Beroepingswerk discussie [7]

Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Synodelid »

Ad Anker schreef:In deze reacties gaat het weer over de mens. We moeten een profielschets, we moeten kijken of het past, we moeten rustig aan doen. Alsof dat allemaal geestelijk is. God zendt zijn dienaren naar de plek waar Hij ze hebben wil. Dat zien we nu weer.

Gaat het wel eens mis? Zeker. We leven na de zondeval. Ik denk dat er in gemeenten met profielschetsen, procedures en allerlei aardse overwegingen meer gedoe is dan in gemeenten waarin beleden wordt dat Gods voorzienigheid over alle dingen gaat en waar men zich wat minder inlaat met horizontale, mensmiddelpuntige procedures. Ik geloof dat althans. Ik kan het natuurlijk mis hebben.
Horizontale, mensmiddelpuntige procedures sluiten Gods voorzienigheid zeker niet uit. Alle kerken, ook GerGem en andere bevindelijke kerken kennen een kerkorde (veelal Dordtse kerkorde die in praktijk alleen op onderdelen wordt nageleefd).
Binnen de christelijke gemeente dient het er ordelijk aan toe te gaan, daar roept de Bijbel ook toe op.
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Synodelid »

Hoopvol schreef:
Dodo schreef:
Hoopvol schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Er zijn nu 9 gemeenten die nog een tweede beroep hebben uitgebracht op kand. Beens, na eerst kand. Van der Kuijl of kand. De Raaf te hebben beroepen. En er volgen er deze week nog meer.

Ik kan me niet herinneren dat het eerder gebeurde dat zoveel gemeenten nog opnieuw een beroep uitbrachten. Meestal waren dat maar een paar gemeenten.
Hij zal maar naar 1 gemeente moeten.
En in die ene gemeente is er geloof en hoop dat hij naar hun zal komen.
Dat weet je toch helemaal niet? Misschien is er wel een gemeente die helemaal de hoop verloren is, die nu toch een eigen voorganger krijgt.
Ik heb bewust even niet gereageerd. Maar er was hoop en geloof dat de kandidaat naar Scherpenzeel moest gaan. En als de Heere een belofte geeft is dit altijd waarheid.
Als het goed is was er ook hoop en geloof in de andere gemeenten die een beroep hadden uitgebracht dat de kandidaat naar hun gemeente moest gaan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het blijft moeilijk allemaal. Tenminste, dat is mijn mening.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
1907
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2014, 18:47
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door 1907 »

Ad Anker schreef:In deze reacties gaat het weer over de mens. We moeten een profielschets, we moeten kijken of het past, we moeten rustig aan doen. Alsof dat allemaal geestelijk is. God zendt zijn dienaren naar de plek waar Hij ze hebben wil. Dat zien we nu weer.

Gaat het wel eens mis? Zeker. We leven na de zondeval. Ik denk dat er in gemeenten met profielschetsen, procedures en allerlei aardse overwegingen meer gedoe is dan in gemeenten waarin beleden wordt dat Gods voorzienigheid over alle dingen gaat en waar men zich wat minder inlaat met horizontale, mensmiddelpuntige procedures. Ik geloof dat althans. Ik kan het natuurlijk mis hebben.
Het is al even geleden dat ik wat gepost heb, maar bij het lezen van de discussie hier leek het me goed om te reageren. Ik zie echter dat Ad Anker mijn mening al heeft opgeschreven. Van harte eens!!!

In hoeverre staan sommige forummers achter dit gedeelte van de Dordtse Leerregels (Hoofdstuk 1, paragraaf 3):
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; (...) En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Synodelid »

Tiberius schreef:
Synodelid schreef:
Tiberius schreef:
Synodelid schreef:Bijzonder dat broeder Beens in "tweede ronde" - waarbij ook grote gemeenten een beroep uitbrengen - hij er welgeteld enkele uren over doet om het beroep naar grootste gemeente aan te nemen (Scherpenzeel).
Als het toch allemaal zo ongeestelijk gaat, is het niet eens zo onverstandig om de grootste gemeente dan maar te nemen.
Hoezo?
Daar heeft hij het grootste bereik en de meeste inkomsten.
Lijkt me beiden niets met beroepingswerk te maken hebben. God zendt waarheen Hij wil en wanneer Hij wil. Ook al is het één persoon en zijn de inkomsten nihil.
Laatst gewijzigd door Synodelid op 06 jul 2021, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door vriend-en-metgezel »

Tiberius schreef:
Synodelid schreef:Bijzonder dat broeder Beens in "tweede ronde" - waarbij ook grote gemeenten een beroep uitbrengen - hij er welgeteld enkele uren over doet om het beroep naar grootste gemeente aan te nemen (Scherpenzeel).
Als het toch allemaal zo ongeestelijk gaat, is het niet eens zo onverstandig om de grootste gemeente dan maar te nemen.
Ik sluit niet uit dat hij het al een poosje wist dat hij naar Scherpenzeel moet. Al voor hij daar beroepen werd. Misschien was het wel een beproeving dat hij daar niet in de eerste ronde beroepen werd.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Silo »

Stel dat we zouden beroepen door het werpen van een lot. Het zou dan heel vreemd zijn wanneer een gemeente een bedankje krijgt en een week later weer opnieuw het lot zou werpen. Wanneer de Heere de kerkenraadsvergadering en de ledenvergadering leidt moeten we niet een week later opnieuw de resterende kandidaat beroepen. Dat is hebberigheid. De Heere leidt niet de ene week niet en de andere week wel. Hij is een almachtig God.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Synodelid schreef:
Tiberius schreef:
Synodelid schreef:
Tiberius schreef: Als het toch allemaal zo ongeestelijk gaat, is het niet eens zo onverstandig om de grootste gemeente dan maar te nemen.
Hoezo?
Daar heeft hij het grootste bereik en de meeste inkomsten.
Lijkt me beiden niets met beroepingswerk te maken hebben. God zendt waarheen Hij wil en wanneer Hij wil. Ook al is het één persoon en zijn de inkomsten nihil.
Waarom niet?
Ik ben het uiteraard eens met dat artikel uit de Dordtse leerregels, maar gezien de ongeestelijkheid in het beroepingswerk zijn vele beroepingswerkacteurs dat niet. Dus waarom zou je die twee aspecten dan niet mee laten wegen? Blijkbaar is dat sowieso common practice.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

Een grote gemeente voor een startende predikant.
Bijzonder dat hij in eerste instantie in de eerste week alleen door kleinere gemeenten (onder de 400 p) beroepen werd.
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Synodelid »

Ik ben het uiteraard eens met dat artikel uit de Dordtse leerregels, maar gezien de ongeestelijkheid in het beroepingswerk zijn vele beroepingswerkacteurs dat niet. Dus waarom zou je die twee aspecten dan niet mee laten wegen? Blijkbaar is dat sowieso common practice.[/quote]

Noem het dan geen beroepingswerk, maar laat predikant/ kandidaat solliciteren op plek waar hij denkt dat God hem wil hebben
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Synodelid »

Tiberius schreef:Ik ben het uiteraard eens met dat artikel uit de Dordtse leerregels, maar gezien de ongeestelijkheid in het beroepingswerk zijn vele beroepingswerkacteurs dat niet. Dus waarom zou je die twee aspecten dan niet mee laten wegen? Blijkbaar is dat sowieso common practice.

Noem het dan geen beroepingswerk, maar laat predikant/ kandidaat solliciteren op plek waar hij denkt dat God hem wil hebben[/quote]
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Synodelid »

Synodelid schreef:
Tiberius schreef:Ik ben het uiteraard eens met dat artikel uit de Dordtse leerregels, maar gezien de ongeestelijkheid in het beroepingswerk zijn vele beroepingswerkacteurs dat niet. Dus waarom zou je die twee aspecten dan niet mee laten wegen? Blijkbaar is dat sowieso common practice.

Noem het dan geen beroepingswerk, maar laat predikant/ kandidaat solliciteren op plek waar hij denkt dat God hem wil hebben
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Lijkt me gezien het huidige circus ook beter, ja.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door TSD »

Zo, het oordeel over het beroepingswerk in de GG is weer geveld, kunnen we weer over tot de orde van de dag.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Menheerse »

Bijzonder dat binnen een kerkverband waar nadruk ligt op het geringe en verachtte dat voor het beroepingswerk veelal niet schijnt te gelden. Een contradictie, naar mijn mening.
Een lastig volk
Plaats reactie