Beroepingswerk discussie [7]

Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tom »

GerefGemeente-lid schreef:
Tom schreef:Iets anders: het is wel opmerkelijk dat er dit jaar in de GG twee studenten vrijkomen die niet in een groot deel van de gemeenten passen. Niets ten nadele van deze broeders want ik beluister ze beiden erg graag. Maar in mijn gemeente zouden ze beiden niet passen en wij vallen echt niet eens onder de groep "linkse gemeente". Ik vind dat als lid van vacante gemeente wel jammer want normaal was er altijd wel student die goed in de gemeente paste. Nogmaals niets ten nadele van deze mannen.
Ik heb gisteren stud. Boersma tweemaal beluisterd. Wat de beste man gezegd heeft, was allemaal waar. Maar meer dan de tekstverklaring heb ik niet gehoord. Het zal aan mij liggen, maar ik vond het nogal saai en erg voorspelbaar. Maar nogmaals: waarschijnlijk lag het aan mezelf.

De preken van stud. Van Middendorp waren onvergetelijk.
Die kant wilde ik eigenlijk niet op met mijn post: geen beoordeling. Maar wat ik wel wil aangeven: er zijn zoveel vacante gemeenten en degenen die dit jaar afkomen passen niet overal. Dat is wel moeilijk voor sommige gemeenten. Volgens mij een zakelijke discussie. Maar ik zie nu de post van Ad dus zal erover stoppen.!
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Tom schreef:Volgens mij een zakelijke discussie. Maar ik zie nu de post van Ad dus zal erover stoppen.!
Juist. Je kunt aanvoelen dat niet iedereen hier de juiste toon treft in deze gesprekken.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Voor wie de Wachter Sions heeft, kan deze week een in mijn ogen zeer lezenswaardig artikel vinden van de heer T. Vlot over hoe om te gaan met beroepingswerk en tweetallen. Van harte aanbevolen!
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:Voor wie de Wachter Sions heeft, kan deze week een in mijn ogen zeer lezenswaardig artikel vinden van de heer T. Vlot over hoe om te gaan met beroepingswerk en tweetallen. Van harte aanbevolen!
Wat is de strekking ?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef:Voor wie de Wachter Sions heeft, kan deze week een in mijn ogen zeer lezenswaardig artikel vinden van de heer T. Vlot over hoe om te gaan met beroepingswerk en tweetallen. Van harte aanbevolen!
Hee Pietje, je bent geen Jantje :humhihi
P.s.: jij hebt die snel, ik krijg die pas rond zaterdag.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:Voor wie de Wachter Sions heeft, kan deze week een in mijn ogen zeer lezenswaardig artikel vinden van de heer T. Vlot over hoe om te gaan met beroepingswerk en tweetallen. Van harte aanbevolen!
Wat is de strekking ?
Het is vooral informatief, zoals:

- wie verantwoordelijk is voor kandidaatstelling en hoe een kerkenraad hiermee om moet gaan
- waarom een predikant noodzakelijk is voor een gemeente en waarom je het niet bij leespreken moet houden
- waarom het beroepen gebeuren moet en hoe vaak

Afijn genoeg zaken die de revue passeren. O ja, ook dat je niet 2x dezelfde predikant mag beroepen.
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door SanderL »

Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:Voor wie de Wachter Sions heeft, kan deze week een in mijn ogen zeer lezenswaardig artikel vinden van de heer T. Vlot over hoe om te gaan met beroepingswerk en tweetallen. Van harte aanbevolen!
Wat is de strekking ?
Het is vooral informatief, zoals:

- wie verantwoordelijk is voor kandidaatstelling en hoe een kerkenraad hiermee om moet gaan
- waarom een predikant noodzakelijk is voor een gemeente en waarom je het niet bij leespreken moet houden
- waarom het beroepen gebeuren moet en hoe vaak

Afijn genoeg zaken die de revue passeren. O ja, ook dat je niet 2x dezelfde predikant mag beroepen.
Lijkt me soms best lastig binnen de GGiN met zo weinig predikanten.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Piet Puk schreef:Voor wie de Wachter Sions heeft, kan deze week een in mijn ogen zeer lezenswaardig artikel vinden van de heer T. Vlot over hoe om te gaan met beroepingswerk en tweetallen. Van harte aanbevolen!
Hee Pietje, je bent geen Jantje :humhihi
P.s.: jij hebt die snel, ik krijg die pas rond zaterdag.
Dat heb je als je postbode bent :nananere

Zonder gekheid: word door een Erdee-media bezorger gedaan. Die bij jou heeft misschien door de weeks geen tijd, zou kunnen toch?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

SanderL schreef:
Piet Puk schreef:
Het is vooral informatief, zoals:

- wie verantwoordelijk is voor kandidaatstelling en hoe een kerkenraad hiermee om moet gaan
- waarom een predikant noodzakelijk is voor een gemeente en waarom je het niet bij leespreken moet houden
- waarom het beroepen gebeuren moet en hoe vaak

Afijn genoeg zaken die de revue passeren. O ja, ook dat je niet 2x dezelfde predikant mag beroepen.
Lijkt me soms best lastig binnen de GGiN met zo weinig predikanten.
Valt wel mee, zo lang er maar eentje overblijft. In 2011 was dit volgens mij het geval. Dan vraag je aan de leden een ja of nee of de enigste beroepbare predikant. En mocht er niemand beroepbaar zijn, dan zou je kunnen overwegen om de 2- en 3 jaarstermijn om predikanten na intrede niet te beroepen, tijdelijk los te laten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Weet iemand of de Gereformeerde Gemeente van Lelystad is gestopt met het uitbrengen van beroepen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bonny »

GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand of de Gereformeerde Gemeente van Lelystad is gestopt met het uitbrengen van beroepen?
Vast wel
The Groom's still waiting at the altar
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

GerefGemeente-lid schreef:
Silo schreef:Wel jammer voor Lelystad. Ds. Huisman maakte iedereen maand een of zelfs meerdere preekbeurten vrij voor die gemeente die toch al vaak leesdienst heeft.
Dat kan hij toch blijven doen? Het is een uurtje rijden.

Bovendien: ds. Verschuure vervult tegenwoordig ook een derde beurt elders.
Ds. Huisman blijft ook, als hij straks in Ede staat, gewoon met enige regelmaat in Lelystad een derde dienst vervullen. Dus dat is voor de gemeente wel fijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand of de Gereformeerde Gemeente van Lelystad is gestopt met het uitbrengen van beroepen?
Misschien vinden zij ook wel dat Sint Annaland een keer aan de beurt is, maar goed: ik weet het niet. :D
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand of de Gereformeerde Gemeente van Lelystad is gestopt met het uitbrengen van beroepen?
Omdat ds.Vreugdenhil met emeritaat is ? :D
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand of de Gereformeerde Gemeente van Lelystad is gestopt met het uitbrengen van beroepen?
Momenteel geen geschikte beroepbare predikanten.
Plaats reactie