Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

85% is wel heel erg veel. Dan is de kans dat er nooit een beroep komt erg groot. Een gekwalificeerdere meerderheid is misschien wel goed bij enkelvoudige kandidaatstelling, maar doe dan 60% of 2/3.

Over de procedure rondom het stemmen is volgens mij niet veel vastgelegd.
Bij een drietal kun je inderdaad op meerdere stemrondes rekenen.
Ik dacht dat de gewoonte is:
1x stemmen. Niemand een meerderheid? Dan nogmaals. Niemand een meerderheid? Dan uit de 2 met tot dan toe de meeste stemmen kiezen. (Dat kan overigens nog onduidelijk zijn, als ronde 1 30-33-37% was en ronde 2 33-37-30). Staken de stemmen? Nogmaals uit de 2 kiezen. Staken de stemmen nog? Dan is de oudste in jaren gekozen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Mistig schreef:
pierre27 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ter illustratie: er waren in mijn gemeente vanavond 3 rondes nodig om tot een meerderheid te komen. De regels van de kerkorde werden nauwkeurig geraadpleegd, want het werd vrij ingewikkeld.
Grappig, in mijn gemeente ook vanavond 3 rondes.
En bij ons vorige week twee stemrondes. Het ging vooral tussen twee kandidaten die bijna evenveel stemmen hadden. Maar de derde zorgde ervoor dat er in de eerste ronde geen meerderheid was. In de tweede ronde maar net.
Het komt op mij als buitenstaander allemaal wat politiek over zo. Ik hoop dat in de beroepingsbrief de stemverhoudingen ook vermeld worden zodat helder is of naar de komst wordt uitgezien of juist niet. Van een gemeente binnen een ander kerkverband hoorde ik dat een kandidaat eerste enkele gesprekken voerde met zowel de beroepingscommissie als de kerkenraad. Daarna verbleef van vrijdag tot en met dinsdag in de gemeente waar hij met diverse mensen kennismaakte, op zondag voorging en op maandag de catechisaties bijwoonde. Vervolgens is er een gemeenteavond waarop de kandidaat zich voorstelt en bevraagd kan worden. Daarna vertrekt de kandidaat en kan de gemeente vragen stellen aan de kerkenraad en opmerkingen maken. Op vrijdag was er een stemming over een enkelvoudige voordracht waar over gestemd. Wanneer 85% de voordracht steunt wordt er een beroep uitgebracht. (Deze keer stemde 71% voor en kwam er dus geen beroep).
Daar kan ik van alles van vinden, maar voor de kandidaat is wel duidelijk of de gemeente in overgrote meerderheid achter dit beroep staat of dat het maar net aan is na een aantal stemrondes.
Over politiek gesproken…volgens mij is het voluit bijbels om het lot te werpen bij verkiezing van een ambtsdrager/predikant. In de apostolische tijd werden er ook geen gemeentedagen georganiseerd om te onderzoeken of Paulus of Apollos beter zou passen. En als God een predikant naar een gemeente zend maakt het niet meer uit hoe groot dat draagvlak is, dan dient die predikant te gaan. “Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk”
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:85% is wel heel erg veel. Dan is de kans dat er nooit een beroep komt erg groot. Een gekwalificeerdere meerderheid is misschien wel goed bij enkelvoudige kandidaatstelling, maar doe dan 60% of 2/3.

Over de procedure rondom het stemmen is volgens mij niet veel vastgelegd.
Bij een drietal kun je inderdaad op meerdere stemrondes rekenen.
Ik dacht dat de gewoonte is:
1x stemmen. Niemand een meerderheid? Dan nogmaals. Niemand een meerderheid? Dan uit de 2 met tot dan toe de meeste stemmen kiezen. (Dat kan overigens nog onduidelijk zijn, als ronde 1 30-33-37% was en ronde 2 33-37-30). Staken de stemmen? Nogmaals uit de 2 kiezen. Staken de stemmen nog? Dan is de oudste in jaren gekozen.
Je trekt een vreemde en voorbarige conclusie. Het was de eerste keer sinds mensenheugenis dat een voordracht niet gesteund werd. De gemeente beroept trouw en is meestal ook niet lang vacant.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
refo schreef:85% is wel heel erg veel. Dan is de kans dat er nooit een beroep komt erg groot. Een gekwalificeerdere meerderheid is misschien wel goed bij enkelvoudige kandidaatstelling, maar doe dan 60% of 2/3.

Over de procedure rondom het stemmen is volgens mij niet veel vastgelegd.
Bij een drietal kun je inderdaad op meerdere stemrondes rekenen.
Ik dacht dat de gewoonte is:
1x stemmen. Niemand een meerderheid? Dan nogmaals. Niemand een meerderheid? Dan uit de 2 met tot dan toe de meeste stemmen kiezen. (Dat kan overigens nog onduidelijk zijn, als ronde 1 30-33-37% was en ronde 2 33-37-30). Staken de stemmen? Nogmaals uit de 2 kiezen. Staken de stemmen nog? Dan is de oudste in jaren gekozen.
Je trekt een vreemde en voorbarige conclusie. Het was de eerste keer sinds mensenheugenis dat een voordracht niet gesteund werd. De gemeente beroept trouw en is meestal ook niet lang vacant.
Ik vind 85 procent ook erg veel. Liefst gestemd met de helft +1. Anders ga je naast je schoenen lopen, zei eens een dominee. Het zijn immers net mensen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Mistig schreef: En bij ons vorige week twee stemrondes. Het ging vooral tussen twee kandidaten die bijna evenveel stemmen hadden. Maar de derde zorgde ervoor dat er in de eerste ronde geen meerderheid was. In de tweede ronde maar net.
Het komt op mij als buitenstaander allemaal wat politiek over zo. Ik hoop dat in de beroepingsbrief de stemverhoudingen ook vermeld worden zodat helder is of naar de komst wordt uitgezien of juist niet. Van een gemeente binnen een ander kerkverband hoorde ik dat een kandidaat eerste enkele gesprekken voerde met zowel de beroepingscommissie als de kerkenraad. Daarna verbleef van vrijdag tot en met dinsdag in de gemeente waar hij met diverse mensen kennismaakte, op zondag voorging en op maandag de catechisaties bijwoonde. Vervolgens is er een gemeenteavond waarop de kandidaat zich voorstelt en bevraagd kan worden. Daarna vertrekt de kandidaat en kan de gemeente vragen stellen aan de kerkenraad en opmerkingen maken. Op vrijdag was er een stemming over een enkelvoudige voordracht waar over gestemd. Wanneer 85% de voordracht steunt wordt er een beroep uitgebracht. (Deze keer stemde 71% voor en kwam er dus geen beroep).
Daar kan ik van alles van vinden, maar voor de kandidaat is wel duidelijk of de gemeente in overgrote meerderheid achter dit beroep staat of dat het maar net aan is na een aantal stemrondes.
Over politiek gesproken…volgens mij is het voluit bijbels om het lot te werpen bij verkiezing van een ambtsdrager/predikant. In de apostolische tijd werden er ook geen gemeentedagen georganiseerd om te onderzoeken of Paulus of Apollos beter zou passen. En als God een predikant naar een gemeente zend maakt het niet meer uit hoe groot dat draagvlak is, dan dient die predikant te gaan. “Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk”
Je vergelijkt appels met peren. In al die Ger Gem's waar nu gestemd wordt uit drietallen is er niet een die het lot werpt. Paulus werd helemaal niet naar een gemeente gestuurd maar werd de wereld in gestuurd. En je maakt mij niet wijs dat in jouw gemeente niet gekeken wordt welke voorganger bij de gemeente zou passen. Soms is het goed gewoon eerst even na te denken voordat je afkeurt wat anders is dan jezelf gewend bent en als je dan besluit het te veroordelen moet je daar eerlijke argumenten voor gebruiken die je niet alleen toepast op de ander, maar die dan ook voor jezelf moeten gelden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Mistig schreef: En bij ons vorige week twee stemrondes. Het ging vooral tussen twee kandidaten die bijna evenveel stemmen hadden. Maar de derde zorgde ervoor dat er in de eerste ronde geen meerderheid was. In de tweede ronde maar net.
Het komt op mij als buitenstaander allemaal wat politiek over zo. Ik hoop dat in de beroepingsbrief de stemverhoudingen ook vermeld worden zodat helder is of naar de komst wordt uitgezien of juist niet. Van een gemeente binnen een ander kerkverband hoorde ik dat een kandidaat eerste enkele gesprekken voerde met zowel de beroepingscommissie als de kerkenraad. Daarna verbleef van vrijdag tot en met dinsdag in de gemeente waar hij met diverse mensen kennismaakte, op zondag voorging en op maandag de catechisaties bijwoonde. Vervolgens is er een gemeenteavond waarop de kandidaat zich voorstelt en bevraagd kan worden. Daarna vertrekt de kandidaat en kan de gemeente vragen stellen aan de kerkenraad en opmerkingen maken. Op vrijdag was er een stemming over een enkelvoudige voordracht waar over gestemd. Wanneer 85% de voordracht steunt wordt er een beroep uitgebracht. (Deze keer stemde 71% voor en kwam er dus geen beroep).
Daar kan ik van alles van vinden, maar voor de kandidaat is wel duidelijk of de gemeente in overgrote meerderheid achter dit beroep staat of dat het maar net aan is na een aantal stemrondes.
Over politiek gesproken…volgens mij is het voluit bijbels om het lot te werpen bij verkiezing van een ambtsdrager/predikant. In de apostolische tijd werden er ook geen gemeentedagen georganiseerd om te onderzoeken of Paulus of Apollos beter zou passen. En als God een predikant naar een gemeente zend maakt het niet meer uit hoe groot dat draagvlak is, dan dient die predikant te gaan. “Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk”
Je vergelijkt appels met peren. In al die Ger Gem's waar nu gestemd wordt uit drietallen is er niet een die het lot werpt. Paulus werd helemaal niet naar een gemeente gestuurd maar werd de wereld in gestuurd. En je maakt mij niet wijs dat in jouw gemeente niet gekeken wordt welke voorganger bij de gemeente zou passen. Soms is het goed gewoon eerst even na te denken voordat je afkeurt wat anders is dan jezelf gewend bent en als je dan besluit het te veroordelen moet je daar eerlijke argumenten voor gebruiken die je niet alleen toepast op de ander, maar die dan ook voor jezelf moeten gelden.
Jij stelt dat het als buitenstaander nogal politiek overkomt. Ik stel dat jouw verhaal nogal politiek en menselijk over komt. Bij ons wordt iedere predikant beroepen uit ons kerkverband. Door menselijkerwijs te gaan kijken of iemand wel past etc. ga je al op Gods stoel zitten. Hij zendt Zijn knechten waar Hij wil, niet waar het ons past.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Het komt op mij als buitenstaander allemaal wat politiek over zo. Ik hoop dat in de beroepingsbrief de stemverhoudingen ook vermeld worden zodat helder is of naar de komst wordt uitgezien of juist niet. Van een gemeente binnen een ander kerkverband hoorde ik dat een kandidaat eerste enkele gesprekken voerde met zowel de beroepingscommissie als de kerkenraad. Daarna verbleef van vrijdag tot en met dinsdag in de gemeente waar hij met diverse mensen kennismaakte, op zondag voorging en op maandag de catechisaties bijwoonde. Vervolgens is er een gemeenteavond waarop de kandidaat zich voorstelt en bevraagd kan worden. Daarna vertrekt de kandidaat en kan de gemeente vragen stellen aan de kerkenraad en opmerkingen maken. Op vrijdag was er een stemming over een enkelvoudige voordracht waar over gestemd. Wanneer 85% de voordracht steunt wordt er een beroep uitgebracht. (Deze keer stemde 71% voor en kwam er dus geen beroep).
Daar kan ik van alles van vinden, maar voor de kandidaat is wel duidelijk of de gemeente in overgrote meerderheid achter dit beroep staat of dat het maar net aan is na een aantal stemrondes.
Over politiek gesproken…volgens mij is het voluit bijbels om het lot te werpen bij verkiezing van een ambtsdrager/predikant. In de apostolische tijd werden er ook geen gemeentedagen georganiseerd om te onderzoeken of Paulus of Apollos beter zou passen. En als God een predikant naar een gemeente zend maakt het niet meer uit hoe groot dat draagvlak is, dan dient die predikant te gaan. “Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk”
Je vergelijkt appels met peren. In al die Ger Gem's waar nu gestemd wordt uit drietallen is er niet een die het lot werpt. Paulus werd helemaal niet naar een gemeente gestuurd maar werd de wereld in gestuurd. En je maakt mij niet wijs dat in jouw gemeente niet gekeken wordt welke voorganger bij de gemeente zou passen. Soms is het goed gewoon eerst even na te denken voordat je afkeurt wat anders is dan jezelf gewend bent en als je dan besluit het te veroordelen moet je daar eerlijke argumenten voor gebruiken die je niet alleen toepast op de ander, maar die dan ook voor jezelf moeten gelden.
Jij stelt dat het als buitenstaander nogal politiek overkomt. Ik stel dat jouw verhaal nogal politiek en menselijk over komt. Bij ons wordt iedere predikant beroepen uit ons kerkverband. Door menselijkerwijs te gaan kijken of iemand wel past etc. ga je al op Gods stoel zitten. Hij zendt Zijn knechten waar Hij wil, niet waar het ons past.
Welnee, bij jullie wordt ook niet het lot geworpen maar wordt er gestemd. Bij een stemming maak je een keus en spreek je een voorkeur uit. Dan kijk je menselijkerwijs of iemand wel past etc. Dan ga je in jouw redenering dus ook God stoel zitten. Maar je hoeft niet in allerlei bochten te wringen om jullie manier goed te keuren en die van een ander af te keuren. De Heere werkt door de middelen. Zowel bij het werpen van het lot als bij een verkiezing. 'Hij zendt Zijn knechten waar Hij wil, niet waar het ons past'.
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Simon0612 schreef: Jij stelt dat het als buitenstaander nogal politiek overkomt. Ik stel dat jouw verhaal nogal politiek en menselijk over komt. Bij ons wordt iedere predikant beroepen uit ons kerkverband. Door menselijkerwijs te gaan kijken of iemand wel past etc. ga je al op Gods stoel zitten. Hij zendt Zijn knechten waar Hij wil, niet waar het ons past.
Dat kun je stellen Simon0612, maar het is een feit dat de meeste gemeenten in de meeste verbanden dominees beroepen die passen bij de ligging van de gemeente. Misschien zijn jullie een uitzondering maar dat geldt voor de meerderheid in de GG en dat geldt ook voor de meerderheid bij mij in de HHK. Is dat op Gods stoel zitten? Of is dat verstandig nadenken voor je een besluit neemt? Ik denk het tweede.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Simon0612 schreef: Jij stelt dat het als buitenstaander nogal politiek overkomt. Ik stel dat jouw verhaal nogal politiek en menselijk over komt. Bij ons wordt iedere predikant beroepen uit ons kerkverband. Door menselijkerwijs te gaan kijken of iemand wel past etc. ga je al op Gods stoel zitten. Hij zendt Zijn knechten waar Hij wil, niet waar het ons past.
Dat is natuurlijk onzin. Het is hartstikke goed dat een kerkenraad kijkt of een predikant wel/niet bij de gemeente past. Ook in jouw kerkverband gebeurt dat. Op Gods stoel zitten? Zou de Heere niet zulke kerkenraadsvergaderingen ook besturen? De Heere grijpt niet alleen in bij stemmingen of lot werpen. Hij is op ieder gebied almachtig. Dus ook met selectief beroepen, ook met uitnodigen en kennismaken kan het alsnog de Heere zijn die alles leidt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Simon0612 schreef: Jij stelt dat het als buitenstaander nogal politiek overkomt. Ik stel dat jouw verhaal nogal politiek en menselijk over komt. Bij ons wordt iedere predikant beroepen uit ons kerkverband. Door menselijkerwijs te gaan kijken of iemand wel past etc. ga je al op Gods stoel zitten. Hij zendt Zijn knechten waar Hij wil, niet waar het ons past.
Dat zou waar zijn als iedere predikant beroepen kan worden in iedere gemeente.
Dat is niet zo, want de kerkenraad kijkt van te voren al of een te beroepen predikant of kandidaat bij de kerkenraad past.
Er staat in de belijdenis niets over 'Gods knechten'. Er staat dat God goedertierenlijk verkondigers (zendt) van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Dat gaat niet zozeer over een plaatselijke gemeente, maar over 'de wereld'.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
Simon0612 schreef: Jij stelt dat het als buitenstaander nogal politiek overkomt. Ik stel dat jouw verhaal nogal politiek en menselijk over komt. Bij ons wordt iedere predikant beroepen uit ons kerkverband. Door menselijkerwijs te gaan kijken of iemand wel past etc. ga je al op Gods stoel zitten. Hij zendt Zijn knechten waar Hij wil, niet waar het ons past.
Dat zou waar zijn als iedere predikant beroepen kan worden in iedere gemeente.
Dat is niet zo, want de kerkenraad kijkt van te voren al of een te beroepen predikant of kandidaat bij de kerkenraad past.
Er staat in de belijdenis niets over 'Gods knechten'. Er staat dat God goedertierenlijk verkondigers (zendt) van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Dat gaat niet zozeer over een plaatselijke gemeente, maar over 'de wereld'.
Bij ons wordt elk jaar een (of de) kandidaat beroepen. Dus er wordt absoluut niet gekeken of de kandidaat wel in de gemeente past.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Enerzijds is dat mooi. Anderzijds is het wel vreemd dat dit normaliter wel gebeurt, maar bij het beroepen van een kandidaat vervallen alle selectiecriteria. Begrijpelijk, want je hebt veel aannemingskans bij het beroepen van een kandidaat. Een gemeente als Waardenburg is dan eerlijker bezig. Het zou geen verplichting moeten zijn om een kandidaat te beroepen. Een kerkenraad mag zakelijk kijken of iemand bij de gemeente past. Uiteindelijk is het alsnog de Heere die leidt.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

In onze gemeente gebeurd dat niet, dat kan ik met zekerheid zeggen. Wij hebben namelijk niet heel veel predikanten en die we hebben worden beroepen. Dat is klip en klaar. Ik snap het als je het over liggings verschillen hebt dat gekeken wordt of een predikant wel bij de gemeente past. Al is dat ook niet zoals het behoord! Maar dat 85% van een gemeente er achter moet staan (met ieder zijn eigen selectiecriteria) dat gaat mij veel te ver.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: Bij ons wordt elk jaar een (of de) kandidaat beroepen. Dus er wordt absoluut niet gekeken of de kandidaat wel in de gemeente past.
Zoveel keus is er ook niet, als je je beperkt tot de kandidaten. Bij de dominees is dit niet het geval. En de meesten denken even na over op wie ze stemmen, alhoewel er misschien sommigen zijn die thuis een lot trekken.
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Simon0612 schreef:In onze gemeente gebeurd dat niet, dat kan ik met zekerheid zeggen. Wij hebben namelijk niet heel veel predikanten en die we hebben worden beroepen. Dat is klip en klaar. Ik snap het als je het over liggings verschillen hebt dat gekeken wordt of een predikant wel bij de gemeente past. Al is dat ook niet zoals het behoord! Maar dat 85% van een gemeente er achter moet staan (met ieder zijn eigen selectiecriteria) dat gaat mij veel te ver.
Juist ja, dan zit je dus niet in de GG, daar ging ik even (ten onrechte dus) vanuit omdat het hier vooral gaat over het beroepen van de GG kandidaten. Het klopt dat in de GGiN en de OGG(iN) wel alle dominees worden beroepen door zo ongeveer alle gemeentes. Mijns inziens komt dat doordat er maar zo weinig dominees zijn, men staat veel met elkaar in contact waardoor er minder snel liggingsverschillen ontstaan. Hoe meer dominees, hoe meer liggingsverschillen.
Plaats reactie