Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Hollander »

Maanenschijn schreef:(...) Lastiger vind ik dat ‘omdat het zo hoort’ men zich op sommige momenten in het zwart steekt, en verder in spijkerbroek tooit. Dan zou ambtelijk werk afgebakend zijn en daarbij ambtskleding worden gedragen als een soort uniform. Dat heeft geen grond in de recente traditie, waarbij het in zwart kleden uit levensovertuiging dat wel heeft. (...)
Ambtelijk werk is ook afgebakend werk. Het gaat altijd om werk in of vanuit de kerkelijke gemeente. Ambtelijke kleding is niets meer dan het aanduiden van het dragen van een ambt en het toont de eenheid en gelijkwaardigheid (zonder rang of status) tussen de ambtsdragers onderling.

Dat staat los van het dragen van bepaalde tinten vanwege persoonlijke levensovertuiging. Dat hoeft namelijk niet specifiek de ambtsdragers te betreffen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Maanenschijn »

Hollander schreef:
Maanenschijn schreef:(...) Lastiger vind ik dat ‘omdat het zo hoort’ men zich op sommige momenten in het zwart steekt, en verder in spijkerbroek tooit. Dan zou ambtelijk werk afgebakend zijn en daarbij ambtskleding worden gedragen als een soort uniform. Dat heeft geen grond in de recente traditie, waarbij het in zwart kleden uit levensovertuiging dat wel heeft. (...)
Ambtelijk werk is ook afgebakend werk. Het gaat altijd om werk in of vanuit de kerkelijke gemeente. Ambtelijke kleding is niets meer dan het aanduiden van het dragen van een ambt en het toont de eenheid en gelijkwaardigheid (zonder rang of status) tussen de ambtsdragers onderling.

Dat staat los van het dragen van bepaalde tinten vanwege persoonlijke levensovertuiging. Dat hoeft namelijk niet specifiek de ambtsdragers te betreffen.
Dat is wel een mooi gezichtspunt: eenheid en gelijkwaardigheid. Waarbij de academisch geschoolde predikanten zich in toga mogen hullen.

Vind jij dat een kerkenraad dat een nieuwkomer in het ambt mag ‘verplichten’? De broeder komt thuis van kantoor in zijn blauwe pak en moet voor de kerkenraadsvergadering zijn zwarte pak uit de kast halen?
Hoewel je argument van eenheid en gelijkwaardigheid voor mij een nieuw gezichtspunt is, voelt ‘verplicht omkleden’ ook een beetje als gekunsteld.

Maar ach, het is eigenlijk ook de discussie niet waard.. Hier kunnen we de jeugd niet mee binden in deze coronatijd (om toch weer ontopic te geraken). Bij ons dinsdagavond alle catechisaties via Teams. Ik ben er zeker van dat de dominee zijn zwarte pak aan heeft ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Hollander »

Maanenschijn schreef:Dat is wel een mooi gezichtspunt: eenheid en gelijkwaardigheid. Waarbij de academisch geschoolde predikanten zich in toga mogen hullen.
Ik heb met een toga niet zoveel, maar net zo min er tegen. Zelf ben ik voor het dragen van kleding die niet under- en overdressed zijn. Dat geldt in mijn taken thuis, op het werk en dus ook in de kerk. Soms betekent het dat ik een andere keuze maak, dan ik persoonlijk prefereer.
Vind jij dat een kerkenraad dat een nieuwkomer in het ambt mag ‘verplichten’? De broeder komt thuis van kantoor in zijn blauwe pak en moet voor de kerkenraadsvergadering zijn zwarte pak uit de kast halen?
Hoewel je argument van eenheid en gelijkwaardigheid voor mij een nieuw gezichtspunt is, voelt ‘verplicht omkleden’ ook een beetje als gekunsteld.
Ik ben niet zo van verplichtingen op middelmatige zaken. Bovendien maak ik onderscheid of een kerkenraadsvergadering wordt bezocht door gemeenteleden of dat het alleen een ontmoeting met de broeders is. Ook weer omwille van het eerder genoemde uitgangspunt.

Ik ben van mening dat het mijn christenplicht is om het geweten van een ander niet nodeloos te bezwaren, maar anderzijds ook geen drempels op te werpen door een keuze die under- of overdressed is. Lastig hoor...
Olomas
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2021, 23:07

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Olomas »

Toch wel bijzonder dat het in dit topic maar blijft gaan over de kleur (of geen kleur) van de kleding. Terwijl het toch echt bedoeld was om van elkaar te leren wat we juist nu voor de jeugd kunnen betekenen.

Blijkbaar is het lastig om niet in oeverloze discussies te vervallen. Maar dat hoort misschien ook bij de traditie? Wat mij betreft gaan we in dit topic weer verder met de initiatieven voor de jeugd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Simon0612 »

Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:
Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:Dat is geen mening maar een gegeven. Kijk eenvoudig naar een rechter met de toga of een burgemeester met een ambtsketting. Zo ook de kerkelijke ambtsdragers met hun kleding. Waarom heet het anders uberhaupt ambtskleding?

Al is het niet direct terug te herleiden naar het nieuwe testament, waarom zou je het niet dragen als je een ambt vervuld? Wat is je weerstand ertegen?
Je herhaalt je mening zonder antwoord te geven op mijn vraag. Mijn vraag is juist: waarom zou je ambtskleding dragen als je catechisatie geeft of bijbelstudie leidt, of zondagsschool, enz. terwijl Jezus eerder negatief doet over ambtskleding dan positief (bv. Mattheus 23:5)?
Bij het voorgaan in de gemeente is het misschien wat anders, dan draag ik ook altijd een net pak, maar daar gaat het nu niet over.
Waarom zou je het wel doen als je in de gemeente voorgaat? Heeft dat meer gezag en waarde dan een huisbezoek of catechisatie? Volgens mij oefen je bij beide je ambt uit. En daar hoort naar mijn mening dan de ambtskleding bij.

Deze ds. vertolkt mijn gedachten daar prima over. Al is het een traditie, waarom zou je er van af (willen) wijken?

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20 ... het-zwart/
Waarom zou je het vast willen houden? Mijns inziens omdat de discussie over de refomodecultuur alleen maar afleid van waar het werkelijk om gaat.
Die vraag kan ik net zo goed omkeren: Waarom wil je er van afwijken? Dat leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

Als iets niet Bijbels is, maar tijd- en cultuurgebonden, kan je dat na verloop van tijd weer loslaten.
Vroeger namen ze bijvoorbeeld preken op cassette bandjes op. Waarom zou je dat loslaten, zou jij kunnen vragen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:Als iets niet Bijbels is, maar tijd- en cultuurgebonden, kan je dat na verloop van tijd weer loslaten.
Vroeger namen ze bijvoorbeeld preken op cassette bandjes op. Waarom zou je dat loslaten, zou jij kunnen vragen.
Beetje manke vergelijking dit. Tradities moeten we dus zien als stilstand/vooruitgang in techniek?
Wat is er in de tijd of cultuur dan zodanig veranderd dat het nu ineens anders moet?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

De kledingstijl, daar gaat het immers over.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Erskinees »

Olomas schreef:Toch wel bijzonder dat het in dit topic maar blijft gaan over de kleur (of geen kleur) van de kleding. Terwijl het toch echt bedoeld was om van elkaar te leren wat we juist nu voor de jeugd kunnen betekenen.

Blijkbaar is het lastig om niet in oeverloze discussies te vervallen. Maar dat hoort misschien ook bij de traditie? Wat mij betreft gaan we in dit topic weer verder met de initiatieven voor de jeugd.
Ontopic?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef
Die vraag kan ik net zo goed omkeren: Waarom wil je er van afwijken? Dat leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.
Niet perse willen afwijken, maar loslaten.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Maanenschijn »

Vanavond in huize Maanenschijn de eerste digitale catechisatie. Het vijftal op de bank, computer op het TV scherm aangesloten en de tafelmicrofoon in nabijheid.

Mooi om te zien, veel deden er mee. Zelfs het zingen ging heel best. Even onwennig, maar prima verlopen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:Vanavond in huize Maanenschijn de eerste digitale catechisatie. Het vijftal op de bank, computer op het TV scherm aangesloten en de tafelmicrofoon in nabijheid.

Mooi om te zien, veel deden er mee. Zelfs het zingen ging heel best. Even onwennig, maar prima verlopen.
Via Teams of ..? (Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën).
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:
Maanenschijn schreef:Vanavond in huize Maanenschijn de eerste digitale catechisatie. Het vijftal op de bank, computer op het TV scherm aangesloten en de tafelmicrofoon in nabijheid.

Mooi om te zien, veel deden er mee. Zelfs het zingen ging heel best. Even onwennig, maar prima verlopen.
Via Teams of ..? (Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën).
Teams. De meeste jongelui kunnen daar prima mee overweg en zorgt niet voor inlogproblemen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door merel »

Bij ons hadden ze afgelopen maandag een thema avond over dankbaarheid. Ook eerst via you tube en daarna via teams.

Aankomende zondag is het een jeugddienst. Onze dochter mocht gisteren met nog 5 meiden liederen zingen die zij hiervoor hadden geleerd. Dat werd opgenomen en aankomende zondag wordt dat tijdens de dienst afgespeeld.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ukkie »

merel schreef:Bij ons hadden ze afgelopen maandag een thema avond over dankbaarheid. Ook eerst via you tube en daarna via teams.

Aankomende zondag is het een jeugddienst. Onze dochter mocht gisteren met nog 5 meiden liederen zingen die zij hiervoor hadden geleerd. Dat werd opgenomen en aankomende zondag wordt dat tijdens de dienst afgespeeld.
Mooi zulke initiatieven. Voor jong en oud.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie