Discussie voortgezet OGGiN

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Ukkie schreef: Zei ik dat? Meen van niet! Maar Israel was en is Gods uitverkoren volk. Dat je mij niet snapt en afhaakt is prima hoor, maar volgens mij was het geen spaans wat ik schreef.
Oke, prima. Waar het om ging is dat een predikant ook soms een boodschap heeft aan het land en volk. Zoals we ook genoeg voorbeelden hebben in de bijbel. Het voorbeeld wat ik noemde (waarmee je mooi weer een afleiding zocht) maar zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:
Ukkie schreef: Zei ik dat? Meen van niet! Maar Israel was en is Gods uitverkoren volk. Dat je mij niet snapt en afhaakt is prima hoor, maar volgens mij was het geen spaans wat ik schreef.
Oke, prima. Waar het om ging is dat een predikant ook soms een boodschap heeft aan het land en volk. Zoals we ook genoeg voorbeelden hebben in de bijbel. Het voorbeeld wat ik noemde (waarmee je mooi weer een afleiding zocht) maar zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.
Waar zocht ik een afleiding voor? Jouw voorbeeld vond ik niet steekhoudend zoals ik heb uitgelegd en een profeet van toen kan je niet zomaar vergelijken met een dominee of ouderling.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:
Ukkie schreef: Zei ik dat? Meen van niet! Maar Israel was en is Gods uitverkoren volk. Dat je mij niet snapt en afhaakt is prima hoor, maar volgens mij was het geen spaans wat ik schreef.
Oke, prima. Waar het om ging is dat een predikant ook soms een boodschap heeft aan het land en volk. Zoals we ook genoeg voorbeelden hebben in de bijbel. Het voorbeeld wat ik noemde (waarmee je mooi weer een afleiding zocht) maar zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.
Waar zocht ik een afleiding voor? Jouw voorbeeld vond ik niet steekhoudend zoals ik heb uitgelegd en een profeet van toen kan je niet zomaar vergelijken met een dominee of ouderling.
Ik vergelijk ze ook niet, zeg alleen dat ze beiden lands zonden aan (moeten) wijzen. Ik zie niet in waarom het niet steekhoudend zou zijn. Dat heb je nog steeds niet duidelijk kunnen maken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:
Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:
Ukkie schreef: Zei ik dat? Meen van niet! Maar Israel was en is Gods uitverkoren volk. Dat je mij niet snapt en afhaakt is prima hoor, maar volgens mij was het geen spaans wat ik schreef.
Oke, prima. Waar het om ging is dat een predikant ook soms een boodschap heeft aan het land en volk. Zoals we ook genoeg voorbeelden hebben in de bijbel. Het voorbeeld wat ik noemde (waarmee je mooi weer een afleiding zocht) maar zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen.
Waar zocht ik een afleiding voor? Jouw voorbeeld vond ik niet steekhoudend zoals ik heb uitgelegd en een profeet van toen kan je niet zomaar vergelijken met een dominee of ouderling.
Ik vergelijk ze ook niet, zeg alleen dat ze beiden lands zonden aan (moeten) wijzen. Ik zie niet in waarom het niet steekhoudend zou zijn. Dat heb je nog steeds niet duidelijk kunnen maken.
Dan moet je even teruglezen!

Nogmaals is mijn vraag: waar zocht ik een afleiding voor?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Ik lees niet terug want met wat je eerder schreef daar ben ik het niet mee eens. Dat je mijn voorbeeld zo probeert te verdraaien dat het geen waarschuwing tegen een volk is. Maar dat is het wel degelijk. Verder stop ik nu met deze discussie, want dit gaat nergens over.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:Ik lees niet terug want met wat je eerder schreef daar ben ik het niet mee eens. Dat je mijn voorbeeld zo probeert te verdraaien dat het geen waarschuwing tegen een volk is. Maar dat is het wel degelijk. Verder stop ik nu met deze discussie, want dit gaat nergens over.
Dan hou je het lang vol terwijl het nergens over gaat.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Jantje »

Nee nee, je wilt gewoon niet ingaan op het argument van een ander. Je strooit weer met een paar Bijbelteksten en gaat volledig voorbij aan het discussiepunt van @Simon0612.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:Nee nee, je wilt gewoon niet ingaan op het argument van een ander. Je strooit weer met een paar Bijbelteksten en gaat volledig voorbij aan het discussiepunt van @Simon0612.
Kijk nou uit Jan straks ben je weer diepbedroefd :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Jantje »

Ukkie schreef:
Jantje schreef:Nee nee, je wilt gewoon niet ingaan op het argument van een ander. Je strooit weer met een paar Bijbelteksten en gaat volledig voorbij aan het discussiepunt van @Simon0612.
Kijk nou uit Jan straks ben je weer diepbedroefd :)
Dat wás ik al. Dus veel erger kan het niet worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door CvdW »

@ukkie, ik begrijp uit uw posts dat ds. Kort 'wij' moet gebruiken. Dus zichzelf insluiten als er gesproken wordt over zonden.
Van Daniël lees ik zonden in de Bijbel. Zijn gebed laat zien dat hij zichzelf insluit.
Ds. Kort sluit zichzelf ook in. Het is goed om gehele preken te beluisteren van hem.
Ik ben geen homo, over deze zonde doe ik dan ook geen schuldbelijdenis.
Ik bemerk zolang er maar in het algemeen over zonden wordt gesproken dat het geen problemen geeft, maar worden ze specifiek benoemd dan komt er grote weerstand.

Tegen wie preekte Paulus? Alleen Israël, of ook de heidenen?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

CvdW schreef:@ukkie, ik begrijp uit uw posts dat ds. Kort 'wij' moet gebruiken. Dus zichzelf insluiten als er gesproken wordt over zonden.
Van Daniël lees ik zonden in de Bijbel. Zijn gebed laat zien dat hij zichzelf insluit.
Ds. Kort sluit zichzelf ook in. Het is goed om gehele preken te beluisteren van hem.
Ik ben geen homo, over deze zonde doe ik dan ook geen schuldbelijdenis.
Ik bemerk zolang er maar in het algemeen over zonden wordt gesproken dat het geen problemen geeft, maar worden ze specifiek benoemd dan komt er grote weerstand.

Tegen wie preekte Paulus? Alleen Israël, of ook de heidenen?
Wat ik bedoel staat volgens mij in 1 korinthe 5 vers 12 en 13 welke ik aanhaalde.
De zonden aanwijzen binnen de gemeente want die buiten zijn oordeelt God. Het gaat hier niet om preken maar over wat Paulus zegt oordeel(tucht).
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door CvdW »

Paulus begint steeds bij de Joden en vervolgens gaat hij op naar de heidenen. Deze worden gewaarschuwd en de zonden aangewezen.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Bertiel »

de aanleiding van deze discussie is meer een praten over de heidenen met de Joden.
Omgekeerde wereld dus
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

CvdW schreef:Paulus begint steeds bij de Joden en vervolgens gaat hij op naar de heidenen. Deze worden gewaarschuwd en de zonden aangewezen.
In de gemeente ja, zie de brieven.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door CvdW »

Ben ik nu gek?
Paulus gaat eerst naar de synagoge waar de Joden zijn. Later gaat hij naar de heidenen in de plaats waar hij is, die heidenen zijn niet in de synagoge.
Plaats reactie