen wij niet genadig genoeg met medemensen omgaan. Maar ergens trok ook de Heere Jezus een grens. Als mensen zich niet wilden laten gezeggen, liet Hij bepaalde plekken ("vlekken") ook achter Zich, Zich verwonderend over hun ongeloof en hardigheid.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Zeker. Dat is ook waar. Machtsmisbruik kan van meerdere kanten komen. Het deugt nooit.

Maar veranderingen zijn niet altijd machtsmisbruik. Als een verandering, welke kant dan ook op, een breed draagvlak heeft in de gemeente, dan is er geen sprake van machtsmisbruik of muiterij. Daar is pas sprake van als een klein deel van de gemeente de rest als het ware gijzelt.

Het avondmaalsformulier is er heel duidelijk over dat zulke dingen in Gods gemeente niet behoren.
Bewijs van lidmaatschap in de bus duwen is ook een optie. Gebeurde vroeger ook wel heb ik begrepen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Job schreef:Wat ik ook nog wil zeggen (yep ik ga aan de kant v/d kerkenraad hangen) is dat het geen sinecure moet zijn om bepaalde gemeenteleden in je kudde te hebben. Dat mag ik vast niet zeggen want een kerkenraad wordt geacht oneindig dienstbaar, liefdevol, verdraagzaam etcetera te zijn. Maar die eenzijdigheid in de benadering vind ik flauwekul wanneer dat door gemeenteleden als vrijbrief wordt gebruikt om maar eindeloos hun gal te spuwen.

De Heere Jezus was en is geduldig met zondaren en tegensprekers. Daarom kunnen wij niet genadig genoeg met medemensen omgaan. Maar ergens trok ook de Heere Jezus een grens. Als mensen zich niet wilden laten gezeggen, liet Hij bepaalde plekken ("vlekken") ook achter Zich, Zich verwonderend over hun ongeloof en hardigheid.
Daar ben ik het ook mee eens. Vind je dat ik ergens gal spuw?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Job schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het mee eens. Dat neemt niet weg, dat je ook door gedrag kunt spreken en mensen aanleiding kunt geven op te stappen. Ik weet niet precies wat ik erger vind.

In de meeste gevallen beoogt de kerkenraad natuurlijk dat de gemeenteleden zich gehoorzaam in de weg van de middelen stellen en doen wat de kerkenraad besluit. Maar dat kan effectief nog steeds mensen aanleiding geven om te vertrekken.
Een kerkenraad is geen machtsinstituut, dat behoort het althans niet te zijn, en uit het oordeel der liefde is het over het algemeen goed om hoog te houden dat de kerkenraad het goede met de gemeente beoogt. Dan kan er veel verdragen worden m.i.
Veel van de zaken die je hierboven noemde zijn uiterlijke dingen die de kern (namelijk de prediking) niet raken en die daarom geen reden zijn om op te stappen. Vind ik. Ik wil best erkennen dat het lastig kan zijn om dingen gereorganiseerd te zien. Maar als mensen dat als uitnodiging interpreteren om weg te gaan, dan doen ze dat echt zelf.
Je kunt ook door je gedrag mensen uitnodigen om te vertrekken. Als je de lichten uit doet, opruimt, zegt dat het inmiddels al laat is, enzovoort, dan is dat duidelijk.

Als iemand de tv aanzet terwijl hij weet dat de ander daar een hekel aan heeft, idem dito.

Ik ben het overigens met je eens dat veel dingen die de kern niet raken, géén goede reden zijn om op te stappen. Maar dat neemt niet weg, dat het naar eigen zin doordrijven van onbelangrijke dingen zonder draagvlak in een gemeente wél zondig is.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

DDD schreef:
Job schreef:Wat ik ook nog wil zeggen (yep ik ga aan de kant v/d kerkenraad hangen) is dat het geen sinecure moet zijn om bepaalde gemeenteleden in je kudde te hebben. Dat mag ik vast niet zeggen want een kerkenraad wordt geacht oneindig dienstbaar, liefdevol, verdraagzaam etcetera te zijn. Maar die eenzijdigheid in de benadering vind ik flauwekul wanneer dat door gemeenteleden als vrijbrief wordt gebruikt om maar eindeloos hun gal te spuwen.

De Heere Jezus was en is geduldig met zondaren en tegensprekers. Daarom kunnen wij niet genadig genoeg met medemensen omgaan. Maar ergens trok ook de Heere Jezus een grens. Als mensen zich niet wilden laten gezeggen, liet Hij bepaalde plekken ("vlekken") ook achter Zich, Zich verwonderend over hun ongeloof en hardigheid.
Daar ben ik het ook mee eens. Vind je dat ik ergens gal spuw?
O nee, ik had het niet over jou en trouwens over niemand in het bijzonder.
Plaats reactie