Rome en Bagdad, Broederschap?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door Van Ewijk »

Isala schreef:
Van Ewijk schreef: Als zelfs leden van de reformatorische kerk er zelf zo tegen aan kijken bewijst dit voor mij dat mijn gedachten gefundeerd zijn op de werkelijkheid, ik maak me terecht en oprecht zorgen.
DDD spreekt enkel voor zichzelf, niet voor het geheel van de reformatorische kerk.
Zonder DDD persoonlijk aan te vallen, (Ik speel niet op de persoon en mag de man zijn bijdragen graag lezen, en ik weet dat ik zijn woorden met een bepaalde nuance moet lezen.)
Ik weet gewoon dat er meerdere mensen in de reformatorische gezindte zijn die dit zo zien.
en ze kunnen er eigenlijk ook niks aan doen.
In praktische zin heeft DDD zelfs gelijk, vanwege het simpele feit dat protestanten geen centraal gezag in de wereld hebben maar de RKK als wereldorganisatie wel.
Dat maakt dan die ene leider van die groep die wel zo in elkaar steekt toch min of meer de vertegenwoordiger van allemaal.
Wie bijvoorbeeld eens naar een (spektakel)film kijkt waarin het geloof een grote rol speelt, daarin word altijd de RKK aangevoerd als aanspreekpunt.
Het is ongeveer te vergelijken met de Rol van Rutte als premier als je in de tweede kamer komt en geen VVD'er bent.
Of, zoals momenteel met het Britse koningshuis dat toch wel als het voornaamste koningshuis van Europa gezien word door alle aandacht die er naar toe gaat in vergelijking met alle andere Europese koningshuizen.
Onbewust zaagt dat gegeven toch aan de poten van de diegenen die niet sterk staan in de leer en hun oorsprong relativeren en het beeld van de buitenwacht.

Tel daarbij dan op dat je die opgedrongen vertegenwoordiger (om zo maar eens te noemen) iets ziet doen waar jij niet achter staat, namelijk handjeklap met dwaalleraars en het erkennen van hun leer, dan heb ik wel last van de koffie die omhoog komt ja.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie