Beroepingswerk discussie [7]

BSH
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door BSH »

rian schreef:Je moet denk ik ook reeël blijven. Sommige gemeentes en de kandidaten passen totaal niet bij elkaar. Vb. je ziet kand. van Middendorp toch ook nog niet in Houten/ Bodegraven dominee worden?
Er moet ook gekeken worden of een kandidaat wel bij de gemeente past. Als je op voorhand al weet dat een kandidaat niet in de gemeente past maar je zet hem wel op tweetal dan is dat ook vragen om problemen denk ik...
Je hebt daarin denk ik ook een bepaalde verantwoordelijkheid.
De standpunten van de gemeente en de kandidaat moeten ook in overeenstemming met elkaar zijn.
Een rechtse dominee/kandidaat zal toch minder snel beroepen worden in een wat linksere gemeente/een linkse gemeente, denk ik.
Maar, dat is mijn bescheiden mening.
Het kan toch zijn dat een rechtse kandidaat in een linkse gemeente de veelkleurigheid van Gods Kerk leert kennen? Dan is het een goede leerschool. Afhankelijk van het wel of niet eigenwijs zijn van de kandidaat eventueel een harde leerschool.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Maar zelfs met een goed functionerende kerkenraad, is zoiets een hele opgave voor de gemeente hoor. En er zijn nogal wat gemeenten waarin de kerkenraad meer volgend is dan leiding geeft aan de predikant. Dan gaat het al helemaal niet goed.
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Heidelberger »

Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nu krijgen kandidaten maar ook predikanten (ik vermoed ook ingegeven door het predikantentekort) een groot aantal beroepen en is het aannemen eerder uitzondering dan regel.

Of is het, zoals hierboven beschreven wordt, dat er namen ingediend worden door kerkenraadsleden waarover net zo lang gestemd wordt waarna er een dubbeltal ontstaat?

Ook bij de HHK zie ik dat er veel beroepen wordt, maar er relatief steeds meer bedankt wordt (zegt mijn gevoel). Ik vind dat zorgelijk. "Vroeger" wist ik nog dat het heel spannend was als er een beroep uitgebracht werd. De hele gemeente leefde mee, en het was reëel dat een beroep aangenomen werd.
Zowel op de zittende predikant, als wanneer de gemeente vacant was op kandidaten/predikanten. Ik heb het dan over de jaren '90 in de rechterflank van wat nu de HHK ("Gekrookte Riet") is in de toenmalige NHK.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Heidelberger schreef:Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nee.
Heidelberger schreef:Nu krijgen kandidaten maar ook predikanten (ik vermoed ook ingegeven door het predikantentekort) een groot aantal beroepen en is het aannemen eerder uitzondering dan regel.
Klopt.
Heidelberger schreef:Of is het, zoals hierboven beschreven wordt, dat er namen ingediend worden door kerkenraadsleden waarover net zo lang gestemd wordt waarna er een dubbeltal ontstaat?
Inderdaad; het klopt grotendeels zoals Charles het beschrijft.
Alleen als er meerdere kandidaten beroepbaar zijn gesteld, wordt er meestal niet gestemd, maar worden alle kandidaten aan de ledenvergadering voorgelegd om te stemmen.

Over de rest van je posting kan ik niets zeggen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:
Heidelberger schreef:Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nee.
Sterker nog. Onze gemeente heeft al twee keer een predikant beroepen die nog nooit bij ons gepreekt heeft.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Heidelberger »

Mistig schreef:
Tiberius schreef:
Heidelberger schreef:Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nee.
Sterker nog. Onze gemeente heeft al twee keer een predikant beroepen die nog nooit bij ons gepreekt heeft.
Wordt er tijdens stemmingsvergaderingen (of vooraf) aangegeven waarom er gekozen is voor de personen die op het dubbeltal staan? En of de voordracht unaniem is of bij meerderheid?
Tegenwoordig kun je natuurlijk veel kerkdiensten terugluisteren of -kijken. Wordt aangegeven of dat is gedaan?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Mistig schreef:
Tiberius schreef:
Heidelberger schreef:Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nee.
Sterker nog. Onze gemeente heeft al twee keer een predikant beroepen die nog nooit bij ons gepreekt heeft.
Dat is voor mij een heel nieuw fenomeen. Bij ons wordt er ook "gehoord" al is het officieus: een predikant is een zondag geweest en komt dan weleens op het lijstje.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Heidelberger schreef:
Mistig schreef:
Tiberius schreef:
Heidelberger schreef:Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nee.
Sterker nog. Onze gemeente heeft al twee keer een predikant beroepen die nog nooit bij ons gepreekt heeft.
Wordt er tijdens stemmingsvergaderingen (of vooraf) aangegeven waarom er gekozen is voor de personen die op het dubbeltal staan? En of de voordracht unaniem is of bij meerderheid?
Nee zeker niet. Dat mag niet eens: stemmen over personen is altijd vertrouwelijk.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door deschpin »

Tiberius schreef:
Heidelberger schreef:Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nee.

....

Over de rest van je posting kan ik niets zeggen.
Als ik in mijn omgeving luister dan valt mij op dat de gergemmers heel veel over hun predikanten praten, de leden zullen dus ook wel goed geïnformeerd zijn als ze namen indienen en stemmen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

deschpin schreef:
Tiberius schreef:
Heidelberger schreef:Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nee.

....

Over de rest van je posting kan ik niets zeggen.
Als ik in mijn omgeving luister dan valt mij op dat de gergemmers heel veel over hun predikanten praten, de leden zullen dus ook wel goed geïnformeerd zijn als ze namen indienen en stemmen.
Ook dat gebeurt niet.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door deschpin »

Tiberius schreef:
deschpin schreef:
Tiberius schreef:
Heidelberger schreef:Een vraag van mij als niet GG-er: is het gebruikelijk dat, voordat er een beroep uitgebracht wordt, er ook "gehoord" wordt? Ofwel met een beroepingscommissie i.c. de kerkenraad eerst van beide personen een kerkdienst bijwonen alvorens het dubbeltal gesteld wordt?
Nee.

....

Over de rest van je posting kan ik niets zeggen.
Als ik in mijn omgeving luister dan valt mij op dat de gergemmers heel veel over hun predikanten praten, de leden zullen dus ook wel goed geïnformeerd zijn als ze namen indienen en stemmen.
Ook dat gebeurt niet.
via het wandelgangencircuit werkt dat dus wel zo
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Heidelberger »

Tiberius schreef:
Heidelberger schreef:
Mistig schreef:
Tiberius schreef: Nee.
Sterker nog. Onze gemeente heeft al twee keer een predikant beroepen die nog nooit bij ons gepreekt heeft.
Wordt er tijdens stemmingsvergaderingen (of vooraf) aangegeven waarom er gekozen is voor de personen die op het dubbeltal staan? En of de voordracht unaniem is of bij meerderheid?
Nee zeker niet. Dat mag niet eens: stemmen over personen is altijd vertrouwelijk.
Via via heb ik wel eens (bij een PKN-gemeente) begrepen dat er een avond is waarin de kerkenraad een enkelvoudige voordracht doet en er verslag wordt gedaan door een beroepingscommissie (die in leeftijd en achtergrond een afspiegeling dient te vormen van de gemeente) en dat er dan gezegd wordt of er unanimiteit is of niet. Waarna de kerkenraad aangeeft dat het advies overgenomen is (of niet). Enerzijds is dan de stemming over personen geheim maar is het proces wel transparant.
Daarnaast worden beroepen in de PKN eerder aangenomen, maar dat heeft dan ook met het proces te maken; daar is het meer een "sollicitatieprocedure", en als afgetast wordt dat de kans op het aannemen van een beroep klein is, dan wordt het beroep niet uitgebracht.

Het heeft allemaal voors en tegens. Bij heel veel beroepen en veel bedanken kun je je afvragen wat de waarde van het beroep en daarmee de roeping naar de dominee/kandidaat is.
Anderzijds het beroepingswerk in praktijk tot sollicitatieprocedure maken straalt minder uit dat er echt een beroep uitgaat, maar meer dat er overeenstemming is over wederzijdse interesses en belangen.

Naar mijn idee zouden beroepen wat minder massaal moeten zijn, niet van te voren "beklonken" met een sollicitatieprocedure, maar een zodanige roeping moeten zijn dat je dat terugziet in de verhouding bedanken/aannemen, eigenlijk 50/50 dus. De roeping moet uitgaan omdat het gaat om de juiste dienaar voor de bewuste gemeente en niet ingegeven door de vacature op zich.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrikus »

Heidelberger schreef: Anderzijds het beroepingswerk in praktijk tot sollicitatieprocedure maken straalt minder uit dat er echt een beroep uitgaat, maar meer dat er overeenstemming is over wederzijdse interesses en belangen.

Naar mijn idee zouden beroepen wat minder massaal moeten zijn, niet van te voren "beklonken" met een sollicitatieprocedure, maar een zodanige roeping moeten zijn dat je dat terugziet in de verhouding bedanken/aannemen, eigenlijk 50/50 dus. De roeping moet uitgaan omdat het gaat om de juiste dienaar voor de bewuste gemeente en niet ingegeven door de vacature op zich.
In PKN-kringen zijn het vooral de gemeenten uit de achterban van de GB die nog beroepen uitbrengen in de traditionele zin des woords. In confessionele en vrijzinnige kring is het heel normaal dat een gemeente een vacature adverteert, waarop gesolliciteerd kan worden.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Waarna vervolgens alsnog een beroep volgt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:Ik ga ervan uit dat er dominees en kandidaten zijn die bedanken waar ze hadden moeten aannemen en die aannemen waar ze hadden moeten bedanken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden bekend van dominees die enorm worstelen met een beroep en echt niet weten wat ze moeten doen. Dus ook daarin worden fouten gemaakt, en soms gebruikt de Heere een fout van een mens om iets goeds te bewerken. Dat is dan Zijn genade.
Kerkenraden hebben de verantwoording om een herder en leraar te zoeken die de gemeente zo goed mogelijk kan dienen. Het kan dan zijn dat bepaalde dominees of kandidaten minder passen bij een gemeente. Dat is niet vreemd hoor, is ook de praktijk in de CGK en de HHK. En het kan ook zijn dat een kerkenraad het verstandiger vind om geen kandidaat te beroepen in verband met de grootte van de gemeente, zie bijvoorbeeld Rijssen-Noord. Ik vind het verstandig om voor zo'n grote gemeente waar ook nog veel samengewerkt moet worden met twee andere grote gemeentes te kiezen voor ervaren predikanten. In de HHK is het zelfs kerkordelijk opgenomen volgens mij dat kandidaten niet door grote gemeentes beroepen mogen worden.
Nee, dat staat er niet in. Voor de kerkordewijziging stond er in dat in een gemeente met meerdere predikanten geen kandidaat beroepen mocht worden. Van dat soort gemeenten heeft de HHK er maar 2, Lunteren en Katwijk.
Plaats reactie