Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:Ik ben ook niet heiliger dan de paus en post ook wel eens wat verkeerds.
Maar deze discussie kan echt niet. Ongeestelijk, maar ook onrespectvol om over anderen op deze wijze te spreken op een forum.
Er is voldoende discussie mogelijk op inhoud zonder een specifiek persoon te ontleden.
Van mij mogen de berichten geknipt worden, hoor. Maar soms moet je weleens iets verzuchten vanuit de volheid van je gemoed.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben ook niet heiliger dan de paus en post ook wel eens wat verkeerds.
Maar deze discussie kan echt niet. Ongeestelijk, maar ook onrespectvol om over anderen op deze wijze te spreken op een forum.
Er is voldoende discussie mogelijk op inhoud zonder een specifiek persoon te ontleden.
Van mij mogen de berichten geknipt worden, hoor. Maar soms moet je weleens iets verzuchten vanuit de volheid van je gemoed.
Dat herken ik ook , dat weet je.
Maar toch kan het ook zonder namen en rugnummers. Denk ik.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben ook niet heiliger dan de paus en post ook wel eens wat verkeerds.
Maar deze discussie kan echt niet. Ongeestelijk, maar ook onrespectvol om over anderen op deze wijze te spreken op een forum.
Er is voldoende discussie mogelijk op inhoud zonder een specifiek persoon te ontleden.
Van mij mogen de berichten geknipt worden, hoor. Maar soms moet je weleens iets verzuchten vanuit de volheid van je gemoed.
Kun je voortaan dan de bijbelse onderbouwing ook geven? Overigens moeten we (in het algemeen) op dit forum goed opletten dat het 5e en 9e gebod niet in de verdrukking komen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:Ik ben ook niet Roomser dan de paus en post ook wel eens wat verkeerds.
Maar deze discussie kan echt niet. Ongeestelijk, maar ook onrespectvol om over anderen op deze wijze te spreken op een forum.
Er is voldoende discussie mogelijk op inhoud zonder een specifiek persoon te ontleden.
Bedankt voor deze oproep. Als we Tweede Kamerleden waren zou ik hem mede ondertekenen.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GG-er »

Bezorgd schreef:Ik ben ook niet Roomser dan de paus en post ook wel eens wat verkeerds.
Maar deze discussie kan echt niet. Ongeestelijk, maar ook onrespectvol om over anderen op deze wijze te spreken op een forum.
Er is voldoende discussie mogelijk op inhoud zonder een specifiek persoon te ontleden.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het verdrietig als er op deze manier over predikanten gesproken wordt. Meningen over hen verschillen, maar het geeft toch geen pas om dat op deze manier hier op de persoon te bespreken?

Ik heb ook belijdeniscatechisatie gevolgd. Bij onze consulent, die inmiddels overleden is. Gelukkig kan ik zeggen dat ik veel waardering voor hem had. Zowel voor zijn preken als voor zijn manier van catechiseren. We hebben het Kort Begrip geleerd en daarnaast over allerhande zaken in ons kerkelijk leven gesproken. Ik weet na zoveel jaren echt niet meer precies welke zaken dat waren, maar ik weet nog wel iets wat hij heel belangrijk vond: de gang van zaken rondom de tucht. We moeten daarbij de kerkelijke weg volgen, zoals dat omschreven is in Mattheüs 18. Daar staat in ieder geval niet dat je iemand in het openbaar aan de schandpaal mag hangen, zoals hier nu gebeurt!

Ik weet wel dat hier geen sprake is van een tuchtzaak, maar ik hoop dat iedereen begrijpt dat we kritiek op predikanten ook niet zo makkelijk hier mogen vermelden. Ook al komt dat uit een bezwaard gemoed. Als het zo zwaar weegt, is het juist van belang om het op de juiste manier aan te pakken. En dat is niet via Refoforum.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Delftenaar »

Als we de paus gewoon in het Vaticaan zijn ding laten doen blijft over dat er in de (O)GG(iN) een groot predikantentekort is.

De reden waarom ik deze open deur toch verder open trap is dat er daardoor een zodanige belasting op predikanten ontstaat dat ze niet meer al hun taken voldoende (wat houdt die term eigenlijk in?) kunnen vervullen.

Je kunt predikant zijn in een gemeente met grofweg 1500 leden. Daar moet je, los van de vrije zondag, elke week twee preken voor maken. Los daarvan moet je ook nog twee dagen per week op de theologische school zijn.
Dan is de agenda al meer dan gevuld. En dan heb ik het nog niet gehad over pastoraat (zal wel "uitbesteed" aan ouderlingen worden), kerkenraads- of andere vergaderingen en belijdeniscatechesatie.

Dat de kwaliteit van de preek dan minder wordt begrijp ik. Zoals iemand hiervoor al zei denk ik ook dat meer ruilbeurten kunnen helpen. Enerzijds hebben vacante gemeenten daardoor vaker een predikant. Anderzijds hoeft de predikant dan "slechts" een preek per zondag voor te bereiden. Dat laatste scheelt enorm.

Om eerlijk te zijn verbaast het me wel eens hoe weinig predikanten, gezien hun enorme werkdruk, een burn-out krijgen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Delftenaar schreef:Om eerlijk te zijn verbaast het me wel eens hoe weinig predikanten, gezien hun enorme werkdruk, een burn-out krijgen.
Dat komt onder andere doordat ze op een andere manier met preken omgaan, dan dat hoorders vinden: elke week een goede exegese. Die last dragen ze dan alvast niet.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erik1960 »

Delftenaar schreef:Om eerlijk te zijn verbaast het me wel eens hoe weinig predikanten, gezien hun enorme werkdruk, een burn-out krijgen.
Burn-out onder predikanten
Bevlogenheid onder predikanten is tot op he­den nog niet onderzocht. Veronderstelling is dat deze hoog zou moeten zijn, vanwege de grote mate van autonomie die deze professionals bezitten.
Burn­out onder predikanten is al wel onder­ zocht onder andere door Loonstra en Evers. Burn­out lijkt in deze onderzoeken meer bij predikanten voor te komen dan bij andere pro­fessionals. Bovendien lijkt de kans toe te nemen bij een meer orthodoxe geloofsligging van de predikant.

https://www.ruimzicht.nl/wp-content/upl ... rtikel.pdf
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Delftenaar »

Vermoedelijk is dat bij een recente situatie , in combinatie met de coronacrisis die alleen digitaal contact mogelijk maakt, wel aan de orde geweest.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erik1960 »

Delftenaar schreef:Vermoedelijk is dat bij een recente situatie , in combinatie met de coronacrisis die alleen digitaal contact mogelijk maakt, wel aan de orde geweest.
Vermoedelijk niet, denk ik: het artikel dat ik citeerde en linkte is van 2015.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
Delftenaar schreef:Om eerlijk te zijn verbaast het me wel eens hoe weinig predikanten, gezien hun enorme werkdruk, een burn-out krijgen.
Burn-out onder predikanten
Bevlogenheid onder predikanten is tot op he­den nog niet onderzocht. Veronderstelling is dat deze hoog zou moeten zijn, vanwege de grote mate van autonomie die deze professionals bezitten.
Burn­out onder predikanten is al wel onder­ zocht onder andere door Loonstra en Evers. Burn­out lijkt in deze onderzoeken meer bij predikanten voor te komen dan bij andere pro­fessionals. Bovendien lijkt de kans toe te nemen bij een meer orthodoxe geloofsligging van de predikant.

https://www.ruimzicht.nl/wp-content/upl ... rtikel.pdf
Hoe kan het dan dat in vergelijking met andere beroepen er nog zoveel predikanten tot op zeer hoge leeftijd aan het werk zijn?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
Erik1960 schreef:
Delftenaar schreef:Om eerlijk te zijn verbaast het me wel eens hoe weinig predikanten, gezien hun enorme werkdruk, een burn-out krijgen.
Burn-out onder predikanten
Bevlogenheid onder predikanten is tot op he­den nog niet onderzocht. Veronderstelling is dat deze hoog zou moeten zijn, vanwege de grote mate van autonomie die deze professionals bezitten.
Burn­out onder predikanten is al wel onder­ zocht onder andere door Loonstra en Evers. Burn­out lijkt in deze onderzoeken meer bij predikanten voor te komen dan bij andere pro­fessionals. Bovendien lijkt de kans toe te nemen bij een meer orthodoxe geloofsligging van de predikant.

https://www.ruimzicht.nl/wp-content/upl ... rtikel.pdf
Hoe kan het dan dat in vergelijking met andere beroepen er nog zoveel predikanten tot op zeer hoge leeftijd aan het werk zijn?
ik vermoed dat daarbij die bevlogenheid een rol speelt. Maar daar is dus (nog) geen onderzoek naar gedaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Ik wil daarnaast de notitie maken dat de Zender van de predikanten een bijzondere zegen van fitheid kan schenken zodat predikanten lang en veel kunnen arbeiden in Zijn wijngaard.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:Ik wil daarnaast de notitie maken dat de Zender van de predikanten een bijzondere zegen van fitheid kan schenken zodat predikanten lang en veel kunnen arbeiden in Zijn wijngaard.
Zeker.

Volgende maand D.V. mag de eerste predikant binnen de GG zijn 60-jarig jubileum herdenken.

En dat terwijl hij nog elke zondag tweemaal voor mag gaan.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erik1960 »

Maanenschijn schreef:Ik wil daarnaast de notitie maken dat de Zender van de predikanten een bijzondere zegen van fitheid kan schenken zodat predikanten lang en veel kunnen arbeiden in Zijn wijngaard.
gelet op de onderzoeksresultaten mbt burn-outs onder predikanten lijkt me dat een bijzondere notitie.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie