Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

KDD schreef: Behalve als je amerikaan ben natuurlijk. Op die leeftijd wordt je nog president …
Echt bar ja. :nonnon
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Erskinees schreef:
Job schreef: Even hierheen gehaald. Wel weer GG-gerelateerd, maar het is niet anders.
Met de mond belijd ik dat als God roept, Zijn knechten zeker zullen volgen. Hoe dan ook, wanneer dan ook. Toch merk ik dat ik mijn hart er niet helemaal in mee krijg wanneer ik zie dat een ds. Van Aalst nog is beroepen, terwijl hij al een eigen woning heeft gekocht. Is dat niet ook gewoon een signaal van zo'n predikant? Dan ben je 73 jaar, mag het ook?
Helaas is er in de GG geen kerkordelijke mogelijkheid om een beroepingspauze aan te vragen. Dat zou zulke zaken kunnen voorkomen.
En ook nuchterheid en openheid zou helpen. Ik denk weleens dat een deel van de predikanten beroepen ongeveer hetzelfde ervaart als dat een maat met ongeveer dezelfde job ( :slurp) tegen me zegt: "Joh, we hebben nog een vacature in ons bedrijf. Overweeg het eens! " Dat overwegen doe ik, al dan niet biddend en net naar gelang mijn persoonlijke omstandigheden. Soms/vaak is het ook gewoon geen optie. Punt.
Met het uitbrengen van beroepen idem dito: gaat er ook denk ik minder geestelijk aan toe dan hoe het was bedoeld (al vraag ik me gelijk af: was het zo bedoeld? Paulus handelde heel zakelijk met z'n beroep). Het zou enorm helpen als predikanten daar eens wat opener over kunnen en durven zijn. Maarja...ze doen er meestal maar het zwijgen toe om geen vermoedens en geruchten te stimuleren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:
Erskinees schreef:
Job schreef: Even hierheen gehaald. Wel weer GG-gerelateerd, maar het is niet anders.
Met de mond belijd ik dat als God roept, Zijn knechten zeker zullen volgen. Hoe dan ook, wanneer dan ook. Toch merk ik dat ik mijn hart er niet helemaal in mee krijg wanneer ik zie dat een ds. Van Aalst nog is beroepen, terwijl hij al een eigen woning heeft gekocht. Is dat niet ook gewoon een signaal van zo'n predikant? Dan ben je 73 jaar, mag het ook?
Helaas is er in de GG geen kerkordelijke mogelijkheid om een beroepingspauze aan te vragen. Dat zou zulke zaken kunnen voorkomen.
En ook nuchterheid en openheid zou helpen. Ik denk weleens dat een deel van de predikanten beroepen ongeveer hetzelfde ervaart als dat een maat met ongeveer dezelfde job ( :slurp) tegen me zegt: "Joh, we hebben nog een vacature in ons bedrijf. Overweeg het eens! " Dat overwegen doe ik, al dan niet biddend en net naar gelang mijn persoonlijke omstandigheden. Soms/vaak is het ook gewoon geen optie. Punt.
Met het uitbrengen van beroepen idem dito: gaat er ook denk ik minder geestelijk aan toe dan hoe het was bedoeld (al vraag ik me gelijk af: was het zo bedoeld? Paulus handelde heel zakelijk met z'n beroep). Het zou enorm helpen als predikanten daar eens wat opener over kunnen en durven zijn. Maarja...ze doen er meestal maar het zwijgen toe om geen vermoedens en geruchten te stimuleren.
Ik denk dat het ook aan het aantal beroepen ligt.
Een CGK predikant zei eens: "Een beroep doet zoveel met je. Als ik net zoveel beroepen zou krijgen als sommige GG predikanten, zou ik niet aan preken maken toekomen."
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Hij vergat dat je daar ook aan went. De nood weegt een stuk minder zwaar als je zelf deel uitmaakt van het systeem dat de nood in stand houdt.

Er zijn heus predikanten die er onder zuchten, daar twijfel ik niet over. Maar die zijn er niet verantwoordelijk voor, dus ik hoop dat ze er niet te zwaar aan tillen.

Ik denk dat de meeste predikanten vinden dat iedereen blij mag zijn dat zij in ieder geval nog aan de gemeenten geschonken zijn. Ik heb het een ouderling zelf wel eens over zichzelf horen zeggen, en hij meende het oprecht en er zat ook geen bewuste hoogmoed bij, voor zover ik kon beoordelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik las zojuist in de Saambinder het classisverslag van de classisvergadering in Utrecht, begin oktober. Er is een amendement cq. oproep doorgestuurd naar de Particuliere Synode over de predikantennood. Ik begrijp niet helemaal de strekking van dit voorstel, maar het klinkt veelbelovend. De classis Utrecht vertegenwoordigt alle gelederingen van de Gereformeerde Gemeenten, dus ik vind het hoopgevend.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Wat zijn gelederingen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Wat zijn gelederingen?
Da's Zeeuws, joh ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:Wat zijn gelederingen?
flanken
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door huisman »

refo schreef:Wat zijn gelederingen?
Daar hangen je gordijnen aan toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
refo schreef:Wat zijn gelederingen?
Daar hangen je gordijnen aan toch?
Zeker. Eentje voor de linkerkant en eentje voor de rechterkant van het raam. En als je ze dicht schuift, kom je in het midden uit. :yahoo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Ik las zojuist in de Saambinder het classisverslag van de classisvergadering in Utrecht, begin oktober. Er is een amendement cq. oproep doorgestuurd naar de Particuliere Synode over de predikantennood. Ik begrijp niet helemaal de strekking van dit voorstel, maar het klinkt veelbelovend. De classis Utrecht vertegenwoordigt alle geledingen van de Gereformeerde Gemeenten, dus ik vind het hoopgevend.
Kijk, de kerkelijke weg. Eindelijk. Want daar wordt altijd naar verwezen van bovenaf.
Zou het de GS halen?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik las zojuist in de Saambinder het classisverslag van de classisvergadering in Utrecht, begin oktober. Er is een amendement cq. oproep doorgestuurd naar de Particuliere Synode over de predikantennood. Ik begrijp niet helemaal de strekking van dit voorstel, maar het klinkt veelbelovend. De classis Utrecht vertegenwoordigt alle geledingen van de Gereformeerde Gemeenten, dus ik vind het hoopgevend.
Kijk, de kerkelijke weg. Eindelijk. Want daar wordt altijd naar verwezen van bovenaf.
Zou het de GS halen?
Nou, ik heb goede hoop.

Grappig overigens dat je mijn quote hebt veranderd. Dacht je dat ik dat niet zou zien?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:Ik las zojuist in de Saambinder het classisverslag van de classisvergadering in Utrecht, begin oktober. Er is een amendement cq. oproep doorgestuurd naar de Particuliere Synode over de predikantennood. Ik begrijp niet helemaal de strekking van dit voorstel, maar het klinkt veelbelovend. De classis Utrecht vertegenwoordigt alle gelederingen van de Gereformeerde Gemeenten, dus ik vind het hoopgevend.
Wel een beetje een vrije vertaling van het verslag uit de SB. Er staat namelijk dat het gaat om een instructie inzake de nood van het predikantentekort aangevuld met 1 van de 2 ingediende amendementen(t.a.v. de conceptinstructie). Niet dat het er duidelijker op wordt...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrikus »

GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik las zojuist in de Saambinder het classisverslag van de classisvergadering in Utrecht, begin oktober. Er is een amendement cq. oproep doorgestuurd naar de Particuliere Synode over de predikantennood. Ik begrijp niet helemaal de strekking van dit voorstel, maar het klinkt veelbelovend. De classis Utrecht vertegenwoordigt alle gelederingen van de Gereformeerde Gemeenten, dus ik vind het hoopgevend.
Wel een beetje een vrije vertaling van het verslag uit de SB. Er staat namelijk dat het gaat om een instructie inzake de nood van het predikantentekort aangevuld met 1 van de 2 ingediende amendementen(t.a.v. de conceptinstructie). Niet dat het er duidelijker op wordt...
zoiets als een voorzet tot een aanzet voor een opzet?
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik las zojuist in de Saambinder het classisverslag van de classisvergadering in Utrecht, begin oktober. Er is een amendement cq. oproep doorgestuurd naar de Particuliere Synode over de predikantennood. Ik begrijp niet helemaal de strekking van dit voorstel, maar het klinkt veelbelovend. De classis Utrecht vertegenwoordigt alle gelederingen van de Gereformeerde Gemeenten, dus ik vind het hoopgevend.
Wel een beetje een vrije vertaling van het verslag uit de SB. Er staat namelijk dat het gaat om een instructie inzake de nood van het predikantentekort aangevuld met 1 van de 2 ingediende amendementen(t.a.v. de conceptinstructie). Niet dat het er duidelijker op wordt...
zoiets als een voorzet tot een aanzet voor een opzet?
Het is in ieder geval een begin. Nietwaar?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie