Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Reformer »

Geytenbeekje schreef:
Reformer schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar als het beter voor een gemeente is om vacant te blijven zou dat toch moeten kunnen, zoiets zou toch niet opgedwongen moeten worden?
Bijv als het een erg brede gemeente is met mensen die zich goed thuis voelen in de evangelische hoek en Gekrookte Rieters aan de andere kant.
Het is nooit beter voor een gemeente om vacant te blijven!
De enige uitzondering die de kerkorde maakt, is:
'Indien de omvang van de gemeente daartoe aanleiding geeft kan door dit breed
moderamen evenwel ontheffing worden verleend van de plicht tot beroepen indien een
emeritus predikant ingevolge ordinantie 13-28 tot bijstand is geroepen.' (ord. 3-12-4)
Dus verdeeldheid en twisting is beter dan vacant blijven?
Uiteraard niet. Ook 'verdeeldheid en twisting' behoren geen praktijk te zijn in de gemeente van Christus. Vacant blijven is daar echter geen oplossing voor!
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Je kunt ook twee dominees in deeltijd beroepen. Of gewoon eentje die niet zo snel ruzie maakt. Dat is sowieso een deugd voor een predikant, al zijn het ook maar gewone mensen natuurlijk.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Handtekeningenacties ben ik sowieso geen fan van in de kerk, bel dan gewoon de wijkouderling. Is het verplicht ja dat je om de drie maanden een beroep uitbrengt in de HHK? Meen me te herinneren dat er bij ons toen wat meer tijd zat tussen de verschillende beroepen, maar ik kan mij dat natuurlijk verkeerd herinneren :huhu
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:Handtekeningenacties ben ik sowieso geen fan van in de kerk, bel dan gewoon de wijkouderling. Is het verplicht ja dat je om de drie maanden een beroep uitbrengt in de HHK? Meen me te herinneren dat er bij ons toen wat meer tijd zat tussen de verschillende beroepen, maar ik kan mij dat natuurlijk verkeerd herinneren :huhu
In 2016 beriepen jullie 1 keer
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Je kunt ook twee dominees in deeltijd beroepen. Of gewoon eentje die niet zo snel ruzie maakt. Dat is sowieso een deugd voor een predikant, al zijn het ook maar gewone mensen natuurlijk.
Wij kunnen al niet volwaardig beroepen dus 2 lijkt me geen uitkomst of een emeritaat voor hulpdiensten dat lijkt me ook nog wel wat
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Je kunt ook twee dominees in deeltijd beroepen. Of gewoon eentje die niet zo snel ruzie maakt. Dat is sowieso een deugd voor een predikant, al zijn het ook maar gewone mensen natuurlijk.
Wij kunnen al niet volwaardig beroepen dus 2 lijkt me geen uitkomst of een emeritaat voor hulpdiensten dat lijkt me ook nog wel wat
Je wensenlijstje strookt niet met wat de gemeente van Christus hoort te zijn Geytenbeekje. Je noemt verdeeldheid binnen de gemeente als argument, maar verdeeldheid mag er helemaal niet zijn. Als je dan ook nog verder wil als schapen zonder herder, wordt het alleen maar erger.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Je kunt ook twee dominees in deeltijd beroepen. Of gewoon eentje die niet zo snel ruzie maakt. Dat is sowieso een deugd voor een predikant, al zijn het ook maar gewone mensen natuurlijk.
Wij kunnen al niet volwaardig beroepen dus 2 lijkt me geen uitkomst of een emeritaat voor hulpdiensten dat lijkt me ook nog wel wat
Je wensenlijstje strookt niet met wat de gemeente van Christus hoort te zijn Geytenbeekje. Je noemt verdeeldheid binnen de gemeente als argument, maar verdeeldheid mag er helemaal niet zijn. Als je dan ook nog verder wil als schapen zonder herder, wordt het alleen maar erger.
Nee maar verdeeldheid kan wel een realiteit zijn die niet zo 1,2,3 is op te lossen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:Je wensenlijstje strookt niet met wat de gemeente van Christus hoort te zijn Geytenbeekje. Je noemt verdeeldheid binnen de gemeente als argument, maar verdeeldheid mag er helemaal niet zijn. Als je dan ook nog verder wil als schapen zonder herder, wordt het alleen maar erger.
Nee maar verdeeldheid kan wel een realiteit zijn die niet zo 1,2,3 is op te lossen.
Alleen in de weg van de gehoorzaamheid. M.i. hoort daar het beroepen van een predikant ook bij.
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door claus »

Het is weer juni geworden. De maand dat er in onze Geref. Gemeenten weer een kandidaat of kandidaten worden beroepbaar gesteld, als ze mogen slagen voor hun eindexamen. Dat is verheugend nieuws!
Echter, bij sommige gemeenten gaat het al kriebelen zodra de maand juni begint. Dan gaan ze voor de door het curatorium gestelde datum van 21`juni al lang voor de muziek uitlopen en beroepen al een week of soms nog langer tevoren. Daar komt geen verandering in.
Jammer!
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Dat vind ik echt moeilijk doen om niets. Dit wordt volgens mij ook ieder jaar op het forum benoemd. Het beroep zelf wordt pas uitgebracht en gemaild wanneer de kandidaat echt beroepbaar gesteld is. Het is prima om daarvoor alvast een ledenvergadering te beleggen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Van Kruiningen tot Vlissingen. Bijzonder.
Ik vraag me af wat je met deze opmerking wil zeggen. Laten we het maar bij feitelijke berichtgevingen houden en de discussie over ligging en dergelijke in de binnenkamer voeren.

Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Van Kruiningen tot Vlissingen. Bijzonder.
Ik vraag me af wat je met deze opmerking wil zeggen. Laten we het maar bij feitelijke berichtgevingen houden en de discussie over ligging en dergelijke in de binnenkamer voeren.

Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Je kunt nu helemaal niet de conclusie trekken dat er een duidelijke voorkeur is, met drietallen blijft dat lastig inschatten.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bogerman »

GerefGemeente-lid schreef:Laten we het maar bij feitelijke berichtgevingen houden en de discussie over ligging en dergelijke in de binnenkamer voeren.
Wilt u werkelijk in de binnenkamer in het gebed een discussie met de Heere voeren over de ligging van kandidaten?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Stel dat kandidaat Beens geen beroep krijgt, volgt er dan een 2e ronde?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laten we het maar bij feitelijke berichtgevingen houden en de discussie over ligging en dergelijke in de binnenkamer voeren.
Wilt u werkelijk in de binnenkamer in het gebed een discussie met de Heere voeren over de ligging van kandidaten?
Nee. Ik druk me erg ongelukkig uit.

Sommigen hier beginnen over de ligging en trekken allerlei conclusies en analyses. Zeker in deze weken, die voor veel GG'ers belangrijk zijn. Ik wilde aangeven dat we de liggingsverschillen binnen de Gereformeerde Gemeenten maar in de binnenkamer moeten neerleggen voor Gods aangezicht. Dat is beter dan hier openbaar allerlei zaken te gaan analyseren. Het is geen voetbal, maar elk beroep wat wordt uitgebracht, gebeurt onder de aanroeping van Gods Naam. En dan is elk beroep bijzonder, omdat elk beroep gepaard gaat met het gebed. Dus al die menselijke bijzaken over ligging en dergelijke, die doen er helemaal niet toe. Daar moet je helemaal niet over willen discussiëren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie