Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Geytenbeekje »

Ik hoop niet dat de praktijk wordt dat je in veel PKN kerken treft, enkel grijze hoofden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Dodo »

Bij ons doet de dominee soms ook een oproepje aan kinderen thuis om iets creatiefs te doen met het onderwerp van de preek, als zich dat er voor leent uiteraard. Later staan dan in de gemeente-app foto's van de resultaten. Het zijn manieren om de kinderen bij de dienst te betrekken.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door merel »

Precies! Het is niet zo negatief als dat het hier weer neer gezet wordt.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door DDD »

eilander schreef:Waarom zou zo'n dienst nog een 'eredienst' heten? Ik vind het afschuwelijk, ik kan niets anders bedenken.
Vind dit in een reformatorische kerk plaats?!
Dit soort dingen gebeurt natuurlijk geregeld in reformatorische kerken, een beetje afhankelijk van het soort.

https://www.rd.nl/artikel/897475-theolo ... de-slimste

Maar ik zie echt niet in waarom snoepjes afbreuk zouden doen aan het Pinksterfeest. Al zouden graankoekjes of druiven misschien liturgisch iets beter passen, want het gaat tenslotte om een oogstfeest, waarin de vruchten centraal staan.

Net zomin als het zingen van een psalm of lied afbreuk doet aan de vrolijkheid van een verjaardag, doet een snoepje voor de kinderen afbreuk aan de eerbiedige dankbaarheid voor de gave van de heilige Geest.

Ik vind het treurig dat zoiets in de Gereformeerde Gemeenten niet kan (of althans, vrijwel nergens kan, laat ik mij voorzichtig uitdrukken, want ik weet ook wel gemeenten waarin dit geen probleem zou zijn).

@Merel:
Natuurlijk is het niet negatief. Het is heel goed, zolang er althans op de ledenvergadering geen gedoe ontstaat over de suikers. :)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
eilander schreef:Waarom zou zo'n dienst nog een 'eredienst' heten? Ik vind het afschuwelijk, ik kan niets anders bedenken.
Vind dit in een reformatorische kerk plaats?!
Dit soort dingen gebeurt natuurlijk geregeld in reformatorische kerken, een beetje afhankelijk van het soort.

https://www.rd.nl/artikel/897475-theolo ... de-slimste

Maar ik zie echt niet in waarom snoepjes afbreuk zouden doen aan het Pinksterfeest. Al zouden graankoekjes of druiven misschien liturgisch iets beter passen, want het gaat tenslotte om een oogstfeest, waarin de vruchten centraal staan.

Net zomin als het zingen van een psalm of lied afbreuk doet aan de vrolijkheid van een verjaardag, doet een snoepje voor de kinderen afbreuk aan de eerbiedige dankbaarheid voor de gave van de heilige Geest.

Ik vind het treurig dat zoiets in de Gereformeerde Gemeenten niet kan (of althans, vrijwel nergens kan, laat ik mij voorzichtig uitdrukken, want ik weet ook wel gemeenten waarin dit geen probleem zou zijn).

@Merel:
Natuurlijk is het niet negatief. Het is heel goed, zolang er althans op de ledenvergadering geen gedoe ontstaat over de suikers. :)
Het is niet oneerbiedig. Het is treurig dat dit in de GerGem niet kan. Dat is zo ongeveer jouw boodschap.

Daarnaast is jouw zicht op wat reformatorisch is ook wat uitgerekt t.o.v. het gemiddelde.

Erg serieus kan ik het niet nemen. Op dit refoforum is de omschrijving van de eredienst van merel vervreemdend. En jouw instemming doet daar niets aan af.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:Waarom zou zo'n dienst nog een 'eredienst' heten? Ik vind het afschuwelijk, ik kan niets anders bedenken.
Vind dit in een reformatorische kerk plaats?!
Dit soort dingen gebeurt natuurlijk geregeld in reformatorische kerken, een beetje afhankelijk van het soort.

https://www.rd.nl/artikel/897475-theolo ... de-slimste

Maar ik zie echt niet in waarom snoepjes afbreuk zouden doen aan het Pinksterfeest. Al zouden graankoekjes of druiven misschien liturgisch iets beter passen, want het gaat tenslotte om een oogstfeest, waarin de vruchten centraal staan.

Net zomin als het zingen van een psalm of lied afbreuk doet aan de vrolijkheid van een verjaardag, doet een snoepje voor de kinderen afbreuk aan de eerbiedige dankbaarheid voor de gave van de heilige Geest.

Ik vind het treurig dat zoiets in de Gereformeerde Gemeenten niet kan (of althans, vrijwel nergens kan, laat ik mij voorzichtig uitdrukken, want ik weet ook wel gemeenten waarin dit geen probleem zou zijn).

@Merel:
Natuurlijk is het niet negatief. Het is heel goed, zolang er althans op de ledenvergadering geen gedoe ontstaat over de suikers. :)
Het is niet oneerbiedig. Het is treurig dat dit in de GerGem niet kan. Dat is zo ongeveer jouw boodschap.

Daarnaast is jouw zicht op wat reformatorisch is ook wat uitgerekt t.o.v. het gemiddelde.

Erg serieus kan ik het niet nemen. Op dit refoforum is de omschrijving van de eredienst van merel vervreemdend. En jouw instemming doet daar niets aan af.
Je slaat de spijker op de kop.

En verder geef ik onmiddellijk toe dat in het overgrote deel van de bevindelijk gereformeerde gemeenten dit tot gefronste wenkbrauwen zou leiden.

Maar de reformatorische kerken zijn natuurlijk wel wat breder dan alleen de (O)GG(iN).
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Maar de reformatorische kerken zijn natuurlijk wel wat breder dan alleen de (O)GG(iN).
Ad Anker schreef:Daarnaast is jouw zicht op wat reformatorisch is ook wat uitgerekt t.o.v. het gemiddelde.
:super
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door GerefGemeente-lid »

In de gemeente hier is er het fenomeen 'preekbingo'. De jonge kinderen krijgen dan een blad met daarop woorden die in de preek terug komen, die ze dan thuis kunnen afstrepen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door DDD »

Dat is wel een supergoed idee. Dat is ook leuk, en dat zal bij niemand op bezwaren stuiten. Maar dan moet een dominee wel woordvast zijn in zijn preek. Bij een leesdienst is het al makkelijker.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar de reformatorische kerken zijn natuurlijk wel wat breder dan alleen de (O)GG(iN).
Da's natuurlijk wel leuk dat je dat mede tegen deze PKN-er zegt. Maar ik voel een enorme vervreemding bij dit soort praktijken.
In het artikel uit het RD waar je naar verwees, staan ook niet alleen maar dingen waar ik het mee eens kan zijn. Maar toch ook dit, en dat is wel bruikbaar in deze discussie:
"Dat vraagt van de begeleiding inventiviteit en wijsheid in het zoeken van vormen en liederen die ook echt gepast zijn, zeker in het kader van een eerbiedige eredienst. In de keuze van woorden, beelden en begrippen voor de hoogheilige God kun je niet zorgvuldig genoeg zijn. De oer-Bijbelse uitdrukking ”vreze des HEREN” of ”ontzag voor de HEER” wijst hierbij de weg."
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Erskinees »

Een aantal jaar geleden las ik een levensbeschrijving van een oudvader (ben vergeten welke, kan het evt. nazoeken). Wanneer deze op de kansel stond liet hij de schriftgedeelten voorlezen door wat oudere kinderen. Volgens dat boek stelden mondige kerkgangers gerust vragen aan de predikant tijdens de eredienst. Hoewel ik het wel met Eilander en Ad eens ben, wil ik toch aangeven: onze huidige en statige invulling van de eredienst is prachtig. Maar dat betekent niet dat lossere of interactieve vormen van erediensten meteen fout zijn. De reacties richting Merel zijn dan ook wel erg fel.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door merel »

eilander schreef:
DDD schreef:Maar de reformatorische kerken zijn natuurlijk wel wat breder dan alleen de (O)GG(iN).
Da's natuurlijk wel leuk dat je dat mede tegen deze PKN-er zegt. Maar ik voel een enorme vervreemding bij dit soort praktijken.
In het artikel uit het RD waar je naar verwees, staan ook niet alleen maar dingen waar ik het mee eens kan zijn. Maar toch ook dit, en dat is wel bruikbaar in deze discussie:
"Dat vraagt van de begeleiding inventiviteit en wijsheid in het zoeken van vormen en liederen die ook echt gepast zijn, zeker in het kader van een eerbiedige eredienst. In de keuze van woorden, beelden en begrippen voor de hoogheilige God kun je niet zorgvuldig genoeg zijn. De oer-Bijbelse uitdrukking ”vreze des HEREN” of ”ontzag voor de HEER” wijst hierbij de weg."
Ik denk dat je het tijdens de dienst minder vervreemdend vond. De predikant riep eerst de kinderen ( 6 in de middagdienst) naar voren en gaf hen twee snoepjes. Hij vertelde dat zijn jongste zoon ook jarig was en daarom trakteerde. Vervolgens legde hij nav de schriftlezeing uit wat het pinksterfeest voor het Joodse volk inhield en dat je hetgeen je van God ontving ook teruggaf en legde weer de link naar een verjaardag. Ik vond het leuk gevonden en daardoor snapten de kinderen de praktische invulling van de preek ook beter. Het was juist helemaal niet rommelig of oneerbieding zoals hier gesteld wordt. Idem met de morgendienst. De predikant heeft altijd een kort kindermoment. Dat is nu veel moeilijker, omdat er bijna geen kip in de kerk zit. Met hemelvaart kon hij het met onze kinderen doorspreken. Zij waren een van de weinige kinderen in de kerk. Nu zaten er blijkbaar geen kinderen en vroeg hij wie hem wilde bellen om dit door te spreken. Telefoon stond op de speaker, dus iedereen kon het horen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:Een aantal jaar geleden las ik een levensbeschrijving van een oudvader (ben vergeten welke, kan het evt. nazoeken). Wanneer deze op de kansel stond liet hij de schriftgedeelten voorlezen door wat oudere kinderen. Volgens dat boek stelden mondige kerkgangers gerust vragen aan de predikant tijdens de eredienst. Hoewel ik het wel met Eilander en Ad eens ben, wil ik toch aangeven: onze huidige en statige invulling van de eredienst is prachtig. Maar dat betekent niet dat lossere of interactieve vormen van erediensten meteen fout zijn. De reacties richting Merel zijn dan ook wel erg fel.
Herkenbaar. Ik heb ook eens meegemaakt dat iemand die nieuw was in de kerk zei: 'nu begrijp ik er niets meer van. Leg dat eens even uit'. Dat zijn wij niet gewend maar het was wel leerzaam. En het doet niets af aan het ontzag voor de Heere.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:Een aantal jaar geleden las ik een levensbeschrijving van een oudvader (ben vergeten welke, kan het evt. nazoeken). Wanneer deze op de kansel stond liet hij de schriftgedeelten voorlezen door wat oudere kinderen. Volgens dat boek stelden mondige kerkgangers gerust vragen aan de predikant tijdens de eredienst. Hoewel ik het wel met Eilander en Ad eens ben, wil ik toch aangeven: onze huidige en statige invulling van de eredienst is prachtig. Maar dat betekent niet dat lossere of interactieve vormen van erediensten meteen fout zijn. De reacties richting Merel zijn dan ook wel erg fel.
Graag, als je tijd hebt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Erskinees schreef:Een aantal jaar geleden las ik een levensbeschrijving van een oudvader (ben vergeten welke, kan het evt. nazoeken). Wanneer deze op de kansel stond liet hij de schriftgedeelten voorlezen door wat oudere kinderen. Volgens dat boek stelden mondige kerkgangers gerust vragen aan de predikant tijdens de eredienst. Hoewel ik het wel met Eilander en Ad eens ben, wil ik toch aangeven: onze huidige en statige invulling van de eredienst is prachtig. Maar dat betekent niet dat lossere of interactieve vormen van erediensten meteen fout zijn. De reacties richting Merel zijn dan ook wel erg fel.
Graag, als je tijd hebt.
In de 16e eeuw is ook een tijd 'profetie' in zwang geweest, maar dat is al na vrij korte tijd opgehouden. Belijdende leden hadden dan het recht of de mogelijkheid om in een samenkomst de bijbel uit te leggen. Die methode heeft het in de gereformeerde kerk niet gered.
Het is dus een beetje de vraag hoe je dergelijke voorbeelden moet wegen. Historische gebruiken die nu niet meer worden toegepast, zullen niet zonder reden zijn verdwenen.
Plaats reactie