Vreemd in eigen land

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Hoe zou je kunnen zien, als je niet wedergeboren bent en midden in de dood ligt? Niemand van ons kan geestelijk zien totdat de Heilige Geest onze ogen opent. Jezus' gesprek met Nikodemus maakt dat heel duidelijk. Hij legt alle nadruk op wedergeboorte als een noodzakelijke voorwaarde, een conditio sine qua non, om in Hem te geloven. Hij zegt tegen Nicodemus in Johannes 3: 3: "Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."
Daar ben ik het helemaal mee eens.

De Dordtse Leerregels beschrijven dat op een zeer inhoudsvolle wijze.
Dordtse Leerregels schreef:En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Dordtse Leerregels schreef:De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
(...)
Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is. Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage. Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden.
(...)
Die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt, waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering; maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde, dewelke God gebruikt om den mens te bekeren, de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest, wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil, alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat, dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet; en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft wedergeboren te worden of niet. Want dit is anders niet dan al de kracht van de genade Gods in onze bekering wegnemen, en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen; en dat tegen de apostelen, die leren: Dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht. En: Dat God het welbehagen Zijner goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht. En: Dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door refo »

Toch is die leerregel minder massief dan al die vetgemaakte zinnen doen vermoeden. Want ze vervolgen: De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Toch is die leerregel minder massief dan al die vetgemaakte zinnen doen vermoeden. Want ze vervolgen: De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Uiteraard moet een mens niet wachten op de wedergeboorte. Hij word bevolen in Christus te geloven en zich te bekeren.

Maar dat doet niets af van het voorgaande.
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door CvdW »

Calvijn schrijft in boek III hoofdstuk III dat wij door het geloof wedergeboren worden.

Zijn wij nog calvinisten?
Laatst gewijzigd door CvdW op 31 mar 2021, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Calvijn schrift in broek III hoofdstuk III dat wij door het geloof wedergeboren worden.

Zijn wij nog calvinisten?
Calvijn heeft het over de wedergeboorte in brede zin (de heiligmaking). Die komt inderdaad na het geloof.

De wedergeboorte in enge zin (de levendmaking) gaat daaraan vooraf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door -DIA- »

Geloven we hier nog in onze oude beproefde Heidelberger Catechismus?
Ik wacht niet op antwoord, maar zal dit wel op afstand blijven volgen, want ja, zo kunnen we natuurlijk ons over uitpraten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Eén reactie, voor wat telkens terugkeert: Onderbouwen. Ik dacht dat dit overbodig was, want ik maak nooit nieuwe stellingen, maar alles is terug te voeren op wat ons in onze gemeenten is geleerd.
Dan zal je moeten onderbouwen dat het 1. inderdaad in onze gemeenten wordt geleerd en 2. dat dit Bijbels is. Dan heb je een discussie. En als je dat niet wilt, zit je hier op de verkeerde plek.
Dan verwijs ik naar de Schrift en belijdenis. Ik weet niet altijd precies in welk art. of zondagsafd. het staat. Dan is het spontane weg, en wordt het een bevragen: Waar staat dit of dat? En andere dingen zijn zo vanzelfsprekend dat het geen verwijzing behoeft.
Dan ga je maar op zoek. Daar heb je denk ik genoeg tijd voor overdag. Onderzoeken is een mooie bezigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef:Ik vind dat het vanzelfsprekend is dat het eerst geloof is en dan wedergeboorte. In de GG hoor ik eigenlijk altijd andersom. Wordt ook nog uit elkaar getrokken. Zo krijg je rare dingen. Wedergeboren zijn en Christus niet kennen. Dit is niet altijd zo geweest. Bijv. preken uit 'overjarig koren' kennen dit niet. Het is dus allemaal niet zo vanzelfsprekend. Door een onderbouwing te geven kan een ander zien wat er wordt bedoeld.
Lijkt me niet de bedoeling om hier je stokpaardje te berijden. Daar zijn andere topics voor.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Susanna »

CvdW schreef:Calvijn schrijft in boek III hoofdstuk III dat wij door het geloof wedergeboren worden.

Zijn wij nog calvinisten?
Julie gebruiken steeds boeken. Ik kan het nazoeken. Maar de Bijbel is heel helder.


Johannes 1:13: "[Zij] werden niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God." God moet ervoor zorgen dat iemand opnieuw geboren wordt, wat op zijn beurt zaligmakend geloof voortbrengt. Het is de nieuwe geboorte die ons in staat stelt Jezus Christus in ons leven te ontvangen. De doorslaggevende factor voor iedereen die tot geloof in Christus komt, legt Johannes uit, is dat ze “geboren worden” uit God'(vs. 13)

SV: "Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn."
Dat is, die door den Geest en het Woord Gods wedergeboren en vernieuwd zijn, Joh. 3:5; 1 Petr. 1:23.

Maar van God; van God, de Vader van Christus, die een levendige hoop verwekt; en van de Zoon, die levend maakt wie Hij wil; en van de genade van de Geest, aan wie de wedergeboorte in het algemeen wordt toegeschreven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef:Calvijn schrijft in boek III hoofdstuk III dat wij door het geloof wedergeboren worden.
Zijn wij nog calvinisten?
Moet je ook zijn commentaar op Joh. 1:13 lezen. Bovendien kun je calvinist zijn, zonder het in alle punten en komma's met Calvijn eens te zijn. Maar nogmaals, ga hier die discussie nu niet voeren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door -DIA- »

Het Goddelijke wonder mag ook genoemd worden:

En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.
Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift, die van den Auteur van deze werking is ingegeven, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden

Hier is het wonder een wonder! En dat lijkt het nu zo weinig te zijn. De liefdestrekkingen en wekkinen op Gods volk en Zijn Woord lijken te wijken. Dan gaan we redeneren en zo'n redeneren is koud. Ik ben het overigens wel eens met wat dhr. J.C. Philpot zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Thea »

Dia, we zijn het allemaal prima met elkaar eens, alleen zie jij dat niet...Het wordt soms in andere bewoordingen gezegd dan jij gewend bent en dan spreken wij opeens allemaal onwaarheid. Kijk toch eens wat positiever naar je medemensen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door -DIA- »

Thea schreef:Dia, we zijn het allemaal prima met elkaar eens, alleen zie jij dat niet...Het wordt soms in andere bewoordingen gezegd dan jij gewend bent en dan spreken wij opeens allemaal onwaarheid. Kijk toch eens wat positiever naar je medemensen!
Dat zal naar de letter zijn, er ademt veelal wel een andere geest. En ik kan dat niet helpen, ik doorzie dat, en ik kan evenmin als ooit Bogerman een compromis aangaan met de rekkelijken. Dan wordt het belijden snel tot een vorm zonder wezen.
Wellicht dat velen dit niet zien, maar dat ligt aan de prediking in veel kerken. Er is wel degelijk een dieper liggend verschil. Daar getuigen de felle reacties wel van als er iets van de bevinding aan de orde komt.
Denk verder beslist niet dat ik me beter voel of zo. Dat zou voor de hand kunnen liggen als ik me probeer te verplaatsen in mensen die wat rekkelijker zien. Dat is immers ook niet zelden de gedachte bij de seculiere mens als het over orthodoxe christenen gaat. Die kunnen (of willen?) dit niet vatten. Misschien op een wat andere schaal gebeurt hier hetzelfde.
Ik voel best wel aan dat sommigen me hier wel eens wat aanmatigend lijken te vinden. Dat kan ik begrijpen. Maar dan vraag ik eens wat verder te kijken: Zou dat waar zijn? Wat we nodig hebben is onderwijs, verootmoediging en wederkeer tot de reformatorische leer, zoals verwoord in de Schrift en Belijdenis. Ik spreek mezelf erbij insluitend, want dat heb ik net zo goed nodig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Eén reactie, voor wat telkens terugkeert: Onderbouwen. Ik dacht dat dit overbodig was, want ik maak nooit nieuwe stellingen, maar alles is terug te voeren op wat ons in onze gemeenten is geleerd.
Dan zal je moeten onderbouwen dat het 1. inderdaad in onze gemeenten wordt geleerd en 2. dat dit Bijbels is. Dan heb je een discussie. En als je dat niet wilt, zit je hier op de verkeerde plek.
Dan verwijs ik naar de Schrift en belijdenis. Ik weet niet altijd precies in welk art. of zondagsafd. het staat. Dan is het spontane weg, en wordt het een bevragen: Waar staat dit of dat? En andere dingen zijn zo vanzelfsprekend dat het geen verwijzing behoeft.
Dan ga je maar op zoek. Daar heb je denk ik genoeg tijd voor overdag. Onderzoeken is een mooie bezigheid.
Beste Dia,
We sluiten ons als moderators hierbij aan.
Dit is een discussieforum.
Daarbij is het belangrijk je standpunten deugdelijk te onderbouwen vanuit de Bijbel, de belijdenisgeschriften of andere bronnen.
Maar zomaar zeggen, omdat het in jouw gemeente geleerd is, gaat niet werken.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door John Galt »

Het kan ook geen kwaad om met regelmaat dingen in de Bijbel en de belijdenis na te zoeken. Soms staat het er net even anders dan je dacht dat het er stond. Of je ziet ineens iets waarvan je neit wist dat het er stond. Of iets blijkt bij nader inzien helemaal niet in de Bijbel te staan.
Daar word je nooit slechter van toch?
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie