Discussie voortgezet OGGiN

DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door DDD »

Ik had het over het oproepen om de doop af te zweren. Daar is geen grond voor in de bijbel of de belijdenisgeschriften. Als het geen oudvader was, zou ik zeggen, meer vuur dan licht. Nu wacht ik nog even af of er iemand is die het beter kan plaatsen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Arja »

DDD schreef:Ik had het over het oproepen om de doop af te zweren. Daar is geen grond voor in de bijbel of de belijdenisgeschriften. Als het geen oudvader was, zou ik zeggen, meer vuur dan licht. Nu wacht ik nog even af of er iemand is die het beter kan plaatsen.
Misschien was het een slip of the tongue. Hij heeft de preken niet zelf geschreven. En dit is maar een klein stukje eruit. Ik las net een artikel, waarin Smytegelt ook voorkomt. Dat artikel heeft een goed toepassing: https://www.karlbarth.nl/bijbelse-psych ... vorderden/
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door grote gerrit »

In Israël waren ook lang niet alle mensen bekeerd, maar toch hoorden ze wel bij het verbondsvolk en moesten ze ook hun zonen besnijden. Natuurlijk rustte de plicht van bekering wel op hen, maar dat betekende niet dat ze, zolang ze onbekeerd waren, buiten de gemeente stonden.
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Pianoman »

Prachtig artikel in NRC over ds. Romkes te Rouveen en de huisarts van het dorp.
Zo zie je maar dat je veel begrip ontmoet wanneer je je open, onbevooroordeeld en niet veroordelend opstelt.
Respect voor de Oud-Gereformeerde predikant die op deze oprechte manier omgaat met publiciteit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Jantje »

Pianoman schreef:Prachtig artikel in NRC over ds. Romkes te Rouveen en de huisarts van het dorp.
Zo zie je maar dat je veel begrip ontmoet wanneer je je open, onbevooroordeeld en niet veroordelend opstelt.
Respect voor de Oud-Gereformeerde predikant die op deze oprechte manier omgaat met publiciteit.
Hier het artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/17/te ... t-a4032101

Práchtig!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Guy »

Jantje schreef:Práchtig!!!
Zeker!
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door DDD »

Alweer?
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Guy »

DDD schreef:Alweer?
Ze zijn nog steeds vrienden :hum
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door DDD »

Opnieuw, inderdaad. Mooi artikel.

Al denk ik dat de dominee beter een begrenzer op zijn auto kan laten zetten. Dat lijkt me beter dan het been af te hakken.

Los daarvan: zo'n artikel heeft meer nut dan 10.000 folders, vermoed ik.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Guy »

DDD schreef:Al denk ik dat de dominee beter een begrenzer op zijn auto kan laten zetten. Dat lijkt me beter dan het been af te hakken.
Ach, je snapt toch wel wat hij bedoelt? Kwestie van begrijpend lezen. :)
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door DDD »

Ja, hij vindt het moeilijk om niet te hard te rijden. In dat geval zijn er duidelijke bijbelse adviezen, en daar hoort een auto waarvan een agent om het aantal pk vraagt niet echt bij.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Wat een valse aflevering van Boos over ds. Kort. Dit gaat ook wel heel ver en ik kan me de woede van de omstanders wel begrijpen. Waarschijnlijk een ex-gemeente lid, gezien het feit dat ze elkaar goed lijken te kennen. En zo bijzonder was het citaat van ds. Kort nu ook weer niet. Snap ook niet dat het OM het als strafbaar ziet maar vanwege artikel Godsdienstvrijheid niet ingrijpt. Ds. Kort spreekt enkel van zonden uitbannen die tegen de scheppingsorde ingaan. Nu brengt men het alsof ds. Kort mensen wil gaan uitbannen. Verschrikkelijk medium dat Boos. Uit den boze afkomstig lijkt mij.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:Wat een valse aflevering van Boos over ds. Kort. Dit gaat ook wel heel ver en ik kan me de woede van de omstanders wel begrijpen. Waarschijnlijk een ex-gemeente lid, gezien het feit dat ze elkaar goed lijken te kennen. En zo bijzonder was het citaat van ds. Kort nu ook weer niet. Snap ook niet dat het OM het als strafbaar ziet maar vanwege artikel Godsdienstvrijheid niet ingrijpt. Ds. Kort spreekt enkel van zonden uitbannen die tegen de scheppingsorde ingaan. Nu brengt men het alsof ds. Kort mensen wil gaan uitbannen. Verschrikkelijk medium dat Boos. Uit den boze afkomstig lijkt mij.
Ik denk dat er meerdere zonden uit te bannen zijn die ook onszelf aangaan.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:Wat een valse aflevering van Boos over ds. Kort. Dit gaat ook wel heel ver en ik kan me de woede van de omstanders wel begrijpen. Waarschijnlijk een ex-gemeente lid, gezien het feit dat ze elkaar goed lijken te kennen. En zo bijzonder was het citaat van ds. Kort nu ook weer niet. Snap ook niet dat het OM het als strafbaar ziet maar vanwege artikel Godsdienstvrijheid niet ingrijpt. Ds. Kort spreekt enkel van zonden uitbannen die tegen de scheppingsorde ingaan. Nu brengt men het alsof ds. Kort mensen wil gaan uitbannen. Verschrikkelijk medium dat Boos. Uit den boze afkomstig lijkt mij.
Ik denk dat er meerdere zonden uit te bannen zijn die ook onszelf aangaan.
Ow zie dat dit al in een ander topic is geplaatst...excuses
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:
Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:Wat een valse aflevering van Boos over ds. Kort. Dit gaat ook wel heel ver en ik kan me de woede van de omstanders wel begrijpen. Waarschijnlijk een ex-gemeente lid, gezien het feit dat ze elkaar goed lijken te kennen. En zo bijzonder was het citaat van ds. Kort nu ook weer niet. Snap ook niet dat het OM het als strafbaar ziet maar vanwege artikel Godsdienstvrijheid niet ingrijpt. Ds. Kort spreekt enkel van zonden uitbannen die tegen de scheppingsorde ingaan. Nu brengt men het alsof ds. Kort mensen wil gaan uitbannen. Verschrikkelijk medium dat Boos. Uit den boze afkomstig lijkt mij.
Ik denk dat er meerdere zonden uit te bannen zijn die ook onszelf aangaan.
Ja dat denk ik ook. Maar toch snap ik de relatie met mijn post even niet. Misschien kun je wat duidelijker zijn.
Dat er soms erg gefocust word op homosexualiteit
terwijl er vele schandelijke zonden zijn. Het is zo makkelijk te spreken over zonden die mijzelf niet aangaan, alsof die zonden Gods oordelen niet over ons afroepen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie