Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jannah schreef:Binnen de GG komt dat naar mijn idee niet voor. Daar zijn meestal vrijwilligers of de schilder die dat doet. De laatste op kosten van de gemeente.
Welnee. Er was ooit een dominee die in werkkleding meehielp met de verbouwing van de pastorie.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Anselmus schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Los daarvan lijkt het mij goed als een onderzoeksjournalist eens berekent wat de inkomens van predikanten zijn. Ik denk dat de meeste dominees in de GG net als veel predikanten in de Nadere Reformatie dat zwaar laten meewegen. Dat zal mogelijk de verklaring zijn voor het verschijnsel dat sommige gemeenten maar kort vacant zijn en andere nooit een dominee krijgen.
Onze gemeente biedt een traktement van ruim boven de € 4.000,- per maand. En de gemeente is toch al geruime tijd vacant. Dus dat zegt niet alles.
Vergeet er niet 'bruto' bij te zetten. Ongeveer 35% gaat nog naar de belastingdienst. Je betaalt zorgtoeslag en pensioen zelf. Netto is zo'n € 2000,- een prima salaris, maar niet een indrukwekkend bedrag ofzo. Voor een gezin niet echt een vetpot voor het aantal uren dat een predikant maakt, zeker niet als er een groot huis met een hoge WOZ-waarde en een matig energielabel is.
Nee het was een netto salaris van ruim boven de € 4.000,-, als ik me niet vergis.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1527
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:
Anselmus schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Los daarvan lijkt het mij goed als een onderzoeksjournalist eens berekent wat de inkomens van predikanten zijn. Ik denk dat de meeste dominees in de GG net als veel predikanten in de Nadere Reformatie dat zwaar laten meewegen. Dat zal mogelijk de verklaring zijn voor het verschijnsel dat sommige gemeenten maar kort vacant zijn en andere nooit een dominee krijgen.
Onze gemeente biedt een traktement van ruim boven de € 4.000,- per maand. En de gemeente is toch al geruime tijd vacant. Dus dat zegt niet alles.
Vergeet er niet 'bruto' bij te zetten. Ongeveer 35% gaat nog naar de belastingdienst. Je betaalt zorgtoeslag en pensioen zelf. Netto is zo'n € 2000,- een prima salaris, maar niet een indrukwekkend bedrag ofzo. Voor een gezin niet echt een vetpot voor het aantal uren dat een predikant maakt, zeker niet als er een groot huis met een hoge WOZ-waarde en een matig energielabel is.
Nee het was een netto salaris van ruim boven de € 4.000,-, als ik me niet vergis.
Als je het niet zeker weet kun je beter niets zeggen.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef:
Anselmus schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Los daarvan lijkt het mij goed als een onderzoeksjournalist eens berekent wat de inkomens van predikanten zijn. Ik denk dat de meeste dominees in de GG net als veel predikanten in de Nadere Reformatie dat zwaar laten meewegen. Dat zal mogelijk de verklaring zijn voor het verschijnsel dat sommige gemeenten maar kort vacant zijn en andere nooit een dominee krijgen.
Onze gemeente biedt een traktement van ruim boven de € 4.000,- per maand. En de gemeente is toch al geruime tijd vacant. Dus dat zegt niet alles.
Vergeet er niet 'bruto' bij te zetten. Ongeveer 35% gaat nog naar de belastingdienst. Je betaalt zorgtoeslag en pensioen zelf. Netto is zo'n € 2000,- een prima salaris, maar niet een indrukwekkend bedrag ofzo. Voor een gezin niet echt een vetpot voor het aantal uren dat een predikant maakt, zeker niet als er een groot huis met een hoge WOZ-waarde en een matig energielabel is.
Nee het was een netto salaris van ruim boven de € 4.000,-, als ik me niet vergis.
Lijkt me dat dit altijd bruto wordt afgesproken. Netto afspraak is nooit zo slim.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Er is niets mis mee om in de ledenvergadering te melden hoeveel zoiets netto is, want de belastingdruk bij een predikant wijkt nogal af van die van een regulier personeelslid.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1122
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:Welnee. Pensioen is toch uitstekend geregeld via de Emerituskas?
In sommige kerken wel, in andere niet. Voor de GG geldt dat inderdaad.
Fides Quaerens Intellectum
KDD
Berichten: 1527
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door KDD »

Je moet als kandidaat of dominee sterk in je schoenen staan op dit gebied. Het is niet niks als er mensen zijn, waar je achting voor heeft, die aan je trekken om naar hun gemeente te komen omdat ze daar een ‘teken’ voor gekregen hebben.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Er is niets mis mee om in de ledenvergadering te melden hoeveel zoiets netto is, want de belastingdruk bij een predikant wijkt nogal af van die van een regulier personeelslid.
Bij een traktement krijg je het bruto. Wat de belastingdruk is heeft te maken met aftrekbare kosten, andere inkomsten etc. Dus je kan dat noemen maar niet afspreken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

KDD schreef:Je moet als kandidaat of dominee sterk in je schoenen staan op dit gebied. Het is niet niks als er mensen zijn, waar je achting voor heeft, die aan je trekken om naar hun gemeente te komen omdat ze daar een ‘teken’ voor gekregen hebben.
Ooit kreeg ds. Dorresteijn een beroep vanuit Middelburg. In beide gemeenten werd gebeden door bekende kinderen des HEEREN. De dominee had ook veel strijd met dit beroep. Totdat het geoefende kind van God in Middelburg de bevestiging kreeg dat de dominee niet zou komen. Toen kon de dominee bedanken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:Je moet als kandidaat of dominee sterk in je schoenen staan op dit gebied. Het is niet niks als er mensen zijn, waar je achting voor heeft, die aan je trekken om naar hun gemeente te komen omdat ze daar een ‘teken’ voor gekregen hebben.
Ooit kreeg ds. Dorresteijn een beroep vanuit Middelburg. In beide gemeenten werd gebeden door bekende kinderen des HEEREN. De dominee had ook veel strijd met dit beroep. Totdat het geoefende kind van God in Middelburg de bevestiging kreeg dat de dominee niet zou komen. Toen kon de dominee bedanken.
Maar een dominee is toch niet afhankelijk van de overtuiging van de leden, als het goed is toch? Als het goed is wijst de Heere de weg
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:Je moet als kandidaat of dominee sterk in je schoenen staan op dit gebied. Het is niet niks als er mensen zijn, waar je achting voor heeft, die aan je trekken om naar hun gemeente te komen omdat ze daar een ‘teken’ voor gekregen hebben.
Ooit kreeg ds. Dorresteijn een beroep vanuit Middelburg. In beide gemeenten werd gebeden door bekende kinderen des HEEREN. De dominee had ook veel strijd met dit beroep. Totdat het geoefende kind van God in Middelburg de bevestiging kreeg dat de dominee niet zou komen. Toen kon de dominee bedanken.
En dat moest de dominee eerst weten, of speelde dit volledig in de binnenkamer af? Daar hoort het mijns inziens, en verder nergens. Als het van de Heere is, zal het wel blijken.

Ik weet ook dat een kind van God vast mocht geloven dat een dominee (ik noem even naam en plaats niet) naar een bepaalde gemeente moest. Maar hij bedankte. Ik heb lang gedacht dat deze persoon zich niet had vergist, maar dat het op Gods tijd alsnog zou gebeuren. Maar de dominee leeft niet meer op aarde, en hij is nooit naar die gemeente toegegaan.
Mijn tip: bespreek het beroep van de dominee maar met de Heere en niet met de dominee. God weet de beste plek, en wij zitten er o zo snel zelf tussen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:En dat moest de dominee eerst weten, of speelde dit volledig in de binnenkamer af? Daar hoort het mijns inziens, en verder nergens. Als het van de Heere is, zal het wel blijken.
Dat speelde in de binnenkamer af en is later vanuit brieven bekend geworden, als ik me niet vergis.

Het punt wat ik echter wilde maken is het gebed van de rechtvaardige veel vermag. Dit in reactie op de post van @KDD.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef:
TSD schreef:Zo, het oordeel over het beroepingswerk in de GG is weer geveld, kunnen we weer over tot de orde van de dag.
Je kan beter nadenken voordat je in de verdediging schiet, ik vind het GG beroepingswerk gewoon werkelijk walgelijk. En al dat gehijg en gewroet hier nog walgelijker.

Wees gewoon eerlijk in plaats van de slachtofferrol opzoeken.
Je reactie onderstreept feitelijk mijn punt. Jij meent te kunnen concluderen op basis van dit ene zinnetje dat:
1. Ik niet heb nagedacht over het beroepingswerk in de GG en/of er blijkbaar niets van vind.
2. Dat ik de slachtofferrol zoek ten aanzien van hetgeen hier op dit forum erover wordt gesteld. ( :baille )
3. Dat ik niet eerlijk ben in mijn reactie en eigenlijk zelf wel beter weet (ofzo, geen idee waarom je 'wees gewoon eerlijk' tegen mij zegt).

Dat is nu juist mijn punt t.a.v. het beroepingswerk.
Er worden heel snel conclusies getrokken op basis van alleen openbare informatie (stemmingen/kandideringen/beroepen), die worden dan vervolgens als 'waarheid' behandeld en daarover wordt dan het oordeel geveld, prima allemaal, ik vind het ergerlijk en dat heb ik gezegd.

Alle conclusies die jij dan weer trekt over mij laat ik voor jou rekening. Ik voel me er niet door aangesproken in elk geval. Je kwalificatie van het beroepingswerk (walgelijk) laat ik helemaal voor je rekening, het slaat gewoon nergens op om zo'n kwalificatie er aan te geven.

Zelf kan ik me dan meer vinden in wat iemand anders eerder schreef hier: beroepingswerk is mensenwerk (er zal best een hoop fout gaan) en de Heere werkt er (gelukkig) dwars doorheen.
Laatst gewijzigd door TSD op 07 jul 2021, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door TSD »

Bruna schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Anselmus schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Onze gemeente biedt een traktement van ruim boven de € 4.000,- per maand. En de gemeente is toch al geruime tijd vacant. Dus dat zegt niet alles.
Vergeet er niet 'bruto' bij te zetten. Ongeveer 35% gaat nog naar de belastingdienst. Je betaalt zorgtoeslag en pensioen zelf. Netto is zo'n € 2000,- een prima salaris, maar niet een indrukwekkend bedrag ofzo. Voor een gezin niet echt een vetpot voor het aantal uren dat een predikant maakt, zeker niet als er een groot huis met een hoge WOZ-waarde en een matig energielabel is.
Nee het was een netto salaris van ruim boven de € 4.000,-, als ik me niet vergis.
Lijkt me dat dit altijd bruto wordt afgesproken. Netto afspraak is nooit zo slim.
Dat wordt natuurlijk altijd bruto afgesproken. En studenten krijgen ook op dat gebied gewoon zelf in die tijd ook praktische tips en adviezen mee zodat ze weten hoe bruto-netto als predikant werkt (ook omdat in het verleden predikanten zich wel eens 'misrekend' hadden).

In veel gevallen wordt er ook t.a.v. energielasten wel iets geregeld, dus dat dit niet door een slecht geïsoleerde pastorie de spuigaten uitloopt. Bij een kleine gemeente en een grote pastorie met hoge WOZ waarde kan het bruto-netto verschil inderdaad nogal groot zijn vanwege de bijtelling op je inkomen belastingtechnisch.

Vergeet alleen niet dat in de GG het gebruikelijk is dat een predikant iedere maand een vrije zondag heeft en voor de preekbeurten elders (evenals een 3e beurt elders en weekdiensten) ook een vergoeding ontvangt. Als je de richtlijnen van de synode volgt is in de GG het traktement incl. onkostenvergoedingen echt wel goed geregeld in mijn ogen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

.
Plaats reactie