Beroepingswerk discussie [7]

Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Silo »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:[

Ambtelijk in de eredienst begrijp ik wel inderdaad.
Al moet dat ook neutraal gebeuren. In lijn met DL H1 art, 3-4

Tegelijkertijd ken ik ook situaties dat het menselijk gesproken beter was dat een ds vertrekt. Ook dat mag je dan eerlijk de Heere voorleggen.
Hoe ziet zo'n gebed eruit dan?
Hetzelfde als het gebed bij een beroep, of een ds komt, maar dan andersom. En de zorgen eerlijk de Heere voorleggen.
Kun je je er niets bij voorstellen?
Ooit trainde ik met een lid uit een naburige GG, als de dominee dan toch een beroep kreeg ging hij bidden of hij mocht gaan want hij was uitgekeken op de ds en zijn preken. Ik gaf toen aan dat ik me af vroeg of je zo iets wel mocht bidden. Dus dat stel ik me eigenlijk erbij voor.
Herkenbaar hoor. Een gehele gemeente kan zuchten omdat een predikant er al zo lang staat. Spreek uit ervaring. Wanneer een predikant dan ook nog eens uitgepreekt lijkt is dat een hele menselijke gedachte. Als je als luisteraar merkt dat er zoveel herhaling in een preek zit, tijd volgepraat wordt door lange inleidingen en er weinig studie heeft plaatsgevonden voor de preek is dat erg moeilijk. Predikanten zijn mensen maar luisteraars zijn ook mensen. En een predikant die ergens lang staat kan het pastoraat ook verkwanselen. Dan moet je de predikant volbidden. Maar je mag de Heere ook vragen om een oplossing bijv. een nieuwe uitdaging, gemeente of emiritaat voor de dominee
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:
pierre27 schreef:
refo schreef:Gistermiddag kreeg ik namelijk het gevoel dat we toch maar eens om een beroep moeten bidden.
Ik hoor hele andere geluiden aldaar, zou het niet zo kunnen zijn dat jij gewoon over je houdbaarheid heen bent?
Ik kan refo erg goed begrijpen. :?
Ik heel slecht.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
Posthoorn schreef:
pierre27 schreef:
refo schreef:Gistermiddag kreeg ik namelijk het gevoel dat we toch maar eens om een beroep moeten bidden.
Ik hoor hele andere geluiden aldaar, zou het niet zo kunnen zijn dat jij gewoon over je houdbaarheid heen bent?
Ik kan refo erg goed begrijpen. :?
Ik heel slecht.
Omdat jij daar ook nooit mee te maken hebt gehad :hum
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Ik mis hier toch de rol van de kerkenraad. In deze gevallen is het niet zozeer de dominee die niet goed functioneert, maar de kerkenraad. Ik ben het met Posthoorn eens, dat er al veel gewonnen zou zijn als de kerkenraad een schaap met drie poten niet behandelt als een schaap met vijf poten. Het is inderdaad waar dat predikanten zelden in alles goed zijn. Dan is het een kwestie van zorgvuldig bestuur om dat aan te vullen en bij te sturen. En als een dominee geregeld slechte preken houdt, kun je hem vragen om vaker te ruilen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook buitenaards om van een predikant te vragen om twee keer een half uur op een originele manier iets zinnigs te vertellen. Al moet ik zeggen dat onze predikant dat wel aardig doet, op een weinig belastende manier. Hij behandelt gewoon een hele perikoop, net als Calvijn. Hij neemt een stuk of tien leerpunten uit de tekst, geeft er wat opmerkingen en toepassingen bij, zet ze op een logische volgorde en hoeft er dus niet de hele bijbel en theologie bij te betrekken om één gedachte uit te werken. Op die manier moet je ook na vijftien jaar nog binnen een of anderhalve dag een nieuwe preek kunnen schrijven.

En eerlijk gezegd vind ik dat ook wel een goede manier. Op die manier staat het Woord centraal. Bovendien geeft het de heilige Geest de gelegenheid het zo te laten uitkomen, dat correcties op onjuistheden in eerdere leespreken als vanzelf uit de vervolgstof voortvloeien.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Hoeveel jaar dezelfde dominee hebben is genoeg om mee te mogen praten;).
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:Hoeveel jaar dezelfde dominee hebben is genoeg om mee te mogen praten;).
Stuk of 10
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bourdon16 »

MGG schreef:Hoeveel jaar dezelfde dominee hebben is genoeg om mee te mogen praten;).
De dominee staat bij ons al weer ruim 11 jaar.
Van mij mogen er gerust nog 11 jaar bijkomen.
Maar andere zien hem weer liever vandaag dan morgen gaan.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:
MGG schreef:Hoeveel jaar dezelfde dominee hebben is genoeg om mee te mogen praten;).
Stuk of 10
Dan mag ik meepraten xd. Bij ons wordt er nooit dezelfde preek gebruikt. Dezelfde tekst alleen bij sommige feestdagen. Het enige wat ik in kan vullen, zijn wat standaard opmerkingen bij hc zondagen over de 2e tafel van de wet. Overigens denk ik dat praktisch niemand het door heeft als een dominee een preek van 10 jaar terug nog een keer houdt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
MGG schreef:Hoeveel jaar dezelfde dominee hebben is genoeg om mee te mogen praten;).
De dominee staat bij ons al weer ruim 11 jaar.
Van mij mogen er gerust nog 11 jaar bijkomen.
Maar andere zien hem weer liever vandaag dan morgen gaan.
In het openbaar hoor je dat nooit zo als ze een predikant niet heel fijn vinden, maar 1-op-1 hoor je nog weleens andere dingen is mijn ervaring.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
MGG schreef:Hoeveel jaar dezelfde dominee hebben is genoeg om mee te mogen praten;).
De dominee staat bij ons al weer ruim 11 jaar.
Van mij mogen er gerust nog 11 jaar bijkomen.
Maar andere zien hem weer liever vandaag dan morgen gaan.
In het openbaar hoor je dat nooit zo als ze een predikant niet heel fijn vinden, maar 1-op-1 hoor je nog weleens andere dingen is mijn ervaring.
Naar mijn mening/ervaring wordt het dan al snel roddelen. Mensen die in het openbaar niet voor hun mening uit durven te komen, mogen wel goed nadenken waarom ze het privé wel durven te zeggen. De vergadering na de vergadering vind ik ook altijd zo'n verschrikkelijk fenomeen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bourdon16 schreef:
MGG schreef:Hoeveel jaar dezelfde dominee hebben is genoeg om mee te mogen praten;).
De dominee staat bij ons al weer ruim 11 jaar.
Van mij mogen er gerust nog 11 jaar bijkomen.
Maar andere zien hem weer liever vandaag dan morgen gaan.
Zien ze hem liever gaan, omdat hij anders is gaan preken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nou, toen ds. Harinck in 1993 na ruim 10 jaar een beroep naar Houten aannam, ging er een golf van ontroering door de gemeente hoor. Daar was men absoluut niet op berekend en ik weet dat velen dat erg moeilijk hebben gevonden.

Dat gold ook toen ds. Moens vanuit Meliskerke na 9 jaar een beroep aannam naar Lisse.

Dus gelukkig zijn ze niet overal op hun dominee uitgekeken. Ik vind het een vreselijk verschijnsel. Erg ondankbaar ook. Ik kan me er flink boos over maken! :banghead
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:Nou, toen ds. Harinck in 1993 na ruim 10 jaar een beroep naar Houten aannam, ging er een golf van ontroering door de gemeente hoor. Daar was men absoluut niet op berekend en ik weet dat velen dat erg moeilijk hebben gevonden.

Dat gold ook toen ds. Moens vanuit Meliskerke na 9 jaar een beroep aannam naar Lisse.

Dus gelukkig zijn ze niet overal op hun dominee uitgekeken. Ik vind het een vreselijk verschijnsel. Erg ondankbaar ook. Ik kan me er flink boos over maken! :banghead

Dat zul je altijd houden. Toen ds. Moens uit Lisse vertrok waren er ook velen die dat moeilijk vonden, ik weet hetzelfde van ds. van Dieren bij zijn vertrek uit Rijssen. En dat kun je uitbreiden...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:Nou, toen ds. Harinck in 1993 na ruim 10 jaar een beroep naar Houten aannam, ging er een golf van ontroering door de gemeente hoor. Daar was men absoluut niet op berekend en ik weet dat velen dat erg moeilijk hebben gevonden.

Dat gold ook toen ds. Moens vanuit Meliskerke na 9 jaar een beroep aannam naar Lisse.

Dus gelukkig zijn ze niet overal op hun dominee uitgekeken. Ik vind het een vreselijk verschijnsel. Erg ondankbaar ook. Ik kan me er flink boos over maken! :banghead
Natuurlijk gebeurd dat ook. Ik ga er vanuit dat deze gevallen waar zijn tov sommige anderen die genoemd worden.
En gelukkig maar. Het is niet overal kommer en kwel.
Meestal gaat het goed. Zo hoorde ik bv dat het vertrek van ds Hakkenberg uit Lisse na 12,5 jaar! een slag was voor de gemeente.
Er wordt tot op de dag van vandaag nog met veel achting over hem gesproken. Hij was dan ook naast een evenwichtige prediker een echte verbinder en herder. Evenals ds. R. Boogaard, die lang in Leiderdorp heeft gestaan. Tot zegen.
Maar helaas gaat het incidenteel ook anders.
Ik denk dat je ervaringsdeskundige moet zijn om hier echt iets van te vinden. Anders weet je echt niet waar het over gaat.
Dat merk ik ook aan sommige reacties hier.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik mis hier toch de rol van de kerkenraad. In deze gevallen is het niet zozeer de dominee die niet goed functioneert, maar de kerkenraad. Ik ben het met Posthoorn eens, dat er al veel gewonnen zou zijn als de kerkenraad een schaap met drie poten niet behandelt als een schaap met vijf poten.
In ons geval niet zozeer de kerkenraad, maar het kerkverband! Deze predikant moest ook nog eens docent en rector aan de TS worden. Onverantwoord.
Plaats reactie