Rome en Bagdad, Broederschap?

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door -DIA- »

Een unicum in de kerkgeschiedenis: paus Franciscus bezoekt vanaf vrijdag Irak, als eerste bisschop van Rome ooit. Maar of zijn reis een halt toe kan roepen aan de nog altijd doorgaande exodus van christenen uit het Tweestromenland, is twijfelachtig.

https://www.rd.nl/artikel/916726-paus-s ... k-aan-irak

Klein citaatje:
Broederschap
Maar kritiek is er ook. Zo zal de paus op zaterdag de 90-jarige Ali al-Sistani een „beleefdheidsbezoek” brengen. Al-Sistani is de belangrijkste sjiitische geestelijke van Irak en sommige christenen houden liever afstand van islamitische leiders. Volgens patriarch Sako is het bezoek echter een uitgelezen kans om de onderlinge „broederschap” te benadrukken. „Net zoals de paus eerder sjeik Ahmed al-Tayyib van de Al-Azhar-universiteit ontmoette in Abu Dhabi, wil hij ook de sjiitische ayatollah ontmoeten, om daarmee de christelijk-islamitische integratie te bevorderen.”
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door Van Ewijk »

Geslijm en aanpapperij met valse godsdiensten en hun leraren laat mij ijs en ijskoud.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door John Galt »

Van Ewijk schreef:Geslijm en aanpapperij met valse godsdiensten en hun leraren laat mij ijs en ijskoud.
Daar geloof ik niets van, anders gebruikte je niet van die woorden. Als iets je koud laat, boeit het je niet. Wat voor auto mijn buurman rijdt, laat mij persoonlijk koud. Dan schrijf ik niet: "Daar komt hij weer asociaal aanscheuren met zijn patser-BMW."
Of bedoel je soms: "Daar word ik ijs- en ijskoud van"?
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door -DIA- »

Houden we het überhaupt voor mogelijk dat Rome en de Islam ooit eens een front zouden kunnen vormen waardoor de Kerk (en dan bedoelen we de levende Kerk) vervolgd zal worden. We kunnen uit verschillende zaken opmaken dat de antichrist uit de kerk ontstaat of zeker een religieuze achtergrond.

Wat me ook opviel: Rome staat rood, en ooit was het een zeer rijke organisatie.
Rome heeft, zeker in de westerse wereld veel aan macht ingeboet, en de leden laten de kerk in de steek
Veel kerken moeten worden gesloten, soms afgebroken, en dat alles in een betrekkelijk maar opmerkelijk korte tijd.
In de jaren 50 zijn nog veel nieuwe RK kerken gebouwd die nu al weer leegstaan.
En gezien het aanpassingsvermogen van de RK kerk zouden dan niet uiteindelijk vragen ontstaan naar een wereldreligie.
waardoor de Islam en Rome elkaar vinden?
Hoe onwerkelijk dat nu wellicht ook lijkt, maar tenslotte vonden ook Herodes en Pilatus elkaar om één punt.

Ik weet dat dit niet serieus wordt genomen, gezien eerdere ervaringen uit het verleden. Maar juist daarom kon het wel eens verraderlijk zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Houden we het überhaupt voor mogelijk dat Rome en de Islam ooit eens een front zouden kunnen vormen waardoor de Kerk (en dan bedoelen we de levende Kerk) vervolgd zal worden. We kunnen uit verschillende zaken opmaken dat de antichrist uit de kerk ontstaat of zeker een religieuze achtergrond.

Wat me ook opviel: Rome staat rood, en ooit was het een zeer rijke organisatie.
Rome heeft, zeker in de westerse wereld veel aan macht ingeboet, en de leden laten de kerk in de steek
Veel kerken moeten worden gesloten, soms afgebroken, en dat alles in een betrekkelijk maar opmerkelijk korte tijd.
In de jaren 50 zijn nog veel nieuwe RK kerken gebouwd die nu al weer leegstaan.
En gezien het aanpassingsvermogen van de RK kerk zouden dan niet uiteindelijk vragen ontstaan naar een wereldreligie.
waardoor de Islam en Rome elkaar vinden?
Hoe onwerkelijk dat nu wellicht ook lijkt, maar tenslotte vonden ook Herodes en Pilatus elkaar om één punt.

Ik weet dat dit niet serieus wordt genomen, gezien eerdere ervaringen uit het verleden. Maar juist daarom kon het wel eens verraderlijk zijn.
Misschien moet je je eerst eens verdiepen in de reden van het bezoek voordat je overgaat tot wilde speculaties.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Houden we het überhaupt voor mogelijk dat Rome en de Islam ooit eens een front zouden kunnen vormen waardoor de Kerk (en dan bedoelen we de levende Kerk) vervolgd zal worden. We kunnen uit verschillende zaken opmaken dat de antichrist uit de kerk ontstaat of zeker een religieuze achtergrond.

Wat me ook opviel: Rome staat rood, en ooit was het een zeer rijke organisatie.
Rome heeft, zeker in de westerse wereld veel aan macht ingeboet, en de leden laten de kerk in de steek
Veel kerken moeten worden gesloten, soms afgebroken, en dat alles in een betrekkelijk maar opmerkelijk korte tijd.
In de jaren 50 zijn nog veel nieuwe RK kerken gebouwd die nu al weer leegstaan.
En gezien het aanpassingsvermogen van de RK kerk zouden dan niet uiteindelijk vragen ontstaan naar een wereldreligie.
waardoor de Islam en Rome elkaar vinden?
Hoe onwerkelijk dat nu wellicht ook lijkt, maar tenslotte vonden ook Herodes en Pilatus elkaar om één punt.

Ik weet dat dit niet serieus wordt genomen, gezien eerdere ervaringen uit het verleden. Maar juist daarom kon het wel eens verraderlijk zijn.
Misschien moet je je eerst eens verdiepen in de reden van het bezoek voordat je overgaat tot wilde speculaties.
Ik ben het niet altijd in alles eens met wat geloofstoerusting verkondigd, maar soms lijkt het niet verkeerd om daar toch ook kennis van te nemen. Als we dit zien, dan horen we dingen die we vroeger ook al eens lazen, waaruit mijn vorige opmerking kwam. En over verdiepen gesproken: Ik merk dat we in een zeer oppervlakkige tijd leven waarin weinig mensen zich meer echt in iets verdiepen. Als we dat niet doen kunnen we ook in allerlei dwaze speculaties vervallen en niet meer onderscheiden. Het onderscheidingsvermogen van de Mens van Nu is naar ik meen waar te nemen gedaald. En mensen worden op bepaalde vlakken naïever.
Daarom kijk ik ook wel eens wat verder dan mijn neus lang is.
Link:
https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... ntichrist/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef: Hoe onwerkelijk dat nu wellicht ook lijkt, maar tenslotte vonden ook Herodes en Pilatus elkaar om één punt.
Het waren behoudende gelovigen die Jezus uitleverden en Hem het meest haatten. Het was één uit Zijn eigen kring die Hem verried.
Daarmee staat de spiegel weer voor onze eigen neus: Wat dunkt ú van de Christus?
Who is John Galt? :quoi
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Ik ben het niet altijd in alles eens met wat geloofstoerusting verkondigd, maar soms lijkt het niet verkeerd om daar toch ook kennis van te nemen. Als we dit zien, dan horen we dingen die we vroeger ook al eens lazen, waaruit mijn vorige opmerking kwam. En over verdiepen gesproken: Ik merk dat we in een zeer oppervlakkige tijd leven waarin weinig mensen zich meer echt in iets verdiepen. Als we dat niet doen kunnen we ook in allerlei dwaze speculaties vervallen en niet meer onderscheiden. Het onderscheidingsvermogen van de Mens van Nu is naar ik meen waar te nemen gedaald. En mensen worden op bepaalde vlakken naïever.
Daarom kijk ik ook wel eens wat verder dan mijn neus lang is.
Link:
https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... ntichrist/
Ik vind je nogal vooringenomen ten aanzien van de Rooms-Katholieke Kerk, gezien alle directe en indirecte verbanden die je legt tussen deze kerk en de antichrist. Omdat ik daar heel anders over denk, zijn onze wegen per definitie gescheiden.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Houden we het überhaupt voor mogelijk dat Rome en de Islam ooit eens een front zouden kunnen vormen waardoor de Kerk (en dan bedoelen we de levende Kerk) vervolgd zal worden. We kunnen uit verschillende zaken opmaken dat de antichrist uit de kerk ontstaat of zeker een religieuze achtergrond.

Wat me ook opviel: Rome staat rood, en ooit was het een zeer rijke organisatie.
Rome heeft, zeker in de westerse wereld veel aan macht ingeboet, en de leden laten de kerk in de steek
Veel kerken moeten worden gesloten, soms afgebroken, en dat alles in een betrekkelijk maar opmerkelijk korte tijd.
In de jaren 50 zijn nog veel nieuwe RK kerken gebouwd die nu al weer leegstaan.
En gezien het aanpassingsvermogen van de RK kerk zouden dan niet uiteindelijk vragen ontstaan naar een wereldreligie.
waardoor de Islam en Rome elkaar vinden?
Hoe onwerkelijk dat nu wellicht ook lijkt, maar tenslotte vonden ook Herodes en Pilatus elkaar om één punt.

Ik weet dat dit niet serieus wordt genomen, gezien eerdere ervaringen uit het verleden. Maar juist daarom kon het wel eens verraderlijk zijn.
Nee, dat zal de eerste 50 jaar niet mogelijk zijn. De belevingswereld van de katholieken in het Westen, in Zuid Amerika en in veel andere landen staat gewoon te ver van de gemiddelde moslim af. De RK kerk zou toenadering kunnen zoeken met de Islam, maar zou te veel van haar huidige achterban verliezen. Bedenk ook dat veel katholieken in andere landen zoals Nigeria, Pakistan, enz. ook niet heel positieve ervaringen met de Islam hebben. Wat zou er dus van de RK kerk overblijven als ze serieus toenadering zou zoeken? Een heel klein gedeelte allicht.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Ik ben het niet altijd in alles eens met wat geloofstoerusting verkondigd, maar soms lijkt het niet verkeerd om daar toch ook kennis van te nemen. Als we dit zien, dan horen we dingen die we vroeger ook al eens lazen, waaruit mijn vorige opmerking kwam. En over verdiepen gesproken: Ik merk dat we in een zeer oppervlakkige tijd leven waarin weinig mensen zich meer echt in iets verdiepen. Als we dat niet doen kunnen we ook in allerlei dwaze speculaties vervallen en niet meer onderscheiden. Het onderscheidingsvermogen van de Mens van Nu is naar ik meen waar te nemen gedaald. En mensen worden op bepaalde vlakken naïever.
Daarom kijk ik ook wel eens wat verder dan mijn neus lang is.
Link:
https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... ntichrist/
Ik vind je nogal vooringenomen ten aanzien van de Rooms-Katholieke Kerk, gezien alle directe en indirecte verbanden die je legt tussen deze kerk en de antichrist. Omdat ik daar heel anders over denk, zijn onze wegen per definitie gescheiden.
Ik wil hier niet over speculeren, dat kan ik niet en dat moeten we ook niet willen. We hebben slechts te letten op de tekenen der tijden die we duidelijk zien.
Dat filmpje vind ik ook erg verdacht veel in details treden en is zelfs wel speculatief te noemen. Anderzijds worden er dingen genoemd die we ook wel mogen weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door Isala »

gallio schreef:Wat zou er dus van de RK kerk overblijven als ze serieus toenadering zou zoeken?
Dat weet ik niet. De Paus zelf is er wel duidelijk over:
https://www.youtube.com/watch?v=Ssyt_Bq ... L&index=89


Over 83 dagen wordt de eerste steen van dit huis gelegd:
https://house-of-one.org/en

Dat interreligieuze dialoog, waar de paus het over heeft, zou heel goed hier gehouden kunnen worden.
Een ‘churmosquagogue'.


In Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten) moet in 2022 met het Abrahamic Family House iets vergelijkbaars worden geopend. Het besluit hiertoe viel tijdens het bezoek van paus Franciscus aan de VAR in 2019, het eerste bezoek ooit van een paus aan het Arabische schiereiland. Franciscus ondertekende samen met de Grote Imam van al-Azhar, dr. Ahmed el-Tayeb, een verklaring waarin werd opgeroepen tot religieuze tolerantie en dialoog. Voor dit doel werd een intergeloof raad opgericht die het Hogere Comité van Menselijke Broederschap wordt genoemd.
https://www.youtube.com/watch?v=gsbzzs5 ... b_imp_woyt
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
gallio schreef:Wat zou er dus van de RK kerk overblijven als ze serieus toenadering zou zoeken?
Dat weet ik niet. De Paus zelf is er wel duidelijk over:
https://www.youtube.com/watch?v=Ssyt_Bq ... L&index=89


Over 83 dagen wordt de eerste steen van dit huis gelegd:
https://house-of-one.org/en

Dat interreligieuze dialoog, waar de paus het over heeft, zou heel goed hier gehouden kunnen worden.
Een ‘churmosquagogue'.


In Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten) moet in 2022 met het Abrahamic Family House iets vergelijkbaars worden geopend. Het besluit hiertoe viel tijdens het bezoek van paus Franciscus aan de VAR in 2019, het eerste bezoek ooit van een paus aan het Arabische schiereiland. Franciscus ondertekende samen met de Grote Imam van al-Azhar, dr. Ahmed el-Tayeb, een verklaring waarin werd opgeroepen tot religieuze tolerantie en dialoog. Voor dit doel werd een intergeloof raad opgericht die het Hogere Comité van Menselijke Broederschap wordt genoemd.
https://www.youtube.com/watch?v=gsbzzs5 ... b_imp_woyt
Zo'n interreligieus iets wil men ook in Bremen opzetten. Daar had de geschorste ds. Latzel moeite mee, en dat werd hem niet in dank afgenomen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door DDD »

Ik vind het ontzettend stoer van de paus dat hij daar op bezoek gaat. Je kunt het natuurlijk ook godsvertrouwen noemen vanuit je luie stoel althans, maar hij loopt wel serieuze risico's een martelaar te worden. Nu is het bloed van de martelaren het zaad van de Kerk, maar dat neemt niet weg dat niet veel mensen graag als zaad gezaaid worden.

Ik vind het ontroerend. En hoewel de reformatorische christenen natuurlijk niet meer onder het gezag van de paus vallen, wat de schuld is van een van zijn minder vrome voorgangers, kijk ik toch altijd nog een beetje op tegen de paus als hét gezicht van Gods kerk op aarde.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door Van Ewijk »

John Galt schreef:
Van Ewijk schreef:Geslijm en aanpapperij met valse godsdiensten en hun leraren laat mij ijs en ijskoud.
Daar geloof ik niets van, anders gebruikte je niet van die woorden. Als iets je koud laat, boeit het je niet. Wat voor auto mijn buurman rijdt, laat mij persoonlijk koud. Dan schrijf ik niet: "Daar komt hij weer asociaal aanscheuren met zijn patser-BMW."
Of bedoel je soms: "Daar word ik ijs- en ijskoud van"?
Ik heb niets tegen de Paus persoonlijk, als mens lijkt het mij (zover ik kan zien) best een aardige kerel.
Laat ik dat eerst even duidelijk maken dat ik dus niet op de persoon afgeef.
Wat mij het meest aanstoot geeft is wel dat de wereld, met name de seculieren en andere godsdiensten in binnen en buitenland, de Paus in deze berichtgeving menen te zien als zijnde de vertegenwoordiger van alle Christenen ter wereld. Dus ook van u en mij.
Allicht heeft menige schoolgaande westerse puber en een willekeurige boer uit het verre buitenland, hindoe of boeddhist, wel enige vage notie van Katholicisme en Protestantisme, maar dat word in aanschouw van dit soort nieuwstaferelen al snel terzijde geschoven.
Oftewel: Voor de rest van de wereld zijn wij één pot nat.

Naarmate de secularisering voortduurt en de afstand met de buitenwacht alleen maar groter word zal dat alleen maar erger worden.
Oké, als ik heden ten dage op de werkvloer vertel dat ik naar de protestantse kerk ga weet eenieder nu nog wel dat ik niet onder het gezag van de paus val, maar sommige mensen met immigratie-achtergrond hebben het tegen mij al over ''jullie Paus''
Wat door mij ter plekke altijd gepareerd word met beleefde doch duidelijke kennisgeving over de verschillende leren.
Je hoeft bij hen sjiieten ook niet met soennieten aan elkaar te koppelen, meestal hebben ze het idee dan al wel snel door.

En ik heb helemaal niets tegen samen optrekken, samenwerking op diaconaal vlak of welke andere vorm van verbintenis (zij het op gelijke voet) dan ook, zolang de zuivere reformatorische leer en identiteit maar gewaarborgd blijft.
Gezien het Bijbelse standpunt dat geen mens onrein is en wij onze naasten lief dienen te hebben mogen water en wijn van mij best gezamenlijk naast elkaar op dezelfde tafel staan zolang zij maar niet vermengt worden.
DDD schreef:Ik vind het ontzettend stoer van de paus dat hij daar op bezoek gaat. Je kunt het natuurlijk ook godsvertrouwen noemen vanuit je luie stoel althans, maar hij loopt wel serieuze risico's een martelaar te worden. Nu is het bloed van de martelaren het zaad van de Kerk, maar dat neemt niet weg dat niet veel mensen graag als zaad gezaaid worden.

Ik vind het ontroerend. En hoewel de reformatorische christenen natuurlijk niet meer onder het gezag van de paus vallen, wat de schuld is van een van zijn minder vrome voorgangers, kijk ik toch altijd nog een beetje op tegen de paus als hét gezicht van Gods kerk op aarde.
Precies mijn betoog, Als zelfs leden van de reformatorische kerk er zelf zo tegen aan kijken bewijst dit voor mij dat mijn gedachten gefundeerd zijn op de werkelijkheid, ik maak me terecht en oprecht zorgen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Rome en Bagdad, Broederschap?

Bericht door Isala »

Van Ewijk schreef: Als zelfs leden van de reformatorische kerk er zelf zo tegen aan kijken bewijst dit voor mij dat mijn gedachten gefundeerd zijn op de werkelijkheid, ik maak me terecht en oprecht zorgen.
DDD spreekt enkel voor zichzelf, niet voor het geheel van de reformatorische kerk.
Hora est!
Plaats reactie