Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het tweetal van Vlissingen is inmiddels weer verwijderd van GerGemInfo...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:Het tweetal van Vlissingen is inmiddels weer verwijderd van GerGemInfo...
Op dominees.nl staat het nog wel gewoon: http://www.dominees.nl/beroepen.php
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Ouderling schreef:
Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wacht nu eerst de ledenvergadering maar eens af. Ds. Labee is in februari nog op voorjaarsvakantie geweest in Vlissingen. Straks wordt hij beroepen en is heel deze discussie voor niets geweest.
Helemaal niet.

De discussie gaat eigenlijk over het feit of het kies is om een student te kiezen om te beroepen, of dat je moet wachten tot hij kandidaat is.
Lijkt me niet zo moeilijk allemaal toch? Wellicht kiezen ze student Boersma, wachten tot hij beroepbaar gesteld wordt en verzenden dan de beroepsbrief
Ik snap het punt ook niet. Andere opties zijn hem niet kandideren of pas veel later vergaderen.
Als vergader technisch een ledenvergadering op deze datum het beste uitkomt en je biddend tot deze kandidaat op de lijst komt, dan kun je toch prima beroepen onder voorbehoud van beroepbaarstelling?

Komt mij meer over als weloverwogen geestelijk beroepingswerk ipv dat gehype op de waan van de dag.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Ararat schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wacht nu eerst de ledenvergadering maar eens af. Ds. Labee is in februari nog op voorjaarsvakantie geweest in Vlissingen. Straks wordt hij beroepen en is heel deze discussie voor niets geweest.
Helemaal niet.

De discussie gaat eigenlijk over het feit of het kies is om een student te kiezen om te beroepen, of dat je moet wachten tot hij kandidaat is.
Lijkt me niet zo moeilijk allemaal toch? Wellicht kiezen ze student Boersma, wachten tot hij beroepbaar gesteld wordt en verzenden dan de beroepsbrief
Ik snap het punt ook niet. Andere opties zijn hem niet kandideren of pas veel later vergaderen.
Als vergader technisch een ledenvergadering op deze datum het beste uitkomt en je biddend tot deze kandidaat op de lijst komt, dan kun je toch prima beroepen onder voorbehoud van beroepbaarstelling?

Komt mij meer over als weloverwogen geestelijk beroepingswerk ipv dat gehype op de waan van de dag.
Het is in mijn ogen hetzelfde als tijd reserveren voor een verjaardag of jubileum: je weet al tijden vooraf wanneer het plaats zal vinden. Is het argument dat men niet in staat is om een vergadering te plannen in de juiste weken niet bijzonder?

Overigens gebruiken ze bij gergeminfo duidelijk ook info van officieuze bronnen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Emma de Jong »

GerefGemeente-lid schreef:Het tweetal van Vlissingen is inmiddels weer verwijderd van GerGemInfo...
gergeminfo.nl schreef:Wat betreft dubbeltallen waarin de namen van (a.s.) kandidaten voorkomen: deze worden hier gemeld vanaf woensdag 15 juni, na de uitslagen van de examens. Uitgebrachte beroepen op kandidaten worden gemeld vanaf maandag 20 juni. Het alvast melden van deze zaken aan de beheerder is mogelijk.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Gelukkig is er Refoforum nog om in deze leemte te voorzien. :)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Jongere »

Deze hele discussie zou voor een groot deel overbodig zijn, als we wat minder overspannen omgaan met het beroepingsnieuws, inclusief delen van alle tweetallen landelijk, etc.

Een beroep wordt uitgebracht als een gemeente de beroepsbrief verstuurt naar een predikant of kandidaat. Niet eerder.
Wat daarvoor allemaal gebeurt, is een zaak van de gemeente zelf. Al stemmen ze drie jaar van tevoren op een kandidaat, op het moment dat deze niet beroepbaar gesteld wordt, gaat er geen brief de deur uit en is er dus ook nooit een beroep geweest. Zo eenvoudig is dat.

Laten we er verder een beetje ontspannen mee omgaan. Het enige wat echt niet kan, is een beroepsbrief sturen voordat iemand beroepbaar is. Dat gebeurt dan ook nergens. Wat er verder gebeurt veroorzaakt alleen 'ophef' omdat wij die ervan maken. En omdat we doen alsof alles voorafgaand aan een beroep al een half beroep is. Maar dat is het niet: het tweetal niet, en zelfs de stemming op een ledenvergadering is géén beroep.
Soms helpt het wat minder nauw te turen op alles wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Adagio »

Jongere schreef:Een beroep wordt uitgebracht als een gemeente de beroepsbrief verstuurt naar een predikant of kandidaat. Niet eerder.
Wat daarvoor allemaal gebeurt, is een zaak van de gemeente zelf. Al stemmen ze drie jaar van tevoren op een kandidaat, op het moment dat deze niet beroepbaar gesteld wordt, gaat er geen brief de deur uit en is er dus ook nooit een beroep geweest. Zo eenvoudig is dat.
Wat de gemeente in het openbaar uithaalt, is evenwel niet om het even. De eerste de beste vraag, die gesteld wordt in het formulier ter bevestiging, luidt: "En eerstelijk vraag ik u, of gij gevoelt in uw hart dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst geroepen zijt."
Behoedzaamheid en het letten op God, siert een gemeente. Dat het niet lijkt op een opspringen tegen het altaar op de Karmel. Paulus schrijft: "En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe lieflijk zijn de voeten dergenen die vrede verkondigen, dergenen die het goede verkondigen!"
Kanttek.: "Prediken: namelijk recht en behoorlijk, van Christuswege en in Christus' Naam, als tevoren. Want daar zijn er anderszins ook geweest die liepen en profeteerden eer zij gezonden waren (Jer. 23:21). Gezonden: namelijk van Dengene Wiens woord zij verkondigen. Hetzij nu zulks extraordinairlijk van God en Christus Zelven, hetzij het op de gewone wijze door de gemeenten en haar opzieners, die daartoe van God gelast zijn, geschiedt."
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, maar een kerkenraad beroept een dominee die bij hen past. Een dominee die duidelijk aangeeft niet voor vrouw in het ambt te zijn, zullen ze ook nooit beroepen.
Zo vul je het beroepingswerk wel erg horizontaal in.
Even los van dit specifieke geval (waarop Huisman al antwoord heeft gegeven) zie ik dat in zijn algemeenheid toch anders.
Een prediker wordt door God gezonden. Niet zozeer omdat hij zo goed bij een bepaalde gemeente past; ook niet omdat er in die gemeente geen zonden zijn waarvan hij walgt, maar omdat de Heere daar werk voor hem heeft.
Paulus werd bijvoorbeeld naar Korinthe geroepen; ook niet direct een gemeente die qua levenspraktijk bij hem past. Zie bijvoorbeeld de vermaningen die hij in de Korinthe-brieven stuurt.
@Tiberius, deze opmerking uit een ander draadje triggert me behoorlijk.

Zomaar eens een vraag: hoe verhoudt deze opmerking zich, volgens jou, tot het beroepingswerk binnen de GG, in bijzonderheid als het gaat om de kandidaten die elk jaar afkomen van de Theologische School?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, maar een kerkenraad beroept een dominee die bij hen past. Een dominee die duidelijk aangeeft niet voor vrouw in het ambt te zijn, zullen ze ook nooit beroepen.
Zo vul je het beroepingswerk wel erg horizontaal in.
Even los van dit specifieke geval (waarop Huisman al antwoord heeft gegeven) zie ik dat in zijn algemeenheid toch anders.
Een prediker wordt door God gezonden. Niet zozeer omdat hij zo goed bij een bepaalde gemeente past; ook niet omdat er in die gemeente geen zonden zijn waarvan hij walgt, maar omdat de Heere daar werk voor hem heeft.
Paulus werd bijvoorbeeld naar Korinthe geroepen; ook niet direct een gemeente die qua levenspraktijk bij hem past. Zie bijvoorbeeld de vermaningen die hij in de Korinthe-brieven stuurt.
@Tiberius, deze opmerking uit een ander draadje triggert me behoorlijk.

Zomaar eens een vraag: hoe verhoudt deze opmerking zich tot het beroepingswerk binnen de GG, in bijzonderheid als het gaat om de kandidaten die elk jaar afkomen van de Theologische School?
Bij de GG is het juist precies andersom: daar wordt eigenlijk nooit een dominee gewogen of hij bij de gemeente past, maar gewoon lukraak gestemd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Forummer »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja, maar een kerkenraad beroept een dominee die bij hen past. Een dominee die duidelijk aangeeft niet voor vrouw in het ambt te zijn, zullen ze ook nooit beroepen.
Zo vul je het beroepingswerk wel erg horizontaal in.
Even los van dit specifieke geval (waarop Huisman al antwoord heeft gegeven) zie ik dat in zijn algemeenheid toch anders.
Een prediker wordt door God gezonden. Niet zozeer omdat hij zo goed bij een bepaalde gemeente past; ook niet omdat er in die gemeente geen zonden zijn waarvan hij walgt, maar omdat de Heere daar werk voor hem heeft.
Paulus werd bijvoorbeeld naar Korinthe geroepen; ook niet direct een gemeente die qua levenspraktijk bij hem past. Zie bijvoorbeeld de vermaningen die hij in de Korinthe-brieven stuurt.
@Tiberius, deze opmerking uit een ander draadje triggert me behoorlijk.

Zomaar eens een vraag: hoe verhoudt deze opmerking zich tot het beroepingswerk binnen de GG, in bijzonderheid als het gaat om de kandidaten die elk jaar afkomen van de Theologische School?
Bij de GG is het juist precies andersom: daar wordt eigenlijk nooit een dominee gewogen of hij bij de gemeente past, maar gewoon lukraak gestemd.
Dat ben ik niet met je eens Tib. De rechterflank beroept zeker geen linkse broeder, daar wordt echt wel een afweging in gemaakt. Andersom vermoed ik ook, maar heb ik geen ervaring mee dus weet dat niet zeker.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Het wordt inderdaad de laatste jaren iets minder, maar in best veel gemeenten worden alle kandidaten op x-tal gezet.
Beroepen is nog weer een stapje verder; daarbij heeft ook de gemeente inspraak.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Het wordt inderdaad de laatste jaren iets minder, maar in best veel gemeenten worden alle kandidaten op x-tal gezet.
Beroepen is nog weer een stapje verder; daarbij heeft ook de gemeente inspraak.
Maar in het licht van de door mij aangehaalde post ben jij er dus voorstander van dat alle kandidaten in alle gemeenten op dubbeltal worden geplaatst?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Het wordt inderdaad de laatste jaren iets minder, maar in best veel gemeenten worden alle kandidaten op x-tal gezet.
Beroepen is nog weer een stapje verder; daarbij heeft ook de gemeente inspraak.
Maar in het licht van de door mij aangehaalde post ben jij er dus voorstander van dat alle kandidaten in alle gemeenten op dubbeltal worden geplaatst?
Ik denk dat het een evenwicht mag zijn tussen menselijke inspanning en Goddelijke zending.
De ene klip is gehijg in beroepingswerk: zo snel mogelijk erbij zijn anders krijgen we geen dominee.
De andere klip is: we doen niets want God moet het doen.
Waarbij de uitersten elkaar ook nog eens overlappen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Het wordt inderdaad de laatste jaren iets minder, maar in best veel gemeenten worden alle kandidaten op x-tal gezet.
Beroepen is nog weer een stapje verder; daarbij heeft ook de gemeente inspraak.
Maar in het licht van de door mij aangehaalde post ben jij er dus voorstander van dat alle kandidaten in alle gemeenten op dubbeltal worden geplaatst?
Ik denk dat het een evenwicht mag zijn tussen menselijke inspanning en Goddelijke zending.
De ene klip is gehijg in beroepingswerk: zo snel mogelijk erbij zijn anders krijgen we geen dominee.
De andere klip is: we doen niets want God moet het doen.
Waarbij de uitersten elkaar ook nog eens overlappen.
Hoe bedoel je die laatste zin? Kun je dat wat nader uitleggen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie