Vreemd in eigen land

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Bezorgd »

Zo DIA zit je je weer te verkneuteren in je onbegrepen voelen?

Nou geloof me, je hebt vele medestanders. Alleen je wilt het niet zien. Vele medestrijders die misschien een wat ander woordgebruik hebben, die misschien wat andere accenten leggen. Het niet altijd eens zijn met jou theologische duiding, maar ten diepste hetzelfde leren en ook de gevaren in de samenleving wel degelijk zien. Die op cultureel gebied misschien wat andere uiterlijke keuzes maken. Of mensen die een wat optimistischer karakter hebben en daar door vrolijker overkomen. Maar er zijn er nog steeds hoor, meer dan de 7000, meer dan 70.000 zelfs. Open je ogen daar eens voor.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef:Vreemd in eigen land...
Vreemd in eigen kerk...
Vreemd in eigen huis...
Vreemd op eigen forum...
Kan iemand zich dat voorstellen? Als er jaar in jaar uit geen vertrouwen lijkt te zijn?
Een spreekwoord dat waar blijkt is wel: een gestage druk holt de hardste steen eens uit.
Ik begrijp dat dit een discussieforum is, maar ik dacht dat er een duidelijk omschreven grondslag was?
Waartoe dan zo vaak en langdurig (ik zie geen verandering) het wantrouwen als ik me beroep op Schrift en Belijdenis?

De gestage druk kan tot veel ongewenste situaties lijden.
Niet meer thuis voelen in eigen land is er daar één van.
Mozes wordt wel de meest zachtmoedige man genoemd.
En toch... In zijn ijver ontstond wel eens een toorn en sloeg hij een Egyptenaar dood
En in zijn ijver voor God wierp hij de tafelen door Gods vinger geschreven in stukken.

Maar als ik me niet vergis is het erger als we ons niet meer verstaan voelen, zo het lijkt, wat zich uit door sommiger bevraging. Ik heb het niet over iedereen. Maar duidelijk lijkt me dat de oud-reformatorische forummer hier nogal wat moet uitleggen wat als druk voelt.
Sommigen, wellicht met name een jongere generatie, zullen echt niet anders weten, maar er zijn er ook die wel kunnen weten, waarvan de druk me soms zo groot wordt, dat ik denk te moeten stoppen.

Ik heb vanmorgen niet iets durven posten omtrent wat ik voel aangaande de tijdsomstandigheden. Ik was bang voor de druk, die ik niet aankan. Ik voel meer dan ik in woorden kan uitdrukken.
Een bepaalde breedte is er altijd al geweest in de reformatorische gezindte. Dat is alleen al te zien aan het feit dat er 5 kerkverbanden zijn die in principe zouden moeten kunnen fuseren, maar waarvan het toch niet gebeurt.
Ik merk wel dat de gemoederen op dit forum nogal hoog oplopen in het draadje rondom de gebeurtenissen van afgelopen zondag. Ook bij mijzelf merk ik dat ik een venijnige reactie soms toch niet kan laten, of dat ik misschien niet goed formuleer, waardoor ik verkeerd begrepen wordt. Daarom neem ik even wat afstand van dat topic.
Ik probeer je gevoel te begrijpen, maar de druk die jij kan voelen is natuurlijk niet bij iedereen hetzelfde.
Of je iets wilt posten is natuurlijk volledig aan jou hoor, toch zou ik het jammer vinden als je daar op dit forum niet de vrijheid voor ervaar.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Waartoe dan zo vaak en langdurig (ik zie geen verandering) het wantrouwen als ik me beroep op Schrift en Belijdenis?
Deed je dat nou maar eens. Dat je je standpunt vanuit Schrift en belijdenis onderbouwt. Ik ben het in heel veel opzichten met je eens, maar je verdediging is in het algemeen allerbelabberdst. Of die is er eigenlijk meestal gewoon niet. Ik verdedig ook weleens impopulaire standpunten, maar probeer die zo veel mogelijk te onderbouwen. Als jij dat nou ook doet, samen staan we sterk! :super
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door John Galt »

Vreemdelingen in eigen land... is dat niet wat de normale situatie zou moeten zijn? Spreekt de Bijbel ons ook niet zo aan?
De vraag is alleen: Waarin onderscheiden wij ons? Door praat, gewaad, gelaat, door wonen in dezelfde straat en doorwat ik zoal nalaat? Of door dingen te doen waarvan de wereld opkijkt?

In de tweede eeuw schreef een ons onbekende christen aan ene Diognetus hoe christenen leven. Een citaat: “Want Christenen zijn niet onderscheiden van de rest van de mensheid door land, taal of gewoonte. Want nergens wonen ze in hun eigen steden, en ook spreken ze niet een ongebruikelijk dialect, en ze hebben ook geen excentrieke manier van leven. Maar terwijl ze leven in zowel Griekse als barbaarse steden, afhankelijk van hun lot, en terwijl ze de plaatselijke gebruiken wat betreft kleding en voedsel en andere aspecten van het leven volgen, laten ze tegelijk hun opmerkelijke en –ik geef het toe– ongebruikelijke karakter van hun eigen burgerschap zien.
Ze leven in hun eigen landen, maar alleen alsof ze daar niet resideren; ze nemen aan alles deel als burgers, en verdragen alles als buitenlanders. Elke vreemd land is hun vaderland, en elk vaderland is hun vreemd. Ze trouwen als ieder ander, en hebben kinderen, maar ze stellen hun nageslacht niet bloot [aan infanticide/kindermoord]. Ze delen hun eten maar niet hun vrouwen. Ze zijn in het vlees maar ze leven niet naar het vlees. Ze leven op aarde maar hun burgerschap is in de hemel. Ze gehoorzamen de bestaande wetten, maar in hun persoonlijke leven overstijgen ze die wetten. ”

Is dat ook een weergave van de refozuil? Van mij? Of ben ik ent zo ik-gericht als de wereld, alleen dan met donkerblauwe kleren aan?
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Waartoe dan zo vaak en langdurig (ik zie geen verandering) het wantrouwen als ik me beroep op Schrift en Belijdenis?
Deed je dat nou maar eens. Dat je je standpunt vanuit Schrift en belijdenis onderbouwt. Ik ben het in heel veel opzichten met je eens, maar je verdediging is in het algemeen allerbelabberdst. Of die is er eigenlijk meestal gewoon niet. Ik verdedig ook weleens impopulaire standpunten, maar probeer die zo veel mogelijk te onderbouwen. Als jij dat nou ook doet, samen staan we sterk! :super
Eén reactie, voor wat telkens terugkeert: Onderbouwen. Ik dacht dat dit overbodig was, want ik maak nooit nieuwe stellingen, maar alles is terug te voeren op wat ons in onze gemeenten is geleerd. Daarbuiten heb ik weinig opleiding. Dat zal meespelen en hetgeen ik merk het verder afdwalen en meer vernieuwingen dan ik gewend was. Ik ben het eens met de grondslag van dit forum, en als we dit aan zouden houden, zou er voor mij geen probleem zijn. Maar het steeds opnieuw verdedigen van wat ook in de grondslag van dit forum staat is te zwaar voor mij. Ik hoop dat het nu eens duidelijk mag zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Waartoe dan zo vaak en langdurig (ik zie geen verandering) het wantrouwen als ik me beroep op Schrift en Belijdenis?
Deed je dat nou maar eens. Dat je je standpunt vanuit Schrift en belijdenis onderbouwt. Ik ben het in heel veel opzichten met je eens, maar je verdediging is in het algemeen allerbelabberdst. Of die is er eigenlijk meestal gewoon niet. Ik verdedig ook weleens impopulaire standpunten, maar probeer die zo veel mogelijk te onderbouwen. Als jij dat nou ook doet, samen staan we sterk! :super
Eén reactie, voor wat telkens terugkeert: Onderbouwen. Ik dacht dat dit overbodig was, want ik maak nooit nieuwe stellingen, maar alles is terug te voeren op wat ons in onze gemeenten is geleerd. Daarbuiten heb ik weinig opleiding. Dat zal meespelen en hetgeen ik merk het verder afdwalen en meer vernieuwingen dan ik gewend was. Ik ben het eens met de grondslag van dit forum, en als we dit aan zouden houden, zou er voor mij geen probleem zijn. Maar het steeds opnieuw verdedigen van wat ook in de grondslag van dit forum staat is te zwaar voor mij. Ik hoop dat het nu eens duidelijk mag zijn.
En als we met de Bijbel en de 3FVE kunnen aantonen dat bepaalde dogma's niet kloppen wat jij leert...
Dan zeg je daar niets over.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Waartoe dan zo vaak en langdurig (ik zie geen verandering) het wantrouwen als ik me beroep op Schrift en Belijdenis?
Deed je dat nou maar eens. Dat je je standpunt vanuit Schrift en belijdenis onderbouwt. Ik ben het in heel veel opzichten met je eens, maar je verdediging is in het algemeen allerbelabberdst. Of die is er eigenlijk meestal gewoon niet. Ik verdedig ook weleens impopulaire standpunten, maar probeer die zo veel mogelijk te onderbouwen. Als jij dat nou ook doet, samen staan we sterk! :super
Eén reactie, voor wat telkens terugkeert: Onderbouwen. Ik dacht dat dit overbodig was, want ik maak nooit nieuwe stellingen, maar alles is terug te voeren op wat ons in onze gemeenten is geleerd. Daarbuiten heb ik weinig opleiding. Dat zal meespelen en hetgeen ik merk het verder afdwalen en meer vernieuwingen dan ik gewend was. Ik ben het eens met de grondslag van dit forum, en als we dit aan zouden houden, zou er voor mij geen probleem zijn. Maar het steeds opnieuw verdedigen van wat ook in de grondslag van dit forum staat is te zwaar voor mij. Ik hoop dat het nu eens duidelijk mag zijn.
Beste DIA,
Ik weet nog heel goed wat mijn vader heeft gezegd toen ik op jeugdige leeftijd de Redelijke Godsdienst van ds. W. a Brakel kreeg. Het gaat om het punt van eerst geloof en dan wedergeboorte. Bij elkaar laten! En in tijd gaat geloof voorop.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Eén reactie, voor wat telkens terugkeert: Onderbouwen. Ik dacht dat dit overbodig was, want ik maak nooit nieuwe stellingen, maar alles is terug te voeren op wat ons in onze gemeenten is geleerd.
Dan zul je moeten onderbouwen dat het 1. inderdaad in onze gemeenten wordt geleerd en 2. dat dit Bijbels is. Dan heb je een discussie. En als je dat niet wilt, zit je hier op de verkeerde plek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Eén reactie, voor wat telkens terugkeert: Onderbouwen. Ik dacht dat dit overbodig was, want ik maak nooit nieuwe stellingen, maar alles is terug te voeren op wat ons in onze gemeenten is geleerd.
Dan zal je moeten onderbouwen dat het 1. inderdaad in onze gemeenten wordt geleerd en 2. dat dit Bijbels is. Dan heb je een discussie. En als je dat niet wilt, zit je hier op de verkeerde plek.
Dan verwijs ik naar de Schrift en belijdenis. Ik weet niet altijd precies in welk art. of zondagsafd. het staat. Dan is het spontane weg, en wordt het een bevragen: Waar staat dit of dat? En andere dingen zijn zo vanzelfsprekend dat het geen verwijzing behoeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door CvdW »

Ik vind dat het vanzelfsprekend is dat het eerst geloof is en dan wedergeboorte. In de GG hoor ik eigenlijk altijd andersom. Wordt ook nog uit elkaar getrokken. Zo krijg je rare dingen. Wedergeboren zijn en Christus niet kennen. Dit is niet altijd zo geweest. Bijv. preken uit 'overjarig koren' kennen dit niet. Het is dus allemaal niet zo vanzelfsprekend. Door een onderbouwing te geven kan een ander zien wat er wordt bedoeld.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Erskinees »

Ik weet dat dit je hoog zit en kan het ook begrijpen. Maar wat is de link met dit topic?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Ik vind dat het vanzelfsprekend is dat het eerst geloof is en dan wedergeboorte. In de GG hoor ik eigenlijk altijd andersom. Wordt ook nog uit elkaar getrokken. Zo krijg je rare dingen. Wedergeboren zijn en Christus niet kennen. Dit is niet altijd zo geweest. Bijv. preken uit 'overjarig koren' kennen dit niet. Het is dus allemaal niet zo vanzelfsprekend. Door een onderbouwing te geven kan een ander zien wat er wordt bedoeld.
Eén vraag: als je het omkeert: Eerst geloven. Hoe kan dat bestaan met de belijdenis dat wij allen in Adam gevallen zijn, en allen onbekwaam te enig goed en geneigd tot alle kwaad. Hoe kan zo een geloven. De ontdekking dat je blind bent gaat voor dat je weet wat zien is. En nog meer maar nu geen tijd want ik moet even weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Bertiel »

A Brakel
Hoofdstuk 31 over de wedergeboorte:

Vóór de eerste daad des geloofs is de mens dood, hoe vele voorbereiden de
bewegingen hij ook mocht ontvangen hebben. Als wij voorbereiding stellen, zo weet,
dat wij daardoor niet verstaan beginselen des levens, verre van daar; in alle de
voorbereidingen is en blijft de mens dood, en zijn daden kunnen God niet behagen,
hoe deugdzaam dat ze schijnen.
Het eerste beginseltje des levens ontvangt hij met de eerste daad des geloofs, geloof en
leven zijn in de tijd gelijk, maar in de orde gaat het geloof voor, als een oorsprong des
levens; want daar is geen leven dan in de vereniging met Christus, die hun Leven is,
en het geloof is het middel van vereniging met Christus. Waaruit blijkt de dwaasheid
dergenen, die eerst verloochening, die éérst heiligheid zoeken; deze stellen zich in het
uiterste gevaar om nooit wedergeboren te worden.
XIII. Zo iemand mij vraagt: waaraan bij zijn eerste begin van wedergeboorte zal
kennen?
Ik antwoord: van de eerste daad des geloofs.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Ik vind dat het vanzelfsprekend is dat het eerst geloof is en dan wedergeboorte. In de GG hoor ik eigenlijk altijd andersom. Wordt ook nog uit elkaar getrokken. Zo krijg je rare dingen. Wedergeboren zijn en Christus niet kennen. Dit is niet altijd zo geweest. Bijv. preken uit 'overjarig koren' kennen dit niet. Het is dus allemaal niet zo vanzelfsprekend. Door een onderbouwing te geven kan een ander zien wat er wordt bedoeld.
Eén vraag: als je het omkeert: Eerst geloven. Hoe kan dat bestaan met de belijdenis dat wij allen in Adam gevallen zijn, en allen onbekwaam te enig goed en geneigd tot alle kwaad. Hoe kan zo een geloven. De ontdekking dat je blind bent gaat voor dat je weet wat zien is. En nog meer maar nu geen tijd want ik moet even weg.
Wanneer we dit met het menselijk verstand proberen te begrijpen gaat het fout. We moeten laten staan wat er in de Bijbel staat.

Wat heeft dit met deze link te maken? Je voel je vreemd in je eigen plaatselijke GG gemeente. Veel contact met twee gezinnen die hetzelfde denken.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Ik vind dat het vanzelfsprekend is dat het eerst geloof is en dan wedergeboorte. In de GG hoor ik eigenlijk altijd andersom. Wordt ook nog uit elkaar getrokken. Zo krijg je rare dingen. Wedergeboren zijn en Christus niet kennen. Dit is niet altijd zo geweest. Bijv. preken uit 'overjarig koren' kennen dit niet. Het is dus allemaal niet zo vanzelfsprekend. Door een onderbouwing te geven kan een ander zien wat er wordt bedoeld.
Eén vraag: als je het omkeert: Eerst geloven. Hoe kan dat bestaan met de belijdenis dat wij allen in Adam gevallen zijn, en allen onbekwaam te enig goed en geneigd tot alle kwaad. Hoe kan zo een geloven. De ontdekking dat je blind bent gaat voor dat je weet wat zien is.
Hoe zou je kunnen zien, als je niet wedergeboren bent en midden in de dood ligt? Niemand van ons kan geestelijk zien totdat de Heilige Geest onze ogen opent. Jezus' gesprek met Nikodemus maakt dat heel duidelijk. Hij legt alle nadruk op wedergeboorte als een noodzakelijke voorwaarde, een conditio sine qua non, om in Hem te geloven. Hij zegt tegen Nicodemus in Johannes 3: 3: "Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."
Plaats reactie