Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Jantje »

newton schreef:
-DIA- schreef:De bijbelvertellingen en psalmen worden elke schooldag via de kerktelefoon en de website van de gemeente uitgezonden. Heel mooi om dan mee te kunnen luisteren. Er zijn twee Bijbelvertellingen per dag, een voor de onder- en een voor de bovenbouw.
En inmiddels zijn de 3 gg’s in R ook gestart met streamen van catechisatie.
Mét beeld?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
newton schreef:
-DIA- schreef:De bijbelvertellingen en psalmen worden elke schooldag via de kerktelefoon en de website van de gemeente uitgezonden. Heel mooi om dan mee te kunnen luisteren. Er zijn twee Bijbelvertellingen per dag, een voor de onder- en een voor de bovenbouw.
En inmiddels zijn de 3 gg’s in R ook gestart met streamen van catechisatie.
Mét beeld?
Wat doet het zien er eigenlijk toen bij de verkondiging des Woords? (of en Bijbelvertelling). Het geloof is door het gehoor. Ik begrijp heel goed dat het zien aantrekkelijk kan zijn.
Zondag is er wel iets afgelezen, maar ja ik heb in ieder geval niets gezien. Dan zal je waarschijnlijk een login moeten hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Wat doet het zien er eigenlijk toen bij de verkondiging des Woords? (of en Bijbelvertelling). Het geloof is door het gehoor. Ik begrijp heel goed dat het zien aantrekkelijk kan zijn.
De bejaarden die ik spreek zijn maar wát blij dat onze gemeente al jaren de diensten met beeld uitzendt. "Je bent veel meer betrokken bij de dienst", zeggen ze. Ik geloof het graag!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wat doet het zien er eigenlijk toen bij de verkondiging des Woords? (of en Bijbelvertelling). Het geloof is door het gehoor. Ik begrijp heel goed dat het zien aantrekkelijk kan zijn.
De bejaarden die ik spreek zijn maar wát blij dat onze gemeente al jaren de diensten met beeld uitzendt. "Je bent veel meer betrokken bij de dienst", zeggen ze. Ik geloof het graag!
Ik begrijp het. We hebben immers de Beeldcultuur omarmt? Voor dat de tv in ons land was was er enkel de radio en de krant. Denk aan de oorlogsjaren. Wie klaagde er toen over het gemis van beeld? Er was een Polygoonjournaal, maar dat zagen alleen de bioscoopgangers...

"De naam “Polygoon” is binnen de Nederlandse cultuur onlosmakelijk verbonden met de bioscoopjournaals Neerlands Nieuws en Wereldnieuws. Met deze journaals vermaakt en informeert de filmfabriek de bioscoopbezoeker voor het grootste deel van de twintigste eeuw. Het eerste bioscoopjournaal wordt onder de naam Hollands Nieuws vertoond in 1922. De laatste vertoning van het bioscoopjournaal, dat na de Tweede Wereldoorlog de titel Neerlands Nieuws krijgt, vindt plaats in 1987.

Inmiddels heeft het filmmateriaal van Polygoon een grote waarde verkregen als cultureel erfgoed. Men denkt bij de naam Polygoon misschien wat minder snel aan het grote oeuvre aan documentairefilms en de incidentele speelfilm, waarmee de firma toch ook een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse cinematografie. Vooral voor de oorlog besteden filmmakers in dienst van Polygoon veel aandacht aan de esthetiek van de beeldtaal en genieten zij de ruimte tot experimentele stijloefeningen

Omdat het archief van Polygoon door de jaren heen met zorg is beheerd en bewaard, kunnen we heden ten dage nog steeds genieten van het door de filmfabriek opgenomen beeldmateriaal. Bijna dagelijks vinden fragmenten uit de vroegere bioscoopjournaals hun weg naar televisieprogramma’s, films en worden geluidsfragmenten ook op de radio ten gehore gebracht."

Bron Beeld en Geluid:
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Polygoon
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
newton schreef:
-DIA- schreef:De bijbelvertellingen en psalmen worden elke schooldag via de kerktelefoon en de website van de gemeente uitgezonden. Heel mooi om dan mee te kunnen luisteren. Er zijn twee Bijbelvertellingen per dag, een voor de onder- en een voor de bovenbouw.
En inmiddels zijn de 3 gg’s in R ook gestart met streamen van catechisatie.
Mét beeld?
Wat doet het zien er eigenlijk toen bij de verkondiging des Woords? (of en Bijbelvertelling). Het geloof is door het gehoor. Ik begrijp heel goed dat het zien aantrekkelijk kan zijn.
Zondag is er wel iets afgelezen, maar ja ik heb in ieder geval niets gezien. Dan zal je waarschijnlijk een login moeten hebben.
In de kerk kijken we ook naar de dominee Dia.:)
Zondag had onze dominee in de preek een voorbeeld waarbij hij zijn handen samen deed als we geen beeld hadden gehad was dat minder goed overgekomen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door -DIA- »

Ukkie schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef: Mét beeld?
Wat doet het zien er eigenlijk toen bij de verkondiging des Woords? (of en Bijbelvertelling). Het geloof is door het gehoor. Ik begrijp heel goed dat het zien aantrekkelijk kan zijn.
Zondag is er wel iets afgelezen, maar ja ik heb in ieder geval niets gezien. Dan zal je waarschijnlijk een login moeten hebben.
In de kerk kijken we ook naar de dominee Dia.:)
Zondag had onze dominee in de preek een voorbeeld waarbij hij zijn handen samen deed als we geen beeld hadden gehad was dat minder goed overgekomen.
Dat zal ik niet betwisten... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wat doet het zien er eigenlijk toen bij de verkondiging des Woords? (of en Bijbelvertelling). Het geloof is door het gehoor. Ik begrijp heel goed dat het zien aantrekkelijk kan zijn.
De bejaarden die ik spreek zijn maar wát blij dat onze gemeente al jaren de diensten met beeld uitzendt. "Je bent veel meer betrokken bij de dienst", zeggen ze. Ik geloof het graag!
Ik begrijp het. We hebben immers de Beeldcultuur omarmt? Voor dat de tv in ons land was was er enkel de radio en de krant. Denk aan de oorlogsjaren. Wie klaagde er toen over het gemis van beeld? Er was een Polygoonjournaal, maar dat zagen alleen de bioscoopgangers...

"De naam “Polygoon” is binnen de Nederlandse cultuur onlosmakelijk verbonden met de bioscoopjournaals Neerlands Nieuws en Wereldnieuws. Met deze journaals vermaakt en informeert de filmfabriek de bioscoopbezoeker voor het grootste deel van de twintigste eeuw. Het eerste bioscoopjournaal wordt onder de naam Hollands Nieuws vertoond in 1922. De laatste vertoning van het bioscoopjournaal, dat na de Tweede Wereldoorlog de titel Neerlands Nieuws krijgt, vindt plaats in 1987.

Inmiddels heeft het filmmateriaal van Polygoon een grote waarde verkregen als cultureel erfgoed. Men denkt bij de naam Polygoon misschien wat minder snel aan het grote oeuvre aan documentairefilms en de incidentele speelfilm, waarmee de firma toch ook een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse cinematografie. Vooral voor de oorlog besteden filmmakers in dienst van Polygoon veel aandacht aan de esthetiek van de beeldtaal en genieten zij de ruimte tot experimentele stijloefeningen

Omdat het archief van Polygoon door de jaren heen met zorg is beheerd en bewaard, kunnen we heden ten dage nog steeds genieten van het door de filmfabriek opgenomen beeldmateriaal. Bijna dagelijks vinden fragmenten uit de vroegere bioscoopjournaals hun weg naar televisieprogramma’s, films en worden geluidsfragmenten ook op de radio ten gehore gebracht."

Bron Beeld en Geluid:
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Polygoon
Wel knap hoe je van gestreamde catechisatie de link naar de bioscoop weet te leggen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door newton »

Jantje schreef:
newton schreef:
-DIA- schreef:De bijbelvertellingen en psalmen worden elke schooldag via de kerktelefoon en de website van de gemeente uitgezonden. Heel mooi om dan mee te kunnen luisteren. Er zijn twee Bijbelvertellingen per dag, een voor de onder- en een voor de bovenbouw.
En inmiddels zijn de 3 gg’s in R ook gestart met streamen van catechisatie.
Mét beeld?
Met beeld inderdaad.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

Alleen met beeld (via Youtube etc.)? Of interactief (via Teams etc.)?
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tom »

Wel jammer dat Rijssen-N beelduitzendingen op zondag blokkeert voor de andere twee gemeenten.
Hier ook catechisatie online met beeld. Werkt wel fijn zolang het niet te lang duurt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Erasmiaan »

Tom schreef:Wel jammer dat Rijssen-N beelduitzendingen op zondag blokkeert voor de andere twee gemeenten.
Jammer dat je dit weer (!) moet noemen terwijl er helemaal geen aanleiding toe is en je ook niet zeker weet dat het zo is. Wat is je agenda? En waarom is het trouwens "jammer"?

Wat een gestook.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 19 jan 2021, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Alleen met beeld (via Youtube etc.)? Of interactief (via Teams etc.)?
Bij ons beiden. Eerst een gezamenlijke opening via youtube en daarna via teams in kleine groepjes uiteen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
Tom schreef:Wel jammer dat Rijssen-N beelduitzendingen op zondag blokkeert voor de andere twee gemeenten.
Jammer dat je dit weer (!) moet noemen terwijl er helemaal geen aanleiding toe is en je ook niet zeker weet dat het zo is. Wat is je agenda?En waarom is het trouwens "jammer"?

Wat een gestook.
Ik heb het ook gehoord. En verder is het een zaak van de kerkenraad. Dus Noord heeft niets te maken met West en Zuid. Laat elkaar daarin toch vrij.

Ds. M. Blok zei daar pas hele verstandige dingen over in Scherpenisse. Je kunt elkaar daarop aanvallen, maar ieder moet in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd zijn. En niet een ander moet dat beleid gaan bepalen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Jeremiah »

Olomas schreef:Welke initiatieven zijn er nu voor kinderen en jongeren met betrekking tot digitale diensten etc. Wat doet jouw gemeente voor de kinderen en jongeren?
Jongeren/kinderen kunnen toch ook de online diensten volgen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:Wel knap hoe je van gestreamde catechisatie de link naar de bioscoop weet te leggen ;)
Ik vind dat vooral heel ergerlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie