Beroepingswerk discussie [7]

Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

dat klopt in dit geval.

Kan ook in de toekomst zijn omdat niet eerder de beroepingsbrief fysiek kan worden overhandigd.
Dit gebeurt ondanks dat het door afgescheiden predikanten "hervormde fratsen" wordt genoemd nog steeds.
Onze kerkenraad (andere casus) heeft voor voordracht van de beroepen predikant eerst een bezoek gebracht, daarna weer vergaderd en besloten de ds voor te dragen, stemmingsvergadering, afspraak gemaakt voor overhandigen beroepingsbrief, en op de dag na het overhandigen van de brief is het beroep ingegaan.

Nu is Lunteren geen gemeente met minder dan 200 belijdende leden, dus hoeft er geen vergading worden ingevoerd.
De enige mogelijk bij bezwaar tegen het beroep bij ons was enkel tegen de procedure van de vergadering, niet tegen de procedure van het beroep en niet tegen de uitslag van de lidmatenvergadering (die gelukkig, haast unaniem voor was).

Ik vraag me af of er bij grotere gemeentes de mogelijkheid is om tegen het beroep dat de kerkenraad uitbrengt, in te gaan is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:dat klopt in dit geval.

Kan ook in de toekomst zijn omdat niet eerder de beroepingsbrief fysiek kan worden overhandigd.
Dit gebeurt ondanks dat het door afgescheiden predikanten "hervormde fratsen" wordt genoemd nog steeds.
Onze kerkenraad (andere casus) heeft voor voordracht van de beroepen predikant eerst een bezoek gebracht, daarna weer vergaderd en besloten de ds voor te dragen, stemmingsvergadering, afspraak gemaakt voor overhandigen beroepingsbrief, en op de dag na het overhandigen van de brief is het beroep ingegaan.

Nu is Lunteren geen gemeente met minder dan 200 belijdende leden, dus hoeft er geen vergading worden ingevoerd.
De enige mogelijk bij bezwaar tegen het beroep bij ons was enkel tegen de procedure van de vergadering, niet tegen de procedure van het beroep en niet tegen de uitslag van de lidmatenvergadering (die gelukkig, haast unaniem voor was).

Ik vraag me af of er bij grotere gemeentes de mogelijkheid is om tegen het beroep dat de kerkenraad uitbrengt, in te gaan is.
Nee, net zoals bij een kleine gemeente is er ook bij een grote gemeente geen mogelijkheid om bezwaar te maken tegen het beroep wat wordt uitgebracht. Bij een kleine gemeente geldt een bezwaartermijn van 2 dagen, maar dat bezwaar kan geen betrekking op het beroep maar alleen op de (stemmings)procedure.
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

volgens mij, schreef ik dat.
vond het wel een hele mooie opsteker voor de kerkenraad dat er en een forse opkomst was (dubbel zo hoog dan bij een stemmingsvergadering voor een ouderling / diaken) en dat de overgrote mederheid voor was
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:volgens mij, schreef ik dat.
vond het wel een hele mooie opsteker voor de kerkenraad dat er en een forse opkomst was (dubbel zo hoog dan bij een stemmingsvergadering voor een ouderling / diaken) en dat de overgrote mederheid voor was
Dat schreef je ook ja.
Je hebt inderdaad een overgrote meerderheid nodig. Tweederde is vereist. Voor de kerkorde wijziging moest ook nog eens tweederde van het aantal leden aanwezig zijn. Als die er niet waren moest een nieuwe vergadering worden uitgeschreven en daar quorum dan niet meer. Je kon dat ondervangen door twee vergaderingen op een avond te beleggen. Was het benodigde aantal leden aanwezig, verviel de tweede vergadering. Waren er te weinig leden aanwezig, werd de eerste vergadering afgesloten en na een kopje koffie de tweede vergadering weer geopend. Zo kon je toch efficiënt met de tijd omgaan. Dat maakte ook dat ze bij de wijziging van de kerkorde zo nuchter waren om dat minimum aantal aanwezigen eruit te halen.
Henk J
Berichten: 2587
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef:
MGG schreef:In topic beroepingswerk lees ik 'Hersteld Hervormde Kerk
Beroepen: te Lunteren (wijk Noord) (per 08-10), ds. J.C. den Ouden te Sint Maartensdijk'

Mogelijk is dit een domme vraag, maar waarom wordt er vooraf afgelezen welke dominee er beroepen gaat worden? Kun je dan nog bezwaar maken als gemeentelid? Zo ja, hoe kan de kerkenraad in zo'n korte tijd je bezwaar onderzoeken en een beslissing nemen?
Kan het zijn dat hij pas vanaf 07 of 08 oktober beroepbaar is? Dat hij nu nog niet beroepbaar is?
Het heeft er inderdaad mee te maken dat ds. J.C. den Ouden pas vanaf 08-10 beroepbaar is. Dan staat hij vier jaar in Sint-Maartensdijk.
MGG
Berichten: 3512
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Henk J schreef:
HersteldHervormd schreef:
MGG schreef:In topic beroepingswerk lees ik 'Hersteld Hervormde Kerk
Beroepen: te Lunteren (wijk Noord) (per 08-10), ds. J.C. den Ouden te Sint Maartensdijk'

Mogelijk is dit een domme vraag, maar waarom wordt er vooraf afgelezen welke dominee er beroepen gaat worden? Kun je dan nog bezwaar maken als gemeentelid? Zo ja, hoe kan de kerkenraad in zo'n korte tijd je bezwaar onderzoeken en een beslissing nemen?
Kan het zijn dat hij pas vanaf 07 of 08 oktober beroepbaar is? Dat hij nu nog niet beroepbaar is?
Het heeft er inderdaad mee te maken dat ds. J.C. den Ouden pas vanaf 08-10 beroepbaar is. Dan staat hij vier jaar in Sint-Maartensdijk.
Dankjewel voor de uitleg. Ik wist overigens ook niet dat de 4 jaar in de HHK een harde regel was.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
Henk J schreef:
HersteldHervormd schreef:
MGG schreef:In topic beroepingswerk lees ik 'Hersteld Hervormde Kerk
Beroepen: te Lunteren (wijk Noord) (per 08-10), ds. J.C. den Ouden te Sint Maartensdijk'

Mogelijk is dit een domme vraag, maar waarom wordt er vooraf afgelezen welke dominee er beroepen gaat worden? Kun je dan nog bezwaar maken als gemeentelid? Zo ja, hoe kan de kerkenraad in zo'n korte tijd je bezwaar onderzoeken en een beslissing nemen?
Kan het zijn dat hij pas vanaf 07 of 08 oktober beroepbaar is? Dat hij nu nog niet beroepbaar is?
Het heeft er inderdaad mee te maken dat ds. J.C. den Ouden pas vanaf 08-10 beroepbaar is. Dan staat hij vier jaar in Sint-Maartensdijk.
Dankjewel voor de uitleg. Ik wist overigens ook niet dat de 4 jaar in de HHK een harde regel was.
Dat was ook al zo in de NHK. Wat mij betreft ook een goede regel. Dat geeft in ieder geval 4 jaar rust. Voor de gemeente maar zeker ook voor de predikant.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef:
Henk J schreef:
HersteldHervormd schreef:
MGG schreef:In topic beroepingswerk lees ik 'Hersteld Hervormde Kerk
Beroepen: te Lunteren (wijk Noord) (per 08-10), ds. J.C. den Ouden te Sint Maartensdijk'

Mogelijk is dit een domme vraag, maar waarom wordt er vooraf afgelezen welke dominee er beroepen gaat worden? Kun je dan nog bezwaar maken als gemeentelid? Zo ja, hoe kan de kerkenraad in zo'n korte tijd je bezwaar onderzoeken en een beslissing nemen?
Kan het zijn dat hij pas vanaf 07 of 08 oktober beroepbaar is? Dat hij nu nog niet beroepbaar is?
Het heeft er inderdaad mee te maken dat ds. J.C. den Ouden pas vanaf 08-10 beroepbaar is. Dan staat hij vier jaar in Sint-Maartensdijk.
Dankjewel voor de uitleg. Ik wist overigens ook niet dat de 4 jaar in de HHK een harde regel was.
Zeker, ik vind het een prettige regel. Wat Ditbenik al aangeeft, het geeft rust.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3512
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Ditbenik schreef:
Dat was ook al zo in de NHK. Wat mij betreft ook een goede regel. Dat geeft in ieder geval 4 jaar rust. Voor de gemeente maar zeker ook voor de predikant.
Ik kende de regel, maar ik dacht dat het (net als in de gg) een richtlijn/onofficiele regel was. Het geeft wat zekerheid en je voorkomt situaties waarin je grote uitgaven doet voor een korte periode. (Overigens wel erg menselijke overwegingen.)
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Toch vind ik het dan wel wat curieus dat je een predikant 4 jaar rust geeft en dan toch voor die 4 jaar vast openbaar maakt dat je hem vanaf die dag gaat beroepen. Waar blijft dan de 4 jaar rust?
-
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:Toch vind ik het dan wel wat curieus dat je een predikant 4 jaar rust geeft en dan toch voor die 4 jaar vast openbaar maakt dat je hem vanaf die dag gaat beroepen. Waar blijft dan de 4 jaar rust?
Heb je een bron waarin ze aangaven dat ze in 2018 aan hebben gegeven dat ze hem zouden gaan beroepen?
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Vooruit dan: voor die 4 jaar om zijn...
-
Henk J
Berichten: 2587
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Mannetje schreef:Toch vind ik het dan wel wat curieus dat je een predikant 4 jaar rust geeft en dan toch voor die 4 jaar vast openbaar maakt dat je hem vanaf die dag gaat beroepen. Waar blijft dan de 4 jaar rust?
Ze hadden inderdaad een weekje kunnen wachten, maar op vier jaar is dit ene weekje niet zoveel lijkt mij. Het besluit is al genomen, dan is het ook goed om het kenbaar te maken lijkt mij.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
Ditbenik schreef:
Dat was ook al zo in de NHK. Wat mij betreft ook een goede regel. Dat geeft in ieder geval 4 jaar rust. Voor de gemeente maar zeker ook voor de predikant.
Ik kende de regel, maar ik dacht dat het (net als in de gg) een richtlijn/onofficiele regel was. Het geeft wat zekerheid en je voorkomt situaties waarin je grote uitgaven doet voor een korte periode. (Overigens wel erg menselijke overwegingen.)
Nee hoor, dit ligt gewoon vast in de Kerkorde. Het geeft dan ook niet 'wat zekerheid' maar de predikant wordt voor vier jaar aan de gemeente verbonden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Mannetje schreef:Toch vind ik het dan wel wat curieus dat je een predikant 4 jaar rust geeft en dan toch voor die 4 jaar vast openbaar maakt dat je hem vanaf die dag gaat beroepen. Waar blijft dan de 4 jaar rust?
Ze hadden inderdaad een weekje kunnen wachten, maar op vier jaar is dit ene weekje niet zoveel lijkt mij. Het besluit is al genomen, dan is het ook goed om het kenbaar te maken lijkt mij.
Nee hoor. Ze beroepen pas als de vier jaar om zijn. Het moet echter wel vooraf aan de gemeente bekend gemaakt worden omdat in Ordinantie 3.21.1. is vastgelegd dat tot stemmen bevoegde lidmaten uiterlijk op de tweede dag na de dag waarop het resultaat van een verkiezing waarbij geen stemming is gepubliceerd, bezwaar kunnen maken tegen de wijze waarop de verkiezing is voorbereid of geschied.
Als de kerkenraad a.s. zaterdag (de eerste dag waarop betreffende predikant beroep is) het beroep wil overhandigen dan is afgelopen zondag dat de laatste dag waarop ze de uitslag van de verkiezing die binnen de kerkenraad heeft plaats gevonden bekend kan maken. Dat die uitslag nu op internet staat is niet omdat de kerkenraad die op internet heeft gezet maar omdat mensen die de mededeling hebben gehoord vinden dat het gelijk op internet moet.
Plaats reactie